"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Lisätietoa löytyy mm. tästä. Tarkoitus on siis toteuttaa miehittämätön, täysautomaattinen funikulaari. Kustannuksia selvitellään.
Ympäristö- ja kaavoituslautakunnan pöytäkirja 14.6.2011
Listassa mainittu Vilnan Gediminon funikulaari Funiculars.net
TS:ssa oli tänään artikkeli Kakolanmäen funikulaarista havainnekuvineen, "Turun funikulaari tilattaisiin Ruotsista, Italiasta tai Sveitsistä". Jutussa mainittiin mm. että Turku on kehittämässä Linnankatua liikennöivästä ykkösen bussilinjasta runkolinjaa. Funikulaari olisi runkolinjan jatke. Toisaalta neloslinjan jatkamiselle Kakolanmäkeen olisi hankala järjestää kääntöpaikka ja yhden bussin lisääminen nelosella maksaisi 200 000 euroa vuodessa.
Linjan 1 (Satama-Lentoasema) muuttaminen runkolinjaksi vaatisi tasasuuren kuormituksen kummallekin haaralle. Ryynärin uudet lentolinjat kylläkin lisäävät liikennettä, mutta vielä lisää lentoliikennettä Turkuun tarvitaan. Ykkösen suuri ongelma on pyhäpäivien 35 min. vuorovälit.
Voi lisäksi varsin yksinkertaisesti havaita, että funikulaari-investointi tulee halvemmaksi kuin yhden bussin lisääminen neloselle.
Pitoajaksi ennen peruskorjausta voinee arvioida 20-30 vuotta. Siinä ajassa nelosen lisäbussi maksaa 4 - 6 miljoonaa euroa.
Toisaalta ykkösen muuttaminen runkolinjaksi vaatii arkisin päiväsaikaan ja pyhäisin kaksi lisäbussia, sekä lauantaisin ja arki-illoin yhden lisäbussin. Toki ykkönen palvelee laajaa asumis-, työpaikka- ja matkustamistoimintojen aluetta, ja funikulaarin syöttöliikenne olisi vain osa ykkösen palveluntarjonnasta.
Tuskin 1:n reittiä muutetaan runkolinjaksi pelkästään Kakolan takia, myös Linnanfältti, Telakkaranta ja Linnakaupunki tulevat nostamaan kysyntää. Toki vie varmasti toistakymmentä vuotta, että edes osa näistä on asuttuna.
Asian voisi ehkä muotoilla niin, että ykkönen muutetaan runkolinjaksi sataman, Kakolan, Linnafältin ja Linnakaupungin takia joka tapauksessa.
Funikulaari hoitaa sen, että Kakolasta myös huonokuntoiset, ylipainoiset, lapset, vanhukset ja liikuntaesteiset voivat käyttää linjaa 1.
Mäki ei ole mahdoton kulkea ilman funikulaaria hyväkuntoiselle aikuiselle.
Bergenin Fløibanen vikaantui tänään klo 14.15 Suomen aikaa. Jumiin jääneille matkustajille ilmoitettiin, että evakuonti tapahtuu 10 minuutissa. Todellisuudessa aikaa kului kaksi tuntia, ennenkuin viimeisetkin matkustajat saatiin ulos vaunuista. Ukkosen rikkoman laitteiston korjaamisen jälkeen Fløibanenin liikenne aloitetaan mahdollisesti jo tänä iltana.
Viimeisin muokkaaja Piirka; 01.07.2012 kello 17:51.
:P
Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!
Äitienpäivänä tulin ensimmäistä kertaa matkustaneeksi Kolin funikulaarilla. Alas jalkaisin palatessa jäin ihmettelemään kovaa meteliä, jota laitteisto piti kulkiessaan (korin sisällä äänet ovat toki vaimeampia). Onkohan huollon puutetta vai miten sveitsiläinen laatulaite voi pitää niin kovaa ääntä?
Talvimaisemia Urho Kekkosen kansallispuistosta
Kansallinen hankintailmoitus (Korjausilmoitus):
Turun kaupunki : Turun kiskoköysiradan asemat ja rata, pääurakka
https://www.hankintailmoitukset.fi/f...ew/2018-001758
Tarjousten jättämisen deadline tänää 31.1. klo 14:00, tiedoksi kaikille funikulaariyrittäjille.
Kakolanmäen funikulaarin työmaa on aidattu ja lapion pitäisi mennä maahan maanantaina. Kuvia toisella forumilla:
https://taloforum.fi/viewtopic.php?p=93395#p93395
Nimim. Kantin kuvia Taloforumilla Kakolanmäen työmaasta. Kiskojen asentaminen meneillään ja asematkin ovat jo hahmollaan.
https://taloforum.fi/viewtopic.php?f...art=330#p95884
Turun Sanomissa tietoa Kakolanmäen funikulaarin etenemisestä:
Kakolanmäeltä Linnankadulle kulkevan funikulaarin eli rinnehissin hytti saapui Turkuun maanantaiaamuna. Kabiinin alle tarvittavaa kelkkaa odotetaan kaupunkiin tiistaina.
Työmaapäällikkö Niko Kankare Kuntecilta kertoo, että hytti nostetaan raiteille todennäköisesti keskiviikkona.Funikulaarin kyytiin päässee kevään korvalla. Kapunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää kertoi loppuvuodesta (TS 6.12.), että rinnehissi avautuu aikaisintaan helmikuun lopulla.
Ennen käyttöönottoa tarvitaan koeajot, jotka on sovittu helmikuun puoliväliin. Koeajoja tarvitaan muun muassa siksi, että funikulaarille saadaan viranomaishyväksyntä.