Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-29/29

Viestiketju: Kerava harkitsee HSL:stä irtautumista

  1. #16
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    04.01.2012
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1178

    oletus Vs: Kerava harkitsee HSL:stä irtautumista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Nimimerkillä HSL:n tarkastajien tarkastamaksi joutunut Tampere - Helsinki Intercityssä välillä Toijala - Hämeenlinna. Erään konduktöörin mukaan "huonolla" tuurilla voi nähdä jopa Rovaniemellä HSL:n tarkastajat.
    Tämähän tapahtui meille sillon kun oli ne 150 sentin liput..

  2. #17

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Kerava harkitsee HSL:stä irtautumista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Palomaa Näytä viesti
    Tämähän tapahtui meille sillon kun oli ne 150 sentin liput..
    Tämä oli toinen kerta, tuo tapahtu Hämeenlinna - Riihimäki välillä.

    Ei ne 150sentin liput olleet Tampere - Helsinki välille

  3. #18
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Kerava harkitsee HSL:stä irtautumista

    Milloin kaukojunatarkastajat ovat siirtyneet HSL:n palkkalistoille? Selittäisikö se osaltaan henkilöstökustannusten hyppäystä vuodesta 2010 vuoteen 2011?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #19
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2797

    oletus Vs: Kerava harkitsee HSL:stä irtautumista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Milloin kaukojunatarkastajat ovat siirtyneet HSL:n palkkalistoille?
    YTV/HSL on tarkastanut kaukojunamatkustajien lippuja VR:n ostamana jo vuodesta 2008 lähtien.

  5. #20
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1319

    oletus Vs: Kerava harkitsee HSL:stä irtautumista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Siis sehän on juuri HSL joka tulee kalliiksi, kun aiemmin HKL-aikaan saatiin pienemmällä subventioasteella enemmän liikennettä.
    Osaatko kertoa, miksi liikenteen hankintakustannukset ovat nousseet ja millä tavalla tämä on sidoksissa nimenomaan siihen, että liikenteen tilaa HSL eikä HKL?

  6. #21
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2953

    oletus Vs: Kerava harkitsee HSL:stä irtautumista

    Keravan kaupungin pöytäkirjoista löytyy jo 17.1.2012 tähän aiheeseen sopien
    http://www.kerava.fi/paatoks/html/te....0/frmtxt6.htm

    Muutamia poimintoja ko pöytäkirjasta
    Joukkoliikenteen suunnittelusta ja toteuttamisesta aiheutuvat kustannukset HSL kohdistaa palvelujen käytön mukaisesti ja lipputulot kuntakohtaisen lipputulokertymän perusteella. Pääosa kustannuksista muodostuu operointikustannuksista. Kunnat maksavat kuntaosuutena HSL:lle sen osan joukkoliikenteen kustannuksista, joita ei kateta valtion joukkoliikennetuella ja lipputuloilla. Keravan kuntaosuus on kasvanut vuosittain jatkuvasti ollen v. 2012 noin 3,5 M€.

    Jos kuntaosuutta halutaan vähentää, on operointikustannuksia saatava pienemmiksi. Operointikustannukset pienenevät pääsääntöisesti vain palvelutasoa laskemalla.

    Keravan kaupungin joukkoliikenteen toteuttamisesta maksama hinta on vuosittain kasvanut merkittävästi ja ennakoimattomasti. Kaupungin maksamaan määrän ovat vaikuttaneet kustannusten nousun ohella matkustajamäärien nousu, mutta kaupungin talouden kannalta tilanne on haastava. Sen vuoksi on tarpeen kartoittaa mahdollisuudet joukkoliikenteen kustannusten säästämiseksi ja vaihtoehtoisia joukkoliikenteen toteuttamistapoja.

    Samanaikaisesti kun joukkoliikenteen kehittymistä ja kustannuksia seurataan, on tarkoituksenmukaista selvittää joukkoliikenteen vaihtoehtoiset toteuttamistavat ja niiden kustannukset. Kaupunginjohtaja edellyttää, että tieto on käytettävissä vuoden 2013 talousarvion laadinnan yhteydessä.

