Reittiopas vs. linjakartta ja joukkoliikenteen selkeys/houkuttavuus

Liittynyt
18 Elokuu 2006
Viestit
2,312
En löytänyt sopivaa ketjua tälle (?), joten aloitan uuden.

Reittioppaista tehdään isoa numeroa, mutta koen että ne eivät palvele riittävän hyvin. Lähtötietojen odotetaan olevan liian täydellisiä ja vastaus on liian täsmällisesti juuri tiettyyn ajanhetkeen sidottu. Reittioppaalla on mahdotonta saada yleiskuvaa linjastosta ja vuoroväleistä tai varautua erilaisiin kulkemistarpeisiin, jos ei etukäteen tiedä tasan tarkkaan koska on kulkemassa. Kunnollinen linjakartta olisi hyödyllisempi. Tämä valitus on yleispätevä sekä Helsingin, Tampereen kuin minkä tahansa muun kaupungin reittioppaan suhteen.

Mutta otetaan nyt konkreettinen esimerkki: yritän metsästää tietoa millainen bussitarjonta on Leppävaaran aseman pysäkin ja Karanristin pysäkin välillä. Reittiopas tarjoaa kerrallaan maksimissaan viisi vaihtoehtoa (linjat 26, 3, 20, 35 ja 28K), mutta hämärän peittoon jää ovatko nämä kaikki linjat, joilla tuon välin voi matkustaa, vai jääkö jotain vielä näyttämättä. Samoin tämän perusteella en tiedä kuinka tiheästi ko. bussit kulkevat ja onko bussivaihtoehto ylipäätään parempi kuin ajaa junalla Leppävaara-Kera ja kävellä Keran asemalta huomattavan pitkä matka. Tällainen tekee joukkoliikenteen käyttämisestä tuskaa vaikka luulisi että tällaisen tiedon saatavuus olisi aivan perusasia. :icon_frown:
 
HSL:hän julkaisee kyllä Espoon linjakarttaa, josta selviää ainakin kaikki linjat tuolla välillä. Tosin ei netissä. Tästä on laitettu HSL:lle palautettakin.

Netissä taas voi myös käyttää Linjaopasta. Leppävaara on toisena määränpäänä helppo, koska kaikki Espoon sisäiset linjat menevät sinne. Katsoo vain kaikki Karaportin pysäkiltä menevät linjat. Niiden määränpäänä mainitaan Leppävaara ihan listauksessa. Seutulinjojen reitit voi Linjaoppaalla helposti tarkistaa. Tässä tapauksessa tiedän muutenkin, että molemmat kulkevat Leppävaaraan.

Mutta nyt haluaisin tietää, että miten sinun mielestäsi asian voisi edes ratkaista. Tuo ei ole ongelmana mistään triviaalista päästä, jos otetaan huomioon että sama informaatio pitäisi tarjota mille tahansa yhteysvälille seudulla. Linjakarttaan voi toki väri-informaatiolla erotella, mitkä linjat ovat runkolinjoja, mitkä kokopäiväisiä ja mitkä ruuhkalinjoja. Tosin se vaatisi, että ne myös sellaisina tarjottaisiin. Monesta linjasta on vaikea sanoa, onko se ruuhkalinja vai ei.

Itse etsisin tuollaisen tiedon ihan Reittioppaalla vain kokeilemalla ja katsomalla, mitä vaihtoehtoja se useimmiten antaa. Sitten menisin katsomaan ihan aikatauluja. Tai sitten alkaisin vain Reittioppaan perusteella matkustaa väliä, ja muutaman kerran jälkeen tietäisin jo aika hyvin, mitkä vaihtoehdot toimivat parhaiten yleensä.

Reittiopas toki näyttää kerralla vain viisi vaihtoehtoa, mutta klikkailemalla aikaa eteenpäin voi helposti katsoa lisää vaihtoehtoja. Ne viisi vaihtoehtoahan eivät myöskään ole saman lähtöajan eri reittiehdotuksia, vaan vain ensimmäinen yhteys, sen jälkeen seuraavaksi lähtevä yhteys ja niin edelleen.
 
Kuten 2,4,10,11,12,13,14,15,16,18,19,31,42,43,46,65,70,71,81,82,85,86,87 ja 88?

Jos olisit lainannut Elmon viestiä laajemmin, niin olisit varmasti itsekin päätellyt että kaikilla Leppävaaraan kulkevilla sisäisillä linjoilla tarkoitettiin Karanportin ja Leppävaaran välisiä yhteyksiä, EI kaikkia Espoon sisäisiä linjoja!
 
Jos olisit lainannut Elmon viestiä laajemmin, niin olisit varmasti itsekin päätellyt että kaikilla Leppävaaraan kulkevilla sisäisillä linjoilla tarkoitettiin Karanportin ja Leppävaaran välisiä yhteyksiä, EI kaikkia Espoon sisäisiä linjoja!

Näin tarkoitin. Mutta kirjoitin tosin tuon pysäkin nimen jo väärin, Karanristi on se mistä puhuttiin. Tosin se on juurikin Karaportin kohdalla. Tarkoitin lähinnä siis sitä, että Karanristin kautta kulkevien kaikkien sisäisten linjojen terminaali on Leppävaara, eli se selviää jo suoraan linjan reittikuvauksesta. Eikä tarvitse selvitellä, meneekö jokin Turuntietä paikkaan X kulkeva linja varmasti Leppävaaran kautta. Muistaakseni Turuntietä ei tule edes yhtään heiluria, vaan Leppävaara todella on päätepysäkki.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia kommenteista tähän asti. On selvinnyt, että jos matkustan Leppävaarasta Karanristin suuntaan, ideaalisti minun kannattaa katsoa mitkä linjat kulkevat Karanristin kautta ja etsiä näitä Leppävaarasta -- pikemmin kuin päinvastoin. Ja vuorotarjonta pitäisi selvittää reittioppaasta tai kaikkien ko. linjojen aikataulut läpi kahlaamalla. Mutta jo tämä johtopäätelmä vaatii valtavasti paikallistuntemusta, jota minulla muualta tulevana ei mitenkään voi olla. Samalla keskustelu havainnollistaa hyvin valitteluni aihetta: tällä hetkellä on lähes yli-inhimillinen urakka selvittää itselleen tällaisia asioita ilman erittäin laajaa pohjatietämystä. Ei ihme jos joukkoliikenteen käyttö on vaikeaa ja ei-houkuttavaa vierailijoille, autoilijoille jne.

Jotain parempaa pitäisi olla, jos halutaan houkutella myös uusia matkustajia. Linjojen selkeyttäminen, runkolinjojen eriyttäminen muista ja selkeä linjakartta, jonka perusteella voisi tehdä päätelmiä vuorotarjonnasta, tekisivät ihmeitä. Suomeksi sanottuna näillä keinoilla saataisiin jotain raideliikennemäistä selkeyttä bussiliikenteeseen -- ja lisää matkustajia kyytiin.
 
Hanki iPhone ja siihen reittigps sovellus, se avaa täysin eri lailla joukkoliikenteen aikataulut. Ei menneessä, ei tulevassa, vaan juuri nyt. Sieltä missä olet sinne minne olet menossa.
 
Näin tarkoitin. Mutta kirjoitin tosin tuon pysäkin nimen jo väärin, Karanristi on se mistä puhuttiin. Tosin se on juurikin Karaportin kohdalla. Tarkoitin lähinnä siis sitä, että Karanristin kautta kulkevien kaikkien sisäisten linjojen terminaali on Leppävaara, eli se selviää jo suoraan linjan reittikuvauksesta. Eikä tarvitse selvitellä, meneekö jokin Turuntietä paikkaan X kulkeva linja varmasti Leppävaaran kautta. Muistaakseni Turuntietä ei tule edes yhtään heiluria, vaan Leppävaara todella on päätepysäkki.

270 on Leppävaaran kannalta heiluri. Niin myöskin 248 ja 247. Ja sitten on 206A, joka kulkee Karanristin, mutta ei Leppävaaran terminaalin kautta.
Näkisin muuten, että 206:nkin kannattaisi ehkä kulkea sieltä terminaalin kautta. Ihan selkeyden vuoksi.
 
Hanki iPhone ja siihen reittigps sovellus, se avaa täysin eri lailla joukkoliikenteen aikataulut. Ei menneessä, ei tulevassa, vaan juuri nyt. Sieltä missä olet sinne minne olet menossa.

En minä halua tietää tilannetta "juuri nyt" vaan mikä se on yleisesti, jotta pystyn suunnittelemaan tulevia kulkemisia ja niihin liittyviä perusratkaisuja periaatetasolla. (Enkä hanki iPhonea nyt enkä tulevaisuudessa. Minulla on jo iPad ja Nokia Lumia 610.)

Case kuuluu siis siten, että jos hypoteettisesti onnistun ensin hankkiutumaan tarkemmin määrittelemättömällä tavalla Leppävaaraan niin mikä on yleispätevästi kätevin (nopein, huomioiden vuoroväli -- sekä riittävän selkeä ja luotettava ollakseen käyttökelponen) tapa jatkaa noin Karanristin pysäkin tienoille. Vaihtoehtoina juna Leppävaara-Kera + kävely tai suora bussiyhteys. Lisäoletuksena vielä se, että taksi ei ole pitkällä aikavälillä realistinen vaihtoehto taloudellisen kestämättömyyden vuoksi (maksu omasta kukkarosta).

Tämä ei vaikuta olevan kauhean helppo kysymys vastata tämän keskustelun perusteella.
 
Viimeksi muokattu:
270 on Leppävaaran kannalta heiluri. Niin myöskin 248 ja 247.

Heilureista puhuessani viittasin vain Espoon sisäisiin linjoihin.

Ja sitten on 206A, joka kulkee Karanristin, mutta ei Leppävaaran terminaalin kautta.

Näköjään. Se vain ei käytä Karanristi-nimistä pysäkkiä Turuntiellä. Sinänsä sillä ei tässä keskustelussa ole väliä, koska sitä ei voi erehdyksessä käyttää eikä se myöskään ole yhteys jota kannattaisi tarkoituksella käyttää.

Case kuuluu siis siten, että jos hypoteettisesti onnistun ensin hankkiutumaan tarkemmin määrittelemättömällä tavalla Leppävaaraan niin mikä on yleispätevästi kätevin (nopein, huomioiden vuoroväli -- sekä riittävän selkeä ja luotettava ollakseen käyttökelponen) tapa jatkaa noin Karanristin pysäkin tienoille.

Minun ehdotukseni on käyttää Reittiopasta Leppävaarasta sinne tullessa. Niin matkustan itsekin tällä hetkellä aika usein Tikkurilasta eteenpäin. Keraan meneminen ehdottomasti ei kannata, sen voi päätellä siitä, että Leppävaarasta menee kyllä niitä liityntälinjoja Turuntietä runsaasti. Sen voi päätellä siitä painetusta linjakartasta tai katsomalla Karanristin pysäkin aikatauluja.

En edelleenkään näe, miten tuota erityisen paljon voisi helpottaa ilman runkolinjaa. Liityntäterminaalista nyt yleensäkin lähtee todella paljon eri linjoja isolle alueelle. Ja runkolinjoistahan jo sanoin, että niitä on tulossa, myös Turuntielle. Leppävaaran linjojen aikatauluja katsomalla voi todeta, että tällä hetkellä olisi hyvin hankala niitä miksikään selkeäksi kokonaisuudeksi koota. Ne palvelevat niin isoa ja harvaan asuttua aluetta, ja vuorovälit ovat harvoja.
 
En minä halua tietää tilannetta "juuri nyt" vaan mikä se on yleisesti, jotta pystyn suunnittelemaan tulevia kulkemisia ja niihin liittyviä perusratkaisuja periaatetasolla. (Enkä hanki iPhonea nyt enkä tulevaisuudessa. Minulla on jo iPad ja Nokia Lumia 610.)

Case kuuluu siis siten, että jos hypoteettisesti onnistun ensin hankkiutumaan tarkemmin määrittelemättömällä tavalla Leppävaaraan niin mikä on yleispätevästi kätevin (nopein, huomioiden vuoroväli -- sekä riittävän selkeä ja luotettava ollakseen käyttökelponen) tapa jatkaa noin Karanristin pysäkin tienoille. Vaihtoehtoina juna Leppävaara-Kera + kävely tai suora bussiyhteys. Lisäoletuksena vielä se, että taksi ei ole pitkällä aikavälillä realistinen vaihtoehto taloudellisen kestämättömyyden vuoksi (maksu omasta kukkarosta).

Miksi reitin pitäisi olla aina sama? Reittioppaan käyttäminen sillä hetkellä kun tarvitsee aikatauluja on tuohon hyvä ratkaisu, jos tietää, että yhteyksiä kuitenkin on. Siitä tulee vaihtoehtoja, joista voi sitten valita mieleisensä.

Webmallinen reittiopas on aika hidas ja kankea käyttää , vaikka mainittuun iPhonen reittigps- sovellukseen verrattuna. Jos matkan pää on pikavalintana, tulee aikataulut alle 30 sekunnin ja vielä juuri siitä pisteestä (käyttää gps:ää) ja ajanhetkestä jossa on. Lisäksi tuo sovellus yhdistyy saumatta navigointiin, joten oikeat pysäkit löytyvät yleensä ilman hakemista ja vieraassa ympäristössä pimeässäkin voi kulkea ilman sähläystä ja eksymisen vaaraa. Kun on menossa vieraaseen paikkaan pimeässä on ihan mukava katsella vaan puhelimen ruudulta missä mennään ja joko tullaan oikealle pysäkille ja pysäkiltä sitten vielä navigaattori ohjaa oikeaan osoitteeseen.

Monenlaiset reitit ovat siis usein käyttökelpoisia, vaikkei niitä etukäteen tuntisi, osa ei toki ole yhtä mukavia, vaikka olisivat nopeita.

Onkohan reittigps:ää vastaavaa sovellusta Windows phoneen (tai Androidiin)?
 
Viimeksi muokattu:
Miksi reitin pitäisi olla aina sama? Reittioppaan käyttäminen sillä hetkellä kun tarvitsee aikatauluja on tuohon hyvä ratkaisu, jos tietää, että yhteyksiä kuitenkin on. Siitä tulee vaihtoehtoja, joista voi sitten valita mieleisensä.

No, onpas tämä nyt vaikea vääntää rautalangasta: se onko yhteyksiä tarjolla ja miten hyvin voi vaikuttaa koko matkaketjun valintaan eli kannattaako minun ylipäätään lähteä suunnittelemaan vaihtoehtoa, jossa Leppävaara on mukana yhtenä solmukohtana. Samoin se voi vaikuttaa siihen kuinka usein kulkeminen on realistista. Hypoteettisesti se voisi vaikuttaa jopa sellaisiin päätöksiin kuin ostaako auto tai ottaako tietty työpaikka vastaan. Omalla kohdallani ehkä asiaa ei voi luonnehtia näin dramaattisesti, mutta samoilla jäljillä tässä ollaan. Kun ratkaisut on tehty, niiden kanssa on sitten käytännössä elettävä jonkin aikaa. Siksi tieto voi potentiaalisesti olla hyvin tärkeä, ja jos sitä ei ole helposti saatavilla, voi käydä niin että asioita itsekseen pohdiskeleva henkilö tekee vääriä valintoja puutteellisen joukkoliikenneinformaation vuoksi.

Kyse ei siis ole siitä että jokin näkymätön käsi pakottaa minut Leppävaaraan bussipysäkkille selviytymään jollakin keinolla eteenpäin vaan pikemminkin siitä onko tuonne kannattavaa edes pyrkiä tavoitetta ajatellen.
 
Viimeksi muokattu:
Erittäin hyvät joukkoliikennehteydet tuonne Karamalmin alueelle on Leppävaarasta, bussilinjoja kulkee paljon ja niitä menee todella usein, tässä nyt muutamia reittioppaasta poimittuja esimerkkejä:

Leppävaara-Karanristi

7.01 / e27
7.08 / e29T
7.10 / e26
7.12 / e35
7.18 / e28K...

11.04 / e28KB
11.07 / e51
11.09 / e26
11.12 / e35
11.18 / 270

Reittioppaan käyttäminen ei mun mielestä ole mitenkään vaikeata jos tietää osoitteen mihin on menossa, olen itse käyttänyt vastaavaa Tampereen Repa-reittiopasta, joka on melko samanlainen kuin tämä HSL:n opas. hyvin löysin sopivat yhteydet Hervannasta Rautatieasemalle.
 
Erittäin hyvät joukkoliikennehteydet tuonne Karamalmin alueelle on Leppävaarasta, bussilinjoja kulkee paljon ja niitä menee todella usein, tässä nyt muutamia reittioppaasta poimittuja esimerkkejä:

OK, kiitoksia. Tämä on se vastaus jota etsin ja jota ulkopuolisen on vaikea helposti hahmottaa infopöheikön seasta. Sitten tietysti pitäisi vielä opetella linjanumerolitania ulkoa ja katsoa mistä laitureista lähtevät. Mutta tuo on operatiivinen hankaluus ja sitkeydellä ratkeaa (ideaalisesti pitäisi ratketa ilman sitkeyttä...). :)
 
Takaisin
Ylös