Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/31

Viestiketju: Mikä on mielestäsi viimevuosien paras uudistus Helsingin alueen joukkoliikenteessä?

  1. #16
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Mikä on mielestäsi viimevuosien paras uudistus Helsingin alueen joukkoliikenteessä?

    Voisin mainita edellisten lisäksi, vaikka kaikesta en samaa mieltä olisikaan, pienen yksityiskohdan. Helsinkiin saatiin pysäkeille pysäkkikohtaiset aikataulut linjakohtaisten tilalle. Yksinkertaisempaa katsoa seuraavaa bussia kun kaikki on samassa, kun että pitäisi katsoa montaa eri aikataulua. Nyt löydän jonkun hajun pysäkkiuudistuksesta vaikka se alkuun onkin sekavaa..
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  2. #17
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2204

    oletus Vs: Mikä on mielestäsi viimevuosien paras uudistus Helsingin alueen joukkoliikenteessä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Bussien kuljettajat ovat selvästi kiinnittäneet huomiota turvalliseen ja asiakasystävälliseen ajotapaan. Muutos on selkeä josa vaikkapa ajatellaan tilannetta 10 - 20 vuotta sitten. Uudistuksen ei tarvitse aina välttämättä olla sellainen että pisteet tulisi jollekin virkamiehelle tai jollekin päättävälle elimelle.

    Kiitos tulee nyt niille, jotka pääasiassa vastaavat matkustusmukavuudesta eli bussinkuljettajille.
    Tämän kumoaa HS 21.7. lehdessä, ja perusteluna on HSL:n liikenteen hankintapäällikkö Kimmo Sinisalon kertomana, että nykyään joka kymmenes matkustajan valitus koskee bussikuljettajien huonoa ajokäyttäytymistä. Lisäksi hän kertoo, että kaikki huonot ajotapakokemukset eivät tietenkään tule HSL:n tietoon, vaan että osa valituksista jää vain liikennöitsijöiden sisäiseen tietoon. Kaikenkaikkiaan huonot ajotavat ovat kuljettajapalautteista yksi kolmen yleisimmän joukossa.

  3. #18
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1267

    oletus Vs: Mikä on mielestäsi viimevuosien paras uudistus Helsingin alueen joukkoliikenteessä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Bussien kuljettajat ovat selvästi kiinnittäneet huomiota turvalliseen ja asiakasystävälliseen ajotapaan. Muutos on selkeä josa vaikkapa ajatellaan tilannetta 10 - 20 vuotta sitten. Uudistuksen ei tarvitse aina välttämättä olla sellainen että pisteet tulisi jollekin virkamiehelle tai jollekin päättävälle elimelle.
    Enpä nyt allekirjoittaisi tätä. 90-luvun alussa kuljin kolme vuotta ammattikouluun pääasiassa yhdistelmällä 78+79v, eikä nyt tule mieleen kuin pari Liikenne OY:n kuljettajaa jotka olivat väärällä alalla, vaikka yleisesti puhuttiin että Liikenne OY:n kuljettajat olivat "pahimpia".

  4. #19
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4048

    oletus Vs: Mikä on mielestäsi viimevuosien paras uudistus Helsingin alueen joukkoliikenteessä?

    Istun parhaillaan U-junassa, jonka kalustona on Sm5- eli FLIRT-sähkömoottorijuna. Kaikki kunnia vanhoille Sm1/2-junille, mutta nykyaikaisten matalalattiajunien tuominen myös E-, L- ja U-juniin on kyllä huippu-uudistus.
    Joukkoliikenneharrastaja

  5. #20
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Mikä on mielestäsi viimevuosien paras uudistus Helsingin alueen joukkoliikenteessä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Istun parhaillaan U-junassa, jonka kalustona on Sm5- eli FLIRT-sähkömoottorijuna. Kaikki kunnia vanhoille Sm1/2-junille, mutta nykyaikaisten matalalattiajunien tuominen myös E-, L- ja U-juniin on kyllä huippu-uudistus.
    Olet aivan oikeassa! Nyt kun kodin läheltä kulkee oikeasti houkuttelevan näköisiä, metromaisia junia, on oma junan käyttö lisääntynyt huomattavasti. Sm5 kulkee hiljaisesti ja tasaisesti ja on avara sisältä. Kotiasemani Tuomarila sijaitsee mutkassa, jolloin junan ja laiturin väliin jää huomattava rako, siksi vanhaan korkeaan junaan on ollut hankalampaa mennä rattaiden kanssa kyytiin. Nyt riittää kun hyppää kyytiin

    Viime viikolla keskipäivällä sattui joku vanha juna kulkemaan E-linjalla, ja jos ei olisi ollut kiire, olisin jäänyt odottamaan seuraavaa junaa joka olisi todennäköisesti ollut Sm5
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 16.11.2013 kello 15:33. Syy: ylimääräinen huutomerkki pois

  6. #21
    KriZuu avatar
    Liittynyt
    28.02.2012
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    716

    oletus Vs: Mikä on mielestäsi viimevuosien paras uudistus Helsingin alueen joukkoliikenteessä?

