Laivojen lähtösatamat Helsingissä

Liittynyt
31 Elokuu 2005
Viestit
700
Ei ole mahdoton idea, että länsisatamaan tulee myöhemmin vielä toinenkin terminaali.
Tuossa saattaa tapahtua talven aikana päinvastainenkin ilmiö, mikäli varustamot keskittävät oman brändinsä laivat omiin terminaaleihin.
Silloin jäisivät länsiterminaaliin ratikka 9.lle Tallink, Eckerölinen Finlandia ja Pietarin risteilijä, Skatalla puolestaan säilyisi Vikingline ja Olympiaterminaalissa olisi Silja risteilijöineen...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Jätkäsaaren raitiotie

Tuossa saattaa tapahtua talven aikana päinvastainenkin ilmiö, mikäli varustamot keskittävät oman brändinsä laivat omiin terminaaleihin.
Silloin jäisivät länsiterminaaliin ratikka 9.lle Tallink, Eckerölinen Finlandia ja Pietarin risteilijä, Skatalla puolestaan säilyisi Vikingline ja Olympiaterminaalissa olisi Silja risteilijöineen...

Kuinka tämä eroaa nykytilanteesta? Ja miten tämä liittyy siihen, mistä kirjoitin? Nykytilanne on juuri kirjoittamasi kaltainen - sillä erolla, että Eckerö Linen Translandia liikennöi Vuosaaresta, mutta siihen ei takuulla tule muutosta...
 
Vs: Jätkäsaaren raitiotie

Tuossa saattaa tapahtua talven aikana päinvastainenkin ilmiö, mikäli varustamot keskittävät oman brändinsä laivat omiin terminaaleihin.
Silloin jäisivät länsiterminaaliin ratikka 9.lle Tallink, Eckerölinen Finlandia ja Pietarin risteilijä, Skatalla puolestaan säilyisi Vikingline ja Olympiaterminaalissa olisi Silja risteilijöineen...

Siis tuohan on tilanne nyt, mitä muutoksia?
 
Vs: Jätkäsaaren raitiotie

Kyllä varustamo kertoo lähiaikoina päätetyistä muutoksista.
Olympiasatamassa on hyvää tilaa Ruotsinlaivan lähdön jälkeen.
;)

Mikäli viittaat TS:ssä uutisoituun Silja Europan siirtymiseen liikennöimään Helsingistä, tosiasiahan on kuitenkin, että SE tulee Helsinki-Tallinna -liikenteeseen Baltic Princessin tilalle. 99% todennäköisyydellä Europa brändätään samalla Tallinkin laivaksi ja se liikennöi Länsiterminaalista nykyisellä Plastic Princessin aikataululla. Jos sattuisi käymään niin hienosti, että Tallinnassa saadaan herätys ja tajutaan Tallinkin brändin olevan Trabantin tasoa Silja Linen Mersuun verrattuna, saat silti olla aika velho jos aiot saada Helsingiltä luvan ajaa päivittäin 350 autoa ja 3100 matkustajaa kuljettavalla laivalla Etelästamaan. Puhumattakaan siitä, kuin saat säädettyä Europan saapumisen Helsinkiin tarpeeksi aikaiseksi ilman, että Serenaden ja Symhponyn aikatauluja pitää samalla säätää. (Aikainen saapuminen tarvitaan siis siksi, että Europan kokoinen laiva ehditään purkaa, lastata ja siivota ja lähteä tarpeeksi aikaisin, jotta matkustajilla on aikaa tuhlata laivalla).
 
Vs: Jätkäsaaren raitiotie

Plasticillahan joudutaan matkan aikana jo aloittaa siivous, joten millä se ikinä onnistuisi Europalla :D
 
Vs: Jätkäsaaren raitiotie

Puhumattakaan siitä, kuin saat säädettyä Europan saapumisen Helsinkiin tarpeeksi aikaiseksi ilman, että Serenaden ja Symhponyn aikatauluja pitää samalla säätää. (Aikainen saapuminen tarvitaan siis siksi, että Europan kokoinen laiva ehditään purkaa, lastata ja siivota ja lähteä tarpeeksi aikaisin, jotta matkustajilla on aikaa tuhlata laivalla).
Nykypäivänä kun SE ajaa Turku-Tukholma reittiä sillä on aikaa Turun päässä purkaa ja lastata 1.05 h ja BP:llä on nykyään länsisatamassa 1,5 h, lisäksi tallinnassa yli puoli vuorokautta. Joten ehtii hyvin. Ruotsinlaivat ehtivät sopivasti alta pois ennenkuin Tallinnan risteilylaivan lastaus alkaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:15 ----------

