M/S Viking Grace

Kyllä tekee, matkustajilla ja heidän autoillaan sekä kulutuksella laivalla. Rahtiakin piisaa, jopa niin, että sitä varten ajetaan toista lauttaa. Ja Eckerön matka-aikakin on nyt yhteismitallinen Tallink Shuttlejen kanssa.
Sitäpaitsi se virolainen henksakin osaa jo pyytää, eli Tallinkin säästö tässä kohden pienenee vuosi vuodelta.
Tämä nyt ei sinällään juuri tähän Kreisiin liity kylläkään.. Paitsi tietysti siten, että Isabella tulee toukokuussa Tallinnan linjalle, Suomen lipulla...
 
Kyllä tekee, matkustajilla ja heidän autoillaan sekä kulutuksella laivalla. Rahtiakin piisaa, jopa niin, että sitä varten ajetaan toista lauttaa. Ja Eckerön matka-aikakin on nyt yhteismitallinen Tallink Shuttlejen kanssa.
Sitäpaitsi se virolainen henksakin osaa jo pyytää, eli Tallinkin säästö tässä kohden pienenee vuosi vuodelta.
Tämä nyt ei sinällään juuri tähän Kreisiin liity kylläkään.. Paitsi tietysti siten, että Isabella tulee toukokuussa Tallinnan linjalle, Suomen lipulla...

Myönnän virheellisen ajatteluni tältä osin. Voi homma toimia siten myös suomalaisen TESin pohjalta.
 
Jollei tämä ole aivan viime aikoina muuttunut, siinä lukee itse asiassa VG LI, kun N on ovelasti leikattu. Kuulemma sillä on jotain tekemistä Naantalin kanssa.

Ainakin tällä hetkellä Viking käyttää mainoksissaan tätä lyhennelmää "piilotettuna" tekstiin "enjoyiNG LIfe", joten väittäisin kirjaimen olevan tarjoitus lukea N:ksi eikä V:ksi. Tosin varmaan on tarkoituskin ettei ns. oikeaa lukutapaa ole - juuri se osin tekee tuosta niin nerokkaan.
 
Ainakin tällä hetkellä Viking käyttää mainoksissaan tätä lyhennelmää "piilotettuna" tekstiin "enjoyiNG LIfe", joten väittäisin kirjaimen olevan tarjoitus lukea N:ksi eikä V:ksi. Tosin varmaan on tarkoituskin ettei ns. oikeaa lukutapaa ole - juuri se osin tekee tuosta niin nerokkaan.

Aika ovela tuokin. Enpä ole nähnyt, kun ei ole viime aikoina Viikkarin mainoksia silmään sattunut.
 
Niin no, mitähän nauramista arvon länsinaapureilla tähän on, Cindellellahan tämän käytännön kuitenkin aloitti...
 
Tämäkin kuva tukee Kaidin tulkintaa.

Niin, viittaat siis rekisteritunnukseen. Meni aika kauan edes huomata se.

Toisaalta ihminen lukee, mitä haluaa siinä lukevan, joten suunnittelijan tarkoitus ei siitä välity. Se luetaan NG LIksi, koska niin se on luettu jo edelliset 20(?) vuottakin ja koska me tiedämme sen olevan osa N-kirjainta. Tämä saattaa olla suunnittelijan tarkoitus täsmälleen, mutta sitähän me emme tiedä, ellemme kysy suunnittelijalta. Ja rekisterikilven yhteys logosuunnittelijan aikomuksiin on aika heikko. Eikä sitä paitsi sitä voisi muuttaa muotoon VGL-1, koska eihän se ole osa sanoja "VIKING LINE". Rekisterinumeron teksti ajatellaan kirjaimina, ei visuaalisesti osana logoa.

Olen silti kyllä melko varma, ettei suunnittelija ole ainakaan tarkoittanut, että logo tulkittaisiin pelkästään muodossa "VG LI". Eri asia on, kuinka paljon suunnittelija on halunnut, että se N-kirjaimen tulkinta V-kirjaimeksi siitä välittyy.

Tuo logo on muuten vähän kapeammaksi leikattu molemmista päistään kuin se Logopedian logoversio. Se Logopedian versio saattaa toki olla jonkun silmämääräisesti rajaama eikä oikea Viking Linen tiedostoversio. Ja tuohan ei edes ole Viking Linen varsinainen logo, vaan vain sen printtimainonnassa käyttämä alaversio.
 
Eihän tuossa tästä nykyisestä versiosta puhuta vaan siitä alkuperäisestä. Mutta hauska tarina sinänsä.

Eikö se ole täsmälleen samanlainen?

Vikingillä on toki pitkä perinne halvoista brändielementeistä: varustamon korsteenimerkin (siis se etuajo-oikeutettu tie -merkki savupiipussa) piirsi aikoinaan yhden varustamon omistajista poika ilmaiseksi. Tosi samasta pojasta tuli myöhemmin Vikingin toimitusjohtaja...
 
Vikingillä on toki pitkä perinne halvoista brändielementeistä: varustamon korsteenimerkin (siis se etuajo-oikeutettu tie -merkki savupiipussa) piirsi aikoinaan yhden varustamon omistajista poika ilmaiseksi.

Miksipä noista kannattaisi maksaa yhtään enempää. Ei ne kovalla rahalla tehdyt brändit ja logot ole yhtään sen parempia.
 
Takaisin
Ylös