Sivu 2 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/61

Viestiketju: Reittiopas vs. linjakartta ja joukkoliikenteen selkeys/houkuttavuus

  1. #16
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Reittiopas vs. linjakartta ja joukkoliikenteen selkeys/houkuttavuus

    Helppoa kun tekee samoin kun ne kaikki pukuihin pukeutuneet intialaiset lenkkareissaan "do you go do karaporddi?"
    Takaisin pääsee vielä helpommin kun seisoo vain karanristin pysäkillä
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  2. #17
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: Reittiopas vs. linjakartta ja joukkoliikenteen selkeys/houkuttavuus

    Varsovan reittioppaassa on tässä ketjussa kaivatun kaltainen toiminto, jolla voi luoda minkä tahansa kahden pysäkin välisen aikataulun koko päiväksi. Linkki menee suoraan tuohon toimintoon, voitte kokeilla (Kenttään "z" tulee alkupysäkki, kenttään "do" määränpää ja napista "generuj" syntyy aikataulu, jonka voi hakea näyttöön ilmaantuvasta linkistä.)

  3. #18

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3667

    oletus Vs: Reittiopas vs. linjakartta ja joukkoliikenteen selkeys/houkuttavuus

    Tuossa reittioppaassa olisi kyllä hyvä olla jonkinlainen reittivoimakkuustoiminto, joka erottaisi voimakkaammat reitit vähemmän voimakkaista. Sen pitäisi toimia myös aluekohtaisesti eli etäisyydellä tietystä pisteestä(esim 400 m kävelymatka), ei vain pysäkkikohtaisesti. Nykyinen reittioppaan pysäkkiaikataulua tukee hyvin vain pysäkkejä, mutta se kannattaisi muuttaa tukemaan paremmin myös koordinaatteja ja niiden ympäriltä lähteviä yhteyksiä.

    Itse asiassa iPhonen reittigps nimenomaan avaa yhteysryppäitä, jotka lähtevät eri pysäkeiltä ihan eri tavalla kuin reittiopas. Osittain toki on kyse käytön helppoudestakin.

    Saisiko webin reittioppaan jotenkin tukemaan gps:ää ja reaaliaikaista navigointia?

  4. #19

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Reittiopas vs. linjakartta ja joukkoliikenteen selkeys/houkuttavuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Onkohan reittigps:ää vastaavaa sovellusta Windows phoneen (tai Androidiin)?
    Androidilla olen käyttänyt "Andropas"-nimistä ohjelmaa, joka on ollut varsin toimiva. Muitakin softia varmasti on.

  5. #20
    mv
    mv ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    18.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    86

    oletus Vs: Reittiopas vs. linjakartta ja joukkoliikenteen selkeys/houkuttavuus

    Jos tuohon HSL:n Matka-aikakarttasovellukseen saisi vielä jotenkin tarkemmat tiedot siitä, mitkä linjat sitten miltäkin värikoodatulta alueelta valittuun kohteeseen vievät niin voitaisiin ehkä olla jo niillä nurkilla, mitä tässä käsittääkseni haetaan.

    Tässä mallitulos Karanristiin klo 9.00 tänään:

    Nimi: mak.jpg
Katselukertoja: 647
Koko: 98,8 KB

  6. #21
    Tunnistettu jäsen marX avatar
    Liittynyt
    19.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    59

    oletus Vs: Reittiopas vs. linjakartta ja joukkoliikenteen selkeys/houkuttavuus

    Tämäpä oli mielenkiintoinen säie ja janihyvärisen ongelma-asettelu oli mielestäni hyvä - olen itsekin pohtinut tämmöistä monesti.

    Väitän itse olevani monen teknisen laitteen ja palvelun early adopter, mutta joukkoliikenteen suhteen en ole vielä perinteisen linjakartan ja aikataulujen voittajaa löytänyt. Tässäkin säikeessä on ansiokkaasti tarjottu jos jonkinlaista vaihtoehtoa, mutta ne tarjoavat vain reaktiivista informaatiota tai parhaimmillaankin yksittäisen ajanhetken tarjontaa. Tuo matka-aikakarttasovellus on kyllä mainio, mutta sekin vaatii täsmällisten alku- ja loppupisteiden tietämistä ilman mahdollisuutta laajemman yleiskuvan saamiseen.

    Ja miksi sitten tuollaista yleiskuvaa tarvitaan? Luulisin, että tarvitsijat ovat lähinnä itseni kaltaisia kohtalaisen joukkoliikenneaktiivisia ihmisiä, jotka kokevat pystyvänsä tekemään itselleen parhaiten sopivia valintoja paremmin kuin mikään tekninen algoritmi.

    Hyvin ajankohtainen esimerkki on kotikulmilta Kampista. En todellakaan halua mennä 9:n ratikkaan sellaiseen aikaan, kun Tallinnan-laiva on saapunut Länsisatamaan. Milläs laitat tuollaisen kriteerin reittioppaaseen? Tai vastaavasti mikäs näistä palveluista osaa ottaa huomioon, että 65A/66A on aikatauluiltaan Lauttasaaren suuntaan äärimmäisen epäluotettava. Tarkemmin ajatellen kumpikaan näistä esimerkeistä ei nyt oikein liittynyt linjakarttoihin vaan yleisemmin liikennejärjestelmän tietämyksen vaikutuksesta omiin valintoihin...

  7. #22

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Reittiopas vs. linjakartta ja joukkoliikenteen selkeys/houkuttavuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Dakkus Näytä viesti
    Mielenkiintoista. Miksi? Eikös Espoo ole kuulunut seututariffin piiriin jo jostain 80-luvun syövereistä?
    Koska tuossa osassa tekstiäni käsittelin vain Espoon sisäisiä linjoja, koska yhdenkään seutulinjan määränpäänä tuolla pysäkillä ei lue Leppävaara, ja halusin tuon osan tekstissäni rajata vain niihin linjoihin. Siis kun puhuttiin tuosta pysäkistä, olin seutulinjat jo käsitellyt, ja jäljelle jäi vain Espoon sisäisiä linjoja. Kaikki selviää kyllä kontekstista.

    Siis: ne linjat, joiden määränpäänä lukee Leppävaara, taitavat todella myös jäädä Leppävaaraan. Mutta Leppävaaran terminaaliin menee myös Espoon sisäisiä linjoja, jotka ovat heilureita sen läpi, ja niidenkin määränpäänä lukee mielestäni Leppävaara sinne terminaalille asti. Nämä kaikki ovat Espoon sisäisiä linjoja, mutta yksikään niistä ei kulje Karanristille mielestäni.

  8. #23
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6000

    oletus Vs: Reittiopas vs. linjakartta ja joukkoliikenteen selkeys/houkuttavuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Tämä ei vaikuta olevan kauhean helppo kysymys vastata tämän keskustelun perusteella.
    Yksi helppo vastaus on katsoa reittioppaasta, kuinka paljon aikaa sen ehdottamien yhteyksien välissä on. Jos se ehdottaa uusia yhteyksiä muutaman minuutin välein, voi siitä vetää johtopäätöksen, että yhteyksiä todella on paljon.

  9. #24
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Reittiopas vs. linjakartta ja joukkoliikenteen selkeys/houkuttavuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Yksi helppo vastaus on katsoa reittioppaasta, kuinka paljon aikaa sen ehdottamien yhteyksien välissä on. Jos se ehdottaa uusia yhteyksiä muutaman minuutin välein, voi siitä vetää johtopäätöksen, että yhteyksiä todella on paljon.
    Kokeilin tänään yhteyden käytännössä suunnassa Karanristi --> Leppävaara. Hädin tuskin ehdin kännykällä napata kuvan pysäkkitolpasta (linjapäreineen) kun bussi jo tuli. Matka oli nopeampi kuin olin edes otaksunut. Lienee siis selvää että palvelu päihittää junan, oikeastaan jopa Helsinkiin junalla jatkaessa kun vaihto A-junaan on laiturin yli ja niitä kulkee tiheästi.

    Se jäi nopean vaihdon yhteydessä vielä selvittämättä miten ihmeessä löytäisin Leppävaarassa oikean linjan pysäkin oikeaan aikaan matkalla toiseen suuntaan.

    Meillä taitaa tässä olla case, jossa joukkoliikenteessä on piilevää laatua, jota ei onnistuta helposti viestimään matkustajille, joilla ei ole laajoja pohjatietoja alueen joukkoliikenteestä.

    Nappasin tänään mukaan paperisen linjakartan ja aikataulukirjan. Täytynee tutkia niitä vielä ajatuksella josko jotain valkenisi.

  10. #25

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3667

    oletus Vs: Reittiopas vs. linjakartta ja joukkoliikenteen selkeys/houkuttavuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Se jäi nopean vaihdon yhteydessä vielä selvittämättä miten ihmeessä löytäisin Leppävaarassa oikean linjan pysäkin oikeaan aikaan matkalla toiseen suuntaan.
    Minulla on joskus sama ongelma Elielinaukiolla kun tulen M-junasta ja haluaisin Töölön suuntaan. Mistään ei ota salamannopeasti selvää, mikä bussi lähtee juuri nyt. Tulee sitten käveltyä ratikalle.

  11. #26
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2794

    oletus Vs: Reittiopas vs. linjakartta ja joukkoliikenteen selkeys/houkuttavuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Se jäi nopean vaihdon yhteydessä vielä selvittämättä miten ihmeessä löytäisin Leppävaarassa oikean linjan pysäkin oikeaan aikaan matkalla toiseen suuntaan.

    Myös tähän suuntaan vaihto junasta bussiin toimii hyvin, lähes kaikki Leppävaaran pysäkit kun ovat raiteen 4 vieressä peräkkäin ja loputkin todella lyhyen kävelymatkan päässä Sellon edustalla. Kaikki lähdössä olevat bussit näkee yhdellä silmäyksellä.

  12. #27
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    134

    oletus Vs: Reittiopas vs. linjakartta ja joukkoliikenteen selkeys/houkuttavuus

    Itse mietin aiemmin, että Reittiopas voisi reittiehdotusten yhteydessä kertoa kaikki linjat, jotka menevät suoraa reittiä reitin sisältämien pysäkkiryppäiden välillä. Usein palvelu on, syystäkin, hajautunut usealla linjatunnukselle, ja Reittiopas näyttää näistä vain yhden. Esimerkiksi reittiehdotus Malmilta Rastilaan saattaa sisältää linjalla h54 tehtävän matkan, ja matkustaja saattaa ehtiä kävellä pysäkille sen verran ajoissa, että ruuhka-aikaan pysäkiltä menisi aiemmin Itäkeskukseen metrolle linjan 520 auto täsmälleen samaa reittiä. Matkustaja kuitenkin antaa kolminumeroisen mennä, odottaa kiltisti h54:ää ja on Rastilassa 8 minuuttia myöhemmin, koska olisi h54:llä ehtinyt edelliseen metrojunaan.

    Reittiopas voisi siis mielestäni hyvinkin kertoa, että Ala-Malmi -pysäkin ja Itäkeskuksen termiaalin välillä kulkevat h54, 519, 519A ja 520. Tieto ei saisi nousta pääasiaksi reittiehdotuksessa, mutta sisältäähän ehdotus nytkin muun muassa pysäkkinumeroita.

    Vuorovälien ilmoittamisessa on ongelma, sillä nehän eivät pysy vakiona päivän aikana. Pitäisikö ilmoittaa maksimivuoroväli? Vuoroväliä tuskin kannattaa ainoastaan selkeyden vuoksi (tietenkään) tihentää, sillä kysyntä tunnetusti on ruuhkapainoitteista. Selkeyttäminen muutenkin on mielestäni vähäarvoisempi tavoite kuin muuten hyvä palvelu. Mikäli tavoitteet ovat ristiriidassa, pitäisi mielestäni tuottaa liikennettä vakiokäyttäjiä eikä linjakarttaa tutkailevia turisteja varten. Esimerkiksi teollisuuslaitosten palveleminen runkolinjoilla olisi selkeää kartalla, mutta hyvin tehotonta - monista laitoksista matkoja tulee paljon täsmälleen kolmen tasatunnin ympäristössä, muuten ei lainkaan.

    Samoin on vaikeaa palvella koko Pohjois-Espoo yhdellä runkolinjalla. Nykyiset Turuntien yhteydet kuitenkin tekevät sen. Tarjonnan yhteneväisyyttä voitaisiin yhdistää vaikkapa yhteisellä linjanumeron alkuosalla, sikäli kun niitä kolminumeroisilla linjanumeroilla riittää. Voisivatko esimerkiksi kaikki Leppävaarasta länteen Turuntietä kulkevat linjat olla numeroilla 260...270? Toisaalta jos nykyisiä sisäisiä linjoja numeroitaisiin satasarjoihin, voisi merkityksen antaminen olla ristiriidassa erään nykyisen hyvän periaatteen kanssa - kolminumeroisilla 3-, 4-, 6-, 7- ja 8-linjoillahan on pääosin omassa joukossaan yhtenäinen reitti Helsingin keskustasta ulos.

  13. #28

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3667

    oletus Vs: Reittiopas vs. linjakartta ja joukkoliikenteen selkeys/houkuttavuus

    Olisi hyvä jos reittiopas käyttäisi koko ajan reaaliaikaista tietoa kulkuneuvojen ja matkustajan sijainnista ja päivittäisi reittiehdotusta koko ajan. Ja sitten huomauttaisi kun reittiä kannattaa muuttaa.

    Vaikka jos pysäkille tulisikin toinen bussi ennen reittioppaan alkuperäistä ehdotusta, puhelin piippaisi ja kehottaisi hyppäämään kyytiin.

  14. #29
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    279

    oletus Vs: Reittiopas vs. linjakartta ja joukkoliikenteen selkeys/houkuttavuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Sami Koskinen Näytä viesti
    Mikäli tavoitteet ovat ristiriidassa, pitäisi mielestäni tuottaa liikennettä vakiokäyttäjiä eikä linjakarttaa tutkailevia turisteja varten.
    Toisaalta turisti muuttuu vakiokäyttäjäksi siinä vaiheessa kun ei enään tarvitse reittiopasta. Selkeys on myös etu, vaikka siinä mahdollisesti erilaisia variaatioita menetetäänkin. Muutaman minuutin aikatappio on pieni hinta siitä, että turisti saa selvät ohjeet ja vakiokäyttäjä oppii nopeasti sen että muitakin vaihtoehtoja on vaikka reittiopas ei niitä suoraan näyttäisikään.

  15. #30
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Reittiopas vs. linjakartta ja joukkoliikenteen selkeys/houkuttavuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sub Näytä viesti
    Toisaalta turisti muuttuu vakiokäyttäjäksi siinä vaiheessa kun ei enään tarvitse reittiopasta. Selkeys on myös etu, vaikka siinä mahdollisesti erilaisia variaatioita menetetäänkin. Muutaman minuutin aikatappio on pieni hinta siitä, että turisti saa selvät ohjeet ja vakiokäyttäjä oppii nopeasti sen että muitakin vaihtoehtoja on vaikka reittiopas ei niitä suoraan näyttäisikään.
    Juuri näin minäkin sen näen. Tiedottamisen (laajasti ajateltuna) pitää olla selkeää juuri houkutellakseen uusia asiakkaita. Vanhat asiakkaat pysyvät kyllä, koska selkeys ei ole heiltä pois vaan saattaa satunnaisesti hyödyttää heitäkin. Jos uusia asiakkaita ei yritetä houkuttaa, vanha asiakaskuntakin rapautuu ajanoloon, koska jokainen asiakas on joskus ollut uusi, ja tarpeiden muuttuessa on jälleen uusi asiakas kun yrittää selvittää uuden tilanteen mukaista palvelutarjontaa.

    Ajatukset suunnan osoittamisesta linjanumerolla ovat yksi mahdollisuus. Sen kanssa tai sen vaihtoehtona voisi ajatella että samaa väylää käyttävät bussit lähtisivät aina samasta pysäkkilaiturista. Ja tarvitseeko niiden siinä välttämättä seisoa koko odottamassa ajan kunhan lähtiessään ajavat sen kautta? Näin osaisi ainakin oikean suunnan bussiin ja luontevasti myös ensimmäiseen sellaiseen.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Reittiopas Nokian kännykkään
    kirjoittanut kuhamobilen foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 18.08.2010, 10:29
  2. Reittiopas Beta
    kirjoittanut Compact foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 18
    Viimeisin viesti: 03.01.2010, 22:58
  3. Tampereen linjakartta uusiksi!
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 20.06.2007, 21:56
  4. Reittiopas / MM-kisaliikenne
    kirjoittanut Safka foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 06.08.2005, 22:29
  5. Reittiopas puolueellinen
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 01.07.2005, 15:22

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •