Reittiopas vs. linjakartta ja joukkoliikenteen selkeys/houkuttavuus

Helppoa kun tekee samoin kun ne kaikki pukuihin pukeutuneet intialaiset lenkkareissaan "do you go do karaporddi?" :lol:
Takaisin pääsee vielä helpommin kun seisoo vain karanristin pysäkillä ;)
 
Varsovan reittioppaassa on tässä ketjussa kaivatun kaltainen toiminto, jolla voi luoda minkä tahansa kahden pysäkin välisen aikataulun koko päiväksi. Linkki menee suoraan tuohon toimintoon, voitte kokeilla ;) (Kenttään "z" tulee alkupysäkki, kenttään "do" määränpää ja napista "generuj" syntyy aikataulu, jonka voi hakea näyttöön ilmaantuvasta linkistä.)
 
Tuossa reittioppaassa olisi kyllä hyvä olla jonkinlainen reittivoimakkuustoiminto, joka erottaisi voimakkaammat reitit vähemmän voimakkaista. Sen pitäisi toimia myös aluekohtaisesti eli etäisyydellä tietystä pisteestä(esim 400 m kävelymatka), ei vain pysäkkikohtaisesti. Nykyinen reittioppaan pysäkkiaikataulua tukee hyvin vain pysäkkejä, mutta se kannattaisi muuttaa tukemaan paremmin myös koordinaatteja ja niiden ympäriltä lähteviä yhteyksiä.

Itse asiassa iPhonen reittigps nimenomaan avaa yhteysryppäitä, jotka lähtevät eri pysäkeiltä ihan eri tavalla kuin reittiopas. Osittain toki on kyse käytön helppoudestakin.

Saisiko webin reittioppaan jotenkin tukemaan gps:ää ja reaaliaikaista navigointia?
 
Jos tuohon HSL:n Matka-aikakarttasovellukseen saisi vielä jotenkin tarkemmat tiedot siitä, mitkä linjat sitten miltäkin värikoodatulta alueelta valittuun kohteeseen vievät niin voitaisiin ehkä olla jo niillä nurkilla, mitä tässä käsittääkseni haetaan.

Tässä mallitulos Karanristiin klo 9.00 tänään:

mak.jpg
 
Tämäpä oli mielenkiintoinen säie ja janihyvärisen ongelma-asettelu oli mielestäni hyvä - olen itsekin pohtinut tämmöistä monesti.

Väitän itse olevani monen teknisen laitteen ja palvelun early adopter, mutta joukkoliikenteen suhteen en ole vielä perinteisen linjakartan ja aikataulujen voittajaa löytänyt. Tässäkin säikeessä on ansiokkaasti tarjottu jos jonkinlaista vaihtoehtoa, mutta ne tarjoavat vain reaktiivista informaatiota tai parhaimmillaankin yksittäisen ajanhetken tarjontaa. Tuo matka-aikakarttasovellus on kyllä mainio, mutta sekin vaatii täsmällisten alku- ja loppupisteiden tietämistä ilman mahdollisuutta laajemman yleiskuvan saamiseen.

Ja miksi sitten tuollaista yleiskuvaa tarvitaan? Luulisin, että tarvitsijat ovat lähinnä itseni kaltaisia kohtalaisen joukkoliikenneaktiivisia ihmisiä, jotka kokevat pystyvänsä tekemään itselleen parhaiten sopivia valintoja paremmin kuin mikään tekninen algoritmi. :tongue:

Hyvin ajankohtainen esimerkki on kotikulmilta Kampista. En todellakaan halua mennä 9:n ratikkaan sellaiseen aikaan, kun Tallinnan-laiva on saapunut Länsisatamaan. Milläs laitat tuollaisen kriteerin reittioppaaseen? Tai vastaavasti mikäs näistä palveluista osaa ottaa huomioon, että 65A/66A on aikatauluiltaan Lauttasaaren suuntaan äärimmäisen epäluotettava. Tarkemmin ajatellen kumpikaan näistä esimerkeistä ei nyt oikein liittynyt linjakarttoihin vaan yleisemmin liikennejärjestelmän tietämyksen vaikutuksesta omiin valintoihin...
 
Mielenkiintoista. Miksi? Eikös Espoo ole kuulunut seututariffin piiriin jo jostain 80-luvun syövereistä?

Koska tuossa osassa tekstiäni käsittelin vain Espoon sisäisiä linjoja, koska yhdenkään seutulinjan määränpäänä tuolla pysäkillä ei lue Leppävaara, ja halusin tuon osan tekstissäni rajata vain niihin linjoihin. Siis kun puhuttiin tuosta pysäkistä, olin seutulinjat jo käsitellyt, ja jäljelle jäi vain Espoon sisäisiä linjoja. Kaikki selviää kyllä kontekstista.

