Eräässä toisessa ketjussa heitettiin provosoivasti, että matalalattiaisuus olisi vain "uskontoa". Onko näin? Onko todella käynyt niin, että miltei kaikissa läntisissä ja nyttemmin yhä useammissa itäisemmissäkin teollisuusmaissa on vain yhden muoti-ilmiön tähden siirrytty joukkoliikenteessä laajastikin käyttämään entistä esteettömämpiä liikennevälineitä? Vuoden 1989 UITP-konferensissa Budapestissa esiteltiin mm. M.A.N:n, Mercedes-Benzin ja Neoplanin matalalattiabussit. Hyvin pian sen jälkeen alkoi myös matalalattiaisten raitiotievaunujen valmistus ja laajamittainen hankinta eri puolille maailmaa eikä monellakaan paikkakunnalla ole palattu "antiikkisiin" ratkaisuihin takaisin. Päinvastoin, esimerkiksi Tallinnan neuvostoaikaisiin raitiotievunuihin on alettu asentaa matalalattiaisia välipaloja.