Mikä olisi vaihtoehto nykyiselle HSL-yhteistyölle ja kuinka se käytännössä toteutuisi? Onnistuisiko Kerava itse kilpailuttamaan bussiliikenteensä paremmin ja edullisemmin kuin HSL? Nykyinen sopimus seutulinjoista 633, 738 ja 973 on kuitenkin voimassa 8/2014 asti joten sitä ennen ei kai voi kovin isoja muutoksia tehdä? Jäisikö jäljelle muuta kuin pelkkä lippuyhteistyö HSL:n kanssa, eli U-liikenne kuten ennen HSL-aikaa? En kyllä yhtään epäile etteikö Kerava pystyisi itse järjestämään joukkoliikenteensä nykyistä kallista HSL-järjestelmää halvemmalla, mutta matkustajan kannalta paluu vanhaan ei varmaankaan olisi paras ratkaisu. Mikäli Kerava oikeasti irtautuisi HSL-alueesta niin se varmasti vaikuttaisi muidenkin kehyskuntien suhtautumiseen HSL-yhteistyöhön. Isot organisaatiot eivät välttämättä aina tuo säästöjä vaan pikemminkin saattavat olla hyvinkin kalliita suuren hallintokoneiston takia.