Tarkastusmaksun suuruus

Ei ole ministeriö vieläkään heltynyt. Edelleen vuonna 2018 tarkastusmaksun suuruus on 80 euroa. Joka vuosi Höseli on kovasti yrittänyt. Miksi, se on minulle kyllä vähän epäselvää. Tapapummien kannalta on aivan sama, mikä summa sinne lapukkeesen tulostuu ja toisaalta satunnaisen virheen tehneelle 80€ on aivan riittävä muistutus.

YTV haluaa taas nostaa tarkastumaksun 100 euroon. Helsinki vastustaa taas. Tuskin ministeriö nytkään heltyy, semminkin kun siellä ovat tuoreessa muistissa pahat kipuilut lipunmyynnin kanssa ylipäätään.

Itse asiassa Helsinki esittää, että nosto olisi laiton. Tarkastusmaksu kun saa lain mukaan olla enitään 40 kertaa niin suuri kuin alueensa alin aikuisten kertamaksu. Jos kännykkälippu tulkitaan kertalipuksi, kuten Helsinki tulkitsee, tarkastusmaksu voisi olla korkeintaan 88 euroa.
 
Itse asiassa Helsinki esittää, että nosto olisi laiton. Tarkastusmaksu kun saa lain mukaan olla enitään 40 kertaa niin suuri kuin alueensa alin aikuisten kertamaksu. Jos kännykkälippu tulkitaan kertalipuksi, kuten Helsinki tulkitsee, tarkastusmaksu voisi olla korkeintaan 88 euroa.

Vyöhykeuudistuksen jälkeen nosto ei ole enää laiton, jos halvin kertalippu on luonnoksenmukainen 2,80 €. Potentiaalia tarkastusmaksun hintaan on 112 euroon asti.
 
Kyllä näistä asioista päättävät tahot ovat selvästi etääntyneet siitä porukasta, joka joukkoliikennepalveluita monesti kaikkein eniten tarvitsisi. Eli köyhästä kansasta. En viittaa tässä pelkästään työttömiin ja opiskelijoihin, vaan myös sellaisiin henkilöihin, joiden kohtalaisetkin tulot menevät suhteettomiin asumiskustannuksiin.
HSL:n alueella joukkoliikenteen hinnat ovat liian korkeat suhteessa palvelun tasoon. Tarkoitan tällä sitä, että yli kahden euron lipun vastineeksi olisi tarjottava muutakin kuin liikennevaloissa seisomista. En missään tapauksessa kannata mitään Tallinnan mallia maksupolitiikkaan, mutta sehän on kaikkien myönnettävä, että jos bussit ja ratikat eivät pääse esteettömästi etenemään, on epäkorrektia vaatia niihin meneviltä asiakkailta minkäänlaista maksua.

Totta on toki sekin, että lippujen hintataso pitäisi pudottaa 1-2 euron haarukkaan siinäkin tapauksessa, että joukkoliikenne olisi toimivaa. 24 tunnin kertalipun olisi oltava max.kahden ja puolen 1 tunnin kertalipun hintainen, ja jos asiakas maksaa kolmannen kertamatkan kortilla saman vuorokauden aikana, systeemi tulkitkoon sen suoraan vuorokausilipuksi. Yhden vuorokauden hinta zetissä voisi asettua johonkin euron-puolentoista hujakoille.
Tällaisella asiallisella hintatasolla karsittaisiin pummien joukosta ne, joille nykyinen hintataso tekee joukkoliikenteen käytöstä mahdotonta. Elämäntapapummeja taas ei pysäyttäisi muu kuin rahastusportti, mutta sellaisten rakentaminenhan on monesti taidettu todeta liian kalliiksi tai muuten hankalaksi, vaikka se monessa Helsinkiä isommassakin kaupungissa toimii oikein hyvin.
 
Kyllä näistä asioista päättävät tahot ovat selvästi etääntyneet siitä porukasta, joka joukkoliikennepalveluita monesti kaikkein eniten tarvitsisi. Eli köyhästä kansasta. En viittaa tässä pelkästään työttömiin ja opiskelijoihin, vaan myös sellaisiin henkilöihin, joiden kohtalaisetkin tulot menevät suhteettomiin asumiskustannuksiin.
HSL:n alueella joukkoliikenteen hinnat ovat liian korkeat suhteessa palvelun tasoon. Tarkoitan tällä sitä, että yli kahden euron lipun vastineeksi olisi tarjottava muutakin kuin liikennevaloissa seisomista. En missään tapauksessa kannata mitään Tallinnan mallia maksupolitiikkaan, mutta sehän on kaikkien myönnettävä, että jos bussit ja ratikat eivät pääse esteettömästi etenemään, on epäkorrektia vaatia niihin meneviltä asiakkailta minkäänlaista maksua.

Totta on toki sekin, että lippujen hintataso pitäisi pudottaa 1-2 euron haarukkaan siinäkin tapauksessa, että joukkoliikenne olisi toimivaa. 24 tunnin kertalipun olisi oltava max.kahden ja puolen 1 tunnin kertalipun hintainen, ja jos asiakas maksaa kolmannen kertamatkan kortilla saman vuorokauden aikana, systeemi tulkitkoon sen suoraan vuorokausilipuksi. Yhden vuorokauden hinta zetissä voisi asettua johonkin euron-puolentoista hujakoille.
Tällaisella asiallisella hintatasolla karsittaisiin pummien joukosta ne, joille nykyinen hintataso tekee joukkoliikenteen käytöstä mahdotonta. Elämäntapapummeja taas ei pysäyttäisi muu kuin rahastusportti, mutta sellaisten rakentaminenhan on monesti taidettu todeta liian kalliiksi tai muuten hankalaksi, vaikka se monessa Helsinkiä isommassakin kaupungissa toimii oikein hyvin.

Tämä on niin hervotonta huttua, että on pakko olla provo. Kommentoin kuitenkin lippujen hintatasoa. Helsingin sisäisen kuukausilipun saa alle 60 eurolla, eli kustannus on hyvin pieni. Kertalipun saa 2,20 eurolla. Kun nyt otit Tallinnan esille, niin Tallinnassa kertalippu maksaa ei kaupunkilaisille 1,10 euroa. Virossa tulotaso on noin kolmannes Suomen keskimääräisestä, eli Suomen hintataso on selvästi edullisempi suhteessa tulotasoon. Liputta matkustaminen ei Suomessa ole ainakaan tahdosta kiinni.
 
Totta kai provoan -ja olen myös tietoinen hintatasosta ja siitä, ettei se ole korrekti suhteessa heikkoon palvelutasoon.
Vain täysi typerys voi väittää, että kenellä tahansa olisi varaa maksaa ruuhkassa seisomisesta useampia euroja. Samaan hengenvetoon on toki muistettava, että vain täysi typerys tekee niin, jos on mahdollista päästä ilmaiseksikin. Olennaisempaa olisi siis estää pummaamisen mahdollisuus kuin miettiä, mitä sanktioita siitä seuraisi -ihmisille, joista merkittävä osa ei ikinä niitä ulosotonkaan kautta pysty maksamaan.
 
Totta kai provoan -ja olen myös tietoinen hintatasosta ja siitä, ettei se ole korrekti suhteessa heikkoon palvelutasoon.
Vain täysi typerys voi väittää, että kenellä tahansa olisi varaa maksaa ruuhkassa seisomisesta useampia euroja. Samaan hengenvetoon on toki muistettava, että vain täysi typerys tekee niin, jos on mahdollista päästä ilmaiseksikin. Olennaisempaa olisi siis estää pummaamisen mahdollisuus kuin miettiä, mitä sanktioita siitä seuraisi -ihmisille, joista merkittävä osa ei ikinä niitä ulosotonkaan kautta pysty maksamaan.

Eihän niitä tarvitse ulosotosta hakea, hehän saavat kuukausilippuun maksusitoutumuksen ja käyvät siellä panssarilasikopista sen lipun hakemassa, viitseliäisyydestä se on kiinni.
 
