Funikulaarit

Kakolanmäen funikulaari valmistuu loppuvuodesta 2012, ja on osa Turun joukkoliikennettä.

Onko tästä olemassa jotain havainnekuvia tai ylipäätään enempää tietoa missään? Mitä rakentaminen maksaa? Entä liikennöinti? Onko tämä käytännössä vinohissi Helsingin metroasemien vinohissien tapaan?
 
Onko tästä olemassa jotain havainnekuvia tai ylipäätään enempää tietoa missään? Mitä rakentaminen maksaa? Entä liikennöinti? Onko tämä käytännössä vinohissi Helsingin metroasemien vinohissien tapaan?

Turun Sanomissa 15.6.2011 sivulla 6 on havainnekuva ja iso artikkeli asiasta. En löytänyt artikkelia netistä, mutta lehden voi lukea kirjastojen sanomalehtilukusaleissa. Ainoastaan kuvassa vasemmalla näkyvän taloyhtiön tekemä valitus voi viivästyttää hanketta.
 
TS:ssa oli tänään artikkeli Kakolanmäen funikulaarista havainnekuvineen, "Turun funikulaari tilattaisiin Ruotsista, Italiasta tai Sveitsistä". Jutussa mainittiin mm. että Turku on kehittämässä Linnankatua liikennöivästä ykkösen bussilinjasta runkolinjaa. Funikulaari olisi runkolinjan jatke. Toisaalta neloslinjan jatkamiselle Kakolanmäkeen olisi hankala järjestää kääntöpaikka ja yhden bussin lisääminen nelosella maksaisi 200 000 euroa vuodessa.

Linjan 1 (Satama-Lentoasema) muuttaminen runkolinjaksi vaatisi tasasuuren kuormituksen kummallekin haaralle. Ryynärin uudet lentolinjat kylläkin lisäävät liikennettä, mutta vielä lisää lentoliikennettä Turkuun tarvitaan. Ykkösen suuri ongelma on pyhäpäivien 35 min. vuorovälit.
 
Vaikka kyse on hyvin vähäpätöisestä osasta joukkoliikennettä, on funikulaarissa jotakin kiehtovaa ja piristää varmasti kaupunkikuvaa.
 
Voi lisäksi varsin yksinkertaisesti havaita, että funikulaari-investointi tulee halvemmaksi kuin yhden bussin lisääminen neloselle.
Pitoajaksi ennen peruskorjausta voinee arvioida 20-30 vuotta. Siinä ajassa nelosen lisäbussi maksaa 4 - 6 miljoonaa euroa.
 
Voi lisäksi varsin yksinkertaisesti havaita, että funikulaari-investointi tulee halvemmaksi kuin yhden bussin lisääminen neloselle.
Pitoajaksi ennen peruskorjausta voinee arvioida 20-30 vuotta. Siinä ajassa nelosen lisäbussi maksaa 4 - 6 miljoonaa euroa.

Toisaalta ykkösen muuttaminen runkolinjaksi vaatii arkisin päiväsaikaan ja pyhäisin kaksi lisäbussia, sekä lauantaisin ja arki-illoin yhden lisäbussin. Toki ykkönen palvelee laajaa asumis-, työpaikka- ja matkustamistoimintojen aluetta, ja funikulaarin syöttöliikenne olisi vain osa ykkösen palveluntarjonnasta.
 
Tuskin 1:n reittiä muutetaan runkolinjaksi pelkästään Kakolan takia, myös Linnanfältti, Telakkaranta ja Linnakaupunki tulevat nostamaan kysyntää. Toki vie varmasti toistakymmentä vuotta, että edes osa näistä on asuttuna.
 
Asian voisi ehkä muotoilla niin, että ykkönen muutetaan runkolinjaksi sataman, Kakolan, Linnafältin ja Linnakaupungin takia joka tapauksessa.

Funikulaari hoitaa sen, että Kakolasta myös huonokuntoiset, ylipainoiset, lapset, vanhukset ja liikuntaesteiset voivat käyttää linjaa 1.

Mäki ei ole mahdoton kulkea ilman funikulaaria hyväkuntoiselle aikuiselle.
 
Bergenin Fløibanen vikaantui tänään klo 14.15 Suomen aikaa. Jumiin jääneille matkustajille ilmoitettiin, että evakuonti tapahtuu 10 minuutissa. Todellisuudessa aikaa kului kaksi tuntia, ennenkuin viimeisetkin matkustajat saatiin ulos vaunuista. Ukkosen rikkoman laitteiston korjaamisen jälkeen Fløibanenin liikenne aloitetaan mahdollisesti jo tänä iltana.
 
Viimeksi muokattu:
Äitienpäivänä tulin ensimmäistä kertaa matkustaneeksi Kolin funikulaarilla. Alas jalkaisin palatessa jäin ihmettelemään kovaa meteliä, jota laitteisto piti kulkiessaan (korin sisällä äänet ovat toki vaimeampia). Onkohan huollon puutetta vai miten sveitsiläinen laatulaite voi pitää niin kovaa ääntä?
 
Turun Sanomissa tietoa Kakolanmäen funikulaarin etenemisestä:

Kakolanmäeltä Linnankadulle kulkevan funikulaarin eli rinnehissin hytti saapui Turkuun maanantaiaamuna. Kabiinin alle tarvittavaa kelkkaa odotetaan kaupunkiin tiistaina.

Työmaapäällikkö Niko Kankare Kuntecilta kertoo, että hytti nostetaan raiteille todennäköisesti keskiviikkona.

Funikulaarin kyytiin päässee kevään korvalla. Kapunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää kertoi loppuvuodesta (TS 6.12.), että rinnehissi avautuu aikaisintaan helmikuun lopulla.

Ennen käyttöönottoa tarvitaan koeajot, jotka on sovittu helmikuun puoliväliin. Koeajoja tarvitaan muun muassa siksi, että funikulaarille saadaan viranomaishyväksyntä.
 
Takaisin
Ylös