Nyt HSL-alueen joukkoliikenteen kustannuksista kerätään lipputuloilla noin 280 miljoonaa euroa vuodessa.
Jos tästä luovutaan niin se tulee kuntien, meidän veronmaksajien, maksettavaksi. Haluat siis maksaa veroja lisää?
Tallinna menettää tallinnalaisille ilmaisella joukkoliikenteellä noin 12 miljoonaa €/vuosi. Saa korjata, jos jollain on parempaa tietoa. http://www.hs.fi/ulkomaat/Tallinnaan...a1305601039703
Ollaan joka tapauksessa ihan eri mittaluokassa vaikka huomioidaan erilainen kustannustaso.
Viimeisin muokkaaja Samppa; 20.03.2013 kello 18:31.
Itse mielummin maksaisin joukkoliikenteestä lisää, jos sillä pääsisi paremmin ja laajempana aikana ympäri seutua. Jo nyt lippujen hinnat ovat niin alhaalla, että tukkoisille bussilinjoille ei ole varaa tehdä mitään.
Seudulla on lisäksi ihan kummallisia katveita, esim. allekirjoittanut ei pääse kotoaan Kivikosta mitenkään fiksusti yliopistolle Kumpulaan, vaan matka-aikakartan mukaan ollaan samalla tasolla kuin osia Havukoskesta (!).
Kertalipuista ja niiden kuljettajamyynnistä voisi lisäksi luopua ja myydä satunnaisille matkaajille vain aikuisten päivälippuja yksinkertaisesta kulkuvälineeseen asennetusta automaatista, vaikkapa 5€ kappale sisäiselle ja kympin koko seudun lipusta. Satunnainen joukkoliikenteen käyttäjä saisi siis paluulipun jo menomatkalla. Läpikulkeva matkaaja saisi edelleen lipun halvemmalla kuin taksimatka.
Ilmaista joukkoliikennettä ei todellakaan ole. Googlaa vaikka ilmainen joukkoliikenne helsingissä. Sieltä löydät taustoja asiaan, myös ajatustasi puoltavia kommentteja, Soininvaaran kommentit ja vaikka mitä muuta. Esimerkiksi vaikka tämä: http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/julka...aikutukset.pdf
Jonkun kyselyn mukaan, johon minulla ei nyt ole lähdettä, asiakkaatkaan eivät halua Helsingissä täysin maksutonta joukkoliikennettä. Kuljettajilta olen kuullut, että sinä päivänä, kun bussimatkasta tulee asiakkaalle maksuton, he vaihtavat työtään.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Kummallisia kuljettajialipuista vapaa kyytihän tarkottaisi sitä, että jokaisen lökäpöksyn lippuja ei tarvitsisi katsoa ja häätää seutupysäkeillä ulos mikäli eivät halua tulla hakemaan seutulippua ja kaikenmaailman toissapäiväisten lippujen ja karkkipapereiden esittely päättyisi. Myös tekstiviestivitsistä päästäisiin eroon..
Myös mahdolliset konflikti tilanteet pienenisivät kun ei tarvitse tarkkailla lippuja sen tarkemmin ja avorahastuksenkin voisi laajentaa kaikille linjoille
Ja jos joku kehtaa vedota verotukseen, niin kuinka moni kohdentaisi veropenninsä ennemmin joukkoliikenteen järjestämiseen ja ylläpitoon, kuin Kreikkaan, Kyprokseen ja romanikerjäläisten hyysäämiseen?![]()
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Miten tuo Kivikko-Kumpula nyt on niin hankala yhteysväli? Tuohan taittuu 78+70T/73 yhdistelmällä 30-35 minuutissa, vaihto Riihenkulman pysäkillä ei pitäisi olla liian vaikea? Vielä 90-luvun alussa Kumpulaan pääsi suoraan 78:lla, silloin linja oli Vuosaari(Kallahti)-Mellunmäki-Kontula-Alppila(Porvoonkatu) Tuolloin Kivikon ensimmäisiä taloja tosin vasta rakennettiinKumpulan kampukselta on hyvät joukkoliikenneyhteydet moneen suuntaan, mutta jokaiseen lähiöön suoria yhteyksiä ei ole mitenkään mahdollista järjestää. Jos on valmis maksamaan enemmän siitä että pääsee suoralla yhteydellä paikasta A paikkaan B, niin silloin voi tilata Kutsuplussan, sehän on juuri suunniteltu taxin ja bussin välimuodoksi. Taitaa tuo kutsuplussa kylläkin olla vasta kokeiluvaiheessa ja henkilökohtaisesti en usko että tuosta kovin suosittua tulee. Kyyti on kuitenkin aika kallista verrattuna tavalliseen bussikyytiin.
Ei se mahdoton ole. Omana verrokkina jopa reilu 15min 740/742 Hakunilasta, joten paljon lähempää ja vielä Helsingin puolelta odotan vähintään vertailukelpoista palvelua. Oma mielipiteeni on, että Kivikko on joukkoliikenteen takapajula ja kovan rahan asuntoon täällä kannattaa muuttaa vasta auton kanssa.
Ja siinäpä selvisi miksi poikittaislinja on saanut Lahdentien linjan numeron!
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 21.03.2013 kello 09:32. Syy: kielenkäyttö
Lontoossa kaupunkibussiliikenne on maksutonta 16 ikävuoteen asti, päätoimiselle opiskelijalle 18 ikävuoteen asti. Ei siis koske metroa, mutta bussilla saa ajaa mielin määrin. Olisiko tässä keino saada HSL-alueen tyhjiin busseihin matkustajia? Ilmeisesti busseista on Lontoossa tullut jonkinasteisia ajanviettopaikkoja ja London School of Hygiene and Tropical Medicinen suorittaman tutkimuksen perusteella nuorison sosiaalinen elämä on vilkastunut merkittävästi bussiliikenteen muututtua maksuttomaksi. Liikennelaitos suhtautuu asiaan myönteisesti ja on jopa laajentanut maksuttomuutta.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Jaa, hyvin mahdollista. Epäilen että tässä on myös yksi keino saada busseihin häiriköintiä, töhrimistä, oksentelua ja muuta ilkivaltaa ja häiriöitä muille kanssamatkustajille.
Mutta, kuitenkin olisihan se hyvä asia jos saataisiin HSL-alueelle kaikille ilmainen matkustusoikeus.
Viimeisin muokkaaja Karosa; 04.04.2013 kello 19:05.
En voisi olla asiasta enempää eri mieltä. Karrikoiden voisi verrata, että jokaisen pitäisi saada kaupasta ilmaista ruokaa mielinmäärin. Tietty osa nykysukupolvesta ajattelee, että kaikki pitäisi olla ilmaista ja mitään ei tarvitsisi tehdä, esim. perustulomalli. Kuulun kyllä nykysukupolveen itsekin, mutta ajattelen että ilmaisia lounaita ei ole.
Viimeisin muokkaaja hana; 04.04.2013 kello 19:21.
Olisiko se hyvä? Se tarkottaisi Helsingissä melkein 150 miljoonaa vähemmän rahaa vuosittain johonkin muuhun. Vähennetäänkö päivähoidosta, terveydenhoidosta, kouluista vai vaikka kirjastoista? Nyt helsinkiläiselle aikuiselle maksaa vuoden sisäinen kausilippu 1,38 €/päivä ja sillä saa tehdä päivittäin niin monta reissua kuin haluaa. Yksi työ- tai kauppareissu päivässä on siis 0,69 €/matka, kaksi reissua päivässä tekee vajaan 35 senttiä/matka jne. Opiskelijoiden ja lasten liput tuosta vielä puoleen hintaan. Minun mielestäni tuo on jo käytännöllisesti katsoen ilmaista. http://www.hsl.fi/FI/liputjahinnat/S...skuri2013.aspx Jos tuon 500 € tarvittaessa ottaa pankista vuodeksi lainaksi, niin lisäkustannus vuodessa on alle 7 €.
Viimeisin muokkaaja Samppa; 04.04.2013 kello 19:47.
Minusta tuo ei olisi suurin ongelma. Suurin ongelma olisi se, että kun joukkoliikenne saa lisää matkustajia ja vuoroja pitäisi lisätä, niin se maksaa aina vaan lisää ja lisää eikä tulopuolella ole mitään. Nykytilanteessahan esimerkiksi raitioliikenteen liikennöintikulut voidaan noin suurin piirtein kattaa lipputuloilla. Jos matkustajia tulee niin paljon lisää, että vuorojakin pitää lisätä, niin lipputulolisäyksellä pystytään maksamaan kohonneista liikennöintikustannuksista ainakin huomattava osa, parhaassa tilanteessa jää jopa voittoa. Jos taas lipputulot ovat 0, niin jokainen lisämatkustaja tietäisi vaan lisäkuluja kunnalle. Siinä syntyisi hyvin äkkiä sellainen tilanne, jossa matkustajamäärän kasvattamiseen pyrittäisiin enää juhlapuheissa – käytännössä olisi parasta karkottaa matkustajat pois ilmaisliikenteestä. Ei hyvä.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa