
Alunperin kirjoittanut
vompatti
Toivottavasti tässä ei ole esimerkkinä Budapestin linjat 4 ja 6. Niiden reitillä ei kovin paljon ole eritasoliittymiä.
Otetaanko nyt esimerkiksi Budapestin raitiolinja 1? Mieti nyt itse, mitä hyötyä on raitiovaunusta leveän kaupunkimoottoritien keskialueella? Miten sinne raitiovaunuun pääsee tien yli? Haluaako kukaan asua tuollaisen tien lähellä? Eikö parempi olisi vapauttaa läheiseltä asunto- tai työpaikka-alueelta yksi kaksikaistainen tie autoliikenteeltä ja siirtää raitiovaunu sinne? Autothan eivät tuota tietä tarvitse, sillä autoille on se leveä eritasoliittymin varustettu tie. Raitiovaunut sopivat tuollaiselle kapealle tielle hyvin, sillä siellä ne ovat lähellä kuluttajia ja hiljentävät ympäristöä.