M/S Viking Grace

Ja niin minäkin ymmärsin kyllä, että tarkoitit noita ladonovelta näyttäviä neliöitä. Tosin nyt vasta ymmärsin, mitä tarkoitit tuolla, ettei niiden kohdalla ole ikkunaa. Mutta eihän koko kyljessä ole ikkunoita missään muuallakaan tuolla korkeudella, paitsi ihan perässä. Ja siis kun zoomaat lähemmäksi ja seuraat niitä viivoja, niin huomaat että niiden valkoisten ovien kohdalla ne eivät jatku, kuten pitäisi jos ne olisivat ovia.

Miksi toi tuuletussäleiköiden aukko sitten on "sahattu" keulasta tallinksilja.com-tekstin osalta keulasta ja K-kirjaimen ja Shuttlen S-, H- ja l-kirjaimien osalta kyljestä arviolta kymmenen metrin matkalta alhaalta ylös. Nyt on siis kyse M/S Superstarista, ei Viking XPRS:stä. Tarkoitan nimenomaan niiden valkoisten "ovien" alapuolista kylkiosuutta.
 
Miksi toi tuuletussäleiköiden aukko sitten on "sahattu" keulasta tallinksilja.com-tekstin osalta keulasta ja K-kirjaimen ja Shuttlen S-, H- ja l-kirjaimien osalta kyljestä arviolta kymmenen metrin matkalta alhaalta ylös. Nyt on siis kyse M/S Superstarista, ei Viking XPRS:stä. Tarkoitan nimenomaan niiden valkoisten "ovien" alapuolista kylkiosuutta.

Nyt en enää ymmärrä, mitä tarkoitat. Mistä säleiköstä puhut, kun en keulan webbiosoitteen tienoilla näe mitään tuuletussäleikköjä. Puhutko edelleen tästä kuvasta vai jostain muusta: http://www.faktaomfartyg.nu/foton/superstar_2008_4.jpg

Tässä hieman pikseleitä lisää, niin näet paremmin: http://mb.cision.com/Public/MigratedWpy/90797/9152497/b43e5740aba6f496_org.jpg

Ei ole sama laiva, vaan M/S Star, mutta näet kuitenkin minkälaiset rakennelmat siellä on.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:58 ----------

Ja Superstarista löytyy tällainen, ei valitettavasti parempaa: http://late.nettisivu.org/files//2011/01/img_2946_1.jpg

Putkien ja rungon väli on lumen ja jään täyttämä, mutta näkee siitä silti, että siinä on rungon päällä putkia eikä rungossa ole "ovia".
 
Nyt en enää ymmärrä, mitä tarkoitat. Mistä säleiköstä puhut, kun en keulan webbiosoitteen tienoilla näe mitään tuuletussäleikköjä. Puhutko edelleen tästä kuvasta vai jostain muusta: http://www.faktaomfartyg.nu/foton/superstar_2008_4.jpg

Tässä hieman pikseleitä lisää, niin näet paremmin: http://mb.cision.com/Public/MigratedWpy/90797/9152497/b43e5740aba6f496_org.jpg

Ei ole sama laiva, vaan M/S Star, mutta näet kuitenkin minkälaiset rakennelmat siellä on.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:58 ----------

Ja Superstarista löytyy tällainen, ei valitettavasti parempaa: http://late.nettisivu.org/files//2011/01/img_2946_1.jpg

Putkien ja rungon väli on lumen ja jään täyttämä, mutta näkee siitä silti, että siinä on rungon päällä putkia eikä rungossa ole "ovia".

Auttavatko nämä havainnollistukset yhtään? Näitä "ovia" siis tarkoitin, jotka olen merkinnyt punaisella.

Superstar.jpg
 
Kuten Jusa sanoi jo ensimmäisessä vastauksessaan, nuo nostamasi ovilta näyttävät jutut ovat sähköisiä ohjauskaapeleita. Niiden asettelu vain saa ne näyttämään ovilta. Syy siihen, miksi niiden kohdalla ei ole ikkunoita on Superstarin autokansijärjestelyt: aluksessa on kaksi täysikorkuista autokantta, kun esim. Viking Gracessä on vain yksi täyskorkuinen ja yksi puolikorkea (=matkustajakannen korkuinen). Superstarissa on siis autokansi suoraan venekannen alapuolella.
 
Kyllä minä olen koko ajan ymmärtänyt, mitä sinä niillä "ovilla" tarkoitat. En edelleenkään ymmärrä, mistä sahatuista säleiköistä puhut.

Onhan tuossa taaemman "oven" yläreunassa noi säleiköt. Kuulunevat kuitenkin johonkin ilmanvaihtokoneeseen?

Täytyy kyllä myöntää että ensivilkaisulla luulin itsekin että kyljessä on isot ladon ovet mutta selvennysten ja tarkemman katsomisen jälkeen siinä ei tosiaan ole mitään ovia :)
 
Kuten Jusa sanoi jo ensimmäisessä vastauksessaan, nuo nostamasi ovilta näyttävät jutut ovat sähköisiä ohjauskaapeleita. Niiden asettelu vain saa ne näyttämään ovilta. Syy siihen, miksi niiden kohdalla ei ole ikkunoita on Superstarin autokansijärjestelyt: aluksessa on kaksi täysikorkuista autokantta, kun esim. Viking Gracessä on vain yksi täyskorkuinen ja yksi puolikorkea (=matkustajakannen korkuinen). Superstarissa on siis autokansi suoraan venekannen alapuolella.

