Satamaan ei voi tulla ratikalla kauempaa, koska alkoholiostosten omaan autoon kantaminen vaikeutuisi liikaa?
https://www.is.fi/taloussanomat/pors...006379695.html
Se on sitten toisen nettisivuston keskustelunaihe, kun moottorin hyvä kunto ei vaikuta auton jälleenmyyntiarvoon.
tämän sivuston teemojen kannalta tulee varsinainen uutinen tämän päivän Hesarissa: Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Sazonov sanoo että asukaspysäköintimaksussa on korottamisen varaa. Siten korotus saadaan heittämällä läpi, vaikka Demarit turhaan jahkailevat ja Vasemmistoliitto ilmoittaa asian poliitikon kielellä.
Mielenkiintoinen vaihe tuossa Hesarin kaupunkisuunnittelua käsittelevissä uutisissa, kun myös auton käyttöä tarkastellaan terveen kriittisesti, eikä suojelevasti niinkuin tähän mennessä. Toivotaan että lukijan kannalta objektiivinen uutisointi jatkuu, mutta pelottaa jos autoliikkeet alkavat vaatia Hesarilta automyönteisempää uutisointia uhkaamalla autoilmoitusten vähentämisellä. Kyseessä on isot rahat.
Satamaan ei voi tulla ratikalla kauempaa, koska alkoholiostosten omaan autoon kantaminen vaikeutuisi liikaa?
https://www.is.fi/taloussanomat/pors...006379695.html
Lainsäädännön valmistelun hidastaminen ei tarkoita sitä, että tietulleja ei ole tulossa. Tutkimustulokset ja monen kaupunkisuunnittelun asiantuntijoiden lausunnot puhuvat niiden puolesta. Kyllä tietullit jossain muodossa tulee, mutta on myönnettävä että siihen menee aikaa.
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 22.02.2023 kello 22:34. Syy: siirretty toiseen ketjuun
Toki lakimuutokset on mahdollisia, mutta epäilen ettei ainakaan meidän elinaikana löydy niin vihreää eduskuntaa joka moisen lakimuutoksen siunaisi
Ruotsissa aikoinaan porvarihallitus pystyi ajamaan läpi tietullit Tukholmaan. Autoilijapiirit saatiin suostumaan lupaaamalla kantakaupungin kiertävän moottoritietasoisen kehätien. Joukkoliikenten ystäville taas luvattiin lisää metrorataa, lähijunille tuplaraiteet ja pikaraitioteitä.
Tietullien tulon jälkeen Tukholmassa kaupan logistiikan kustannukset putosivat niin paljon että se näkyi hinnoissa. Myös bussiliikenteen täsmällisyys parani.
Est modus in rebus.
Laita Googleen haku "tietullit Helsinki". Tuossa yksi poiminta:
Iltalehti ei taatusti ole vihervassareiden lehti. Lueppa juttu:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset...2-0ab0f28741f8
Melamies, tietoni perustuu lehtiartikkeliin.
Kun tietullit olivat olleet voimassa vuoden, tekivät kaupunkisuunnittelun ihmiset tutkimuksen sen vaikutuksista. Tätä tutkimusta oli referoitu ilmaisjakelulehdessä (muistaakseni 'Metro'). Poimin sattumalta lehden mukaani ja luin artikkelin. Valitettavasti en pysty muistamaan missä numerossa tämä artikkeli oli.
Siinä kerrottiin että kantakaupungin =(tullien sisäinen alue) kauppojen logistiikkskustannuksrt ovat laskeneet ja että se näkyy kauppojen hintatasossa. En tiedä että onko osaa tuotteista halpuutettu vai ovatko erikoistarjoukset parempia.
Niihin aikoihin keskustelin kaverini joka on kauppias kanssa tietulleista ja annoin lehden hänelle.
Silloin huomasi selvästi että autoilu kantakaupungissa oli vähentynyt, bussitkin kulkivat aikataulujen mukaan.
Voit yrittää etsiä netistä tätä tutkimusta.
Est modus in rebus.
Voi sinuaSuomessa lait säätää eduskunta. Jotta laki olisi voinut tulla tällä vaalikaudella voimaan, se olisi pitänyt tuoda jo aikoja sitten eduskunnan käsiteltäväksi. Eduskuntaan ei ole tällä vaalikaudella tuotu ruuhkamaksuja mahdollistavaa lainsäädäntöä. Joten sitä ei ole eikä sitä ole enää tämän eduskunnan toimesta tulossa.
Ensi vaalikausi on sitten asia erikseen, mutta lainsäädäntöhankkeethan raukeavat vaalikauden vaihtuessa. Eli on disinformaatiota väittää, että ruuhkamaksut "ovat tulossa". Siitä voi olla vain enemmän tai vähemmän valistuneita veikkauksia.
---------- Viestit yhdistetty klo 12:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:39 ----------
Mutta kun lakia ei ole säädetty eikä enää tällä vaalikaudella säädetä, niin näitä kivitaulujakaan ei sitten ole olemassa.![]()
Ei ruuhkamaksujen käyttöönoton mahdollistava puitelain valmistelu ole jäissä. Esim tuo Iltalehden artikkeli :
https://www.iltalehti.fi/autouutiset...0-20c3820d10fa
Oleellista ei se, että millä vaalikaudella ruuhkamaksut ovat käytössä, vaan se että hankkeen valmistelu etenee.
Viimeisin muokkaaja Salomaa; 23.02.2023 kello 15:03. Syy: Täydennys
Siis voi hyvänen aika sentään sinun kanssasi.
Tuo uutinen on päivätty 11.8.2022. Valtioneuvosto on 17.11.2022 ilmoittanut, että valtioneuvoston lainsäädäntösuunnitelmasta poistetaan eräät hallituksen esitykset, myös HE laiksi ruuhkamaksujen puitelaista.
Iltalehden sijaan kannattaa seurata lainsäädäntöhankkeiden etenemistä VN:n hankerekisteristä. Tieto ruuhkamaksupuitelain poistamisesta lainsäädäntösuunnitelmasta löytyy linkistä https://vm.fi/hanke?tunnus=VM100:00/2022.
Eli kuten sanottua, ruuhkamaksut mahdollistavan lain valmistelu ei ole ainoastaan jäissä, vaan se on lopetettu yli kolme kuukautta sitten.
Mikä ei tietenkään tarkoita ruuhkamaksujen lopullista poliittista hautaamista.
Enhän minäkään väitä että Keskustatunnelihanke on haudattu lopullisesti. Mutta oleellista on että SDP tuli siihen tulokseen, että tunnelia ei tarvita. Mutta siitä huolimatta sitkeät piirit koittavat liruttaa hanketta vaikka puhumalla "maanalaisesta yleiskaavasta".
Kun Vihreät, Vas ja Sdp yhä laajenevassa määrin ymmärtävät tietullien hyödyt, niin hanke lähtee uudelleen etenemään. Poliittinen kannatus todennäköisesti laajenee myös muihin ryhmiin.
Ei missään voida päättää että tietullihanke haudataan lopullisesti.