
Alunperin kirjoittanut
fani
Me autoilijat kyllä maksamme - ja paljon maksammekin. Meiltä kerätään niin paljon veroja ja parkkimaksuja, joista vaan murto-osa käytetään hyväksemme, että meillä kyllä on oikeus parkkeerata auto asuntomme eteen.
Ei ole yksinkertaisesti mitään ideaa aina syyllistää autoilijoita, koska yhteiskunta heistä kuitenkin aika paljon hyötyy. Kaikki eivät todellakaan voita jos yksityisautoilua koko ajan rokotetaan enemmän ja rajoitetaan kaiken maailman toimilla kuten ruuhkamaksuilla. Autoilijat eivät voita. Joukkoliikennettä voi toki yrittää kehittää niin pitkälle kuin mahdollista, mutta sitä ei autoilijoiden kustannuksella saa tehdä.
On syytä muistaa, että vaikka teoriassa keskustan kaikille työpaikoille pääsisikin julkisilla niin se ei välttämättä ole millään tavalla mielekästä käyttää työmatkaan esimerkiksi kolmea kertaa enemmän aikaa vaan siitä ilosta, että matkan taittaisi julkisilla. Ja tämä vain yhtenä esimerkkinä. Syitä on lukuisia, miksi ihmiset eivät suostu tai voi julkista liikennettä ja etenkin metroa Espoon suunnalla käyttää.
Olen melko kyllästynyt siihen, että auton omistamista katsotaan varsinkin pk-seudulla nykyään juurikin näin mustavalkoisesti ja kapealta näkökentältä, että kun asut pk-seudulla, et tarvitse autoa. Ongelma on se, että julkinen liikenne nykyisellä tasolla ei pysty vastaamaan siihen, että monet ihmiset luopuisivat autosta ja ennenkuin joukkoliikenne on sillä tolalla, autoilijoita ei saa rankaista sen käyttämättömyydestä. Ja vaikka viestini nyt vähän lipsahtaa offtopicin puolelle, kyseinen ongelma koskettaa etenkin Länsimetron vaikutusalueella liikkuvia ihmisiä.