Ilmainen joukkoliikenne

Olen aina luullut, että joukkoliikenteen kulut ovat ruuhkatunteja lukuunottamatta aika lailla riippumattomia käyttäjien määrästä. Kapasiteetti päiväsaikaan on aika vähällä käytöllä.

Mietin, voisiko Tallinnan mallin toteuttaa Helsingissä tiukasti rajattuina aikoina. Esim ilmainen joukkoliikenne 11:00-13:00? ...
Olet oikeassa. Joukkoliikenteen kustannuksista noin 80 % on kiinteitä. Siis kulut ovat olemassa siitä, että joukkoliikenne on olemassa, ei siitä, paljonko on käyttäjiä. Kustannukset syntyvät tarjotusta kapasiteetista, ei sen menekistä.

Ajatuksesi tilanteessa on kyse hinnoittelun joustosta, jolla pyritään tasaamaan kuormitusta ja lisäämään menekkiä. Jos päiväsaikaan tarjotaan ilmaista liikennettä kaikille tai rajatulle ryhmälle (eläkeläiset, työttömät esim.), järjestely ei lisää tuloja vaan saattaa jopa vähentää niitä niiden osalta, jotka siirtävät matkansa maksuttomaan aikaan. Mutta toisaalta, maksullisen ajan palvelutaso ehkä paranee vähentyvän kuorman vuoksi. Myös kokonaiskustannukset voivat laskea, jos ruuhka-aikaan ollan kapasiteetin rajalla.

Antero
 
Tuo rajoitettujen kellonaikojen ilmainen joukkoliikenne on nerokas idea, jossa yhdistyvät ilmaisen ja maksullisen joukkoliikenteen hyvät puolet ilmeisesti ilman kummankaan haittoja.
Todennäköisesti se, ettei hiljaiseen kellonaikaan tarvittaisi lipuntarkastusta, säästäisi sekin jonkin verran kuluja. Jos ruuhkahuippujen tasaantuminen mahdollistaa liikenteen vähentämistä, saadaan lisää säästöjä ja kuljettajillekin mukavammat työajat.

Kuulostaa fiksulta. Myöskään konsepti, jossa joukkoliikenteen hinnoittelu riippuu kellonajoista ei ole ainakaan pääkaupunkiseudulla uusi, koska nykyään lipun hinta on normaaliin nähden noin kaksinkertainen klo 02 ja 04:30 välisenä aikana.
Näkisin, että vaatimukseni siitä, että täysin varattomankin on voitava käyttää julkista liikennettä kaupungissa, joka on rakennettu moottoroidun liikkumisen varaan, tulee täytetyksi, jos joka (arki?)päivä on olemassa tietty kellonaika, jona kaupassa ja sosiaalitoimistossa voi käydä ilman pelkoa ulosottovelan kasvamisesta 80 eurolla. Jos tällaisia ajanjaksoja on päivän aikana vähintään kaksi kappaletta, myös sosiaalisen elämän järjestäminen kyseisten aikojen mukaan on mahdollista ja melko kohtuullinen vaatimus.

Tämä idea vaatii julkisuutta!
 
Tiettyä pointtia tuossa kyllä on. Se myös tukee sitä liikennöitsijöiden toivetta, jota HSL armollisesti aikoo testata, eli pidettäisiin ruuhkabussit myös ruuhkien välissä liikenteessä, jolloin kuljettajille saadaan mukavammat työvuorot ja kustannusnousu kuitenkin on kohtuullinen. Jos maksuton aika olisi 10–13 ja 18–21, niin voisi olla vakiovuorovälit aamuruuhkan alusta klo 21 asti. Selkeää käyttäjille.
 
Tampereellahan on käytössä 65-vuotta täyttäneiden seniorien alennus, että klo 9 ja 14 välillä suoritetut matkat arvokortilla puoleen hintaan.

On tällä ainakin ollut ohjaava vaikutus, sillä heti yhdeksän jälkeen vuoroissa koetaan ”mummoruuhka”.
 
Eikös Helsingissä ollut matkakortin alkuaikoina päiväarvolippu joka oli halvempi kuin muina aikoina?
 
Joo. Se oli jo paperiaikaan jo ja voimassa klo 9–14. Matkakortin alkuaikoina oli myös vyöhykerajan tilapäisiin ylityksiin tarkoitettu vyöhykelisälippu. Matkakorttia perusteltiin aikoinaan sillä, että tällaisia joustavia tuotteita on helppo tehdä. No, molemmat hävisivät, kun piti saada lisää lipputuloja. Nyt saadaan nauttia joustavuudesta vain normaalia kalliimpien yölippujen muodossa.

Nythän meille levitetään ilosanomaan vyöhykelisälipun tulosta, kun pitäisi saada kansa vakuutettua siitä, että taas pitää hankkia uusi, kallis lippujärjestelmä. Pitäisiköhän pistää pystyyn veikkaus, että kuinka kauan tuo "uusi" vyöhykelisälippu säilyy ilonamme ennen kuin katoaa?
 
Joo. Se oli jo paperiaikaan jo ja voimassa klo 9–14. Matkakortin alkuaikoina oli myös vyöhykerajan tilapäisiin ylityksiin tarkoitettu vyöhykelisälippu. Matkakorttia perusteltiin aikoinaan sillä, että tällaisia joustavia tuotteita on helppo tehdä. No, molemmat hävisivät, kun piti saada lisää lipputuloja. Nyt saadaan nauttia joustavuudesta vain normaalia kalliimpien yölippujen muodossa.

Nythän meille levitetään ilosanomaan vyöhykelisälipun tulosta, kun pitäisi saada kansa vakuutettua siitä, että taas pitää hankkia uusi, kallis lippujärjestelmä. Pitäisiköhän pistää pystyyn veikkaus, että kuinka kauan tuo "uusi" vyöhykelisälippu säilyy ilonamme ennen kuin katoaa?

Luulisin, että tällä kertaa vyöhykelisää on paljon vaikeampi poistaa, koska vyöhykkeiden rajat ovat periaatteessa mielivaltaiset.
Sen AB-lippulaisen tapiolalaisen on ihan oikeasti voitava päästä järkevästi sinne Espoon Keskukseen.
 
vyöhykelisälippu

Tätä tuli aikoinaan käytettyä jonkin verran ja lopetus aiheutti kyllä kiroilua. Perustelu nimittäin oli sangen koominen, se perinteinen valikoiman selkeyttäminen. Harmi vaan että vyöhykelisälippu ostettiin samalla tavalla kuin nykyäänkin arvoseutulippu-selkeyden maksimoimiseksi vain veloitettava summa kasvoi.
 
Tallinnassa ilmaista joukkoliikennettä perustellaan lipputulojen vähäisyydellä: vain 8% matkustajista matkustaa normaalihintaisella lipulla, loput alennuslipulla tai kokonaan ilmaiseksi (17 eri asiakasryhmää on oikeutettu ilmaisiin matkoihin). Lipputulot ovat 20 miljoonaa euroa vuodessa, joten niiden kattaminen verovaroin ei ole ylivoimaista.
 
Tietääkö kukaan, onko siellä laskettu lippujärjestelmästä aiheutuvia kuluja? Toisaalta kyllä ymmärrän sen, että ulkopaikkakuntalaisilta halutaan periä maksu, mutta toisaalta taas ajattelisin, että lippujärjestelmästä aiheutuvat kustannukset nousevat kohtuuttoman korkeiksi verrattuna saataviin lipputuloihin, kun koko järjestelmää ylläpidetään jatkossa vain ulkopaikkakuntalaisten vuoksi. Voisi tulla halvemmaksi antaa kaikkien kulkea ilmaiseksi.
 
Tallinnassa ilmaisliikennettä paitsi ei suomalaisille.

Tallinnassa on nyt uutuutena ilmainen joukkoliikenne, tosin vain Tallinnassa asuville. Muiden täytyy ostaa vaikka R-kioskista kahden euron ühiskaart ja ostaa tähän korttiin halutun rahasumman kokoinen lataus. Sitten noustaessa raitsikkaan tai bussiin näytetään korttia lukulaitteelle joka vähentää saldosta 1,10 € per matka. Bonuksena vaihto-oikeus tunnin sisällä. Ja kuulemma saman päivän aikana jos tulee 4 egeä täyteen niin enempää ei peritä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Tallinnassa ilmaisliikennettä paitsi ei suomalaisille.

Päivän aikana veloitetaan kortilta maksimissaan 3 euroa. Kuljettajalta voi ostaa lippuja hintaan 1.60 ja itseasiassa tämä muutos tapahtui vuoden vaihteessa.
 
Takaisin
Ylös