Mikä on mielestäsi viimevuosien paras uudistus Helsingin alueen joukkoliikenteessä?

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,087
Otsikon mukainen tiedustelu foormumin jäsenille.

Omasta mielestäni Sm5-kaupunkijunat eli Stadlerin valmistaman Flirtit ovat tuoneet mukavan ja esteettömän matkustamisen myös kaupunkijunaliikenteeseen. Ilmastointi, niiden vaivattomat kulkuväylät sekä väljät, metromaiset sisätilat ovat modernin kaupunkijunaliikenteen tunnusmerkkejä. Itse käytän A-/M-junia varsin paljon työmatkaliikenteeseeni ja tunnen suurta tyytyväisyyttä kun näen Sm5-junan lähestyvän asemaa, jossa junaa odottelen. Peukut Flirteille!
 
Viimeksi muokattu:
Minäkin annan ääneni Flirteille sekä niille uudemmille metrojunille, jotka ovat nekin mukavan väljän oloisia.
 
Bussikaistojen muuttaminen ympärivuorokautisiksi Mäkelänkadulla, Hämeentiellä ja Mannerheimintiellä. Nopeuttaa bussiliikennettä huomattavasti, etenkin ruuhka-aikaan.
 
Bussikaistojen muuttaminen ympärivuorokautisiksi Mäkelänkadulla, Hämeentiellä ja Mannerheimintiellä. Nopeuttaa bussiliikennettä huomattavasti, etenkin ruuhka-aikaan.

Viittaat ruuhka-aikaan, mutta juuri ruuhka-aikaanhan ne bussikaistat ovat ennenkin olleet voimassa. Onko ympärivuorokautisuus siis todella vähentänyt henkilöautoja bussikaistoilta myös niiden vanhalta voimassaoloajalta? Onkohan tästä olemassa ihan järjestelmällistä havainnointia?
 
Niputtaisin vielä samaan sumppuun Flirttien kanssa väliosaratikat ja Varioiden parantuneen toimintavarmuuden. Eli matalien lähtöjen osuus koko raideliikenteessä on noussut kiitettävästi. Harmi ettei raideliikenteessä muuten olekaan oikein tapahtunut muuta kuin heikennyksiä.
 
Viittaat ruuhka-aikaan, mutta juuri ruuhka-aikaanhan ne bussikaistat ovat ennenkin olleet voimassa. Onko ympärivuorokautisuus siis todella vähentänyt henkilöautoja bussikaistoilta myös niiden vanhalta voimassaoloajalta? Onkohan tästä olemassa ihan järjestelmällistä havainnointia?

Uskon, että ympärivuorokautisuus vähentää henkilöautoja bussikaistoilta jo siitä syystä, että ennen kun kaistat olivat varattu busseille vain klo 6-9 ja 15-18, saattoi autoilija ajatella esim. klo 8.30, että aikahan umpeutuu kohta, voisinkin ajaa tätä kaistaa. Nyt tätä ongelmaa ei ole, kun bussikaistoilla ei yksinkertaisesti saa ajaa henkilöautoilla minään vuorokaudenaikana. Ja samalla vähennetään erehdyksen mahdollisuutta, kun helppo muistisääntö on, että jalkakäytävää lähinnä olevalla kaistalla ei saa ajaa (paitsi jos kääntyy oikealle, mutta silloinkin vasta edellisen risteyksen jälkeen). Näin kaistat toimivat nykyään paremmin myös ruuhka-aikana.
 
Pitkällä sillalla tuntuu bussikaistalla autoilu vain lisääntyneen. Toki kun pitää kahdesta valita, niin ymmärrän kyllä että mieluummin tohoillaan bussien kuin ratikoiden välissä.
 
- Keravan ja Leppävaaran kaupunkiradat, vaikka niiden valmistumisesta on jo lähes 10 vuotta.
- Jokeri
- Uudet raitiolinjat
- Matkakortti
- Reittiopas

t. Rainer
 
Viimeksi muokattu:
-Uudet bussikaistat+valvonta
-TransEco-tutkimushanke
-Ilmastoidut autot
-Transtech-raitiovaunut (omasta mielestäni myös muotoilu on hyvää)
-Flirt-junat (muuten täydellinen, mutta korkeita paikkoja voisi olla enemmän)
-3B:n ja 3T:n viimeisin reittimuutos eli nykyinen reitti (B=Berghäll, T=Tölö)
-Raitiolinja 9 kokonaisuudessaan sekä sen laajennus Länsiterminaaliin
 
Star ja Superstar.
Siirtyminen pääkaupungista toiseen on aivan jotain muuta kuin 10 vuotta sitten.
 
Bussien kuljettajat ovat selvästi kiinnittäneet huomiota turvalliseen ja asiakasystävälliseen ajotapaan. Muutos on selkeä josa vaikkapa ajatellaan tilannetta 10 - 20 vuotta sitten. Uudistuksen ei tarvitse aina välttämättä olla sellainen että pisteet tulisi jollekin virkamiehelle tai jollekin päättävälle elimelle.

Kiitos tulee nyt niille, jotka pääasiassa vastaavat matkustusmukavuudesta eli bussinkuljettajille.
 
+Ilmastointi
+Joukkoliikennekaistojen ympärivuorokautisuus
+Ajotavanseurantalaitteet (ovat vaikuttaneet omaankin ajotapaani positiivisesti)
+Helsingin keskustabussilinjaston uudistaminen
+Keravan ja Leppävaaran kaupunkiradat


Annan myös pari miinusta:
-HELMI:n häiriöalttius
-Pysäkkiaikataulunäyttöjen jatkuva epätäsmällisyys
-h17:n perustaminen
 
Takaisin
Ylös