Plasticillahan joudutaan matkan aikana jo aloittaa siivous, joten millä se ikinä onnistuisi Europalla :D

Ei kai laivan nimi muuta käytäntöä?
Kun laivojen vaihto tapahtuu ajaa Turku-Tukholma reitillä kaksi Raumalaista, toinen Ruotsin lipun alla ja varmaan toinen Suomen lipun alla.
Voisi olettaa että SE siirtyy Viron lipun alle, mutta brändi säilynee Siljana kilpailusyiden takia.
Miehistö vaihtaa laivoja keskenään.

Eckeröline ja Vikingline saavat kummatkin uudet laivat, näin ollen Siljankin pitää uudistua ja SE on ollut liian suuri Tukholman reitille.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Jätkäsaaren raitiotie

Nykypäivänä kun SE ajaa Turku-Tukholma reittiä sillä on aikaa Turun päässä purkaa ja lastata 1.05 h ja BP:llä on nykyään länsisatamassa 1,5 h, lisäksi tallinnassa yli puoli vuorokautta. Joten ehtii hyvin. Ruotsinlaivat ehtivät sopivasti alta pois ennenkuin Tallinnan risteilylaivan lastaus alkaa.

Turussa SE:llä on kaksi matkustajaputkea, joista purkaa. Käsittääkseni Olympiaterminaalissa on vain yksi SE:hen sopiva putki, mikä pidentää jo ihan merkittävästi laivan lastausta ja purkua - eikä Olympiaterminaalia muutenkaan ole suunniteltu niin nopeille käännöille kuin Siljan Turun terminaalia. Olympiaterminaalissahan laivasta poistuvat ohjautuvat samaan aulaan, jossa laivaantulijat jonottavat. Lisäksi, miten aiot ajaa SE:n Olympiaterminaalin laituriin Kustaamiekan, Kruunuvuorenselän ja satama-altaan läpi ilman, että se törmää toiseen suuntaan menossa oleviin Siljan ja Vikingin Tukholman-laivoihin? Pelivaraa ei nimittäin ole paljoa, varsinkaan kun SE ei ole laivana ketterimmästä päästä (tai näin minulle on kerrottu). SE ei suinkaan voi kiinnittyä laituriin heti kello 17.00 kun Serenade/Symphony ovat lähteneet. 18.00 olisi realistinen oletus. Jos jollain ilveellä saat SE:n purettua ja lastattua Olympiaterminaalissa tunnissa, olisi lähtöaika tällöin 19.00, puoli tuntia myöhemmin kuin BP:llä nykyään. Realistisempaa olisi olettaa satama-ajan olevan kuitenkin 1,5 tuntia tai mahdollisesti BP:n nykyinen kaksi tuntia. Tässä tapauksessa lähtö menee verrattain myöhään ja hukataan 1-1,5 tuntia varustamolle tuottavaa aikaa. Sama aika saataisiin paljon kätevämmin ajamaan vain BP:n tapaan Länsiterminaalista.
 
Vs: Jätkäsaaren raitiotie

BP.n tulo aika Helsingin satamaan on klo 16.30 ja ruotsinlaivat lähtevät klo 17.00.
Joten lomittain ne liikkuvat merellä.

Aiemmin Etelä-satamassa oli Pietarin risteilijä joka siirtyi Länsisatamaan rekkaliikenteen takia.
Viihderisteilijöillä ei paljonkaan ole rekkaliikenettä, samaan aikaahan lähtee nopeampia joukkoliikenne stareja länsiterminaalista.
Länsiterminaalin autoliikenne on aivan tukossa vaikka ysi aloittikin.

Voi hyvin verrata Cinderellaan Tukholmassa. Ottaa myös autoja parkkiin.
 
Vs: Jätkäsaaren raitiotie

BP.n tulo aika Helsingin satamaan on klo 16.30 ja ruotsinlaivat lähtevät klo 17.00.
Joten lomittain ne liikkuvat merellä.