    Lyhyesti, mutta ytimekkäästi:

    - Flirt-junat
    - Artic-raitiovaunut
    - Linja 550
    - Kampin terminaali
    Kalustotietokanta Etelä-Suomen Bussit | Kuvagalleria Suomen teillä | Tykkää Facebookissa

  7. #22
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Hämeenlinna
    Viestejä
    3211

    oletus Vs: Mikä on mielestäsi viimevuosien paras uudistus Helsingin alueen joukkoliikenteessä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut KriZuu Näytä viesti
    - Linja 550
    Linjan muutos runkolinjaksi oli hyvä uudistus, mutta uusi kalusto ei.

  8. #23
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    23.06.2005
    Sijainti
    Ylöjärvi mlk
    Viestejä
    3475

    oletus Vs: Mikä on mielestäsi viimevuosien paras uudistus Helsingin alueen joukkoliikenteessä?

    Omaksi suosikikseni on tullut Omat lähdöt -palvelu. Homma toimi kännykän selaimella mukavan nopeasti, mutta HSL:n aikana palvelu on mennyt vain huonompaan suuntaan, esim pysäkin http://www.omatlahdot.fi/omatlahdot/...nd=quicksearch osalta ”näytä kartalla” tuottaa vain virheilmoitusta vanhentuneesta osoitteesta. Nykyinen HSL:n portaalisivusto on suorastaan järkyttävän epäselkeä kokonaisuus.
    Meillä on ratikka!

    Nämä ovat vakioita.

  9. #24
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    220

    oletus Vs: Mikä on mielestäsi viimevuosien paras uudistus Helsingin alueen joukkoliikenteessä?

    Mä en oikeastaan keksi juurikaan mitään hyvää.

    Pysäkkinäytöt busseissa on hyvä alku mut kuulutukset tekisi informaatiosta vielä parempaa.

    Linjoilla käytettävä kalusto on vähän viturallaan tietyiltä osin. Keskustalinjoilla low-entryä, 120-ovista rimpulaa, muutenkin toi yksietuovisuus mun mielestä on vähän sanonko mistä. Sit jonnekin lähiöihin ja seudun rajalle ajetaan täysmatalalla 222-ovisella autolla. Sokerina pohjalla 550 vaikkakin runkolinjahomma on ihan hyvä, siitä teki täyden suden linjalla käytettävät 121-oviset Scalat ahtaine käytävineen ja tolppaviidakkoineen. Haitaria siellä pitäisi olla niin kauan kuin kumipyöräisenä kulkee.

    Kolmas lastenvaunupaikka autoihin on hyvä mut liian hitaasti päivittyy kalusto sen suhteen.
    Pinssejä, solmioneuloja ja kangasmerkkejä: https://holvi.com/shop/btxshop/

  10. #25
    Puolimatala avatar
    Liittynyt
    21.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    236

    oletus Vs: Mikä on mielestäsi viimevuosien paras uudistus Helsingin alueen joukkoliikenteessä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bussiterminaali Näytä viesti
    Linjoilla käytettävä kalusto on vähän viturallaan tietyiltä osin. Keskustalinjoilla low-entryä, 120-ovista rimpulaa, muutenkin toi yksietuovisuus mun mielestä on vähän sanonko mistä. Sit jonnekin lähiöihin ja seudun rajalle ajetaan täysmatalalla 222-ovisella autolla. Sokerina pohjalla 550 vaikkakin runkolinjahomma on ihan hyvä, siitä teki täyden suden linjalla käytettävät 121-oviset Scalat ahtaine käytävineen ja tolppaviidakkoineen. Haitaria siellä pitäisi olla niin kauan kuin kumipyöräisenä kulkee.
    Komppaan Bussiterminaalia tässä asiassa!

    Hyviä uudistuksia on
    -Flirtit
    -HKL+YTV:n yhdistyminen

  11. #26
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3363

    oletus Vs: Mikä on mielestäsi viimevuosien paras uudistus Helsingin alueen joukkoliikenteessä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Linjan muutos runkolinjaksi oli hyvä uudistus, mutta uusi kalusto ei.
    Tarkoitatko nyt vuoden 2006 uudistusta, joka toi linjalle Jokeri-brändäyksen ja Volvo 8700:ja vai vuoden 2013 uudistuksen, joka poisti Jokeri-brändin ja toi tilalle oransseja Scaloja?
    Sakari Kestinen

  12. #27
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    220

    oletus Vs: Mikä on mielestäsi viimevuosien paras uudistus Helsingin alueen joukkoliikenteessä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Tarkoitatko nyt vuoden 2006 uudistusta, joka toi linjalle Jokeri-brändäyksen ja Volvo 8700:ja vai vuoden 2013 uudistuksen, joka poisti Jokeri-brändin ja toi tilalle oransseja Scaloja?
    Mutuillaan, veikkaan että Joonas tarkoittaa viimeisintä uudistusta kun puhuu runkolinjasta.
    Pinssejä, solmioneuloja ja kangasmerkkejä: https://holvi.com/shop/btxshop/

  13. #28
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Hämeenlinna
    Viestejä
    3211

    oletus Vs: Mikä on mielestäsi viimevuosien paras uudistus Helsingin alueen joukkoliikenteessä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Tarkoitatko nyt vuoden 2006 uudistusta, joka toi linjalle Jokeri-brändäyksen ja Volvo 8700:ja vai vuoden 2013 uudistuksen, joka poisti Jokeri-brändin ja toi tilalle oransseja Scaloja?
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bussiterminaali Näytä viesti
    Mutuillaan, veikkaan että Joonas tarkoittaa viimeisintä uudistusta kun puhuu runkolinjasta.
    Tarkoitin viimeisintä uudistusta, kuten Bussiterminaali oikein päättelikin. Ja perustelut, miksi kalusto ei ole hyvä uudistus, ovat low-entry ja yksilehtinen etuovi. Ne eivät vaan toimi, kuten on saatu jo huomata, 550:n matkustajamäärien kanssa, etenkään kun siihen on yhdistetty vielä avorahastus.

  14. #29

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2245

    oletus Vs: Mikä on mielestäsi viimevuosien paras uudistus Helsingin alueen joukkoliikenteessä?

    HSL:n pitäisi pikimmiten väsätä runko/keskustalinjalle omat kalustokriteerit, jossa painotetaan sisätilojen toimivuutta: minimoiden aikaa, joka kuluu vaunun tyhjentymiseen ja täyttymiseen uudelleen. Käytännössä voittajana olisi täysmataluutta, pituutta, seisomapaikkoja, ovien määrää ja ovien leveyttä.

    Scalat ja muut low entry-telit ovat edelleen mahtavia, kun painotetaan istumapaikkojen määrää ja laatua. Suurin osa linjastosta on tälläisiä linjoja, joilla matkustetaan pitkiä matkoja ja osa pysäkeistä ohitetaan kokonaan.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 12:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:46 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    etenkään kun siihen on yhdistetty vielä avorahastus.
    En itse oikein näe, miten avorahastus huonontaa tilannetta entisestään. Yksinkertaistetaan vähän ja todetaan että aiemmin etuovesta tulleet ihmiset yksinkertaisesti siirtyivät keskiovelle. Keskiovi on kaikista paras ovi sisään ja ulos menevän tungoksen kanssa, koska se avautuu kolmeen suuntaan: etukäytävälle, takakäytävälle ja keskisillalle. On siis paras, että keskiovea käytetään mahdollisimman paljon, molempiin suuntiin. Scalassa keskiovia on vain yksi pari, nivelessä olisi kaksi tai kolme, avorahastus siis vain lievittää tilannetta.

    Etu- ja takaovet avautuvat vain yhdelle kapealle käytävälle, eivätkä sovi kovin isoon tungokseen. Yksilehtisyys ei kurista niiden toimivuutta, koska niihin ei tätä kapeaa käytävää pitkin pääse ihmisiä kahden oven verran muutenkaan. Helsingin uudessa ratikassakin etu- ja takaovet ovat pienennetty yksilehtisiksi kukin, ja se on oikeasti suunniteltu nopeaksi tyhjentää ja täyttää.

  15. #30

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3812

    oletus Vs: Mikä on mielestäsi viimevuosien paras uudistus Helsingin alueen joukkoliikenteessä?

    Plussia:
    Reittigps ja muut vastaavat mobiiliapplikatiot.
    Flirtit

    Miinuksia:
    Reittiopas ja häiriöinfo ei vieläkään toimi reaaliaikaisen paikannusdatan pohjalta.
    Matkustajainformaatiojärjestelmissä käytettävät nestekidenäyttölaitteet ovat surkeita.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL-alueen paras bussimalli
    kirjoittanut aki foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 149
    Viimeisin viesti: 04.01.2021, 15:02
  2. YTV-alueen paras bussilinja
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 40
    Viimeisin viesti: 19.11.2013, 19:43
  3. HSL-alueen paras bussimalli, osa 2
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 39
    Viimeisin viesti: 29.08.2012, 08:15
  4. Itä-Helsingin yöliikenteen uudistus
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 23.11.2007, 14:10
  5. Mikä on paras raitiovaunu?
    kirjoittanut vristo foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 04.02.2007, 14:43

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •