Sivu 14 / 14 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 41011121314
Näytetään tulokset 196-210/210

Viestiketju: Ilmainen joukkoliikenne

  1. #196

    Liittynyt
    28.10.2007
    Viestejä
    351

    oletus Vs: Ilmainen joukkoliikenne

    Entä jos ei suunniteltaisikaan ilmaista joukkoliikennettä vaan nykyistä selvästi halvempi joukkoliikenne? Nykyään kaupungin sisäinen lippu päiväsaikaan maksaa Helsingissä ja Lappeenrannassa 3,20 euroa. Tampereella ja Turussa hinta on 3,00 euroa. Entä jos kertalippu maksaisikin yhden euron? Arvolippu voisi olla ehkä 60-80 senttiä.

  2. #197
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6429

    oletus Vs: Ilmainen joukkoliikenne

    Helsingissä takavuosina, silloin kun oli vielä HKL:n suunnitteluyksikkö, lähdettiin arvailemaan tätä joukkoliikenteen "halpuuttamista" jonkun valtuustoaloitteen taikka vastaavan seurauksena. Ne HKL:n suunnitteluyksikön selvitykset tapasivat olla vähän sellaisia hihasta revittyjä, joten mikään lopullinen tai oikea totuus se virkamiesten vastaus tuskin oli, mutta joka tapauksessa suositus oli sellainen, että ilmainen joukkoliikenne tuo mukanaan erilaisia ongelmia ja hankaluuksia, mutta optimi olisi tilanne, jossa liput maksaisivat karkeasti ottaen 50 % nykyisestä (silloisesta) hintatasosta.

    Eihän sellaista tietenkään koskaan kokeiltu, sillä se vaatisi nykyistä huomattavasti suurempaa tariffitukea.

    Kertalippujen nykyhintoihin ei välttämättä kannata verrata, sillä ne on meillä hinattu aivan poskettoman korkeiksi sillä ajatuksella, että kansa herkemmin ostaisi kuukausilipun. Ajatus on kaunis, mutta ennemmin se taitaa karkottaa potentiaaliset satunnaiskäyttäjät auton rattiin kuin houkutella heidät ostamaan kuukausilipun, joiden hinnasta heillä ei ole aavistustakaan.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #198

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    174

    oletus Vs: Joukkoliikenne Tallinnassa

    Tallinnan ilmainen joukkoliikenne herättää haaveita ilmaisesta joukkoliikenteestä myös Helsingissä:

    http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005046540.html
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 16.01.2017 kello 16:27. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  4. #199

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    507

    oletus Vs: Ilmainen joukkoliikenne

    Oma mielipiteeni on, etten kannata ilmaista liikennettä mutta kylläkin halvempia lippuja. Jos matkustamisesta ei tarvitsisi maksaa kulkuneuvot olisivat varmaan aina niin täynnä, ettei istumapaikoista kannattaisi haaveillakaan eli matkustaminen muuttuisi paljon epämiellyttävämmäksi. Tuskin kalustoa kuitenkaan lisättäisiin tarpeellista määrää. Lisäksi monilla varmaan käveleminen vähenisi entisestään ja pari pysäkin väliäkin ajettaisiin bussilla tai ratikalla.

  5. #200
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6429

    oletus Vs: Ilmainen joukkoliikenne

    Liput ovat nyt liian kalliita, mutta ilmaisliikenne tuo mukanaan erilaisia ongelmia. Pari viestiä ylempänä totesin HKL:n aikanaan arvailleen, että paras ratkaisu olisi puolittaa lippujen hinnat. Entä jos kokeiltaisiin sitä?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #201

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    456

    oletus Vs: Ilmainen joukkoliikenne

    Joukkoliikenteen lippujen hintoja ei pidä ylipäänsä laskea, saatikka sitten tehdä siitä ilmaista. Syy löytyy myös kommenttiosiosta:

    Artikkelista löytyy linkki itse tutkimukseen. Siitä on tulokset:

    Autoilu väheni 3 %-yksikköä eli noin 10 %
    Jos autoilun ja joukkoliikenteen välinen hintaero nousee vaikka 300 eurosta kuussa 350 euroon, pieni määrä ihmisiä siirtyy joukkoliikenteen käyttäjiksi, mutta käytännössä siirtymä on hyvin pientä, koska kenenkään valinta autoilla ei perustu hintaan vaan hyötyyn suhteessa hintaeroon. Auton ostavat paljastaa preferenssinsä olevan se, että hieman sujuvammasta liikkumisesta hän on valmis maksamaan vaikkapa 300 euroa kuussa. Joukkoliikenteeseen vaihtaa ainoastaan se pieni porukka, joka on valmis maksamaan 300 euroa kuussa, mutta ei 350 euroa kuussa, sekä se pieni porukka, joka luulee joukkoliikenteen maksavan saman verran kuin 60 kertalippua kuussa.

    Itse nostaisin kausilippujen hintoja nykyisestä ja käyttäisin sen tarjonnan parantamiseen.

  7. #202

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    416

    oletus Vs: Ilmainen joukkoliikenne

    339DF, olen kanssasi samaa mieltä. Helsingin sisäinen 30 päivää alkaa olla jo monelel pienituloiselle kipukynnyksen ylittävä hinta. Laskemalla lippujen hintoja reilusti, esim. 50%, saataisiin joukkoliikenteen käyttöosuutta nostettua, varsinkin ne jotka korkean lipunhinnan vuosi ovat siirtyneet lämpimänä vuodenaikana pyöräilemään. Myös osa yksityisautoilijoista voisi siirtyä. HSL'n kannattaisi aiknkin kokeila ideaa.
    'En ole kiinnostunut selityksistä, joita annetaan myöhästymisille. Olen kiinnostunut vain siitä mitä on todella saatu aikaan'
    (Mahatma Gandhi)

  8. #203

    Liittynyt
    15.01.2014
    Viestejä
    13

    oletus Vs: Ilmainen joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hape Näytä viesti
    339DF, olen kanssasi samaa mieltä. Helsingin sisäinen 30 päivää alkaa olla jo monelel pienituloiselle kipukynnyksen ylittävä hinta. Laskemalla lippujen hintoja reilusti, esim. 50%, saataisiin joukkoliikenteen käyttöosuutta nostettua, varsinkin ne jotka korkean lipunhinnan vuosi ovat siirtyneet lämpimänä vuodenaikana pyöräilemään. Myös osa yksityisautoilijoista voisi siirtyä. HSL'n kannattaisi aiknkin kokeila ideaa.
    Eikö se ole yhteiskunnalle vain hyvä jos moni siirtyy pyöräilemään? Tämänhän Rihtniemikin mainitsee joskin kysyvässä muodossa eli mitkä olisivat terveysvaikutukset tapahtuu siirtymää kävelystä ja pyöräilystä joukkoliikenteeseen maksuttomuuden vuoksi. Toki se vähentää joukkoliikenteen matkustajia jos moni pyöräilee tai kävelee. Liikenteellisesti pyöräily toki sopii parhaiten syöttöliikenteeksi mm. raskaan raideliikenteen varteen, jolloin busseja tarvitaan vähemmän, ja joukkoliikenteen operointikustannukset per matka ovat todella edulliset kun joukkoliikenne kirjaimellisesti liikuttaa joukkoja.

  9. #204

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5406

    oletus Vs: Ilmainen joukkoliikenne

    Ilmainen joukkoliikenne ehkä toimii tiiviissä Helsingissä mutta koko HSL:n alueella se aiheuttaisi niin isoja kustannuksia että pohja putoaisi alta pois. Mitä siitä tulisi jos Kirkkonummen mummot ja vaarit alkaisivat vaatia ilmaista bussia kyliltä kirkolle, kuka sen maksaisi?

    t. Rainer

  10. #205
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    554

    oletus Vs: Ilmainen joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Ilmainen joukkoliikenne ehkä toimii tiiviissä Helsingissä mutta koko HSL:n alueella se aiheuttaisi niin isoja kustannuksia että pohja putoaisi alta pois. Mitä siitä tulisi jos Kirkkonummen mummot ja vaarit alkaisivat vaatia ilmaista bussia kyliltä kirkolle, kuka sen maksaisi?t. Rainer
    Kirkkonummenkunta maksaisi.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 11:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:40 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hape Näytä viesti
    339DF, olen kanssasi samaa mieltä. Helsingin sisäinen 30 päivää alkaa olla jo monelel pienituloiselle kipukynnyksen ylittävä hinta. Laskemalla lippujen hintoja reilusti, esim. 50%, saataisiin joukkoliikenteen käyttöosuutta nostettua, varsinkin ne jotka korkean lipunhinnan vuosi ovat siirtyneet lämpimänä vuodenaikana pyöräilemään. Myös osa yksityisautoilijoista voisi siirtyä. HSL'n kannattaisi aiknkin kokeila ideaa.
    Helsingin sisäisen kausilipun saa myös 14 vrk:n ajaksi. Hinta on 28,70 € = 2,05 €/vrk. Sisältää rajoittamattoman matkustusoikeuden Helsingissä.

  11. #206

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5406

    oletus Vs: Ilmainen joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Samppa Näytä viesti
    Kirkkonummenkunta maksaisi.
    Maksaako myös silloin jos kirkkonummelaiset huomaavat että ilmaiseksi pääsee myös Helsinkiin?

    t. Rainer

  12. #207
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6429

    oletus Vs: Ilmainen joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Samppa Näytä viesti
    Helsingin sisäisen kausilipun saa myös 14 vrk:n ajaksi. Hinta on 28,70 € = 2,05 €/vrk. Sisältää rajoittamattoman matkustusoikeuden Helsingissä.
    Se ei paljon auta, jos töissä pitäisi käydä koko kuukausi eikä saikuttaa loppukuuta.

    Jos sisäinen lippu vielä meneekin, niin kuntarajan ylittävät matkat ovat hurjan kalliita, kun ero ei kilometreissä tai minuuteissa verrattuna kuitenkaan ole kummoinen. Minulla on pelko siitä, ettei uusi vyöhykejärjestelmä ole tässä mielessä parannus – rajan ylitys voi suhteessa halventua, mutta nykyiset "sisäiset" liput puolestaan kallistuvat entisestään.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Maksaako myös silloin jos kirkkonummelaiset huomaavat että ilmaiseksi pääsee myös Helsinkiin?
    Jos ne on kirkkonummelaisia, niin kyllä, jos periaate on sama kuin nyt. Nythän idea on juuri se, että riippumatta siitä, missä se kulkuneuvo kulkee, niin kulkijoiden kotikunnan mukaan lähtee lasku. Eli jos ratikkamatkustajista 1 % on keravalaisia, niin Kerava maksaa 1 % ratikoiden kuluista HSL:lle.

    Minusta vastaus tähän on oikeastaan se, että ne samat mummot maksavat sen bussin jatkossakin, mutta lippujen sijaan se maksu tapahtuu verotuksen kautta. Silloin ne, jotka oikeasti käyttävät joukkoliikennettä, voittavat, koska myös ne, jotka eivät käytä, ovat maksumiehinä. Ovat toki nytkin, mutta olisivat jatkossa entistä suuremmalta osin.

    "Ilmaiselle" joukkoliikenteelle voi olla monenlaisia perusteita, mutta kokonaisuutena siinä on minusta selkeästi enemmän huonoa kuin hyvää. Kaikkein eniten ihmettelen Tallinnan mallia, jossa kallis lippujärjestelmä on hankittava ja ylläpidettävä vain pientä matkustajajoukkoa varten. Miamin downtownin automaattirata muutettiin aikoinaan maksuttomaksi, kun tajuttiin, että lippujärjestelmän ylläpito maksoi enemmän kuin mitä lipputulot olivat...
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  13. #208
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    554

    oletus Vs: Ilmainen joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Se ei paljon auta, jos töissä pitäisi käydä koko kuukausi eikä saikuttaa loppukuuta.

    Jos sisäinen lippu vielä meneekin, niin kuntarajan ylittävät matkat ovat hurjan kalliita, kun ero ei kilometreissä tai minuuteissa verrattuna kuitenkaan ole kummoinen. Minulla on pelko siitä, ettei uusi vyöhykejärjestelmä ole tässä mielessä parannus – rajan ylitys voi suhteessa halventua, mutta nykyiset "sisäiset" liput puolestaan kallistuvat entisestään.
    Otin 14 vrk lipun esimerkiksi sen vuoksi, jos ei ole kerralla varaa hankkia kausilippua pidemmäksi aikaa. Vuosilippuna matkustaminen on päivää kohti kaikkein edullisinta.
    Mutta esim. 30 vrk 54,70 € = 1,82 €/vrk sisäinen kausi.
    Seutulippu 30 vrk 106,50 € = 3, 55 €/vrk.
    Tuoltahan hinnat löytyvät: www.hsl.fi/liput-ja-hinnat

    Vyöhyketariffissa tarkoitus on pitää sisäisten ja seutulippujen hinta samana, kuin mitä ne siirtymävaiheessa ovat.
    Lisäksi otetaan käyttöön vyöhykelisälippu, jolloin sisäisen kausilipun omaavan ei tarvitse maksaa seutulipun hintaa kuntarajan ylityksestä, vaan riittää, kun maksaa lisäksi seuraavan alueen kertalipun hinnan.
    Viimeisin muokkaaja Samppa; 17.01.2017 kello 17:33. Syy: Lähde

  14. #209

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    416

    oletus Vs: Ilmainen joukkoliikenne

    Tommi, pyöräily on toki yhteiskunnalle selvää säästöä, varsinkin terveysmenoissa. Samoin on kevyenliikenteen väylien rakentaminen halvempaa kuin ajoteiden. Mutta edelleen on ihmisiä jotka vastustavat polkupyörän käyttöä, pyöräilijäpiirien toivomuksia kaupunkisuunnittelun osalta...
    Lämpimänä vuodenaikana pyöräily on nautinto, kaupunkialueella usein nopein tapa liikkua. Ja allekirjoittaneen liikkumiskuvioissa kesällä parin kohteen suhteen järkevin (kevi on puolet lyhyempi reittinä kuin autotie).
    Liityntäliikenteessä pyöräily on esikaupunkialueella ehdottomasti kätevintä, varsinkin jos metroasemilla on kunnon pyörätelineet. Itse sauraan mielenkiinnolla länsimetron valmistumista, asemien maanpäällisten tilojen suunnittelua. Molemmille kotini lähellä oleville asemille on tulossa kunnoilliset pyörätelineet.
    'En ole kiinnostunut selityksistä, joita annetaan myöhästymisille. Olen kiinnostunut vain siitä mitä on todella saatu aikaan'
    (Mahatma Gandhi)

  15. #210

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    610

    oletus Vs: Ilmainen joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Samppa Näytä viesti
    Lisäksi otetaan käyttöön vyöhykelisälippu, jolloin sisäisen kausilipun omaavan ei tarvitse maksaa seutulipun hintaa kuntarajan ylityksestä, vaan riittää, kun maksaa lisäksi seuraavan alueen kertalipun hinnan.
    Kuinkahan kauan siitä tällä kertaa saadaan nauttia? Kuka muistaa vielä, kun vuonna miekka ja kypärä ensimmäisiä matkakortteja kehuttiin nimenomaan siitä, että voi ostaa vyöhykelisälipun? Kauankos se lopulta oli valikoimissa?

Vastaavia viestiketjuja

  1. Joukkoliikenne Tallinnassa
    kirjoittanut kemkim foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 69
    Viimeisin viesti: 17.01.2017, 18:18
  2. USA:n joukkoliikenne
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 99
    Viimeisin viesti: 18.11.2014, 12:54
  3. Tulevaisuuden joukkoliikenne
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 14.01.2008, 12:11
  4. Ilmainen tulee kalliiksi
    kirjoittanut karihoo foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 18.06.2007, 21:10
  5. Visio: Valtakunnallinen ilmainen joukkoliikenne
    kirjoittanut kemkim foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 30.10.2006, 18:24

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •