Tämä voisi vaikuttaa myös Espoosta Helsinkiin suuntautuvan joukkoliikenteen käyttöön paljon enemmän kuin mitkään muut ratkaisut. Tosin eihän sekään ilmaista ole, että osalta nykyisiä joukkoliikenteen matkustajia pudotettaisiin lipunhinta puoleen. Mutta sitähän se merkitsisi, jos yhtä kaukaa lännestä kuin idästäkin pääsisi keskustaan samalla hinnalla.Alunperin kirjoittanut b10m55
Rohkenenpa myös epäillä, että länsimetron ennusteissa on oletettu, että kaupunginrajan ylittävä joukkoliikennematka maksaa kuten nykyään. Jos metro tosiaankin rakennettaisiin, näin ei luultavasti enää olisi. Eihän se ole niin Länsimäessäkään.
Mitä tämä kaikki sitten vaikuttaisi? Halvempi lippu lisää matkustushalukkuutta, mutta laskee tuloja eli vie entuudestaankin metroinvestoinnin taloudellista pohjaa. Ja mihin sitten asetettaisiin raja? Länsimäen tapaanko? Eli ne, joilla on paras palvelu eli ovat kävelyetäisyydellä metrosta, saavat halvemman matkan kuin huonommin liityntäliikenteellä palveltavat.
Tietääkseni näitä "täysin merkityksettömiä" asioita ei ole pohdittu edes YVAn yhteydessä, ainakaan vielä.
Antero