HSL:n hallitus käsittelee tarkastusmaksuasiaa kokouksessaan 4.10.2022. Esityslistatekstin mukaan on tarkoitus tehdä esitys tarkastusmaksun korottamisesta liikenne- ja viestintäministeriölle. Esityslistassa tarkastusmaksu esitetään korotettavaksi 110 euroon. Se on ollut 80 euron suuruinen vuodesta 2007 lähtien. Linkki esityslistan tätä aihetta käsittelevään kohtaan. Samaan osoitteeseen tulee aikanaan pöytäkirjasta vastaava kohta.
 
HSL:n hallitus päätti (4.10.2022) esittää liikenne- ja viestintäministeriölle, että Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän toimivalta-alueellaan järjestämässä joukkoliikenteessä tarkastusmaksun suuruudeksi säädetään 100 euroa. Tarkastusmaksun suuruus muuttui alkuperäisestä ehdotuksesta (110 eur). Asian käsittely selviää tarkemmin pöytäkirjan tätä asiaa käsittelevästä kohdasta.
 
HSL:n hallitus päätti (4.10.2022) esittää liikenne- ja viestintäministeriölle, että Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän toimivalta-alueellaan järjestämässä joukkoliikenteessä tarkastusmaksun suuruudeksi säädetään 100 euroa. Tarkastusmaksun suuruus muuttui alkuperäisestä ehdotuksesta (110 eur). Asian käsittely selviää tarkemmin pöytäkirjan tätä asiaa käsittelevästä kohdasta.

Kuinkahan monetta vuotta tääkin ehdotus on pyörinyt. Tähän asti ministeriö on sen aina hylännyt. Alkaa muutenkin olla sillä hilkulla että täyttääkö Höseli edes tarkastusmaksun määräämiseen annettuja kriteereitä ylipäätään.
 
Tarkastusmaksulaki (Laki joukkoliikenteen tarkastusmaksusta 469/1979) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1979/19790469 ilmaisee yksiselitteisesti seuraavaa:

5 § (8.6.2006/448)
Tarkastusmaksun suuruus

Tarkastusmaksu on enintään 40 kertaa niin suuri kuin linja-autoliikenteen alin aikuisen kertamaksu kysymyksessä olevan julkisyhteisön alueella tai halvimman junatyypin alin aikuisen kertamaksu. Tarkastusmaksun suuruudesta säädetään tarkemmin liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella.

Näin ollen, jos tarkastusmaksu olisi 110 €, niin kertalipun hinnan tulisi olla 110 € / 40 = 2,75 €. Nyt (4.10.2022) edullisin kertalippu maksaa 2,80 € ----> Tarkastusmaksu voisi olla 112 €, mutta tasasumma on varmaankin parempi.

Saman lain 1§ kertoo myös oikeudesta periä tarkastusmaksun.
 
Viimeksi muokattu:
Jees. Höseli ei kuitenkaan saa itse sitä suuruutta päättää. Pyytävät vaan ministeriöltä joka vuosi lupaa sen korottamiseen, ja ministeriö on sen korotuksen tähän asti joka vuosi hylännyt.
 
Onko HSL palkannut/palkkaamassa lisää tarkastajia, kun avoimesti rahastettavien linjojen osuus on kasvanut runkolinjojen myötä? Nimittäin jos sama määrä tarkastajia kulkee isommassa määrässä vuoroja, niin sittenhän liputta kulkevan todennäköisyys kohdata tarkastaja laskee ja samalla tarkastusmaksun suhde peruslippuun on oltava myös suurempi, jotta liputta kulkeminen olisi odotusarvoisesti kannattamatonta.
 
Itse olen ainakin kohdannut tarkastajan paljon harvemmin kuin muutama vuosi sitten. Todennäköisesti se on sattumaakin, mutta varmaan myös tarkastajien määrä on pysynyt suunnilleen ennallaan. Määrää kannattaisi lisätä huomattavasti, koska tällä hetkellä ainakin runkobussi- ja raitiolinjoilla vaikuttaa kulkevan paljon pummeja; varmaan metrossakin (tavallisissa busseissa ja junissa vähemmän). Joitakin tavallisia bussilinjojakin pitäisi valvoa enemmän, koska joillain linjoilla esimerkiksi AB-lipulla matkustetaan C- tai D-vyöhykkeellekin asti.
 
Takaisin
Ylös