M/S Viking Grace

Liittynyt
4 Lokakuu 2009
Viestit
3,220
Viking Linen uusi laiva M/S Viking Grace aloittaa liikennöinnin reitillä Turku - Maarianhamina/Långnäs - Tukholma 15.1.2013. Alus korvaa reitillä nykyisin liikennöivän M/S Isabellan.
 
Mielestäni saisi tulla helsinki-ruotsi reitille, koska ihan varmasti enemmän matkustajia kulkee helsingin kautta kuin turun ja muutenkin laivat alkavat olemaan vanhahkoja. Mutta hienoa että tekevät uutta laivaa oli reitti mikä tahansa täytyy käydä ensi kesällä katsomassa millasta jälkeä ovat tehneet :)! Ja kuinka hiljanen laiva on? Onko yhtä kovaääniset pysähdykset maarianhaminassa kuin ennenkin?
 
On huhuiltu, että St. Peter Line olisi hankkimassa uutta laivaa ja Isabella kiinnostaisi.

On myös esitetty mahdollisuus että Isabella tulisi Viking XPRS:n rinnalle toiseksi laivaksi Helsinki - Tallinna -linjalle tekemään 20 tunnin risteilyjä Baltic Princessin kilpailijaksi. Saa nähdä toteutuuko tietäen Helsingin kaupungin nihkeän suhtautumisen Katajanokan liikenteen kasvattamiseksi...
 
SPL:n kiinnostuksen osalta pitää myös miettiä, onko Vikingin järkevää myydä laivaa varustamolle, joka kilpailee sen kanssa osin samoista matkustajista? Vikingin ongelmana Isabellan myynnin osalta on toisaalta se, että Bella on jo suhteellisen vanha laiva ja Itämeren ulkopuoliseen liikenteeseen liian matkustajapainotteinen. Tai siis on kyllä reittejä, joilla tarvitaan Bellan kaltaista laivaa, mutta niillä liikennöi jo uudempia ja parempia aluksia. Laivaharrastajapiireissä on jopa väläytelty mahdollisuutta, että laiva päätyisi romuttamolle.
 
Mielestäni saisi tulla helsinki-ruotsi reitille, koska ihan varmasti enemmän matkustajia kulkee helsingin kautta kuin turun ja muutenkin laivat alkavat olemaan vanhahkoja. Mutta hienoa että tekevät uutta laivaa oli reitti mikä tahansa täytyy käydä ensi kesällä katsomassa millasta jälkeä ovat tehneet :)! Ja kuinka hiljanen laiva on? Onko yhtä kovaääniset pysähdykset maarianhaminassa kuin ennenkin?

Täytyy muistaa että Helsingin linjalla laiva lähtee kerran päivässä Turun kahteen lähtöön verrattuna.

Katajanokka on ongelma mutta mystisesti on Länsisatamaan tulossa uusi laituripaikka kasvavaa Tallinnan liikennettä varten maaliskuusta lähtien..
 
Viimeksi muokattu:
Täällä: http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16191.0 asiaa on ruodittu monen kymmenen viestin verran, mutta totuutta ei taideta tietää kuin ahvenenmaalla, jos sielläkään vielä?

Mielenkiintoista :) Pietarin liikenteeseen voisi olla hyvä saada vähän kilpailua, ja ehkäpä tuo Tukholma-Helsinki-Pietari yhteys voisi ollakin kannattava. Muistaakseni Isabella on vielä ihan hyvässä kunnossa noin matkustajan silmin.
 
Minnehän Isabella menee?

Kyselin tätä asiaa Viking Linelta, ja sieltä sanottiin, etteivät he itsekään vielä tiedä Isabellan mahdollisesta uudesta sijoituspaikasta. Itse kyllä toivoisin tuon Länsiterminaalin uuden laituripaikan tietävän sitä, että Isabella menee Helsinki-Tallinna -reitille. Pienellä remontilla siitä tulee hyvä kilpailija Baltic Princessille. :)
 
Kyselin tätä asiaa Viking Linelta, ja sieltä sanottiin, etteivät he itsekään vielä tiedä Isabellan mahdollisesta uudesta sijoituspaikasta.

Tai tietävät, mutta eivät saa kertoa. Pikkulinnut ovat laulaneet, että Maarianhaminassa ollaan kovasti työstetty jotain Tallinnan-liikenteeseen liittyvää viimeviikkoina...
 
On myös esitetty mahdollisuus että Isabella tulisi Viking XPRS:n rinnalle toiseksi laivaksi Helsinki - Tallinna -linjalle tekemään 20 tunnin risteilyjä Baltic Princessin kilpailijaksi. Saa nähdä toteutuuko tietäen Helsingin kaupungin nihkeän suhtautumisen Katajanokan liikenteen kasvattamiseksi...


Ei hyvä idea, koska Baltic Prinsec ajaa viikolla varsin vajaana, silloinkin kun liput B-hytiin on myyty 20 € kieppeillä. Molempiin laivoihin ei riittäisi matkustajia. Mutta jos näin kävisi, niin kyllähän se kuluttajan kannalta aluksi mukavaa olsisi kovassa hintakilpailussa, mutta pitkässä juoksussa ne rahat jostain otetaan. Se menisi sitten siihen 5 eurolla laivaan ja tuoppi olutta 6 eurolla.
 
Vähän aikaa sitten kuultu anekdootti: "Tallinnan iltalähtö ja aamupaluu on Helsingin halvin hotellihuone."
 
Pitää muistaa, että 22-tunnin Tallinnan-risteilyt ovat varustamolle ihan pahuksen kustannustehokkaita. Laiva on ajossa vain 6-7 tuntia vuorokaudesta, mistä johtuen polttoainekustannusten säästö on todella merkittävä (varsinkin, kun polttoainekustannukset ovat jatkuvasti kasvamaan päin). Baltic Princessillä kustannustehokkuus on viety äärimmilleen sillä, että merkittävä osa miehistöstä yöpyy maissa omassa kodissaan eikä suinkaan normaaliin tapaan laivalla. Näinollen risteilyhintojen halpuus tasapainottuu ei vain kalliilla hinnoilla laivalla (tosin kallius on suhteellista - hintataso meikäläisillä autolautoilla on varsin maltillinen verrattuna esim. Norjasta Saksaan ja Tanskaan liikennöiviin lauttoihin, varsinaisista risteilylaivoista puhumattakaan) vaan myös matalilla operointikustannuksilla.
 
Takaisin
Ylös