En ole ehtinyt seuraamaan "ruuhkamaksuprojektin" kaikkia käänteitä kovinkaan tarkasti. Luin kuitenkin Tekniikka & Talous- lehdestä jutun, jossa HKL:n suunnittelujohtaja Ville Lehmuskoski kertoo seuraavaa:
"Ne (ruuhkamaksut) lisäisivät joukkoliikenteen osuutta 3-8 prosenttiyksikköä, kun esimerkiksi länsimetrolla tai kehäradalla saadaan aikaan vain 0,2 prosentin lisäys"
Lisäksi jutussa todetaan heti perään, että "ruuhkamaksuilla olisi sama vaikutus liikkumiseen kuin kymmenellä metrolla ja kehäradalla".
Jutussa näitä esityksiä ei kuitenkaan perustella tuon kummemin.
Onko joku asiasta vainulla? Mistä on kysymys?
Mitä itse asiassa ruuhkamaksuilla suhteessa metroon ja kehärataan verrataan ja mihin selvityksiin nämä väitteet ja luvut perustuvat?