Aiemmin Etelä-satamassa oli Pietarin risteilijä joka siirtyi Länsisatamaan rekkaliikenteen takia.
Viihderisteilijöillä ei paljonkaan ole rekkaliikenettä, samaan aikaahan lähtee nopeampia joukkoliikenne stareja länsiterminaalista.
Länsiterminaalin autoliikenne on aivan tukossa vaikka ysi aloittikin.

Aika tiukka aikaikkuna tuo on silti; 30 minuuttia ja ahtaat paikat. Ei tarvitse paljon aikataulun heittää jollain noista kolmesta kolossista niin sitten meneekin odotteluksi.

Mä olen ymmärtänyt, että kaupunki olisi aika nihkeä lauttaliikenteen lisäämiseksi Eteläsatamasta ja Skattalta. Käsittääkseni jossain vaiheessa Viking on suunnitellut hyödyntävänsä Turun reitiltä vapautuvaa alustaan Tallinnan liikenteessä, mutta taitaa siinäkin olla yksi vaikeuttava tekijä tuo lisäliikenteen sallimattomuus? satamaan. Lienenkö ymmärtänyt tämän oikein?

Ja kyllä rekka- irtoperäliikennettä menee jonkinverran risteilyreissuillakin yli. Meni jo Galaxyn ja Romantikan aikoihin. Ja niin meni Viikkarin Cinderellallakin sen ollessa samalla välillä.
 
Vs: Jätkäsaaren raitiotie

BP.n tulo aika Helsingin satamaan on klo 16.30 ja ruotsinlaivat lähtevät klo 17.00.
Joten lomittain ne liikkuvat merellä.

Jos BP on laiturissa 16.30 ja Silja Symphony/Serenade lähtevät puoli tuntia tämän jälkeen, kuinka ihmeessä ne liikkuvat lomittain merellä, kun eivät ole edes samaan aikaan liikkeellä? Mutta jos jätämme tämän ajatusvirheen huomiotta, liikennöi BP Länsisatamasta ja Serenade/Symphony Eteläsatamasta. Vaikka ne liikennöisivät "ristiin", ne kohtaavat toisensa vasta avomerellä. Tilanne on aivan eri jos liikennöidään Eteläsatamasta, josta johtaa merelle vain yksi kapea väylä. Ajoaika Olympiaterminaalin laiturista Kustaanmiekkaan on 15-20 minuuttia, eikä tällä välillä ole kunnollista kohtaamismahdollisuutta - Kruunuvuorenselällä voi onnistua, mutta menee aika minuuttipeliksi. Käytännössä tämä tarkoittaa juuri sitä, mitä yritin edellä demonstroida: SE voi tulla sisään Kustaanmiekasta vasta sen jälkeen, kun Viking Linen 17.30 Eteläsatamasta lähteneet Tukholman-risteilijät ovat ajaneet Kustaanmiekasta ulos. Aiemmin sisääntulo ei onnistu, koska Olympiaterminaalissa SE mahtuu vain yhteen laituriin - samaan, joka Serenade ja Symphony käyttävät, ja Serenade/Symphonyn lähdettyä SE:n on jokseenkin mahdotonta ehtiä laituriin ilman, että se törmää matkalla toiseen suuntaan menossa olevaan Gabriellaan tai Mariellaan.

Mä olen ymmärtänyt, että kaupunki olisi aika nihkeä lauttaliikenteen lisäämiseksi Eteläsatamasta ja Skattalta. Käsittääkseni jossain vaiheessa Viking on suunnitellut hyödyntävänsä Turun reitiltä vapautuvaa alustaan Tallinnan liikenteessä, mutta taitaa siinäkin olla yksi vaikeuttava tekijä tuo lisäliikenteen sallimattomuus? satamaan. Lienenkö ymmärtänyt tämän oikein?

Olet ymmärtänyt aivan oikein. Vikingin Tallinnan-linjan päällikön minulle kertoman mukaan jo XPRS:n valmistuessa aikomuksena oli alkaa ajaa linjaa kahdella laivalla (Rosella+XPRS), mutta kaupunki ei antanut lupaa kuin yhdelle laivalle.

Ja kyllä rekka- irtoperäliikennettä menee jonkinverran risteilyreissuillakin yli. Meni jo Galaxyn ja Romantikan aikoihin. Ja niin meni Viikkarin Cinderellallakin sen ollessa samalla välillä.

Kyllä. Cinderellan nykyinen Tukholma-Maarianhamina -risteilytuote on tässä mielessä poikkeuksellinen - asiaan lienee vaikuttanut myös se, että Cinderellassa on aluksen nopean suunnittelu- ja rakennusprosessin seurauksena ongelmia aluksen vakauden kanssa, eikä se oikeastaan tästä johtuen sovellu kuljettamaan rekkoja (vaikka näitä Helsinki-Tallinna -liikenteessä rajallinen määrä kuljetettiinkin).

Toki Tallink voisi halutessaan ohjata kaiken autoliikenteen Helsinki-Tallinna -välillä Starille ja Superstarille (olettaen, että näissä on tarpeeksi tilaa, that is) ja pyhittää Europan kokonaan matkustajaliikenteelle. Tämä ei kuitenkaan muuta sitä, että aikataulusuunnittelullisesti Eteläsatamaan ajaminen on ongelmallista väylän kapeuden vuoksi.
 
Vs: Jätkäsaaren raitiotie

SE voi tulla sisään Kustaanmiekasta vasta sen jälkeen, kun Viking Linen 17.30 Eteläsatamasta lähteneet Tukholman-risteilijät ovat ajaneet Kustaanmiekasta ulos

Tosiaan kaikki tässä puheena olleet laivat on sitä kokoluokkaa, että ainoa mahdollisuus on ajaa Kustaamiekan kautta. Tästä tuli mieleen vanhat hyvät ajat: onkohan ns. Särkän(salmen)väylä nykyisin liikennöitävässä kunnossa? Sitähän käytti ajoittain ainakin pari numeroa pienemmät Vikingin Saga ja Song sekä myöhemmin 1990-luvulla Tallinnan laivat. Rosella ei ole siitä tainnut koskaan ajaa vaikka olisi mahtunut.

Kyllä. Cinderellan nykyinen Tukholma-Maarianhamina -risteilytuote on tässä mielessä poikkeuksellinen - asiaan lienee vaikuttanut myös se, että Cinderellassa on aluksen nopean suunnittelu- ja rakennusprosessin seurauksena ongelmia aluksen vakauden kanssa, eikä se oikeastaan tästä johtuen sovellu kuljettamaan rekkoja (vaikka näitä Helsinki-Tallinna -liikenteessä rajallinen määrä kuljetettiinkin).

Juu, varmaan tuo rakenteellinen seikka rahtimäärää rajaa. Olisiko plaanauksen / lastauksen teko tarkempaa ja vieneekö enemmän aikaa? Arvailuja tosin vain, ei tietoa. Ainakin syvien vesien konttilaivoilla oli 2000-luvun taitteessa isoja eroja, miten niiden nopeasti niiden lastaus ja lastaussuunnitelmat oli valmiit.
No Cinderellan sopivuudesta lautaksi kertonee osaltaan sekin, että varustamohan siirsi sen aikanaan Hki-Tukholma-linjalta pois heti kun se oli mahdollista ja sijoitti sen paikalle autolauttaliikenteeseen paremmin sopivan aluksen. Cinderellahan korvasi siinä vähän aikaa Sliten Olympian? jättämää reikää. Tosin kyllä muistan, että aika miehekkäitä rekkamääriä Cinderella silloin Ruotsiin kuskaili, ei tainnut täyttöaste paljon hävetä muita linjan laivoja:)

Vielä tuosta lisäliikenteestä Tallinnaan; varmaan olisi Viikkarin kannalta houkuttelevaa kun nykyinen paatti kuuluu olevan aina täynnä ja onhan firmalla 25% markkinaosuus linjalla jo nyt(tai ainakin oli hiljattain). Vaikka liikenteessä tosiaan ainoastaan yksi alus ja kilpailijoilla aika paljon enemmän. Jos ei Katajanokalle ei haluta enempää lauttojen aiheuttamaa kumipyöräliikennettä niin Länsisatamaan tuskinkuitenkaan kannattaa uutta terminaalia perustaa ja siirto Vuosaareen olisi vieläkin heikompi vaihtoehto matkustajien kannalta.

Sinänsä ymmärrän kyllä kaupungin kannan asiaan, Eteläsataman ja Katajanokalle johtavat kadut kuormittuvat kyllä reippaasti laivojen tulo- ja lähtöaikoina ja kapasiteetti on aika rajallinen.
 
Vs: Jätkäsaaren raitiotie

Tosiaan kaikki tässä puheena olleet laivat on sitä kokoluokkaa, että ainoa mahdollisuus on ajaa Kustaamiekan kautta. Tästä tuli mieleen vanhat hyvät ajat: onkohan ns. Särkän(salmen)väylä nykyisin liikennöitävässä kunnossa? Sitähän käytti ajoittain ainakin pari numeroa pienemmät Vikingin Saga ja Song sekä myöhemmin 1990-luvulla Tallinnan laivat. Rosella ei ole siitä tainnut koskaan ajaa vaikka olisi mahtunut.

Särkänväylää ajavat vielä Linda Linen katamaraanit (ja ajoivat numeroa isommat SuperSeaCatit silloin, kun ne vielä täällä liikkuivat). En kuitenkaan tiedä minkään muun laiva ko. reittiä käyttäneen enää vuosiin. Eteläsatamassa käy kesäisin suhteellisen monta risteilijää, jotka voisivat Särkänsalmesta ajaa, mutta yhdenkään en tiedä särkästä oikeasti kulkeneen (aina välillä kun olen Kustaanmiekassa kameran kanssa odottamassa iskee pelko, että onko laiva sittenkin lähtenyt Särkän kautta ja olen väärässä paikassa, mutta koskaan näin ei ole käynyt).

No Cinderellan sopivuudesta lautaksi kertonee osaltaan sekin, että varustamohan siirsi sen aikanaan Hki-Tukholma-linjalta pois heti kun se oli mahdollista ja sijoitti sen paikalle autolauttaliikenteeseen paremmin sopivan aluksen. Cinderellahan korvasi siinä vähän aikaa Sliten Olympian? jättämää reikää. Tosin kyllä muistan, että aika miehekkäitä rekkamääriä Cinderella silloin Ruotsiin kuskaili, ei tainnut täyttöaste paljon hävetä muita linjan laivoja:)
Cinderellahan oli alkujaan kolmantena laivana Helsinki-Tukholma -välillä (2-3 edestakaista Helsinki-Tukholma -reissua viikossa ja 1-3 24 tunnin risteilyä). Juurikin Olympia tilalle siirtyi RAB Sliten mentyä nurin, osittain varmaankin siksi, että haluttiin laittaa paras laiva samaan vuoroon, mihin piti tulla menetetty Europa. 1½ vuoden jälkeen Cinderella sitten vaihtoi paikkoja Isabellan kanssa.

Miehekkäät rekkamäärät tuolloin voivat selittyä myös sillä, että Cinderellan Helsinki-Tukholma -komennus loppui vain pari kuukautta ennen Estonia-onnettomuutta. Kun turvallisuuteen alettiin kiinnittää enemmän huomiota, voi olla ettei Cinderellaa voitukaan lastata enää ihan samalla tavalla kuin aiemmin. Mutta tämäkin on toki vain arvailuja, mutta teoria sopii todistusaineistoon.

Vielä tuosta lisäliikenteestä Tallinnaan; varmaan olisi Viikkarin kannalta houkuttelevaa kun nykyinen paatti kuuluu olevan aina täynnä ja onhan firmalla 25% markkinaosuus linjalla jo nyt(tai ainakin oli hiljattain). Vaikka liikenteessä tosiaan ainoastaan yksi alus ja kilpailijoilla aika paljon enemmän. Jos ei Katajanokalle ei haluta enempää lauttojen aiheuttamaa kumipyöräliikennettä niin Länsisatamaan tuskinkuitenkaan kannattaa uutta terminaalia perustaa ja siirto Vuosaareen olisi vieläkin heikompi vaihtoehto matkustajien kannalta.

Länsisatamaan on kuitenkin ymmärtääkseni tulossa kaksi uutta lauttalaituria, ja nykyinen Länsiterminaali ei paljoa suurempia matkustajamääriä voi handlata (tai voi, mutta kuinka kätevää se on on asia erikseen). Mihin noita kahta laituria on tarkoitus käyttää on ainakin minulle mysteeri, mutta toisaalta Viking tarvitsee Helsingissä juurikin kahta laituria...
 
Takaisin
Ylös