Laivojen lähtösatamat Helsingissä

Vs: Jätkäsaaren raitiotie

Kun laivojen vaihto tapahtuu ajaa Turku-Tukholma reitillä kaksi Raumalaista, toinen Ruotsin lipun alla ja varmaan toinen Suomen lipun alla.
Voisi olettaa että SE siirtyy Viron lipun alle, mutta brändi säilynee Siljana kilpailusyiden takia.
Miehistö vaihtaa laivoja keskenään.

Niponipo, mutta BP on kasattu Hietalahdessa...
 
Mä en kyllä oikein näe perustetta miksi Europa säilyisi Siljana, muutettiinhan Galaxykin Tallinkista Siljaksi ja perähikiän mummokin tietää niiden olevan sama firma. Siljana säilyttämisessä katoaisi logiikka Silja Line suomesta ruotsiin ja Tallink tallinnaan.
 
Toisaalta jos Perähikiän mummokin tietää näiden olevan sama firma, niin eihän silloin ole mitään väliä kumman brändin alla mennään? Sinälläänhän "Suomen malli", jossa Tallink ja Silja Line ovat erillisiä brändejä on muutenkin poikkeuksellinen - muualla mennään joko kollektiivisella Tallink Silja Line -brändillä tai pelkkänä Tallinkkina.
 
Vs: Jätkäsaaren raitiotie

Miehekkäät rekkamäärät tuolloin voivat selittyä myös sillä, että Cinderellan Helsinki-Tukholma -komennus loppui vain pari kuukautta ennen Estonia-onnettomuutta. Kun turvallisuuteen alettiin kiinnittää enemmän huomiota, voi olla ettei Cinderellaa voitukaan lastata enää ihan samalla tavalla kuin aiemmin.

Ajankohta huomioiden tuo selitys on kyllä mahdollinen.

Länsisatamaan on kuitenkin ymmärtääkseni tulossa kaksi uutta lauttalaituria,

Tämäpä mielenkiintoinen juttu. Länsisatama mahdollistaisi reippaasti uutta liikennettä ko.varustamolle. Mutta haluaako se luopua Skattan terminaalista? Sen paikkahan lienee aika ihanteellinen paitsi toki autoliikenteen kannalta se on melkoinen sumppu. Mutta niin on Länsikin. Ja tuskin kahta eri terminaalia on järkeä pyörittää. Jännä nähdä.
 
Vs: Jätkäsaaren raitiotie

Olympiaterminaalissa SE mahtuu vain yhteen laituriin.
Joka tapauksessa Olympiaterminaalissa on kolme laituripaikkaa. Keskimmäistä käyttävät Tukholmaan Symphony ja Serenade.
Pohjoista käytti lyhyempi Prinses Maria ex. Finlandia ja Eteläinen paikka on pitkä paikka tyhjänä johonka on myös suorat putket terminaalista kaksine aukkoineen.
 
Onkos tämä nyt joukkoliikennettä? Matkustajat lienevät 99-prosenttisesti huviristeilyllä tai lomamatkalla.
Tavaraliikenne ei taasen kuulune tähän forumiin (Forumissa on oikeesti yksi o).
Olisiko tämä OT juttu?
 
Mielestäni joukkoliikennettä on kaikille avointa kiinteällä reitillä kulkevaa liikennettä suuremmille joukoille. Perusehtona on siis, että kuka tahansa voi ostaa lipun ja hypätä kyytiin, ja että liikenne ei ole ns. tilattua, vaan noudatetaan etukäteen päätettyä reittiä. Autolautat Helsingistä täyttävät nämä ehdot kirkkaasti. Sitä paitsi oli juhlijoita tahi ei, lautat ovat osa kansainvälistä joukkoliikenneverkkoa. Itse esimerkiksi lähden tästä kohta lomareissulle Saksan suuntaan ja ensimmäinen etappi on meren ylitys Turusta Tukholmaan, ja koska edessä on pitkä matkapäivä, tarkoitus ei ole tosiaankaan juhlia.
 
Vs: Jätkäsaaren raitiotie

Joka tapauksessa Olympiaterminaalissa on kolme laituripaikkaa. Keskimmäistä käyttävät Tukholmaan Symphony ja Serenade.
Pohjoista käytti lyhyempi Prinses Maria ex. Finlandia ja Eteläinen paikka on pitkä paikka tyhjänä johonka on myös suorat putket terminaalista kaksine aukkoineen.

Princess Marian käyttämä "pohjoinen" laituri (EM3) ei ole yhteydessä Olympiaterminaaliin vaan Makasiiniterminaaliin. Silja Europan pitäisi mahtua siihen syvyyden puolesta, en kuitenkaan ole varma pituudesta (varsinkin, kun laituria pitää mahtua käyttämään myös Linda Linen katamaraanit). Joka tapauksessa jos SE liikennöisi tuosta laiturista, joutuisi Tallink Silja hankkimaan erillisen henkilökunnan terminaaliin; en myöskään tiedä, ovatko maininnousuputket laiturissa SE:lle sopivilla paikoilla (mielestäni eivät, ne on mitoitettu matalammalle, mutta en ole tästä 100% varma). Olympiaterminaalin "eteläiseen" laituriin eli EO1:teen Silja Europa ei mahdu - eikä siitä saa vakituisesti liikennöidäkään asukasyhdistysten vastustuksen vuoksi.

Onkos tämä nyt joukkoliikennettä? Matkustajat lienevät 99-prosenttisesti huviristeilyllä tai lomamatkalla.
Tavaraliikenne ei taasen kuulune tähän forumiin (Forumissa on oikeesti yksi o).