    HSL:n tulee huolehtia siitä, että sen ja VR:n välinen lähijunaliikennettä koskeva sopimus on Keravalle nykyistä edullisempi ja vastaa vähintäänkin pääkaupunkiseudun vastaavan sopimuksen ehtoja.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  7. #22
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Kerava harkitsee HSL:stä irtautumista

    Eli oikeasti kyse ei ole siitä, että HSL sinänsä olisi liian kallis vaan siitä, että VR Lähiliikenne on liian kallis HSL:lle. HSL:n organisaatio voi näyttää bloatatulta, mutta siinä on mukana kaikki palvelupisteiden henkilökunnat ja matkalipuntarkastajat, suunnittelijoita on vain murto-osa (tosin myönnettäköön, että heitäkin on HSL:ssä hämmentävän paljon verrattuna esim. Tampereen joukkoliikenteen kouralliseen)
    Sakari Kestinen

  8. #23
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1660

    oletus Vs: Kerava harkitsee HSL:stä irtautumista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Eli oikeasti kyse ei ole siitä, että HSL sinänsä olisi liian kallis vaan siitä, että VR Lähiliikenne on liian kallis HSL:lle.
    Niin siis luuletko, että HSL-maksuja alennettaisiin sen jälkeen, kun lähijunaliikenne saadaan kilpailun piiriin? En oikein usko...
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  9. #24
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Sipoon liittyminen HSL:ään 1.1.2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Vaikken painettua versiota uutisesta olekaan nähnyt, niin olen ollut sillä ymmärryksellä, että junaliikenteen kustannukset ovat nousseet kohtuuttomiksi.
    Kerava ja Kirkkonummi maksavat junaliikenteestä eri tavalla kuin pääkaupunkiseudun HSL-kunnat. Pääkaupunkiseudun alueella HSL ostaa lähijunaliikenteen VR:ltä bruttokustannusperiaatteella eli samaan tapaan kuin ratikoiden, metron ja useimpien bussien liikenteen. Keravalla ja Kirkkonummella lähijunaliikenne on VR:n omaa liikennettä ja HSL maksaa VR:lle korvausta lähijunalla tehdyistä matkoista eli VR:n menettämistä lipputuloista. Muistaakseni niin, että kausilippujen osalta korvaus perustuu voimassa olevien kausilippujen määrään ja on sidottu VR:n lippujen hintoihin.

    Kerava ja Kirkkonummi joutuvat siis maksamaan HSL:n kautta VR:lle lähijunaliikenteestä sitä enemmän mitä enemmän niiden asukkaat lähijunilla kulkevat. Maksettava summa kasvaa myös aina VR:n nostaessa hintojaan, koska VR:n laskennallinen lipputulomenetys kasvaa. Järjestely on huomattavasti kalliimpi kuin junaliikenteen ostot. Ostomalliin VR ei tietenkään halua siirtyä, koska se menettäisi tuloja.

    Tämän lisäksi HSL:n mallin on sikäli pakkokin olla vanhaa mallia kalliimpi, että vanhassa mallissa ainakin keravalaiset joutuivat maksamaan junalipusta ja seutulipusta yhteensä sievoisen summan. Kun saman matkustusoikeuden saa nyt halvemmalla, niin jostain sitä on tuettava. Hyvin todennäköisesti HSL:n kautta tukeminen on kuitenkin edullisempaa kuin yrittää toteuttaa sama subventio HSL:n ulkopuolella.

  10. #25

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Sipoon liittyminen HSL:ään 1.1.2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Keravalla ja Kirkkonummella lähijunaliikenne on VR:n omaa liikennettä ja HSL maksaa VR:lle korvausta lähijunalla tehdyistä matkoista eli VR:n menettämistä lipputuloista. Muistaakseni niin, että kausilippujen osalta korvaus perustuu voimassa olevien kausilippujen määrään ja on sidottu VR:n lippujen hintoihin.
    Eikö näin makseta myös R-, H- ja Z-junilla 2-vyöhykkeellä tehtävistä matkoista, ilmeisesti perustuen matkustajalaskentaan?

    On kyllä selvää, että S-, U-, L-, K- ja N-junien pitäisi toimia bruttolaskutuksella kaikissa kunnissa, koska ne ajavat vain HSL-alueen sisällä. Keravan kaupungin oikea valitusosoite olisi kylläkin valtio, jonka pitäisi pistää stoppi typerien sopimusten jatkamiselle omistamissaan yrityksissä.

  11. #26

    Liittynyt
    17.08.2010
    Viestejä
    735

    oletus Vs: Kerava harkitsee HSL:stä irtautumista

    Mitä muuten kuuluu uudelle Keravan linjastosuunnitelmalle minkä piti tulla voimaan syksyllä 2016? Hsl:n sivuilla lukee, että uudistus on keskeytetty Keravan ilmoitettua että se on liian kallis. Perutaanko uudistukset kokonaan vai tuleeko jossain vaiheessa uusi esitys?

  12. #27

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    530

    oletus Vs: Kerava harkitsee HSL:stä irtautumista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hana Näytä viesti
    Mitä muuten kuuluu uudelle Keravan linjastosuunnitelmalle minkä piti tulla voimaan syksyllä 2016? Hsl:n sivuilla lukee, että uudistus on keskeytetty Keravan ilmoitettua että se on liian kallis. Perutaanko uudistukset kokonaan vai tuleeko jossain vaiheessa uusi esitys?
    Miten se voi olla liian kallis kun liikenne heikkenisi nykyisestä? Nykyisin siis Mattilanpuistoon ja Virrenkulmaan on 30 minuutin vuoroväli arkipäivisin kello 6–22, suunnitelman mukaan vain ruuhka-aikaan, ja Ali-Keravalle, jossa on lähinnä tilaa vievää kauppaa, olisi liikennettä vain ruuhka-aikaan.

  13. #28

    Liittynyt
    07.11.2006
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    75

    oletus Vs: Kerava harkitsee HSL:stä irtautumista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Miten se voi olla liian kallis kun liikenne heikkenisi nykyisestä? Nykyisin siis Mattilanpuistoon ja Virrenkulmaan on 30 minuutin vuoroväli arkipäivisin kello 6–22, suunnitelman mukaan vain ruuhka-aikaan, ja Ali-Keravalle, jossa on lähinnä tilaa vievää kauppaa, olisi liikennettä vain ruuhka-aikaan.
    Keravan linjastosuunnitelmasta on päädytty, ettei sitä viedä toistaiseksi eteenpäin. Asiaan palataan sitten, kun nykyiset liikennöintisopimukset ovat katkolla. Keravalla käytössä oleva kysyntakannustemallinen liikennöintisopimus johtaa siihen, että liikennöitsijälle on riskialtista tehdä linjastoon merkittäviä muutoksia ja sen vuoksi se myös hinnoittelee muutokset kalliiksi.

  14. #29

    Liittynyt
    17.08.2010
    Viestejä
    735

    oletus Vs: Kerava harkitsee HSL:stä irtautumista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Alur Näytä viesti
    Keravan linjastosuunnitelmasta on päädytty, ettei sitä viedä toistaiseksi eteenpäin. Asiaan palataan sitten, kun nykyiset liikennöintisopimukset ovat katkolla. Keravalla käytössä oleva kysyntakannustemallinen liikennöintisopimus johtaa siihen, että liikennöitsijälle on riskialtista tehdä linjastoon merkittäviä muutoksia ja sen vuoksi se myös hinnoittelee muutokset kalliiksi.
    633:n voisi kyllä lyhentää Hakaniemeen niin se toisi helpotusta linjan aikatauluongelmiin kun tiukan taloudellisen tilanteen takia kiertoja ei voi löysentää lisäbussien avulla.

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Pääkaupunkiseutu harkitsee jo alueellista raitiotieverkkoa
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 15.01.2009, 14:15
  2. Ajatuksia Helsinki - Kerava -lähijunaliikenteen nopeuttamisesta
    kirjoittanut Elmo Allen foorumissa Junat
    Vastauksia: 30
    Viimeisin viesti: 17.05.2008, 17:21
  3. Kerava-Lahti-oikoradan liikenne ja vaikutukset
    kirjoittanut moxu foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 20.08.2007, 13:39
  4. Connexin Kerava-bussista kuvaa?
    kirjoittanut kemkim foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 27.02.2007, 14:22

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •