Tuo on oikein hyvä linjaus, mutta ratkaisevaa on, miten se toteutetaan.
Autoilijoilla on tapana verrata joukkoliikenteen hintaa vain bensaan. Mutta lisäksi he vertaavat bensan hintaa kertalippuun, sillä autoilijoista monet eivät luultavasti edes tiedä, mikä on "kuukausilippu".
Jälleen kerran kannattaisi selvittää ensin, mitä on tehty muualla. Tästäkin asiasta löytyy Keski-Euroopasta hyvää mallia. Autoilijoita kosiskellaan esim. kimppalipulla (huom: ei perhe, vaan mikä hyvänsä ryhmä), jolla pääsee matkustamaan saman verran ihmisiä kuin autossakin. Ja koira vielä päälle! Ja hinta on se sama, minkä maksaisi bensa.
Erittäin tärkeätä on, ettei lipunhintoja lähdetä muuttamaan "juustohöylällä". Vaan halvennusta kannattaa antaa pääasiassa kertalipputuotteissa, joiden hintaa autoilijat bensaan vertaavat. Lisäksi kannattaa palkita kertalipunkin käyttäjiä siitä, että käyttävät usein. Matkakorttitekniikallahan tämä onnistuu mainiosti, kun kortilla on luettavissa oleva tieto siitä, kuinka mones matka esim. kuukauden aikana on kulloinkin maksettavana.
Antero