Mikä on mielestäsi viimevuosien paras uudistus Helsingin alueen joukkoliikenteessä?

Voisin mainita edellisten lisäksi, vaikka kaikesta en samaa mieltä olisikaan, pienen yksityiskohdan. Helsinkiin saatiin pysäkeille pysäkkikohtaiset aikataulut linjakohtaisten tilalle. Yksinkertaisempaa katsoa seuraavaa bussia kun kaikki on samassa, kun että pitäisi katsoa montaa eri aikataulua. Nyt löydän jonkun hajun pysäkkiuudistuksesta vaikka se alkuun onkin sekavaa..
 
Bussien kuljettajat ovat selvästi kiinnittäneet huomiota turvalliseen ja asiakasystävälliseen ajotapaan. Muutos on selkeä josa vaikkapa ajatellaan tilannetta 10 - 20 vuotta sitten. Uudistuksen ei tarvitse aina välttämättä olla sellainen että pisteet tulisi jollekin virkamiehelle tai jollekin päättävälle elimelle.

Kiitos tulee nyt niille, jotka pääasiassa vastaavat matkustusmukavuudesta eli bussinkuljettajille.

Tämän kumoaa HS 21.7. lehdessä, ja perusteluna on HSL:n liikenteen hankintapäällikkö Kimmo Sinisalon kertomana, että nykyään joka kymmenes matkustajan valitus koskee bussikuljettajien huonoa ajokäyttäytymistä. Lisäksi hän kertoo, että kaikki huonot ajotapakokemukset eivät tietenkään tule HSL:n tietoon, vaan että osa valituksista jää vain liikennöitsijöiden sisäiseen tietoon. Kaikenkaikkiaan huonot ajotavat ovat kuljettajapalautteista yksi kolmen yleisimmän joukossa.
 
Bussien kuljettajat ovat selvästi kiinnittäneet huomiota turvalliseen ja asiakasystävälliseen ajotapaan. Muutos on selkeä josa vaikkapa ajatellaan tilannetta 10 - 20 vuotta sitten. Uudistuksen ei tarvitse aina välttämättä olla sellainen että pisteet tulisi jollekin virkamiehelle tai jollekin päättävälle elimelle.

Enpä nyt allekirjoittaisi tätä. 90-luvun alussa kuljin kolme vuotta ammattikouluun pääasiassa yhdistelmällä 78+79v, eikä nyt tule mieleen kuin pari Liikenne OY:n kuljettajaa jotka olivat väärällä alalla, vaikka yleisesti puhuttiin että Liikenne OY:n kuljettajat olivat "pahimpia".
 
Istun parhaillaan U-junassa, jonka kalustona on Sm5- eli FLIRT-sähkömoottorijuna. Kaikki kunnia vanhoille Sm1/2-junille, mutta nykyaikaisten matalalattiajunien tuominen myös E-, L- ja U-juniin on kyllä huippu-uudistus.
 
Istun parhaillaan U-junassa, jonka kalustona on Sm5- eli FLIRT-sähkömoottorijuna. Kaikki kunnia vanhoille Sm1/2-junille, mutta nykyaikaisten matalalattiajunien tuominen myös E-, L- ja U-juniin on kyllä huippu-uudistus.

Olet aivan oikeassa! Nyt kun kodin läheltä kulkee oikeasti houkuttelevan näköisiä, metromaisia junia, on oma junan käyttö lisääntynyt huomattavasti. Sm5 kulkee hiljaisesti ja tasaisesti ja on avara sisältä. Kotiasemani Tuomarila sijaitsee mutkassa, jolloin junan ja laiturin väliin jää huomattava rako, siksi vanhaan korkeaan junaan on ollut hankalampaa mennä rattaiden kanssa kyytiin. Nyt riittää kun hyppää kyytiin :)

Viime viikolla keskipäivällä sattui joku vanha juna kulkemaan E-linjalla, ja jos ei olisi ollut kiire, olisin jäänyt odottamaan seuraavaa junaa joka olisi todennäköisesti ollut Sm5
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lyhyesti, mutta ytimekkäästi:

- Flirt-junat
- Artic-raitiovaunut
- Linja 550
- Kampin terminaali
 
Omaksi suosikikseni on tullut Omat lähdöt -palvelu. Homma toimi kännykän selaimella mukavan nopeasti, mutta HSL:n aikana palvelu on mennyt vain huonompaan suuntaan, esim pysäkin http://www.omatlahdot.fi/omatlahdot/web?stopid=1018&command=quicksearch osalta ”näytä kartalla” tuottaa vain virheilmoitusta vanhentuneesta osoitteesta. Nykyinen HSL:n portaalisivusto on suorastaan järkyttävän epäselkeä kokonaisuus.
 
Mä en oikeastaan keksi juurikaan mitään hyvää.

Pysäkkinäytöt busseissa on hyvä alku mut kuulutukset tekisi informaatiosta vielä parempaa.

Linjoilla käytettävä kalusto on vähän viturallaan tietyiltä osin. Keskustalinjoilla low-entryä, 120-ovista rimpulaa, muutenkin toi yksietuovisuus mun mielestä on vähän sanonko mistä. Sit jonnekin lähiöihin ja seudun rajalle ajetaan täysmatalalla 222-ovisella autolla. Sokerina pohjalla 550 vaikkakin runkolinjahomma on ihan hyvä, siitä teki täyden suden linjalla käytettävät 121-oviset Scalat ahtaine käytävineen ja tolppaviidakkoineen. Haitaria siellä pitäisi olla niin kauan kuin kumipyöräisenä kulkee.

Kolmas lastenvaunupaikka autoihin on hyvä mut liian hitaasti päivittyy kalusto sen suhteen.
 
Linjoilla käytettävä kalusto on vähän viturallaan tietyiltä osin. Keskustalinjoilla low-entryä, 120-ovista rimpulaa, muutenkin toi yksietuovisuus mun mielestä on vähän sanonko mistä. Sit jonnekin lähiöihin ja seudun rajalle ajetaan täysmatalalla 222-ovisella autolla. Sokerina pohjalla 550 vaikkakin runkolinjahomma on ihan hyvä, siitä teki täyden suden linjalla käytettävät 121-oviset Scalat ahtaine käytävineen ja tolppaviidakkoineen. Haitaria siellä pitäisi olla niin kauan kuin kumipyöräisenä kulkee.

Komppaan Bussiterminaalia tässä asiassa!

Hyviä uudistuksia on
-Flirtit
-HKL+YTV:n yhdistyminen
 
Linjan muutos runkolinjaksi oli hyvä uudistus, mutta uusi kalusto ei.
Tarkoitatko nyt vuoden 2006 uudistusta, joka toi linjalle Jokeri-brändäyksen ja Volvo 8700:ja vai vuoden 2013 uudistuksen, joka poisti Jokeri-brändin ja toi tilalle oransseja Scaloja?
 
Tarkoitatko nyt vuoden 2006 uudistusta, joka toi linjalle Jokeri-brändäyksen ja Volvo 8700:ja vai vuoden 2013 uudistuksen, joka poisti Jokeri-brändin ja toi tilalle oransseja Scaloja?

Mutuillaan, veikkaan että Joonas tarkoittaa viimeisintä uudistusta kun puhuu runkolinjasta.
 
Tarkoitatko nyt vuoden 2006 uudistusta, joka toi linjalle Jokeri-brändäyksen ja Volvo 8700:ja vai vuoden 2013 uudistuksen, joka poisti Jokeri-brändin ja toi tilalle oransseja Scaloja?

Mutuillaan, veikkaan että Joonas tarkoittaa viimeisintä uudistusta kun puhuu runkolinjasta.

Tarkoitin viimeisintä uudistusta, kuten Bussiterminaali oikein päättelikin. Ja perustelut, miksi kalusto ei ole hyvä uudistus, ovat low-entry ja yksilehtinen etuovi. Ne eivät vaan toimi, kuten on saatu jo huomata, 550:n matkustajamäärien kanssa, etenkään kun siihen on yhdistetty vielä avorahastus.
 
HSL:n pitäisi pikimmiten väsätä runko/keskustalinjalle omat kalustokriteerit, jossa painotetaan sisätilojen toimivuutta: minimoiden aikaa, joka kuluu vaunun tyhjentymiseen ja täyttymiseen uudelleen. Käytännössä voittajana olisi täysmataluutta, pituutta, seisomapaikkoja, ovien määrää ja ovien leveyttä.

Scalat ja muut low entry-telit ovat edelleen mahtavia, kun painotetaan istumapaikkojen määrää ja laatua. Suurin osa linjastosta on tälläisiä linjoja, joilla matkustetaan pitkiä matkoja ja osa pysäkeistä ohitetaan kokonaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:46 ----------

etenkään kun siihen on yhdistetty vielä avorahastus.

En itse oikein näe, miten avorahastus huonontaa tilannetta entisestään. Yksinkertaistetaan vähän ja todetaan että aiemmin etuovesta tulleet ihmiset yksinkertaisesti siirtyivät keskiovelle. Keskiovi on kaikista paras ovi sisään ja ulos menevän tungoksen kanssa, koska se avautuu kolmeen suuntaan: etukäytävälle, takakäytävälle ja keskisillalle. On siis paras, että keskiovea käytetään mahdollisimman paljon, molempiin suuntiin. Scalassa keskiovia on vain yksi pari, nivelessä olisi kaksi tai kolme, avorahastus siis vain lievittää tilannetta.

Etu- ja takaovet avautuvat vain yhdelle kapealle käytävälle, eivätkä sovi kovin isoon tungokseen. Yksilehtisyys ei kurista niiden toimivuutta, koska niihin ei tätä kapeaa käytävää pitkin pääse ihmisiä kahden oven verran muutenkaan. Helsingin uudessa ratikassakin etu- ja takaovet ovat pienennetty yksilehtisiksi kukin, ja se on oikeasti suunniteltu nopeaksi tyhjentää ja täyttää.
 
Plussia:
Reittigps ja muut vastaavat mobiiliapplikatiot.
Flirtit

Miinuksia:
Reittiopas ja häiriöinfo ei vieläkään toimi reaaliaikaisen paikannusdatan pohjalta.
Matkustajainformaatiojärjestelmissä käytettävät nestekidenäyttölaitteet ovat surkeita.
 
Takaisin
Ylös