Lauttaliikenteen matkustajissa huviristeilijöiden olo enemmistönä on myytti (poislukien mahdollisesti juuri 22-tunnin risteilyt Helsingistä Tallinnaan, joita tässä osin käsitellään), enemmistö matkustajista on reittimatkustajia. Näistä ei ole - ainakaan minulla - tilastoa, kuinka paljon reittimatkustajien joukossa on loma- ja kuinka paljon tarvematkustajia. Joka tapauksessa Ville O. Turunen perusteli mielestäni yllä oikein hyvin, miksi käsitelty aihe on joukkoliikennettä. Itseasiassa jos lomamatkailu rajattaisiin joukkoliikennekeskustelun ulkopuolelle, niin meidänhän ei pitäisi keskustella myöskään raitiolinja 9:n jatkosta Länsiterminaalille (koska uudella osuudella käyttäjät ovat suurelti lomamatkustajia) tai Suomenlinnan lautasta, jolla tehtävistä matkoista valtaosa on takuulla huvimatkoja - merkittäviltä osin vielä ulkomaisten tai -paikkakuntalaisten lomailijoiden tekemiä.

PS. Sanakirjan mukaan sekä "foorumi" että "forum" ovat hyväksyttäviä suomenkielisiä muotoja. ;)
 
Onkos tämä nyt joukkoliikennettä? Matkustajat lienevät 99-prosenttisesti huviristeilyllä tai lomamatkalla.

Mikähän se laiva voisi olla jos ei joukkoliikenneväline? 3000 matkustajaa joista kukaan ei omista sitä eikä heillä ole mitään asiaa komentosillalle jne... Vaikuttaa massakuljettimelta jonne pääsee kun ostaa lipun. Mikä sitten mielestäsi on joukkoliikenteen määritelmä?

Meneppä risteilemään vaikka Viking XPRS:n miniristeilylle ja mene Tallinnaan saavuttuasi tarkkailemaan uloskäyntiä, voit yllättyä...

Itseasiassa jos lomamatkailu rajattaisiin joukkoliikennekeskustelun ulkopuolelle, niin meidänhän ei pitäisi keskustella myöskään raitiolinja 9:n jatkosta Länsiterminaalille (koska uudella osuudella käyttäjät ovat suurelti lomamatkustajia) tai Suomenlinnan lautasta, jolla tehtävistä matkoista valtaosa on takuulla huvimatkoja - merkittäviltä osin vielä ulkomaisten tai -paikkakuntalaisten lomailijoiden tekemiä.

Samoin aamuyölinjat pitäisi rajata keskustelun ulkopuolelle, samoin kaikki missä pohditaan vapaa-ajan matkoja muilla linjoilla.
 
Vs: Jätkäsaaren raitiotie

Princess Marian käyttämä "pohjoinen" laituri (EM3) ei ole yhteydessä Olympiaterminaaliin vaan Makasiiniterminaaliin. Silja Europan pitäisi mahtua siihen syvyyden puolesta, en kuitenkaan ole varma pituudesta (varsinkin, kun laituria pitää mahtua käyttämään myös Linda Linen katamaraanit). Joka tapauksessa jos SE liikennöisi tuosta laiturista, joutuisi Tallink Silja hankkimaan erillisen henkilökunnan terminaaliin; en myöskään tiedä, ovatko maininnousuputket laiturissa SE:lle sopivilla paikoilla (mielestäni eivät, ne on mitoitettu matalammalle, mutta en ole tästä 100% varma).

Piti lisäämäni vielä, että Makasiiniterminaalia ei myöskään ole suunniteltu Silja Europan 3000+ -matkustajan kapasiteetille ja siitä voisi tulla hyvin tukkoinen jos SE sinne sijoitetaan. No, Olympiaterminaaliakaan ei ole tuollaisille matkustajamäärille suunniteltu (sehän suunniteltiin oikeastaan tälle alukselle ja sen semi-sisarille), mutta todistetusti Olympiaterminaali pystyy 3000 matkustajaa vetämään, joskin vähän tukkoisesti.

Myöskin, jos aiotaan jollain ilveellä saada SE Olympiaterminaalin laituriin ennen Tukholman-laivojen lähtöä, ei terminaalin kapasiteetti takuulla kestä 3000 Europalta poistuvaa ja 2800 Serenade/Symphonylle aikovaa yhtä aikaa.
 
Onkos tämä nyt joukkoliikennettä? Matkustajat lienevät 99-prosenttisesti huviristeilyllä tai lomamatkalla.

Vaikka nuo lautat ei HSL-liikennettä olekaan niin kyllä siellä matkustajia liikkuu joukoittain.
Ja onhan se "oikea" joukkoliikennekin monesti huvi- tai lomamatkoja, eiköhän työmatkailijat ole viikonlopun yöjunissa ja -busseissakin aikamoinen vähemmistö?:D

Ja lauttojen aiheuttamat paineet katuverkostolle sekä esim.ratikoille on aika merkittäviä.
 
Vs: Jätkäsaaren raitiotie

Saisinko nyt ykeisesti kysyä että millaiset ihmiset matkustavat enää noilla vajaan vuorokauden risteilyillä? Toisessa foorumissa (ruotsalainen Landgången) spekuloitiin että Baltic Princessin matkustajisto on osittain ns seksityöläisiä. Tietysti mukaan mahtuu sellaisiakin mutta jos tarkoitus on laittaa vielä isompi laiva tuolle linjalle niin muuttuko asiakaskunta lainkan siistimpään suuntaan?

Eikö olis järkevintä esim laittaa joku noista isoista laivoista purjehtimaan Pietariin tai Riikaan, eli johonkin kunnolliseen kohteeseen?

t. Rainer
 
Tämä Baltic Princessin vakioasiakas veti juuri kahvit väärään kurkkuun, kannattaisiko edes itse kokeilla ennen noin hurjia väitteitä...
 
Takaisin
Ylös