Sivu 21 / 21 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 111718192021
Näytetään tulokset 301-305/305

Viestiketju: Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

  1. #301
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Kannattaa unohtaa se ruuhkamaksu. Mutta tietulleista on positiivista kokemusta ja Lontoosta ja Tukholmasta. Siksi ne pitäisi ottaa käyttöön Helsingissäkin. Tietulli perittäisiin yksityisautoilta, jotka saapuvat Helsingin keskustaan Hesperiankatujen ja Pitkäsillan eteläpuolelle. Se voi olla käytössä 6- 9, mutta omat etunsa on myös ajalla 6 -18.
    Mitäs eroa edellä olevan mukaan on ruuhkamaksulla joka kannattaa unohtaa ja tietullilla, joka pitää ottaa käyttöön?

    Minusta tässäkin asiassa sekoillaan jakuvasti käyttämällä asioille nimityksiä, joita ei ole eikä ilmeisesti halutakaan määritellä selvästi. Sekavuus on erityisesti niiden etu, jotka vastustavat sitä, että tien/kadun käyttämisestä perittäisiin maksua. Hajoita ja hallitse, ja loputtomia selvityksiä toistensa perään vuosikymmeniä, juuri kuten Salomaa osuvasti kirjoitit.

    Itselleni muistuu hyvin mieleen se, miten on vuosikymmeniä sitten vastustettu pysäköintimaksuja. Perustelut sille, että auton seisottamisesta haluttiin periä maksua, olivat samanhenkiset kuin nyt kun vastustetaan tien käytöstä maksamista. Nykyään pysäköinnin maksullisuus on hyväksyttyä ja pikemminkin herättää ihmetystä, jos lähellä kaupunkikeskustaa saa pysäköidä ilmaiseksi. Pysäköintimaksun kehityksen perusteella voisi arvata, että tie/katumaksun kanssa tulee käymään samoin.

    Toisaalta voi sanoa, että pysäköintimaksun kautta kadunkin käytöstä veloitetaan jo nyt. Pysäköintimaksuhan on hinta sille, että käyttää autoa alueella, jossa maksullinen pysäköintipaikka on.

    Jos ajatellaan Helsingin niemelle kohdistuvaa autoliikennettä, sitä vähentäisi roimasti pysäköinnin tuntuva hinnankorotus. Kun korotus koskee kaikkia pysäköintipaikkoja, siis myös yksityisomistuksessa olevia. Eli tarvittaisiin pysäköintipaikkavero. Ja Helsingin niemellä tällainen auton käytön hinnoittelu voi myös toimia, koska niemelle on toimiva joukkoliikenne, jossa jo nytkin on vapaata kapasiteettia ja autoiluun nähden ainakin kohtuullinen palvelutaso. Pysäköintiveron etu on sekin, ettei siihen tarvita mitään laiteinvestointeja ja muita monimutkaisia veloitusjärjestelmiä.

    Läpiajoon pysäköintipaikkavero ei pure, mutta sen säätely hoituu liikenteen ohjauksella eli liikennevaloilla.

    Mutta tuskin pysäköintipaikkaveroa koskaan tulee. Ollaanhan sen yhtä edellytystä eli niemelle johtavaa joukkoliikenteen kapasiteettiakin alentamassa lyhentämällä metron asemia eli alentamalla metron kapasiteettia kolmanneksella. Sekin siis osoitus siitä, mihin seudun liikennesuunnittelu tähtää aikana, jolloin autoilua ja sen ilmastopäästöjä pitäisi roimasti vähentää.

    Antero

  2. #302

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3669

    oletus Vs: Kivenlahden metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Jos ajatellaan Helsingin niemelle kohdistuvaa autoliikennettä, sitä vähentäisi roimasti pysäköinnin tuntuva hinnankorotus. Kun korotus koskee kaikkia pysäköintipaikkoja, siis myös yksityisomistuksessa olevia. Eli tarvittaisiin pysäköintipaikkavero. Ja Helsingin niemellä tällainen auton käytön hinnoittelu voi myös toimia, koska niemelle on toimiva joukkoliikenne, jossa jo nytkin on vapaata kapasiteettia ja autoiluun nähden ainakin kohtuullinen palvelutaso. Pysäköintiveron etu on sekin, ettei siihen tarvita mitään laiteinvestointeja ja muita monimutkaisia veloitusjärjestelmiä.
    Minusta tietulli- tai pysäköintiverojärjestelmää ei pidä rakentaa vain koskemaan Helsingin niemeä. Jos tietullit tai pysäköintipaikkavero otettaisiin käyttöön, sen pitäisi koskea ainakin pääkaupunkiseutua.

  3. #303
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Pysäköintipaikkavero

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Minusta tietulli- tai pysäköintiverojärjestelmää ei pidä rakentaa vain koskemaan Helsingin niemeä. Jos tietullit tai pysäköintipaikkavero otettaisiin käyttöön, sen pitäisi koskea ainakin pääkaupunkiseutua.
    Kyllä. Muualla kuin Helsingin niemellä on samaan aikaan panostettava myös joukkoliikenteeseen, jos halutaan, että maksujärjestelmän tarkoitus on muuttaa kulkumuotovalintaa eikä vain kerätä rahaa. Tai sitten maksujärjestelmä rajataan niihin alueisiin, joissa joukkoliikenteen palvelutaso on riittävä todelliseksi vaihtoehdoksi autoilulle.

    Antero

  4. #304

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1276

    oletus Vs: Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

    Periaatteellinen vaihtoehto on myös, että autoilijoilta ryhdytään perimään nimen omaan tienkäyttömaksua. Tällainen maksu olisi neutraali kulkutavan suhteen. Maksu pyrkisi vastaamaan niitä kustannuksia ja haittoja, joita yksi automatka aiheuttaa. Esimerkiksi Helsingin seudulla tarvittaisiin vuosittain sellaiset 100 miljoonaa euroa katuverkon ylläpitoon nykytilaisena. Silloin ajo-oikeus pääkaupunkiseudulla (Moottoritiet poislukien) tulisi olla sellainen, että yhteensä tuo 100 miljoonaa euroa saataisiin kerätyksi. Koska kantakaupungissa liikkumisesta syntyy myös haittoja, ajolupa myös siellä pitäisi olla kalliimpi.

    Tämä lähestymistapa vastaisi Euroopan unioinin liikenteen valkoisessa kirjassa esitettyä käyttäjä maksaa ja saastuttaja maksaa -periaatetta.
    Ville

  5. #305

    Liittynyt
    10.01.2008
    Viestejä
    285

    oletus Vs: Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

    Yrittäjien kuntavaaliohjelmassa löytyy taas ko. tahon tuttuja kannanottoja Helsingin liikennekysymyksiin:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Helsingin Yrittäjät
    Sujuva liikenne ja toimiva elinkeinoelämä
    - Ei ruuhkamaksuille
    - Poikittaisliikenteen sujuvuuden edistämiseksi on rakennettava keskustatunneli
    - Kaupungissa tulee olla riittävät ja kohtuuhintaiset pysäköintimahdollisuudet
    http://www.yrittajat.fi/fi-FI/helsin...liohjelma-2012

    Ja samaa on jo toistettu kuntavaalikiertueella Espoossa:
    http://www.lansivayla.fi/artikkeli/1...ille-jyrkka-ei
    http://www.talouselama.fi/uutiset/ru...vaihe/a2146959

Vastaavia viestiketjuja

  1. Bussihyppely, ja vähän ratikkakin
    kirjoittanut teme foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 28
    Viimeisin viesti: 10.01.2011, 21:56
  2. Zürichin lähiliikenteestä ja Sveitsin kaukojunaliikenteestäkin vähän
    kirjoittanut Kari foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.08.2008, 16:55
  3. Ratikoita ja vähän muuta Lissabonista ja Portosta
    kirjoittanut Kotkalainen foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 12.07.2007, 23:34
  4. Helsingin vähän käytetyt bussilinjat
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 12.07.2007, 23:17
  5. Haittasi lumi vähän raitioliikennettäkin 6.11.2006
    kirjoittanut rvk1249 foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 08.11.2006, 01:01

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •