Funikulaarit

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,249
Kolilla on Suomen hienoin funikulaari. Se ei ole kuitenkaan perinteinen rautatiefunikulaari, kuten voitte kuvasta todeta.

Helsingissäkin on funikulaareja: Rautatientorin ja Kaisaniemen metroasemilla olevat vinohissit. Vastapainona toimii sivummalla kulkeva pieni punnusvaunu.

Lohjalla Tytyrin kaivosmuseossa on myös funikulaari, jolla sisätiloissa laskeudutaan maanalle kaivosmuseoon. Se on ollut aikoinaan myös kaivoksen leveäraiteinen "yhteys" maanpäällisiltä radoilta ylimpään kaivostunneliin. Nyt funikulaariradalla on vain hyvin yksinkertainen avomatkustajavaunu vierailijoiden siirtymistä varten. Vastapainona toimii pieni punnusvaunu.

MODEDIT/kuukanko: Katkaistu Turun Kakolanmäelle suunniteltua funikulaaria käsittelevästä viestiketjusta
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Rattivaunu sanoi:
On. Rautatientorin vinohissiä en nyt edes muista... Kai siellä hissejä on niin paljon.
RT:llä vinohissillä pääsee kompassitasolta Kaivopihalle, hissihän pysähtyy myös keskitasolla (sillä missä on McDonalds). Hakaniemessä vinohissi on länsipään lippuhallissa jolla pääsee lippuhallista välitasolle. Sörnäisissä on 2 vinohissiä, kummatkin vievät laiturilta lippuhalliin.
 
Compact sanoi:
Tilaston mukaan HKL:n funikulaareja on kuusi kappaletta.
yhteenveto:

Rautatientori 1 kpl
kaisaniemi 2 kpl
hakaniemi 1 kpl
sörnäinen 2 kpl

niinhän niitä näyttäisi kuusi kappaletta olevan
 
Kun noita funiculareja löytyy Suomestakin enemmän kuin tuon funicular sivuston lista antaa ymmärtää, niin voisiko joku näistä Suomen funiculareista teknisiä tietoja tietävä (ja mahdollisesti myös kuvia omaava) lähettää niitä lisättäväksi tuolle sivustolle, jottei maamme lista näyttäisi noin surkealta?

Mukavaa olisi, jos Etelä-Suomeenkin saataisiin vihdoin tuollainen laite. Ulkomailla on tullut muutamia kertoja tuollaisella matkattua, ja varsinkin nuo pidemmät radat (kuten tuo Bergenin rata) ovat jo itsessään elämyksiä (puhumattakaan paikoista joihin ne yleensä vievät).

Nuo Tukholmassa sijaitsevat Skärholmens Bergbana ja Nacka Strands Bergbana ovat mielestäni todella tyylikkäästi toteutettuja ratoja, jotka sulautuvat hyvin ympäröivään moderniin rakennuskantaan. Tuota Nacka Strandin rataa on jopa vaikea havaita talojen seasta mereltä käsin katsoessa, kun saapuu esim. Vikingillä Tukholmaan.
 
aki sanoi:
RT:llä vinohissillä pääsee kompassitasolta kaivopihalle, hissihän pysähtyy myös keskitasolla (sillä missä on Mc donalds). hakaniemessä vinohissi on länsipään lippuhallissa jolla pääsee lippuhallista välitasolle.
Olet muuten oikeassa. Siksi en muistanut, kun vinohissi ei mene kovinkaan läheltä metrojunia (eikä sijaitse vakiintuneimman kulkutieni välittömässä läheisyydessä). :wink:
 
738 sanoi:
Kun noita funiculareja löytyy Suomestakin enemmän kuin tuon funicular sivuston lista antaa ymmärtää, niin voisiko joku näistä Suomen funiculareista teknisiä tietoja tietävä (ja mahdollisesti myös kuvia omaava) lähettää niitä lisättäväksi tuolle sivustolle, jottei maamme lista näyttäisi noin surkealta?
Ulkomaalaisilla funikulaarisivuilla esitellään oikeasti vain "rautatietyyppisiä" vinoratoja. Sellaisia kuten Ruotsin Skansen tai Åre ja Norjan Flöibanen. Listoista on karsittu pois "hissit", jotka kuitenkin toimivat funikulaariperiaatteella eli vaunu/kori kulkee kiskoilla tms. esim. palkin päällä eivätkä "roiku" köyden päässä, kuten pystysuorat hissit.

Suomen Kolin systeemi on sitäkautta ainoa, jolla on jonkinlainen oikeutus esiintyä noilla listoilla.

Mainittakoon tässä vielä, että esimerkiksi Pariisin Eiffel-tornin "jaloissa" on vinohissit, sillä "jalathan" ovat vinossa asennossa.

Mikäli Turkuun rakennettaisiin funikulaari, se olisi ymmärtääkseni rakenteeltaan "oikeaoppinen" eli rautatietyyppiä.
 
Compact sanoi:
Ulkomaalaisilla funikulaarisivuilla esitellään oikeasti vain "rautatietyyppisiä" vinoratoja. Sellaisia kuten Ruotsin Skansen tai Åre ja Norjan Flöibanen. Listoista on karsittu pois "hissit", jotka kuitenkin toimivat funikulaariperiaatteella eli vaunu/kori kulkee kiskoilla tms. esim. palkin päällä eivätkä "roiku" köyden päässä, kuten pystysuorat hissit.
Tuolla Funiculars.netissä näkyy kuitenkin ainakin Ruotsin kohdalla olevan esiteltynä Tunnelbanan asemien vinohissit, joten siinä mielessä nuo Helsinginkin metron vinohissienkin luulisi sinne kelpaavan?
 
Viistohissimme listoille!

738 sanoi:
Tuolla Funiculars.netissä näkyy kuitenkin ainakin Ruotsin kohdalla olevan esiteltynä Tunnelbanan asemien vinohissit, joten siinä mielessä nuo Helsinginkin metron vinohissienkin luulisi sinne kelpaavan?
Sivustollahan on selkeä tyyppijako. Siellä listataan eikseen aidot rinneradat ja viistohissit. Kaikki Tukholman T-banan viistohissit ovat merkityt viistohisseiksi. Nackan rinnerata on merkitty rinneradaksi.

Eli kyllä HKL:n viistohissien kuuluisi tuolla olla.

Onhan muuten siellä listattu ylipäätään hissejäkin, jos ovat merkittävämpiä kuin kerrostalojen hissit. Siksi siellä ovat Katarinahissitkin.

Antero
 
Tuo Bruse onkin ruotsalainen kille ja siksipä sille sivustolle on saatu kerättyä kaikki mahdolliset sikäläiset hilavitkuttimet.

Kiinnostus länsinaapurissamme itänaapuria kohtaan on välillä vähän niin-ja-näin, eli ruotsalaisten omaehtoinen tiedonhankinta meidän vinohisseistä(kin) jää heiltä syystä tai toisesta huonolle hållille. Heillehän olisi vielä äärettömän helppoa käydä tekemässä täällä halutessa vaikka tarvittavat tarkistukset. Tai käydä täällä ylipäätään!

Helsingissä olevat HKL:n vinohissit ovat vieläpä Suomen kielilain mukaisesti kaksikielisiä eli suomeksi ja ruotsiksi. Lähestyminen ei olisi vaikeaa. Tosin Suomen toista kansalliskieltä ruotsia nöjaktig-taitavaksi oletettu "hissiemäntämme" joutuu kyllä pitämään rinnuksissaan Hänen Majesteettinsa Kuninkaallisen Ruotsin sinikeltaista pienoisvaltiolippua, vaikka olisikin vakaumuksellinen republikaani eikä yhden suvun monarkiudesta piittaisi hevon häntää. Mielestäni onkin varsin ajattelematonta, että kotimaisen kielen osaajalle merkitään tunnukseksi ulkomainen kansallislippu. Pantaisiin rinnuksille vaikka Ahvenanmaan pienoislippu, niin olisi tuossa asiassa joku roti!
 
Turku valmistelee Kakolan rinnehissin hankkimista (TS 20.1.2011). Päivän kysymykseen "Kannatatko rinnehissin rakentamista Kakolanmäkeen?" voit vastata tässä tänään 20.1.2011 kello 18 mennessä.
 
Kakolanmäen funikulaari valmistuu loppuvuodesta 2012, ja on osa Turun joukkoliikennettä. (TS 15.6.2011) Funikulaarissa ei ole kuljettajaa, mutta mukana täytyy olla voimassa oleva bussilippu. Mitenkähän funikulaarissa mahdollisesti pummilla matkustajia valvotaan?
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös