Johtavien poliitikkojen kantoja joukkoliikenteeseen

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Oli pakko nyt vaalien alla kysyä, mitä mieltä Niinistö on siitä, että tulisiko päästöjä vähentää joukkoliikenteen avulla, autoilua rajoittamalla.

Niinistö ei kannata yksityisautoilun rajoittamista tai pakkokeinoja yksityisautoilun hillitsemiseksi. Kuulemma rajanveto on vaikeaa - milloin auto on välttämätön ja milloin ei. Voisiko muuttaa keskustaan, vai pitääkö saada asua periferiassa.

Kokoomuslaiseen yksilön vapautta ja vastuuta korostavaan ajatusmaailmaan pakkokeinot eivät istu. Paremmin siihen maailmaan sopii esimerkiksi joukkoliikenteen kehittäminen todelliseksi vaihtoehdoksi tai aktiivinen kaavoituspolitiikka, joka Niinistön mukaan kuitenkin puuttuu Suomesta. Autoilussa on jo melko korkeat yhteiskunnan käyttömaksut - autovero ja bensiinivero.

Niinistö toteaa, että asenteita muuttamalla voisi saada paljon aikaan. Siinäkin presidentti voisi olla avainasemassa. Hänen mukaansa ilmastonmuutos on yksi todennäköisimmistä uhista, joita lähivuosina on koitettava eri keinoin ratkaista. Nyt on vain rangaistu veroilla, muttei ole annettu vaihtoehtoisia käyttäytymismalleja. Niitä Niinistön tukiryhmä jää odottamaan seuraavien kuuden vuoden aikana.

Onko teillä tietoa, mikä on Tarja Halosen kanta joukkoliikenteeseen?
 
Asiaa tiedusteltiin eilen MTV:n tentissä ja kummatkin ehdokkaista pitivät yksityisautoilun rajoittamista huonona ajatuksena. Halonenkin toisti, että joukkoliikenteen pitäisi olla niin hyvää, että se houkuttelee.
 
Niinistön kanta

Sattuipa hauskasti näin vaalien alla, kun tuli vastaan ehdokas Niinistön (silloin vv-ministeri) vastaus edustaja Rahkosen kysymykseen rautateiden kilpailun avaamisesta vuodelta 1999. Tässä kysymys ja sen vastaus:

34.1999 0) SKT 70/1999 Ed. Rahkonen

Ed. Rahkonen: Arvoisa puhemies! Liikenneministeriön viime syyskuussa asettama työryhmä teki maaliskuun lopulla esityksen rataverkon avaamisesta kilpailulle. Kilpailuttaminen rataverkolla on ongelmallista liikenteen hoidon ja turvallisuuden kannalta. Samoille kiskoille ei voi laittaa eri kilpailijoiden junia, kuten maantieliikenteessä on erilaisia liikennöitsijöitä, jo pelkästään turvallisuussyistä. Isossa-Britanniassa kilpailusta saadut kokemukset ovat olleet erittäin kielteisiä. Turvallisuus on heikentynyt ja junaliikenteen hinnat ovat nousseet. Kun liikenneministeri Heinonen ei ole paikalla, kysyisin valtiovarainministeri Niinistöltä: Mikä on kantanne tähän asiaan? Onko rautatiekilpailun avaamisen valmistelussa järkeä? Mihin faktatietoihin kilpailuttaminen voisi perustua, ja mitä lisäarvoa siitä on arveltu saatavan?

Toinen varapuhemies: Kiinnitän edustajien huomiota siihen, että kysymykset kohdistettaisiin niille ministereille, jotka ovat paikalla ja joitten toimialaa ne ensisijaisesti ovat. Mutta haluaako ministeri Niinistö tässä kohtaa vastata?

34.1999 0) SKT 70/1999 Min. Niinistö

Valtiovarainministeri Niinistö: Arvoisa puhemies! Yleisen elämänkokemukseni tai oikeastaan sen kokemuksen mukaan, mitä julkishallintojen yksityistämisestä on saatu, voidaan vetää kyllä se johtopäätös, että sellainen vähän flegmaattinen toiminta, joka perustuu vain julkisyhteisöasemaan, ikuiseen monopoliin, on usein kannattamatonta verrattuna yksityistämisen kautta saavutettaviin tuloksiin.

Tämän yksittäisen asian kohdalta minusta on todella kohtuullista, että substanssiministeri olisi siihen vastaamassa. Totean kuitenkin, että ymmärtääkseni Ison-Britannian täällä vieraillut ministeri antoi kyllä hivenen erilaisen kuvan niistä kokemuksista, mitä Isossa-Britanniassa on ollut, kuin mitä te kysymyksessänne. Ehkä te tunnette häntä paremmin olosuhteet siellä.

Toinen varapuhemies: Kysymys on loppuun käsitelty.

MODEDIT/vko: Ei liene liikaa vaadittu, että teksti muotoiltaisiin järkevästi, eikä että väh
än joka välissä on rivi
nvaihtoja?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Paljon riippuu siitä, pohditaanko rataverkon yksityistämistä tai kilpailuttamista, vaiko rataverkon käytön vapauttamista monopolista. Kommentoimatta kumpaakaan asiaa sen tarkemmin, voinen todeta näiden kahden olevan melko pahasti solmussa keskenään joidenkin poliitikkojenkin kommenteissa. Tietysti myös se vaikuttaa, millä perusteilla asiaa katsotaan.
 
Tarja Halosen kampanjatoimisto vastaa

Presidenttinä Tarja Halonen on esiintynyt voimakkaasti ilmastonmuutoksen hillitsemisen puolesta. Maapallon lämpeneminen on vakava uhka, johon hän puuttui viimeksi Maarit Tastulan haastattelussa 25.1. Lisäksi hän mm. WWF:lle todennut, että puhdas ympäristö ja monimuotoinen luonto ovat perusedellytys myös ihmisen hyvinvoinnille. Merten saastuminen, sademetsien häviäminen, ilmastonmuutos ja monet muut paikalliset ja maailmanlaajuiset ympäristöongelmat odottavat kuitenkin edelleen ratkaisuaan. Television vaalikeskusteluissa kuluneella viikolla presidentti on painokkaasti todennut, että joukkoliikenne on tehtävä niin houkuttelevaksi ja edulliseksi, että ihmiset vähentäisivät yksityisautoiluaan silloin kun se on mahdollista.
 
vko sanoi:
Ei liene liikaa vaadittu, että teksti muotoiltaisiin järkevästi, eikä että väh
än joka välissä on rivi
nvaihtoja?
Kopioin tekstin forumin editoriin sellaisenaan. Sijoitettuna tänne ja esikatselussa se näytti täysin korrektilta. Valitettavasti forumin editorissa ei ole tomintoa "näytä rivinvaihdot". Ainakaan en sellaista tiedä olevaksi.

Ehkäpä minulla on liian suuri monitori, kun en joudu kaventamaan selainikkunaa, jolloin rivinvaihdot sotkevat asettelun. :(

Antero
 
Niinistö liputti joukkoliikenteen puolesta

Itäkeskuksessa oli Sauli Niinistön vauhdikas vaalitapahtuma, jossa kävin seuraamassa. Niinistö tuli paikalle metrolla. Siellä Niinistö otti esille joukkoliikenteelle tarvittavan lisärahan ja sai suuret aplodit ja huudot yleisöltä. Populismiako, vai todellista mielipidettä, mutta hyvä että tajusi silti ottaa tämänkin asian esille!
 
Re: Niinistön kanta

Ed. Rahkonen (sd.) sanoi:
Samoille kiskoille ei voi laittaa eri kilpailijoiden junia, kuten maantieliikenteessä on erilaisia liikennöitsijöitä, jo pelkästään turvallisuussyistä.
Tämä kertonee kaiken siitä asiantuntemuksesta, jolla tietyt edustajat puhuvat rautatieliikenteen vapauttamista vastaan. Rahkonen voisi vaatia myös lentokentille turvallisuussyistä vain Finnairin koneita. Eipä ole näissä vaaleissa vaikea valita, ketä toisella kierroksella äänestää.
 
Re: Niinistö liputti joukkoliikenteen puolesta

kemkim sanoi:
Itäkeskuksessa oli Sauli Niinistön vauhdikas vaalitapahtuma, jossa kävin seuraamassa. Niinistö tuli paikalle metrolla. Siellä Niinistö otti esille joukkoliikenteelle tarvittavan lisärahan ja sai suuret aplodit ja huudot yleisöltä. Populismiako, vai todellista mielipidettä, mutta hyvä että tajusi silti ottaa tämänkin asian esille!
Vaalien alla ehdokkaat käyttävät mielellään julkisia, koska ne ovat kampanjatyössä jossa liikutaan kansan keskellä nopea, näkyvä ja kaikin tavoin toimiva ratkaisu :p .

Mutta virkakautena on eri juttu, ja siksi kysyn foorumin VR:läisiltä: Montako kertaa vuodessa keskimäärin ovat junanvaunut nro A1 ja A2 liikahtaneet minnekään pressa tai ministeri kyydissä? Milloin presidentti tai jokin ministeri on viimeksi tehnyt valtiovierailun Venäjälle junalla? Veikkaan että pitää mennä ajassa reilusti yli 10 vuoden taakse, Koiviston kaudelle asti.

t. Rainer
 
A 1 ei ainakaan liikahda enää minnekään, koska sellaista vaunua ei enää ole. Viimeiseksi jäänyt presidentin virkavaunu on tätä nykyä salonkivaununa A 41. A 2 on yhä virkavaununa, käytettäväksi kenen hyvänsä valtiojohtoon kuuluvan toimesta. Käyttöä ei varmaankaan ihan käsittämättömästi ole.
 
Oletettavasti tässäkin tapauksessa lentäminen tai henkilöauto on monin verroin edullisempaa kyydin maksajalle.
 
Antero Alku sanoi:
vko sanoi:
Ei liene liikaa vaadittu, että teksti muotoiltaisiin järkevästi, eikä että väh
än joka välissä on rivi
nvaihtoja?
Kopioin tekstin forumin editoriin sellaisenaan. Sijoitettuna tänne ja esikatselussa se näytti täysin korrektilta. Valitettavasti forumin editorissa ei ole tomintoa "näytä rivinvaihdot". Ainakaan en sellaista tiedä olevaksi.

Ehkäpä minulla on liian suuri monitori, kun en joudu kaventamaan selainikkunaa, jolloin rivinvaihdot sotkevat asettelun. :(
Menee pahasti OT, mutta jos kopioimassasi tekstissä on pakotettuja rivinvaihtoja keskellä sanoja, niin luulisi sen huomaavan. Varmaan huomaat tuossa ylempänä lainaamassasi minun kirjoittamassa tekstissä vastaavanlaisia rivinvaihtoja? Asia ei liity monitorin kokoon yms. mitenkään.
 
Re: Niinistö liputti joukkoliikenteen puolesta

R.Silfverberg sanoi:
Vaalien alla ehdokkaat käyttävät mielellään julkisia, koska ne ovat kampanjatyössä jossa liikutaan kansan keskellä nopea, näkyvä ja kaikin tavoin toimiva ratkaisu :p .
Itse asiassa Tarja Halonen on matkustanut muutaman kerran linjalla 24 Seurasaaresta keskustaan. Ja ihan muuna aikana kun vaalien alla :)
 
Takaisin
Ylös