Okei, nyt alkaa tämäkin mysteeri hahmottua. Tarkoittaako tää sitä, että Superstarin korkeudesta (ilman savupiippua) liki puolet on autokantta?

---------- Viestit yhdistetty klo 10:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:27 ----------

Nyt en enää ymmärrä, mitä tarkoitat. Mistä säleiköstä puhut, kun en keulan webbiosoitteen tienoilla näe mitään tuuletussäleikköjä. Puhutko edelleen tästä kuvasta vai jostain muusta: http://www.faktaomfartyg.nu/foton/superstar_2008_4.jpg

Tässä hieman pikseleitä lisää, niin näet paremmin: http://mb.cision.com/Public/MigratedWpy/90797/9152497/b43e5740aba6f496_org.jpg

Nyt vasta hoksasin zoomata tota kuvaa, joten tämä selvisi lopullisesti. Oudonnäköinen kylki on silti.
 
Okei, nyt alkaa tämäkin mysteeri hahmottua. Tarkoittaako tää sitä, että Superstarin korkeudesta (ilman savupiippua) liki puolet on autokantta?

Kyllä - tai siis itseasiassa täsmälleen puolet vesirajan yläpuoleisisti osista. Autokansia on 2 täyskorkeaa, siis neljän matkustajakannen korkeudelta, matkustajakansia kolme "kokonaista" ja vähän lisäräpellyksiä katolla. Nuo takana muita matkustajakansia alemmaksi tulevat ikkuvat ovat ymmärtääkseni miehistöhyttejä tai muita miehistön tiloja.
 
Nythän Grace on luovutettu ja liikenne alkaa normaalin aikataulun mukaan 15.1 illasta.

Haastattelussa toimitusjohtaja mainitsee Gracen uutisen yhdeydessä Isabellasta, jos se vielä kesällä heillä, että se laitetaan Helsinki-Tallinna välille. Isabellahan tuuraa Amorellan vuorot kun Grace aloittaa, Amorellan ollessa telakalla.
 
Viking Gracen kastetilaisuutta voi seurata suorana täällä, huomenna kello 15 alkaen.

Tää on kyllä kova juttu pitkästä aikaa Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä. Ite ajelin kesällä 2010 Isabellalla Suame Turust Ruatti ja ruskistin itseäni takakannella. Hoksasin Isabellan savupiipun peräpään juurella valmistajalaatan, jossa luki: "Made in Yugoslavia, Split". Ajattelin hakea kunnon kameran hytistä ja kuvata moisen messinkilaatan, mutta homma sitten jäi. Jos joku asiantuntija jaksaa ja ehtii vielä käydä Isabellalla, tästä sun deckin valmistajanlaatasta lienee suurinpiirtein samanlaiset kopiot myös Amorelalla Crown of Scandinavialla.

Viking Grace vaikuttaisi olevan varsin nasta kotelo kaikin puolin. Pitänee varmaan korkata tuokin - ja ottaa kuva valmistajanlaatasta, jossa lukee "STX Finland, Turku".
 
Amorellalla on laatta samassa paikkaa, mutta Gabriellalta en ole löytänyt. Danski siskosta en tiedä.
Amorella-nelikko minun mielestäni hyvin onnistunut, paitsi, kuten jo Finlandiasta (Princess Maria) alkaen,
Pielstick-pääkoneet ja rouskutus kuuluu erittäin häiritsevänä suureen osaan A-hyttejä.
https://www.youtube.com/watch?v=KrbJgQd_vb0 Tossa esimerkki käynnistyksestä ja tyhjäkäynnistä.
Kunnon kierroksilla hieman siedettävämpää, kuin tuo epätasainen käynti. Princess Marialla oli tehty
jotain muutoksia koneisiin, tyhjäkäynnin säätäjä varmaan pitää kierrokset nyt tasaisena ja muutenkin
tuntui käyvän paremmin. Tähän nyt joku sanoo: eihän laivalle olla menty vaan hytissä istumaan?
No ei niin, mutta monta tuttavaani tuo meteli häiritsee myös.
 
Isabellalle on töitä Viking Linen omilla reiteillä Amorellan telakoinnin päättymisenkin jälkeen, laiva nimittäin liikennöi Helsinki-Tallinna -reitillä 6.5.-1.9.2013

Aikataulu:
08:00 Helsinki -> 10:45 Tallinna
15:00 Helsinki <- 12:00 Tallinna
18:30 Helsinki -> 21:30 Tallinna
07:00 Helsinki <- 22:30 Tallinna

Viking Linen tiedote
 
Missään ei kerrota mistä satamasta Isabella lähtee. Ainakin aiemmin Helsingin Satama on ollut haluton lisäämään Katajanokan terminaalin liikennettä. Mutta hassua olisi sekin, jos Tallinnan paateista toinen lähtisi Skattalta ja toinen Jätkästä. Tietääkö joku, miten tämä on tarkoitus hoitaa?
 
Takaisin
Ylös