Tukholma: bussiliikenteessä säästetään pidentämällä bussien käyttöikää

Hyvä että jossain edes ymmärretään taistella nykyistä kertakäyttökulttuuria vastaan :) Hsl alueella on naurettava 16-vuoden ikäraja vaikka se bussi ei hyvällä huolenpidolla olisi moisesta vielä moksiskaan :) Esimerkkinä juurikin nuo hinttiscaniat Tukholmassa.
Tosin ymmärsinkö oikein, että saivat jatkoaikaa vuoteen 2014?
 
Ihan hyvin voitaisiin HSL-alueellakin sallia nykyistä vanhempaa kalustoa sellaisille ruuhka-vuoroille joissa autolla ajetaan vain muutama lähtö aamu -ja iltaruuhkissa. Sopiva poistoikä voisi olla vaikka 18 vuotta. Mun mielestä on erikoista kun nykyään hankitaan tuliterää kalustoa jopa pelkkiin ruuhkavuoroihin ja sitten uudet autot seisoo suurimman osan ajastaan varikolla!
 
Noi Tukholman MaxCit, jotka sen jatkoajan saavat, ei ole mitä tahansa vanhoja busseja, vaan ne ovat siis etanolikäyttöisiä, joiden päästöt ovat huomattavasti alemmat kuin vastaavan ikäisiällä dieselbusseilla.
 
Noi Tukholman MaxCit, jotka sen jatkoajan saavat, ei ole mitä tahansa vanhoja busseja, vaan ne ovat siis etanolikäyttöisiä, joiden päästöt ovat huomattavasti alemmat kuin vastaavan ikäisiällä dieselbusseilla.

Kyllä kyllä, mutta nykytekniikka mahdollistaa päästöjen tehokkaan alentamisen ja esim teillä pohjolassa on (kohta) -99 Lahti 402 Scanioita EEV päästöillä ;)
 
Hyvä että jossain edes ymmärretään taistella nykyistä kertakäyttökulttuuria vastaan :) Hsl alueella on naurettava 16-vuoden ikäraja vaikka se bussi ei hyvällä huolenpidolla olisi moisesta vielä moksiskaan :) Esimerkkinä juurikin nuo hinttiscaniat Tukholmassa.
Tosin ymmärsinkö oikein, että saivat jatkoaikaa vuoteen 2014?

Esim Tallinnassa johdinautolinjalla 1 näkyy neuvostoaikaisia Skodia, onhan ne eri maailmasta kuin meidän Scalat ja Volvot, mutta kun kerran kulkee hyvin, niin mikäs siinä. Sisällä on ihan oma tunnelmansa, mutta sähköllä kulkee.
Montakohon miljoona kilometria tuuollaisella Skodalla on takanaan ?
Itse en pysty kuvittelemaan edes suuruusluokkaa.
 
Esim Tallinnassa johdinautolinjalla 1 näkyy neuvostoaikaisia Skodia, onhan ne eri maailmasta kuin meidän Scalat ja Volvot, mutta kun kerran kulkee hyvin, niin mikäs siinä.

Sähkö- ja polttomoottoriautoissa on se ero, että teknisesti sähkömoottori taitaa olla pitkäikäisempi kuin polttomoottori kovassa käytössä ja vähäisellä huollolla (käytännössähän tätä ei voida tietää vielä ennen kuin kaikki tämän ajan sähkö- ja polttomoottorit on ajettu loppuun). Mutta päällimmäisin syy, miksi sähköautoja voidaan ajella vaikka maailman tappiin saakka julkisessa liikenteessä, on niiden lähipäästöttämyys. Kaupunkiliikenteessä on busseille annettu tietyt arvot, joissa pitää pysyä, ja tietty ikä, jonka jälkeen osa tekniikasta tulee vaihtaa, jos haluaa pidentää ajoneuvojen käyttöikää. Eli kyllä vaikka satavuotiaalla museodieselillä voi matkustajia kuljettaa HSL-alueella, kunhan moottori on sen ikäinen, että päästönormit täyttyy. Mielestäni ihan järkevä sääntö, onhan kyse ilmasta, jota sadat tuhannet hengittää päivittäin.

Sikäli siis harmi, että langat vedettiin aikoinaan alas Helsingin kaduilta eikä verkkoa lähdetty laajentamaan. Noh, nyt voisi sitten alkaa vaikkapa liityntälinjoille vetelemään lankoja. Vuosaari ja Itäkeskuksen bussit voisi olla hyvä alku, sitten Tapiolan seudun uudet liityntälinjat.
 
Olen käynyt kaksi kertaa Tukholmassa tänä vuonna harvimman kesäliikenteen aikaan ja arvioisin kaluston keski-iäksi kymmenen vuotta (virhemarigaalilla +-1 vuotta, havaintoja laajasti ympäri Tukholman seutua). Varikoilla oli pitkät rivit kesäseisonnassa olevia vm. 2005 ja 2006 busseja, ja talviliikenteessä keski-ikä lienee noin 12 vuotta. Keski-ikä on siis edellelleen huomattavasti HSL-liikennettä korkeampi, ja oli kesäliikenteessä myös muutama HSL:n näkemyksen mukaan yli-ikäinen bussi (talvella enemmän).
 
Takaisin
Ylös