Sivu 4 / 39 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456781424 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/581

Viestiketju: Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

  1. #46
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

    No siis itsehän siteerasin demarivaltuutettuja.

    Ymmärrän kyllä että on kahdenlaista mitä esiintyy yhdessä ja erikseen
    a) fundamentalista metron vastustamista
    b) fundamentalista tietullin/ruuhkamaksun vastustamista

  2. #47
    jhaarni avatar
    Liittynyt
    27.10.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    93

    oletus Vs: Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    No siis itsehän siteerasin demarivaltuutettuja.
    Se on muuten tosi kiva kertoa niin tehdessään. Samoin jos käyttää muita lähteitä, niin niiden mainitseminen siistii jatkokeskustelua huomattavasti.

    - Janne
    Raiteilla kohti parempaa maailmaa
    http://jannehaarni.wordpress.com/liikenne/

  3. #48

    Liittynyt
    04.07.2007
    Viestejä
    148

    oletus Vs: Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

    Laitetaan nyt tännekin linkki DN:n juttuun Tukholman ruuhkamaksuista:
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...44484&rss=1399

    Eli artikkelin mukaan ruuhkamaksun keräämiskustannukset ovat nousseet merkittävästi ennakoidusta ja järjestelmä alkaa tuottaa voittoa vasta vuonna 2011, eikä vuoden jälkeen kuten oltiin alun perin ajateltu.

    Kari

  4. #49
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

    Tässä asiaa myös suomenkielellä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tekniikka ja talous
    IBM tunaroi Tukholman tietullit
    MikroPC.net - ke 20.2.2008 klo 17:03

    Tukholman tietullisysteemin kustannukset ovat ryöstäytyneet käsistä. Järjestelmän pystyttäminen on tullut kaksi kertaa arvioitua kalliimmaksi ja sen pyörittäminen neljä kertaa kalliimmaksi.

    Muutaman vuoden takaisessa konsulttiselvityksessä koko projektin hinnaksi arvioitiin vajaat sata miljoonaa euroa. Tuloiksi arvioitiin reilut sata miljoonaa vuodessa, jolloin koko tietullijärjestelmä olisi tullut maksetuksi vajaassa vuodessa.

    Tämä aamuinen Dagens Nyheter kertoo, että lähellekään näin ei ole käynyt. Tietulliprojektin kustannukset ovat tuplaantuneet kahteen sataan miljoonaan euroon, joten laskuvirheeltään projekti muistuttaa kotoista länsimetroa.

    DN:n mukaan projekti on vuotanut lähes joka kohdasta. Sen kimpussa on häärinyt satakunta konsulttia, kymmenen yritystä, kolme viranomaista, pari ministeriötä sekä Tukholman kaupunki.

    Järjestelmän kehittämisestä vastannut IBM on tunaroinut tietulliprojektissa perusteellisesti. Alunperin juoksevat kustannukset arvioitiin noin kymmeneksi miljoonaksi euroksi, mutta nyt summa on nelinkertaistunut.

    Dagens Nyheterin mukaan Tukholman tietullisysteemi on toteutukseltaan maailman tehottomin. Norjassa tietullien pyörittämiskustannukset suhteessa kerättäviin maksuihin ovat vain viidesosa siitä mitä Tukholmassa.

    Projektin kompurointi haittaa eniten Tukholman joukkoliikenteen kehittämistä. Tietulleista kerättävät ylijäämät oli nimittäin tarkoitus laittaa joukkoliikenteen parannuksiin.

    Harri Repo, Tekniikka&Talous
    Onko hanke pielessä vai ei on toki vähän suhteellista. Jos tarkoitus oli kerätä rahaa, niin silloin hanke on pielessä. Mutta jos tarkoitus oli vähentää Tukholman keskustan autoilua, senhän hanke on tehnyt. Vaikka se maksaakin enemmän kuin luultiin.

    Jutussa verrataan pieleen laskemista osuvasti myös länsimetroon.

