Junat peittoavat edelleen bussit

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Junat kasvattivat matkustajamääriään viime vuonnakin. Kasvu oli pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä, 7,0 %, vyöhykealueella 3,2 % ja kaukojunissa 3,1 %.

Tavaraliikenne vähentyi kotimaassa 4,6 prosenttia. Tämä johtui VR:n mukaan osaksi metsäteollisuuden työsulusta. Tavarakuljetukset Suomen ja Venäjän välillä kasvoivat 7 prosenttia.

Ratoja rakennettiin ja parannettiin kymmenyksen vähemmän kuin vuonna 2003. Tärkeimpiä kkohteita olivat Keravan oikorata ja Orivesi-Jämsänkoski.

Bussiliikenne lienee seurannut vanhaa trendiään, joka on valitettavasti laskujohteinen. Pikavuoroliikenne on supistunut tähän mennessä -1,7 % vuosivauhtia, paikallisliikenne -7,4% ja vakiovuoroliikenne -2,9%. Helsingin ja Lahden välillä liikenne tosin kasvaa hyvää vauhtia, nämä matkustajat ovat firmojen mukaan pois henkilöautoista.

Kuten aikasemminkin tällä foorumilla tuli esille, olisiko tähän kehitykseen syynä junien kilpailukykyisyys henkilöauton kanssa? Bussithan ovat ihmisten mielikuvissa ja osin todellisuudessakin hitaita kulkuvälineitä.

Pääkaupunkiseudulla jatkoyhteydet junilta toimivat, vyöhykealueella ja kaukoliikenteessä tilanne on heikompi. Kasvu kuitenkin jatkuu, joten liityntäliikenne toimii ilmeisesti henkilöautoilla? Monet tuntemani autonomistajat käyttävät varsinkin Helsinkiin tullessaan junia jättäen auton läheiselle asemalle parkkiin, sillä ajomatka Kuopiosta tai Oulusta asti on aika rasittava. Busseja he eivät pitkillä matkoilla käytä hitauden ja ahtauden takia, mutta paikallisliikenteessä niitä oltaisiin valmiita käyttämään, mikäli tarjonta olisi parempaa.

Aika mielenkiintoista, että paikallisliikennetilanne jopa jossain ihan muualla puolen Suomea voi heijastua Helsingin ruuhkissa. Ellei kodin läheltä päästä matkustamaan kunnollisella yhteydellä perille, otetaan se auto sitten ehkä koko matkaksi. Siksi olisi tärkeää parantaa myös muiden kaupunkien kuin pääkaupunkiseudun palvelutarjontaa.
 
Prosenteista on tullut vähän äkkinäisiä päätelmiä. ExpressBus-vuorojen matkustajamäärät ovat vuosi toisensa jälkeen kasvaneet muutamalla prosentilla. Jos yhtenä vuotena tulee pieni tilastotappioksi laskettava pudotus, se ei kerro mistään trendistä.

Lisäksi junien matkustajamäärien kasvu notkahti taannoin tehdyn lippu-uudistuksen takia, mitä heilahdusta nykyinen kasvu korjaa ja matkustajamäärät palautuvat normaalitasolle. 3,1% ei kasvuksi ole edes kovin merkittävä kun ottaa huomioon VR:n kalustoinvestointien määrät.
 
Toisaalta, mitenkäs eri kulkuvälineiden ( junan ja linja-auton ) tilankäyttö prosentteina? Jos linja-auto on täynnä joka paikkaa myöden (n. 50 matkustajaa) ja junassa ( esimerkkinä vaikka 400 paikasta vaan 100 on täynnä), niin linja-auto vetää täydet 100 %, mutta juna vain 25 %.
Tämä ei ole mikään kannanotto, vaan pohdiskelua siitä, että miten loppujen lopuksi näitä määriä lasketaan.. :twisted:
 
Valitettavasti näyttäisi trendiltä

Kani sanoi:
Prosenteista on tullut vähän äkkinäisiä päätelmiä. ExpressBus-vuorojen matkustajamäärät ovat vuosi toisensa jälkeen kasvaneet muutamalla prosentilla. Jos yhtenä vuotena tulee pieni tilastotappioksi laskettava pudotus, se ei kerro mistään trendistä.
Pikavuorojen matkustajamäärien kehitys ei näytä kovin hyvältä. Niitä onkin lakkauteltu pikkuhiljaa, onneksi ei nyt mitenkään merkittävästi. Katso vaikka http://www.linja-autoliitto.fi/asia_yleistietoajatilastoja_tilastoja.html tilastotietoja noiden pikavuorojen ja vakiovuorojen matkustajamääristä.
 
Onhan niitä lopetettu, samalla tavalla kuin on lopetettu junavuorojakin. Bussipuolella vaikuttanee Koiviston Auton jatkuva laajeneminen, josta seuraa päällekkäisyyksien poistoa ja tarjonnan supistumista.

Mutta ainoa, mikä näyttää todella hyvältä on autokaupan tilastot.
 
Mitenkähän muissa maissa on julkisen liikenteen tilanne?

Kani sanoi:
Onhan niitä lopetettu, samalla tavalla kuin on lopetettu junavuorojakin. Bussipuolella vaikuttanee Koiviston Auton jatkuva laajeneminen, josta seuraa päällekkäisyyksien poistoa ja tarjonnan supistumista.

Mutta ainoa, mikä näyttää todella hyvältä on autokaupan tilastot.
Hyvä huomio, en tullutkaan ajatelleeksi tuota Koiviston Autoa. Sillä näyttää kyllä menevän ihan hyvin. Miltähän joukkoliikenteen tilanne näyttää naapurimaissa ja muualla Euroopassa/maailmalla? Onko tämä viime vuosien autoistuminen pelkästään Suomen trendi?

Wikipediasta lueskelin, että Yhdysvalloissa jopa monet kaupungit, joissa on pelkästään satsattu autoiluun, ovat viime aikoina alkaneet rakentaa raideliikennettä ja nopeita busseja ankarien liikenneruuhkien helpottamiseksi.

Ruotsissa näyttäisi myös hyvältä, kun tämä uusi rata tulee Uumajan tienoille. Ihan eri luokkaa pituudeltaan kuin Lahden oikorata. Yksityistäminen on tuonut tiettävästi uusia matkustajia juniin ja joitain lopetettuja reittejäkin on avattu.

Kiinassa rakennetaan moottoriteitä koko ajan, mutta ruuhkat ovat ja pysyvät. On otettu useita julkisen liikenteen projekteja työn alle. Baltiassa joukkoliikenne näyttäisi rappeutuvan, kun uudet autot käyvät kaupaksi ihmisille.

Toivottavasti tämä autoilun 2000-luvun kultakausi on mahdollisimman lyhyt, niin vahingot jäävät pienemmiksi. On erittäin vaikea elää rikkonaisen Nurmijärvi-yhdyskuntarakenteen ehdoilla sen jälkeen, kun autoiluun ei ole suurimmalla osalla ihmisistä varaa ja Kiotot sun muut pukkaavat päälle.
 
Re: Mitenkähän muissa maissa on julkisen liikenteen tilanne?

kemkim sanoi:
Kiinassa rakennetaan moottoriteitä koko ajan, mutta ruuhkat ovat ja pysyvät. On otettu useita julkisen liikenteen projekteja työn alle. Baltiassa joukkoliikenne näyttäisi rappeutuvan, kun uudet autot käyvät kaupaksi ihmisille.
Kiinassa ja Itä-Euroopassa "otetaan kiinni" kapitalismin etumatkaa sosialismista. Valitettavasti se käy raskaamman kautta, eli pitää itse tehdä kaikki markkinatalouden virheet myös.

Ja vanha maailma tukee tätä parhaan kykynsä mukaan. Kun oma asiakaskunta alkaa järkeistyä, viimeisenä Amerikassa, niin täytyyhän jostain löytää uusia markkinoita. Teollisuusmaiden konsultit jakavat idässä hyviä neuvoja vaikka tietävätkin, ettei ilo kauaa kestä. Mutta tämä sopii kvartaalitaloudelle. Sehän toimii siten, että näillä pakkasilla yritysjohto määrää henkilökunnan pissaamaan housuihinsa lämpimikseen. Lahkeet jäätyvät vasta ensi tilikaudella.

Ainoa toivo on, että autoistumisesta joukkoliikenteen uuteen nousuun ei ehkä kestä uudessa maailmassa 50 vuotta. Mutta vaikka kehitys kulkeekin nopeammin, sama määrä virheitä tehdää, vain lyhyemmässä ajassa.

Antero
 
Vs: Re: Mitenkähän muissa maissa on julkisen liikenteen tilanne?

Kiinassa ja Itä-Euroopassa "otetaan kiinni" kapitalismin etumatkaa sosialismista.


Olinko aistivinani tuossa hienoista sarkasmia..? Hyvä jos niin, sillä ainakin mitä joukkoliikenteen käytön ja yksityisautoilun suhteeseen sosialismin ja kapitalismin välillä tulee, siinä(kin...) sosialismi oli kaukana edellä. Puuttumatta tässä nyt enempää sen syihin...
 
Eihän sosialismin tavoitteena suinkaan ollut joukkoliikenne vaan kommunismi. Kyllä ajatuksena oli se, että joka perheessä oma vaunu talon pihalla on; jossakin vaiheessa. Tuossa vaan kehityskulku jäi kesken.

Itä-Euroopassa palkkojen ja polttoaineen hinnan suhde teke autoilusta hyvin kallista. Vaikkapa Vilnassa taitaa bensalitran hinnalla saada melkein neljä paikallisliikenteen lippua, Helsingissä reippaasti vajaan yhden. Entisissä sosialistimaissa olisi nyt oikea aika lähteä kehittämään joukkoliikennettä Keski-Euroopan mallien mukaan. Laadukas julkinen liikenne, ennenmuuta nopea kiskoliikenne, voisi saavuttaa samanlaista suosiota kuin autojen pakahduttamissa eurooppaiskaupungeissa. Itämaisessa joukkoliikenteessä matkustavat todelliset pakkomatkustajat, lännessä liityntäparkissa seisoo huomattavan kalliita autoja. Toivottavasti idässä ymmärretään asia ajoissa - vielä olisi mahdollisuuksia.
 
Takaisin
Ylös