
Alunperin kirjoittanut
hylje
En itse oikein näe, miten avorahastus huonontaa tilannetta entisestään. Yksinkertaistetaan vähän ja todetaan että aiemmin etuovesta tulleet ihmiset yksinkertaisesti siirtyivät keskiovelle. Keskiovi on kaikista paras ovi sisään ja ulos menevän tungoksen kanssa, koska se avautuu kolmeen suuntaan: etukäytävälle, takakäytävälle ja keskisillalle. On siis paras, että keskiovea käytetään mahdollisimman paljon, molempiin suuntiin. Scalassa keskiovia on vain yksi pari, nivelessä olisi kaksi tai kolme, avorahastus siis vain lievittää tilannetta.
Etu- ja takaovet avautuvat vain yhdelle kapealle käytävälle, eivätkä sovi kovin isoon tungokseen. Yksilehtisyys ei kurista niiden toimivuutta, koska niihin ei tätä kapeaa käytävää pitkin pääse ihmisiä kahden oven verran muutenkaan. Helsingin uudessa ratikassakin etu- ja takaovet ovat pienennetty yksilehtisiksi kukin, ja se on oikeasti suunniteltu nopeaksi tyhjentää ja täyttää.