    Antero

  5. #50
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7376

    oletus Vs: Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

    Tekniikka&Talouden juttu kertoo virheellisesti, että Tukholman ruuhkamaksujen tuotot pitäisi käyttää joukkoliikenteen kehittämiseen. Ruotsin nykyinen hallitus on päättänyt, että ruuhkamaksutuotot käytetään autoväylien tekemiseen. Toki hallitukset vaihtuvat ja ehkä tuo päätös voidaan kumota joskus myöhemmin.

  6. #51

    Liittynyt
    04.07.2007
    Viestejä
    148

    oletus Vs: Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Onko hanke pielessä vai ei on toki vähän suhteellista. Jos tarkoitus oli kerätä rahaa, niin silloin hanke on pielessä. Mutta jos tarkoitus oli vähentää Tukholman keskustan autoilua, senhän hanke on tehnyt. Vaikka se maksaakin enemmän kuin luultiin.
    Niin, kuten minäkin olen monesti täälläkin todennut, ruuhkamaksu ei ole hyvä tapa kerätä rahaa. VVM:llä on kyllä keinoja kerätä rahaa 99,99 %:n hyötysuhteella :-)

    Ja eipä tuossa DN:n jutussa varsinaisesti ruuhkamaksuja kritisoitu, vaan toteutusta. Minua ei henkilökohtaisesti yhtään ihmetytä, etteivät kustannusarviot pidä, sen verran monta IT-hanketta on tullut nähtyä.

    Tietenkin olisi mielenkiintoista tietää, ollaanko Tukholmassa vain sössitty homma käytännön tasolla, vai onko koko konsepti pielessä (taloudellisessa mielessä).

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Jutussa verrataan pieleen laskemista osuvasti myös länsimetroon.
    Mielestäni vertaus ontuu, koska Länsimetron kustannusarvio sentään kasvoi ennen toteutusta. Nyt olisi vielä teoriassa mahdollista perua hanke.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Tekniikka&Talouden juttu kertoo virheellisesti, että Tukholman ruuhkamaksujen tuotot pitäisi käyttää joukkoliikenteen kehittämiseen. Ruotsin nykyinen hallitus on päättänyt, että ruuhkamaksutuotot käytetään autoväylien tekemiseen. Toki hallitukset vaihtuvat ja ehkä tuo päätös voidaan kumota joskus myöhemmin.
    Virheellisesti ja virheellisesti. T&T lainasi tuota DN:n juttua, jossa niin väitettiin. Minusta vaikuttaa siltä, että tuottojen käytön "päätetty" kohdistaminen riippuu lähinnä siitä, keneltä sattuu kysymään. Tosiasia on joka tapauksessa se, että joukkoliikenteeseen käytettiin enemmän rahaa ruuhkamaksujen jälkeen jo siksi, että matkustajamäärät kasvoivat (ja liikenne ei Tukholmassakaan ole itsekannattavaa)

    Mutta toisaalta, eipä tuota tarvitse noilla kuluilla ihan pariin vuoteen päättääkään.

    Kari

  7. #52

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

    HS: Yksityisautoilun kasvu hidastaa Helsingin joukkoliikennettä

    Itselleni tulee jutusta mieleen lähinnä, että mikä tuosta muka tekee uutisen?

  8. #53
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7376

    oletus Vs: Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Itselleni tulee jutusta mieleen lähinnä, että mikä tuosta muka tekee uutisen?
    Ainakin siitä selviää, että HKL:n strategisena tavoitteena oleva bussi- ja ratikkaliikenteen nopeutuminen ei ole edennyt toivotulla tavalla, vaan busseilla kehitys on mennyt jopa väärään suuntaan. Sinänsä tieto ole uusi, koska HKL on jo julkaissut viime vuoden lopulla raportin ruuhkan vaikutuksesta bussiliikenteen matka-aikoihin.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 08.03.2008 kello 21:13.

  9. #54
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Asumisvalinnat ja joukkoliikenne pääkaupunkiseudulla

    http://lotta.yle.fi/rsweb2.nsf/sivut...ent12522261578
    Lainaus Alunperin kirjoittanut YLE
    Liikenneministeri Vehviläinen on tie- ja ruuhkamaksujen kannalla
    17.09.2008



    Liikenneministeri Anu Vehviläinen pitää tie-ja ruuhkamaksuja hyvänä keinona pääkaupunkiseudun liikenteen päästöjen vähentämiseksi.

    Ministeri Vehviläisen mielestä yhdyskuntarakenteen tiivitäminen on hidas keino vaikuttaa liikenteen päästöihin.

    Vehviläinen puhui aiheesta Kestävän liikenteen ratkaisuseminaarissa Helsingissä tänään.

    Liikenne- ja viestintäministeriö selvittään tie- ja ruuhkamaksujen astettamista pääkaupunkiseudulle.

    Ensi kevääseen mennessä on tarkoitus pohtia muun muassa ruuhkamaksujen tavoitteita, alueellista rajausta, hinnoittelumalleja ja hintatasoa.

    Vehviläisen puheeseen liittyvä tiedote:
    http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/view/495007

    Vehviläisen puhe 17.9.2008
    http://www.lvm.fi/web/fi/puheet/puhe/view/495055
    Viimeisin muokkaaja vko; 18.09.2008 kello 01:30. Syy: lainaus korjattu jälleen

  10. #55
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

    Nyt avattu tällainen sivusto:
    http://www.ruuhkamaksu.fi/

  11. #56

    Liittynyt
    10.01.2008
    Viestejä
    332

    oletus Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

    Liikenne- ja viestintäministeriö on tänään julkistanut ruuhkamaksuselvityksen kolme perusmallia:
    http://www.ruuhkamaksu.fi/
    http://yle.fi/uutiset/alueelliset_uu...ia_587946.html
    http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/.../1135244013356

  12. #57
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

    Vielä kun joku kertoisi, miksei ruuhkamaksuja voisi laittaa pysäköintimaksun yhteyteen ? Siis parkkimaksut vaikka kuusinkertaisiksi keskustan alueella, niin se saattaisi houkutella julkisten käyttöön. Luulisi olevan kaikkein yksinkertaisin ja halvin toteuttaa. Niitäkin voisi porrastaa alueittain sekä kellonajan mukaan.
    Viimeisin muokkaaja Ertsu; 04.03.2009 kello 18:08. Syy: lisäys

  13. #58
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Vielä kun joku kertoisi, miksei ruuhkamaksuja voisi laittaa pysäköintimaksun yhteyteen ? Siis parkkimaksut vaikka kuusinkertaisiksi keskustan alueella, niin se saattaisi houkutella julkisten käyttöön. Luulisi olevan kaikkein yksinkertaisin halvin toteuttaa. Niitäkin voisi porrastaa alueittain sekä kellonajan mukaan.
    Parkkimaksut eivät ole hyvä ruuhkien torjuja, koska paljon esiintyy parkkipaikkojen hakuliikennettä, kun parkkipaikkoja on rajoitettu, mutta keskustaan tulevien autojen määrää ei. Turhautuneet autoilijat pysäköivät autojaan sitten jalkakäytävälle, kun parkkitilaa ei yksinkertaisesti löydy. Olisi tulpattava autojen tulemista keskustaan, jotta parkkipaikat alkaisivat riittää ja ruuhkat hellittäisivät.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  14. #59
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

    Mutta eikö nykyistä kalliimpi pysäköintikin houkuttelisi jättämään auton kotiin?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 04.03.2009 kello 20:55. Syy: Pitkä lainaus pois

  15. #60

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

    Pysäköinnissä pitäisi minustakin kriittisillä alueilla siirtyä kysyntäpohjaiseen hinnoitteluun.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Bussihyppely, ja vähän ratikkakin
    kirjoittanut teme foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 28
    Viimeisin viesti: 10.01.2011, 20:56
  2. Zürichin lähiliikenteestä ja Sveitsin kaukojunaliikenteestäkin vähän
    kirjoittanut Kari foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.08.2008, 15:55
  3. Ratikoita ja vähän muuta Lissabonista ja Portosta
    kirjoittanut Kotkalainen foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 12.07.2007, 22:34
  4. Helsingin vähän käytetyt bussilinjat
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 12.07.2007, 22:17
  5. Haittasi lumi vähän raitioliikennettäkin 6.11.2006
    kirjoittanut rvk1249 foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 08.11.2006, 00:01

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •