Reittiopas vs. linjakartta ja joukkoliikenteen selkeys/houkuttavuus

Minulla on joskus sama ongelma Elielinaukiolla kun tulen M-junasta ja haluaisin Töölön suuntaan. Mistään ei ota salamannopeasti selvää, mikä bussi lähtee juuri nyt. Tulee sitten käveltyä ratikalle.

Eikös siinä Elielillä ole kaksi isoa näyttötaulua josta näkee kaikki seuraavaksi lähtevät bussilinjat lähtölaitureineen? Muistini mukaan taulut sijaitsevat laiturialueiden päädyissä.

---------- Viestit yhdistetty klo 9:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:50 ----------

Olisi hyvä jos reittiopas käyttäisi koko ajan reaaliaikaista tietoa kulkuneuvojen ja matkustajan sijainnista ja päivittäisi reittiehdotusta koko ajan. Ja sitten huomauttaisi kun reittiä kannattaa muuttaa.

Olisi varmasti hyvä, mutta kun Vantaan ja Espoon bussilinjoilla ei juurikaan ole reaaliaikaista seurantajärjestelmää! Eikös HELMI-järjestelmä ole käytössä lähinnä Helsingin puolella? Poikkeuksena taitaa olla vain Vantaan sisäinen linja 61 ja jotkin poikittaiset seutulinjat.
 
Eikös siinä Elielillä ole kaksi isoa näyttötaulua josta näkee kaikki seuraavaksi lähtevät bussilinjat lähtölaitureineen? Muistini mukaan taulut sijaitsevat laiturialueiden päädyissä.

En ole noita koskaan huomannut. Ovat varmaan sitten tosi pieniä ja huomaamattomia, kuten Rautatientorillakin. Kunnon näyttötaulu on sen kokoinen kuin vaikka Tikkurilan tai Martinlaakson asemilla, jossa lähteviä linjoja ei tarvitse tihrustaa, vaan ne näkee sadan metrin päästäkin.
 
Reittiopas vs. linjakartta on vähän samanlainen asetelma kuin autoilussa navigaattori vs. tiekartta. Navigaattori/reittiopas näyttää juuri nyt asetetulle yhteysvälille optimaalisimman reitin paikasta A paikkaan B, kun taas kartasta näkee, mitä reittejä ylipäätään on olemassa ja kokonaiskuvan hahmottaminen helpottuu. Jollekin reittioppaan tai navigaattorin myötä tie/linjakartta on käynyt varmasti tarpeettomaksi, mutta ylipäätään tarve tie- ja linjakartoille ei ole mihinkään katoamassa.

Linjakartassa erityinen etu on silloin, kun haluaa vertailla saman linjan eri variaatioita, mikä korostuu Espoossa ja Tampereen naapurikunnissa käytössä olevien reittivariaatioiden paljoudessa. Tähän ei reittiopas pysty yhtä sulavasti.
 
En ole noita koskaan huomannut. Ovat varmaan sitten tosi pieniä ja huomaamattomia, kuten Rautatientorillakin. Kunnon näyttötaulu on sen kokoinen kuin vaikka Tikkurilan tai Martinlaakson asemilla, jossa lähteviä linjoja ei tarvitse tihrustaa, vaan ne näkee sadan metrin päästäkin.

Ovat ne aivan riittävän isoja, etenkin kun osuvat hyvin pitkälti matkan varrelle kun on kävelemässä sinne varayhteydelle (Lasipalatsin raitiotiepysäkille). Busseja menee joka tapauksessa niin tiheästi, että turhaan sinne laiturialueelle ei tule mentyä.

Elielinaukiolta (15A:n lopetettua) aivan jokainen linja menee Töölöön. 69 kääntyy Nordenskiöldinkadulle oikealle, muut jatkavat vähintään Töölöntullille.
 
Ovat ne aivan riittävän isoja, etenkin kun osuvat hyvin pitkälti matkan varrelle kun on kävelemässä sinne varayhteydelle (Lasipalatsin raitiotiepysäkille). Busseja menee joka tapauksessa niin tiheästi, että turhaan sinne laiturialueelle ei tule mentyä.

Nuo on ehkä riittävän isoja vakiokäyttäjälle, mutta Töölön suunnan yhteyksien satunnaiskäyttäjä kuten minä ei ole niitä huomannutkaan. Tikkurilan tai Martinlaakson kokoisia aikataulutauluja ei taas kukaan voi olla huomaamatta.
 
Nuo on ehkä riittävän isoja vakiokäyttäjälle, mutta Töölön suunnan yhteyksien satunnaiskäyttäjä kuten minä ei ole niitä huomannutkaan.

Suoraan sanoen, jos tauluja ei laiturialueelle kävellessä näe (sähköinen taulu on kuvan tasan keskellä, seinäkkeen toisella puolella vastaava, sekä laiturialueen toisessa päässä vastaavasti vielä kaksi näyttöä), niin saa kyllä syyttää itseään. Vaikka itse olen vakiokäyttäjä, niin kyllä olen havainnut satunnaisten haahuilijoiden löytävän taulun luokse varsin vaivattomasti.
 
Suoraan sanoen, jos tauluja ei laiturialueelle kävellessä näe (sähköinen taulu on kuvan tasan keskellä, seinäkkeen toisella puolella vastaava, sekä laiturialueen toisessa päässä vastaavasti vielä kaksi näyttöä), niin saa kyllä syyttää itseään. Vaikka itse olen vakiokäyttäjä, niin kyllä olen havainnut satunnaisten haahuilijoiden löytävän taulun luokse varsin vaivattomasti.

Ja miettikääs että tämä on parempi kuin Rautatientorilla, jossa näytöt löytyvät ainoastaan yhdesta kohdasta muiden infojen keskeltä, ja niin että Helsingin sisäiset on toisella puolella ja toisella on seutulinjat, kun taas Elielillä kaikissa näytöissä on molemmat sekaisin.

Itseänikin ihmetyttää, miten voi olla huomaamatta noita Elielin näyttöjä, kun 4sellaista siellä on, terminaalin molemmissa päissä..
 
Suoraan sanoen, jos tauluja ei laiturialueelle kävellessä näe (sähköinen taulu on kuvan tasan keskellä, seinäkkeen toisella puolella vastaava, sekä laiturialueen toisessa päässä vastaavasti vielä kaksi näyttöä), niin saa kyllä syyttää itseään. Vaikka itse olen vakiokäyttäjä, niin kyllä olen havainnut satunnaisten haahuilijoiden löytävän taulun luokse varsin vaivattomasti.

Surkean pieni ja huomaamatonhan tuo on. En nyt löydä kuvaa Tikkurilan tai Martinlaakson näytöistä, mutta minusta niistä näkisi jo kuvan etäisyydeltä bussien aikataulut ja lähtölaituritkin. Nythän kerrot vaan, että "tuolla keskellä se näyttö on". Kunnon aikataulunäyttöä pystyy vaivatta lukemaan kävellessä ja aika kaukaakin.

Tässä kuva Tallinnan pääbussiterminaalin yhdestä näytöstä: http://www.data-display.com/file/images/installations/tallinn-concourse-displays.jpg

Vaikka olisiko Tikkurilassa ja Martinlaaksossa vielä isommatkin näytöt? Niitä kuitenkin katsotaan ulkona ja siis kauempaa.
 
Viimeksi muokattu:
Surkean pieni ja huomaamatonhan tuo on. En nyt löydä kuvaa Tikkurilan tai Martinlaakson näytöistä, mutta minusta niistä näkisi jo kuvan etäisyydeltä bussien aikataulut ja lähtölaituritkin. Nythän kerrot vaan, että "tuolla keskellä se näyttö on". Kunnon aikataulunäyttöä pystyy vaivatta lukemaan kävellessä ja aika kaukaakin.

Tässä kuva Tallinnan pääbussiterminaalin yhdestä näytöstä: http://www.data-display.com/file/images/installations/tallinn-concourse-displays.jpg

Vaikka olisiko Tikkurilassa ja Martinlaaksossa vielä isommatkin näytöt? Niitä kuitenkin katsotaan ulkona ja siis kauempaa.

Se näyttö on leveydeltään samaa luokkaa kuin tavallinen asuinhuoneiston sisäinen ovi ja korkeudeltaan ehkä 2/3 kyseisenlaisen oven korkeudesta. Näyttö on eri värinen kuin ympäristönsä. Näytöt on sijoitettu matkustajien silmien korkeudelle ja sellaisiin paikkoihin, että saapuessaan Elielinaukiolle mistä tahansa neljästä mahdollisesta suunnasta, päätyy suoraan tuollaisen kyltin eteen. Tultaessa Espoon junilta kävelyreitti on mahdollista valita siten, että se kulkee aivan tuollaisen näytön editse aiheuttamatta kiertoa. Tultaessa muilta junilta kiertoa tulee melko täsmälleen 50 metriä (mitattu vertaamalla matkaa suoraan aseman ovelta postitalon kulmalle matkaan aseman ovelta Vltavan ympäri postitalon kulmalle). Tietysti Elielinaukiolta lähtee busseja osapuilleen joka toisella minuutilla, eli oikeasti ei ole koskaan tarvetta kävellä katsastamaan tuota näyttöä ja jatkaa matkaa Lasipalatsille. Bussien välinen vuoroväli Elielinaukiolla on lyhyempi kuin ratikoiden välinen vuoroväli Lasipalatsilla, eli jatkamalla matkaansa tilannettaan saa keskimäärin huononnettua.
 
Se näyttö on leveydeltään samaa luokkaa kuin tavallinen asuinhuoneiston sisäinen ovi ja korkeudeltaan ehkä 2/3 kyseisenlaisen oven korkeudesta. Näyttö on eri värinen kuin ympäristönsä. Näytöt on sijoitettu matkustajien silmien korkeudelle ja sellaisiin paikkoihin, että saapuessaan Elielinaukiolle mistä tahansa neljästä mahdollisesta suunnasta, päätyy suoraan tuollaisen kyltin eteen.

Kyllähän se pieni on, jos on mitoiltaan vaikka 80 cm x 150 cm. Esimerkiksi korkeammalla oleva 2,5m x 5 m kahteen suuntaan näyttävä infotaulu erottuisi jo kunnolla ulkonakin ja sitä voisi lukea kauempaakin kävellessä. Kyse on sentään yhdestä pääbussiterminaalista. Tämä koskee myös Rautatientoria.

Ainakin minusta Martinlaakson junasta tullessa en havaitse Elielinaukion itäreunaa kävellessäni mitään näyttöjä, ei ratikoita (Kaivokatu ja Lasipalatsi) eikä busseja. Aikataulujen pitäisi olla yhden vilkaisun päässä, vähän kuten juna-aikataulut ovat tolpassa isolla fontilla kun kävelee metrolta Martinlaakson junaa kohti. Vai onko niin, ettei busseihin halutakaan matkustajia?
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän se pieni on, jos on mitoiltaan vaikka 80 cm x 150 cm. Esimerkiksi korkeammalla oleva 2,5m x 5 m kahteen suuntaan näyttävä infotaulu erottuisi jo kunnolla ulkonakin. Kyse on sentään yhdestä pääbussiterminaalista. Tämä koskee myös Rautatientoria.

Olen samaa mieltä kanssasi että tikkurilan ja martinlaakson (myyrmäessäkin on muistaakseni samanlainen) aikataulunäytöt ovat vailla vertaansa. Ja elielin ja varsinkin Rautatientorin aikataulunäytöt ovat suorastaan vitsit niihin verrattuna, puhumattakaan kampin maanpäällisen terminaalin tarjonnasta :D

Mutta toisaalta lisääkö tieto tuskaa, jos näet kaivokadulle asti oman bussisi lähtevän juuri nyt etkä ehdi siihen millään ;) :D
 
Se jäi nopean vaihdon yhteydessä vielä selvittämättä miten ihmeessä löytäisin Leppävaarassa oikean linjan pysäkin oikeaan aikaan matkalla toiseen suuntaan.

Aavistukseni oli oikea. Ei ollut helppo löytää oikeaa linjaa. Siellä on kyllä näyttö, jossa seuraavat lähtevät vuorot ja niiden laiturit. Jopa pysäkissä luki suuntana Turuntie. Mutta ilmeisesti esim. kaikki linjat 21-29 eivät mene Karanristiin. Näin ainakin linjan 22 kuljettajan mukaan. Päädyin tuurilla linjalle 26, jonka kuljettajakaan ei osannut täysin vastata kysymykseen, vaikka olikin avulias muuten. Hyppäsin kyytiin ja seurasin iPadin karttasovelluksella etenemistä, ajatellen että jos menee kokonaan väärään suuntaan, hyppään pois. Matkan varrella sivuutimme mm. sellaisia maamerkkejä kuin Karakallion ostari. Osasin kuin osasinkin kartalla etenevän pisteen perusteella arvata milloin oikea pysäkki on seuraavana.

Pääsin siis perille, mutta jännittävä reissu oli. Ei tarvitsisi kyllä välttämättä olla. Kuinka moni oikeasti viitsii tällaista ellei ole pakko? Auto on niin helppo ohjata suoraan kohteeseen.
 
Aavistukseni oli oikea. Ei ollut helppo löytää oikeaa linjaa. Siellä on kyllä näyttö, jossa seuraavat lähtevät vuorot ja niiden laiturit. Jopa pysäkissä luki suuntana Turuntie. Mutta ilmeisesti esim. kaikki linjat 21-29 eivät mene Karanristiin. Näin ainakin linjan 22 kuljettajan mukaan. Päädyin tuurilla linjalle 26, jonka kuljettajakaan ei osannut täysin vastata kysymykseen, vaikka olikin avulias muuten. Hyppäsin kyytiin ja seurasin iPadin karttasovelluksella etenemistä, ajatellen että jos menee kokonaan väärään suuntaan, hyppään pois. Matkan varrella sivuutimme mm. sellaisia maamerkkejä kuin Karakallion ostari. Osasin kuin osasinkin kartalla etenevän pisteen perusteella arvata milloin oikea pysäkki on seuraavana.

Pääsin siis perille, mutta jännittävä reissu oli. Ei tarvitsisi kyllä välttämättä olla. Kuinka moni oikeasti viitsii tällaista ellei ole pakko? Auto on niin helppo ohjata suoraan kohteeseen.


Karanristiin ulkomuistista menevät 3, 5, 21, 24 (ei T) 26, 27, 28, 29, 35, ja 51. Näistä 3, 5, 21, 24, 27V, 28, 29 ja 51 menevät suoraan käymättä karakalliossa
 
Sen kanssa tai sen vaihtoehtona voisi ajatella että samaa väylää käyttävät bussit lähtisivät aina samasta pysäkkilaiturista. Ja tarvitseeko niiden siinä välttämättä seisoa koko odottamassa ajan kunhan lähtiessään ajavat sen kautta? Näin osaisi ainakin oikean suunnan bussiin ja luontevasti myös ensimmäiseen sellaiseen.

Nythän HSL:ssä on vihdoin herätty tähän. Vanha hyvä tapahan on ollut seutulinjojen ja Helsingin sisäisten jakaminen eri pysäkeille. Selvää on, että tavasta on tullut rasite jo sisäisen lipun alkaessa kelvata seutubusseissa.

Esimerkiksi Puotinharjun landen suunnan pysäkkien linjat on jaettu uudelleen suunnilleen siten, että Malmi ja Kontula (pohjoisen suunta) ovat erillään Vartioharjun (koillisen) suuntaisista linjoista.
 
Osaltaan tätä helpottaisi, jos kaikissa busseissa olisi pysäkkinäytöt ja mielellään -kuulutuksetkin. Berliinissä oli mahtavaa matkustaa tuntemattomiinkin paikkoihin, kun paikallisen reittioppaan antamat vaihtopaikat oli tunnistettavissa yksinkertaisesti pysäkkinäyttöä töllistelemällä. Ei tarvinnut yrittää kartasta opetella itselle tuntemattoman alueen maamerkkejä.
 
Takaisin
Ylös