Siis: ne linjat, joiden määränpäänä lukee Leppävaara, taitavat todella myös jäädä Leppävaaraan. Mutta Leppävaaran terminaaliin menee myös Espoon sisäisiä linjoja, jotka ovat heilureita sen läpi, ja niidenkin määränpäänä lukee mielestäni Leppävaara sinne terminaalille asti. Nämä kaikki ovat Espoon sisäisiä linjoja, mutta yksikään niistä ei kulje Karanristille mielestäni.
 
Tämä ei vaikuta olevan kauhean helppo kysymys vastata tämän keskustelun perusteella.

Yksi helppo vastaus on katsoa reittioppaasta, kuinka paljon aikaa sen ehdottamien yhteyksien välissä on. Jos se ehdottaa uusia yhteyksiä muutaman minuutin välein, voi siitä vetää johtopäätöksen, että yhteyksiä todella on paljon.
 
Yksi helppo vastaus on katsoa reittioppaasta, kuinka paljon aikaa sen ehdottamien yhteyksien välissä on. Jos se ehdottaa uusia yhteyksiä muutaman minuutin välein, voi siitä vetää johtopäätöksen, että yhteyksiä todella on paljon.

Kokeilin tänään yhteyden käytännössä suunnassa Karanristi --> Leppävaara. Hädin tuskin ehdin kännykällä napata kuvan pysäkkitolpasta (linjapäreineen) kun bussi jo tuli. Matka oli nopeampi kuin olin edes otaksunut. Lienee siis selvää että palvelu päihittää junan, oikeastaan jopa Helsinkiin junalla jatkaessa kun vaihto A-junaan on laiturin yli ja niitä kulkee tiheästi.

Se jäi nopean vaihdon yhteydessä vielä selvittämättä miten ihmeessä löytäisin Leppävaarassa oikean linjan pysäkin oikeaan aikaan matkalla toiseen suuntaan.

Meillä taitaa tässä olla case, jossa joukkoliikenteessä on piilevää laatua, jota ei onnistuta helposti viestimään matkustajille, joilla ei ole laajoja pohjatietoja alueen joukkoliikenteestä.

Nappasin tänään mukaan paperisen linjakartan ja aikataulukirjan. Täytynee tutkia niitä vielä ajatuksella josko jotain valkenisi.
 
Se jäi nopean vaihdon yhteydessä vielä selvittämättä miten ihmeessä löytäisin Leppävaarassa oikean linjan pysäkin oikeaan aikaan matkalla toiseen suuntaan.

Minulla on joskus sama ongelma Elielinaukiolla kun tulen M-junasta ja haluaisin Töölön suuntaan. Mistään ei ota salamannopeasti selvää, mikä bussi lähtee juuri nyt. Tulee sitten käveltyä ratikalle.
 
Se jäi nopean vaihdon yhteydessä vielä selvittämättä miten ihmeessä löytäisin Leppävaarassa oikean linjan pysäkin oikeaan aikaan matkalla toiseen suuntaan.


Myös tähän suuntaan vaihto junasta bussiin toimii hyvin, lähes kaikki Leppävaaran pysäkit kun ovat raiteen 4 vieressä peräkkäin ja loputkin todella lyhyen kävelymatkan päässä Sellon edustalla. Kaikki lähdössä olevat bussit näkee yhdellä silmäyksellä.
 
Itse mietin aiemmin, että Reittiopas voisi reittiehdotusten yhteydessä kertoa kaikki linjat, jotka menevät suoraa reittiä reitin sisältämien pysäkkiryppäiden välillä. Usein palvelu on, syystäkin, hajautunut usealla linjatunnukselle, ja Reittiopas näyttää näistä vain yhden. Esimerkiksi reittiehdotus Malmilta Rastilaan saattaa sisältää linjalla h54 tehtävän matkan, ja matkustaja saattaa ehtiä kävellä pysäkille sen verran ajoissa, että ruuhka-aikaan pysäkiltä menisi aiemmin Itäkeskukseen metrolle linjan 520 auto täsmälleen samaa reittiä. Matkustaja kuitenkin antaa kolminumeroisen mennä, odottaa kiltisti h54:ää ja on Rastilassa 8 minuuttia myöhemmin, koska olisi h54:llä ehtinyt edelliseen metrojunaan.

Reittiopas voisi siis mielestäni hyvinkin kertoa, että Ala-Malmi -pysäkin ja Itäkeskuksen termiaalin välillä kulkevat h54, 519, 519A ja 520. Tieto ei saisi nousta pääasiaksi reittiehdotuksessa, mutta sisältäähän ehdotus nytkin muun muassa pysäkkinumeroita.

Vuorovälien ilmoittamisessa on ongelma, sillä nehän eivät pysy vakiona päivän aikana. Pitäisikö ilmoittaa maksimivuoroväli? Vuoroväliä tuskin kannattaa ainoastaan selkeyden vuoksi (tietenkään) tihentää, sillä kysyntä tunnetusti on ruuhkapainoitteista. Selkeyttäminen muutenkin on mielestäni vähäarvoisempi tavoite kuin muuten hyvä palvelu. Mikäli tavoitteet ovat ristiriidassa, pitäisi mielestäni tuottaa liikennettä vakiokäyttäjiä eikä linjakarttaa tutkailevia turisteja varten. Esimerkiksi teollisuuslaitosten palveleminen runkolinjoilla olisi selkeää kartalla, mutta hyvin tehotonta - monista laitoksista matkoja tulee paljon täsmälleen kolmen tasatunnin ympäristössä, muuten ei lainkaan.

Samoin on vaikeaa palvella koko Pohjois-Espoo yhdellä runkolinjalla. Nykyiset Turuntien yhteydet kuitenkin tekevät sen. Tarjonnan yhteneväisyyttä voitaisiin yhdistää vaikkapa yhteisellä linjanumeron alkuosalla, sikäli kun niitä kolminumeroisilla linjanumeroilla riittää. Voisivatko esimerkiksi kaikki Leppävaarasta länteen Turuntietä kulkevat linjat olla numeroilla 260...270? Toisaalta jos nykyisiä sisäisiä linjoja numeroitaisiin satasarjoihin, voisi merkityksen antaminen olla ristiriidassa erään nykyisen hyvän periaatteen kanssa - kolminumeroisilla 3-, 4-, 6-, 7- ja 8-linjoillahan on pääosin omassa joukossaan yhtenäinen reitti Helsingin keskustasta ulos.
 
Olisi hyvä jos reittiopas käyttäisi koko ajan reaaliaikaista tietoa kulkuneuvojen ja matkustajan sijainnista ja päivittäisi reittiehdotusta koko ajan. Ja sitten huomauttaisi kun reittiä kannattaa muuttaa.

Vaikka jos pysäkille tulisikin toinen bussi ennen reittioppaan alkuperäistä ehdotusta, puhelin piippaisi ja kehottaisi hyppäämään kyytiin.
 
Mikäli tavoitteet ovat ristiriidassa, pitäisi mielestäni tuottaa liikennettä vakiokäyttäjiä eikä linjakarttaa tutkailevia turisteja varten.

Toisaalta turisti muuttuu vakiokäyttäjäksi siinä vaiheessa kun ei enään tarvitse reittiopasta. Selkeys on myös etu, vaikka siinä mahdollisesti erilaisia variaatioita menetetäänkin. Muutaman minuutin aikatappio on pieni hinta siitä, että turisti saa selvät ohjeet ja vakiokäyttäjä oppii nopeasti sen että muitakin vaihtoehtoja on vaikka reittiopas ei niitä suoraan näyttäisikään.
 
Toisaalta turisti muuttuu vakiokäyttäjäksi siinä vaiheessa kun ei enään tarvitse reittiopasta. Selkeys on myös etu, vaikka siinä mahdollisesti erilaisia variaatioita menetetäänkin. Muutaman minuutin aikatappio on pieni hinta siitä, että turisti saa selvät ohjeet ja vakiokäyttäjä oppii nopeasti sen että muitakin vaihtoehtoja on vaikka reittiopas ei niitä suoraan näyttäisikään.

Juuri näin minäkin sen näen. Tiedottamisen (laajasti ajateltuna) pitää olla selkeää juuri houkutellakseen uusia asiakkaita. Vanhat asiakkaat pysyvät kyllä, koska selkeys ei ole heiltä pois vaan saattaa satunnaisesti hyödyttää heitäkin. Jos uusia asiakkaita ei yritetä houkuttaa, vanha asiakaskuntakin rapautuu ajanoloon, koska jokainen asiakas on joskus ollut uusi, ja tarpeiden muuttuessa on jälleen uusi asiakas kun yrittää selvittää uuden tilanteen mukaista palvelutarjontaa.

Ajatukset suunnan osoittamisesta linjanumerolla ovat yksi mahdollisuus. Sen kanssa tai sen vaihtoehtona voisi ajatella että samaa väylää käyttävät bussit lähtisivät aina samasta pysäkkilaiturista. Ja tarvitseeko niiden siinä välttämättä seisoa koko odottamassa ajan kunhan lähtiessään ajavat sen kautta? Näin osaisi ainakin oikean suunnan bussiin ja luontevasti myös ensimmäiseen sellaiseen.
 
Takaisin
Ylös