Sivu 22 / 23 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 212181920212223 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 316-330/333

Viestiketju: Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

  1. #316
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3685

    oletus Vs: Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

    Ruuhkamaksuja tai muita liikennepoliittisia ratkaisuja voi puolustaa tai vastustaa joko poliittisin tai tieteellisin päämäärin. Yksi erittäin vakava haaste on ilmastonmuutos, joka koskettaa meitä kaikkia. Autoliikenne on yksi suurista ilmaston uhkista. Ruuhkamaksuilla on mahdollista rajoittaa autoilua, selviää useista tutkimuksista ja ulkomaisista esimerkeistä.

    Linkki sivulle, josta on lisää linkkejä muualle: Alueellinen ruuhkamaksu parantaisi Helsingin ilmanlaatua

  2. #317

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1019

    oletus Vs: Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

    Aivan keskeistä on ymmärtää, että ruuhka maksaa aina. Ruuhkamaksut eivät ole mikään päätös, joka koskee tulevaisuutta. Jo nyt on olemassa ruuhkamaksut. Maksuväline vain on aika.

    Ruuhkamaksuihin liittyvä päätös koskee sitä, vaihdetaanko maksuvälinettä ajasta rahaan.

    Omasta mielestäni ruuhkamaksut voitaisiin aivan hyvin toteuttaa kustannusneutraalisti, eli että esim polttoaineveroa laskettaisiin ruuhkamaksun tuottoja vastaavasti. Yksityisautoilu ei ole mikään ongelma periferiassa, vaan ihan oikeasti välttämättömyys. Helsingissä yksityisautoilu on enimmäkseen haitta. Se maksaa aikaa ja terveyttä lähes kaikille, mutta hyödyttää vain noin neljännestä tjsp.

  3. #318
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6345

    oletus Vs: Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

    Ruuhkamaksujenkin vastustus tuntuu olevan lähinnä tunnepohjaista. Jos ruuhkamaksujen vastustajilta kysyttäisiin, paljonko he olisivat valmiita maksamaan, jos päivittäiseen liikkumiseen kuluisikin vaikka 20 min vähemmän aikaa, tulisi todennäköisesti suurimmalta osalta vastaukseksi joku muu luku kuin 0. Sitten kun sitä aletaan kutsua ruuhkamaksuksi, alkaa myös vastustus. Autolla nyt kulkevat eivät halua kuitenkaan joustaa toisinpäin eli siirtyä käyttämään joukkoliikennettä, jolloin aikaa kuluisi enemmän, mutta rahaa säästyisi.

  4. #319
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1117

    oletus Vs: Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    .....

    Toisin kuin Salomaa en rajoittaisi autoilua keskutassa suoraan (tai ainakin näin hänen kirjoitukset ymmärsin), vaan antaisin joukkoliikenteelle, esim ratikoille täysetuudet keskustassa. Tällöin autojen rajoittaminen ei ole itseisarvo vaan sitä tehdään vain sen verran kuin tehokkaampien liikennemuotojen parantaminen vaatii.

    .....
    Nyt Hämeentien pätkä Kurviin saakka muutetaan joukkoliikenteelle ja pyöräilylle. Minusta tämä on oikea kehityssuunta ja jossain vaiheessa päästään analysoimaan muutoksen hyötyjä.

    Kaupunkisuunnittelu.com -sisvustolla esitetään Bulevardin muuttamista viihtyisämmäksi poistamalla yksityisautot ja lisäämällä mm. istutuksia ja penkkejä. Tämä edelleen mahdollistaa laajemmat kahviloiden ja ravintoiloiden terassit. Sitä ei siis tehtäisi sen takia että autoilun rajoittaminen olisi itseisarvo. Tila joka nyt autojen käytössä tulisi siten jokaisen halukkaan käyttöön. T

    Tietullit ei suoraan rajoita keskustaan suuntautuvaa liikennettä, mutta keskustaan autolla haluava maksaisi siitä, että ei suostu käyttämään pyörää, joukkoliikennettä tai kävelyä.

  5. #320

    Liittynyt
    21.08.2016
    Sijainti
    Lintuvaara
    Viestejä
    46

    oletus Vs: Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Ruuhkamaksujenkin vastustus tuntuu olevan lähinnä tunnepohjaista. Jos ruuhkamaksujen vastustajilta kysyttäisiin, paljonko he olisivat valmiita maksamaan, jos päivittäiseen liikkumiseen kuluisikin vaikka 20 min vähemmän aikaa, tulisi todennäköisesti suurimmalta osalta vastaukseksi joku muu luku kuin 0. Sitten kun sitä aletaan kutsua ruuhkamaksuksi, alkaa myös vastustus. Autolla nyt kulkevat eivät halua kuitenkaan joustaa toisinpäin eli siirtyä käyttämään joukkoliikennettä, jolloin aikaa kuluisi enemmän, mutta rahaa säästyisi.
    Mutta tämä "haittaliikenne" taas tulee ylläpitämään kaupunkia päivittäin. Tuskin moni tahalleen autoa käyttää mikäli sille ei ole välttämätöntä tarvetta. Kiusallista rankaista siitä ruuhkamaksuilla. Ajan linja-autoa ammatikseni HSL alueella eikä omalla kohdallani ainakaan joukkoliikenne ole vaihtoehto klo 3:30 aamulla
    Viimeisin muokkaaja canis lupus; 20.03.2019 kello 19:42.

  6. #321

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1860

    oletus Vs: Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

    Lainaus Alunperin kirjoittanut canis lupus Näytä viesti
    Tuskin moni tahalleen autoa käyttää mikäli sille ei ole välttämätöntä tarvetta.
    Veikkaan päin vastoin, että pääkaupunkiseudulla ruuhka-aikaan työmatkansa yksityisautoilevista suurimmalle osalle se ei ole välttämätöntä, vaan mukavuudenhalua ja/tai ajansäästön vuoksi.

  7. #322

    Liittynyt
    21.08.2016
    Sijainti
    Lintuvaara
    Viestejä
    46

    oletus Vs: Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

    Tuohon kompromissina voitaisiin myöntää vapautuksia ruuhkamaksuista mikäli auto on välttämätön työn kannalta. Helsinki puree vain omaan nilkkaansa mikäli kaikki joutuvat niitä maksamaan. Ruuhka-aikana bussit kulkevat yhtä jouhevasti vapaata kaistaa kuten aamupäivisinkin
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 21.03.2019 kello 10:13. Syy: kielenkäyttö

  8. #323

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5748

    oletus Vs: Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

    Lainaus Alunperin kirjoittanut canis lupus Näytä viesti
    Mutta tämä "haittaliikenne" taas tulee ylläpitämään kaupunkia päivittäin. Tuskin moni tahalleen autoa käyttää mikäli sille ei ole välttämätöntä tarvetta. Kiusallista rankaista siitä ruuhkamaksuilla. Ajan linja-autoa ammatikseni HSL alueella eikä omalla kohdallani ainakaan joukkoliikenne ole vaihtoehto klo 3:30 aamulla
    Kello 3:30 tapahtuvasta ajosta henkilöautolla tuskin perittäisiin mitään ruuhkamaksua. Ja muutenkin ruuhkamaksujen peittoalueeksi olisi suunniteltu vain kehäykkösen sisäpuoli tai jossain tapauksissa vielä pienempi alue. Eli jos ajaisi Bemölestä Leppävaaraan aamuruuhkan aikaan niin ei maksua, mutta Leppävaarasta Haagaan kyllä.

    t. Rainer

  9. #324

    Liittynyt
    21.08.2016
    Sijainti
    Lintuvaara
    Viestejä
    46

    oletus Vs: Joukkoliikenteen kehitysnäkymät vaalituloksen valossa

    Katsotaan sitten uudelleen niitä tietulleja kun joukkoliikenne kulkee ruuhka-ajan tiheydellä myös keskellä yötä niin myyn saastepesäni. Esimerkiksi kuljettajilta ja monilla muillakin aloilla vaaditaan omaa autoa. Näitä tietulleja on suurelta osin vaatimassa Helsingissä asustelevat toimistotyötä tekevät korkeakoulutetut
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 21.04.2019 kello 20:50. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  10. #325

    Liittynyt
    15.01.2014
    Viestejä
    189

    oletus Vs: Joukkoliikenteen kehitysnäkymät vaalituloksen valossa

    Keskusta siirtymässä kohti Pohjoista, Pasila, Käpylän joukkoliikennekeskus ja Redi muuttavat varmasti paljon liikennevirtoja ja voi olla että kohta voi luonnollista reittiä vähentyä ajelua, toivottavasti vain ei rakenneta yhtään tunnelia ulkopaikkakuntalaisten läpiajoa varten.

  11. #326
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1117

    oletus Vs: Joukkoliikenteen kehitysnäkymät vaalituloksen valossa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut canis lupus Näytä viesti
    Katsotaan sitten uudelleen niitä tietulleja kun joukkoliikenne kulkee ruuhka-ajan tiheydellä myös keskellä yötä niin myyn saastepesäni. Esimerkiksi kuljettajilta ja monilla muillakin aloilla vaaditaan omaa autoa. Näitä tietulleja on suurelta osin vaatimassa Helsingissä asustelevat toimistotyötä tekevät korkeakoulutetut
    En tee toimistotyötä enkä ole korkeakoulutettu. Jos ydinkeskustan alueelle asetetaan tietullit, saavutetaan seuraavat edut:
    - yksityisautoliikenne vähenee 15-30 %
    - silloin ilma on puhtaampaa
    - kantakaupunki on viihtyisämpi
    - joukkoliikenne nopeutuu
    - joukkoliikenne saa uusia matkustajia
    - joukkoliikenteen edelleen kehittäminen helpottuu
    - ne jotka keskustassa todella autoa tarvitsevat, ajavat sujuvammin

    Näistä hyötyvät kaikki, mutta tietullien vastustamisesta on tehty voimakkaasti ideologinen kysymys, jossa suurta huolta pidetään yksityisautoilusta.

  12. #327
    Tunnistettu jäsen Rehtori avatar
    Liittynyt
    02.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    316

    oletus Vs: Joukkoliikenteen kehitysnäkymät vaalituloksen valossa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    En tee toimistotyötä enkä ole korkeakoulutettu. Jos ydinkeskustan alueelle asetetaan tietullit, saavutetaan seuraavat edut:
    - yksityisautoliikenne vähenee 15-30 %
    - silloin ilma on puhtaampaa
    - kantakaupunki on viihtyisämpi
    - joukkoliikenne nopeutuu
    - joukkoliikenne saa uusia matkustajia
    - joukkoliikenteen edelleen kehittäminen helpottuu
    - ne jotka keskustassa todella autoa tarvitsevat, ajavat sujuvammin

    Näistä hyötyvät kaikki, mutta tietullien vastustamisesta on tehty voimakkaasti ideologinen kysymys, jossa suurta huolta pidetään yksityisautoilusta.
    Sanoisin, että tietullien puolustaminen on ennemminkin ideologista. Helsingissä on niin vähän liikennettä ja päästöjä, että tietulleja ei voi mitenkään ilman ideologista painotusta perustella.

  13. #328
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1117

    oletus Vs: Joukkoliikenteen kehitysnäkymät vaalituloksen valossa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rehtori Näytä viesti
    Sanoisin, että tietullien puolustaminen on ennemminkin ideologista. Helsingissä on niin vähän liikennettä ja päästöjä, että tietulleja ei voi mitenkään ilman ideologista painotusta perustella.
    Mainittakoon että Mäkelänkadun ja Mannerheimintien varrella asuvilla on enemmän syöpätapauksia, kun muilla kaupungin asukkailla keskimäärin. Se ei esimerkiksi ole ideologinen peruste, jos liikenteen vähentämisellä pelastetaan ennenaikaiselta kuolemalta.

  14. #329
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3649

    oletus Vs: Joukkoliikenteen kehitysnäkymät vaalituloksen valossa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Mainittakoon että Mäkelänkadun ja Mannerheimintien varrella asuvilla on enemmän syöpätapauksia, kun muilla kaupungin asukkailla keskimäärin.
    Onko sinulla tähän jotain virallista tutkimustietoa tai lähdettä?
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  15. #330

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1860

    oletus Vs: Joukkoliikenteen kehitysnäkymät vaalituloksen valossa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rehtori Näytä viesti
    Helsingissä on niin vähän liikennettä ja päästöjä, että tietulleja ei voi mitenkään ilman ideologista painotusta perustella.
    Jännä, miten autopuolueen mielestä joko ruuhkia on hurjasti tai sitten ei lainkaan, riippuen kumpaa argumenttia kulloinkin tarvitaan.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 21.04.2019 kello 22:20. Syy: kiroilu pois

Vastaavia viestiketjuja

  1. Bussihyppely, ja vähän ratikkakin
    kirjoittanut teme foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 28
    Viimeisin viesti: 10.01.2011, 20:56
  2. Zürichin lähiliikenteestä ja Sveitsin kaukojunaliikenteestäkin vähän
    kirjoittanut Kari foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.08.2008, 15:55
  3. Ratikoita ja vähän muuta Lissabonista ja Portosta
    kirjoittanut Kotkalainen foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 12.07.2007, 22:34
  4. Helsingin vähän käytetyt bussilinjat
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 12.07.2007, 22:17
  5. Haittasi lumi vähän raitioliikennettäkin 6.11.2006
    kirjoittanut rvk1249 foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 08.11.2006, 00:01

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •