Kummallista.
Kuntien maksuosuus on (HKL:n aikana ei aina ollut) edelleen alle 50%, matkalippujen hinnat ovat viime vuosina nousseet hyvin vähän jos ollenkaan ja liikennöitsijät tekevät niin edullisia tarjouksia, etteivät tahdo pärjätä.
Jos nyt on kallista, niin miten halvennetaan?
Oli kyse nimenomaan Helsingistä, ei koko alueesta. Helsingin subventioaste on jo yli 60% mutta vuosikertomuksesta ei kuntakohtaisia lukuja jostain syystä löydy. Pitää paremmalla ajalla kaivaa jostain lähde tuolle, jostain mä sen kuitenkin luin. Muistelisin, että jossain 63% paikkeilla mennään.
HKL-aikana pidettiin kynsin hampaIn kiinni siitä 50%:sta. Jos siihen ei muuten päästy, karsittiin liikennettä. Tasaiseen tahtiin tippui talousarvioaloitteita subvention nostamisesta esim. 53 tai 57 prosenttiin, ja joukkoliikennelautakunnalla lausutettiin kohtelias, mutta innostumaton vastaus. Eikä subventioastetta koskaan nostettu.
Nyt on alettu esittää kerran vuodessa näytelmää, jossa HSL esittää, että jollei saada niin ja niin monta miljoonaa lisää niin lakkautetaan vuoroja linjoilta x, y ja z. Näissä xyz merkitsevät niitä suosituimpia, ruuhkaisimpia linjoja. Näytelmä päättyy niin, että Helsinki maksaa.
Tähän asti näyttää minusta siltä, että HSL:stä ovat hyötyneet lähinnä Espoo ja Vantaa. Tuleva tariffiuudistus tukee tätä ajatusta entisestään.
Miten halvennetaan? Jaa-a. Kysyä voi esim. miksi HSL:n henkilöstökulut ovat kasvaneet 2,5 Me vuodesta 2010 vuoteen 2011. Ja onhan siellä kaikenlaista soopaa, kuten joku kutsuohjattujen pakettiautojen projekti, jonka voisi siivota samantien pois.
En minä sano, että HSL on huono asia. Periaate yhteisestä joukkoliikenneviranomaisesta on hyvä ja HSL on mukavasti tuulettanut ummehtunutta joukkoliikennesuunnittelua tuoreilla linjastosuunnitelmillaan. Elokuun bussiuudistuksela odotan paljon. Siellä on hyvä, nuori suunnittelijapolvi tekemässä työtä. Mutta kalliiksi HSL näyttää silti helsinkiläiselle veronmaksajalle tulevan. Ja keravalaiselle ilmeisesti myös. Mietin, onko seuraavaksi vuorossa Kirkkonummen ero.