Näytetään tulokset 1-9/9

Viestiketju: Tukholma: bussiliikenteessä säästetään pidentämällä bussien käyttöikää

  1. #1
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4062

    oletus Tukholma: bussiliikenteessä säästetään pidentämällä bussien käyttöikää

    Tukholman keskustaliikenteen bioetanolikäyttöisten Scania MaxCien käyttöikää jatketaan:
    http://www.busstidningen.se/2012/10/...langt-bussliv/
    Viimeisin muokkaaja vristo; 29.10.2012 kello 11:01. Syy: typon korjaus

  2. #2
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Tukholma: bussiliikenteessä säästetään pidentämällä bussien käyttöikää

    Hyvä että jossain edes ymmärretään taistella nykyistä kertakäyttökulttuuria vastaan Hsl alueella on naurettava 16-vuoden ikäraja vaikka se bussi ei hyvällä huolenpidolla olisi moisesta vielä moksiskaan Esimerkkinä juurikin nuo hinttiscaniat Tukholmassa.
    Tosin ymmärsinkö oikein, että saivat jatkoaikaa vuoteen 2014?
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  3. #3
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4062

    oletus Vs: Tukholma: bussiliikenteessä säästetään pidentämällä bussien käyttöikää

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Tosin ymmärsinkö oikein, että saivat jatkoaikaa vuoteen 2014?
    Joo, elokuulle 2014.
    Joukkoliikenneharrastaja

  4. #4
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    4194

    oletus Vs: Tukholma: bussiliikenteessä säästetään pidentämällä bussien käyttöikää

    Ihan hyvin voitaisiin HSL-alueellakin sallia nykyistä vanhempaa kalustoa sellaisille ruuhka-vuoroille joissa autolla ajetaan vain muutama lähtö aamu -ja iltaruuhkissa. Sopiva poistoikä voisi olla vaikka 18 vuotta. Mun mielestä on erikoista kun nykyään hankitaan tuliterää kalustoa jopa pelkkiin ruuhkavuoroihin ja sitten uudet autot seisoo suurimman osan ajastaan varikolla!

  5. #5
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4062

    oletus Vs: Tukholma: bussiliikenteessä säästetään pidentämällä bussien käyttöikää

    Noi Tukholman MaxCit, jotka sen jatkoajan saavat, ei ole mitä tahansa vanhoja busseja, vaan ne ovat siis etanolikäyttöisiä, joiden päästöt ovat huomattavasti alemmat kuin vastaavan ikäisiällä dieselbusseilla.
    Joukkoliikenneharrastaja

  6. #6
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Tukholma: bussiliikenteessä säästetään pidentämällä bussien käyttöikää

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Noi Tukholman MaxCit, jotka sen jatkoajan saavat, ei ole mitä tahansa vanhoja busseja, vaan ne ovat siis etanolikäyttöisiä, joiden päästöt ovat huomattavasti alemmat kuin vastaavan ikäisiällä dieselbusseilla.
    Kyllä kyllä, mutta nykytekniikka mahdollistaa päästöjen tehokkaan alentamisen ja esim teillä pohjolassa on (kohta) -99 Lahti 402 Scanioita EEV päästöillä
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  7. #7
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    2200

    oletus Vs: Tukholma: bussiliikenteessä säästetään pidentämällä bussien käyttöikää

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Hyvä että jossain edes ymmärretään taistella nykyistä kertakäyttökulttuuria vastaan Hsl alueella on naurettava 16-vuoden ikäraja vaikka se bussi ei hyvällä huolenpidolla olisi moisesta vielä moksiskaan Esimerkkinä juurikin nuo hinttiscaniat Tukholmassa.
    Tosin ymmärsinkö oikein, että saivat jatkoaikaa vuoteen 2014?
    Esim Tallinnassa johdinautolinjalla 1 näkyy neuvostoaikaisia Skodia, onhan ne eri maailmasta kuin meidän Scalat ja Volvot, mutta kun kerran kulkee hyvin, niin mikäs siinä. Sisällä on ihan oma tunnelmansa, mutta sähköllä kulkee.
    Montakohon miljoona kilometria tuuollaisella Skodalla on takanaan ?
    Itse en pysty kuvittelemaan edes suuruusluokkaa.

  8. #8

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    2001

    oletus Vs: Tukholma: bussiliikenteessä säästetään pidentämällä bussien käyttöikää

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Esim Tallinnassa johdinautolinjalla 1 näkyy neuvostoaikaisia Skodia, onhan ne eri maailmasta kuin meidän Scalat ja Volvot, mutta kun kerran kulkee hyvin, niin mikäs siinä.
    Sähkö- ja polttomoottoriautoissa on se ero, että teknisesti sähkömoottori taitaa olla pitkäikäisempi kuin polttomoottori kovassa käytössä ja vähäisellä huollolla (käytännössähän tätä ei voida tietää vielä ennen kuin kaikki tämän ajan sähkö- ja polttomoottorit on ajettu loppuun). Mutta päällimmäisin syy, miksi sähköautoja voidaan ajella vaikka maailman tappiin saakka julkisessa liikenteessä, on niiden lähipäästöttämyys. Kaupunkiliikenteessä on busseille annettu tietyt arvot, joissa pitää pysyä, ja tietty ikä, jonka jälkeen osa tekniikasta tulee vaihtaa, jos haluaa pidentää ajoneuvojen käyttöikää. Eli kyllä vaikka satavuotiaalla museodieselillä voi matkustajia kuljettaa HSL-alueella, kunhan moottori on sen ikäinen, että päästönormit täyttyy. Mielestäni ihan järkevä sääntö, onhan kyse ilmasta, jota sadat tuhannet hengittää päivittäin.

    Sikäli siis harmi, että langat vedettiin aikoinaan alas Helsingin kaduilta eikä verkkoa lähdetty laajentamaan. Noh, nyt voisi sitten alkaa vaikkapa liityntälinjoille vetelemään lankoja. Vuosaari ja Itäkeskuksen bussit voisi olla hyvä alku, sitten Tapiolan seudun uudet liityntälinjat.

  9. #9
    8.6
    8.6 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    05.11.2014
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    1294

    oletus Vs: Tukholma: bussiliikenteessä säästetään pidentämällä bussien käyttöikää

    Olen käynyt kaksi kertaa Tukholmassa tänä vuonna harvimman kesäliikenteen aikaan ja arvioisin kaluston keski-iäksi kymmenen vuotta (virhemarigaalilla +-1 vuotta, havaintoja laajasti ympäri Tukholman seutua). Varikoilla oli pitkät rivit kesäseisonnassa olevia vm. 2005 ja 2006 busseja, ja talviliikenteessä keski-ikä lienee noin 12 vuotta. Keski-ikä on siis edellelleen huomattavasti HSL-liikennettä korkeampi, ja oli kesäliikenteessä myös muutama HSL:n näkemyksen mukaan yli-ikäinen bussi (talvella enemmän).

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tukholma: Djurgårdslinjen Centralstationille
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 22
    Viimeisin viesti: 19.05.2012, 08:40
  2. Pussinperiä pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 17.01.2011, 14:52
  3. Vastauksia: 62
    Viimeisin viesti: 11.01.2011, 21:17
  4. HSL: Bussiliikenteessä viivästyksiä liukkauden takia
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 10.01.2011, 09:20
  5. HSL: HSL:n lippulajitutkimus Kirkkonummen bussiliikenteessä alkaa 25.10.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 21.10.2010, 08:00

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •