Pietarin joukkoliikenne

Liittynyt
24 Lokakuu 2007
Viestit
2,238
Tullessani juuri Pietarista pohdin, kuinka päästään Nevski Prospektilta matkustajasatamaan. St. Peter linen shuttle-bussi toimii puutteellisesti, joten tästä syntyi ajatus että Pietarin joukkoliikenne tarvitsee oman ketjun, mutta sellainen mahdollisesti saattaa olla jo. Pietarin metrosta ja raitiovaunuista olen nähnyt kirjoituksia. Jos on olemassa ketju, joka käsittelee Pietarin kaikkia joukkoliikennemuotoja, niin silloin tämä kuuluu siihen.

Mutta tästä on hyvä aloittaa, kuinka Morskoi Vaksalilta pääsee varsinaisella joukkoliikenteellä kaupungin keskustaan ?

Yhtä hyvä kysymys on se että onko olemassa painettunatai netissä kartta, jossa on kaikki joukkoliikenne linjat ?
 
Tullessani juuri Pietarista pohdin, kuinka päästään Nevski Prospektilta matkustajasatamaan. St. Peter linen shuttle-bussi toimii puutteellisesti, joten tästä syntyi ajatus että Pietarin joukkoliikenne tarvitsee oman ketjun, mutta sellainen mahdollisesti saattaa olla jo. Pietarin metrosta ja raitiovaunuista olen nähnyt kirjoituksia. Jos on olemassa ketju, joka käsittelee Pietarin kaikkia joukkoliikennemuotoja, niin silloin tämä kuuluu siihen.

Mutta tästä on hyvä aloittaa, kuinka Morskoi Vaksalilta pääsee varsinaisella joukkoliikenteellä kaupungin keskustaan ?

Yhtä hyvä kysymys on se että onko olemassa painettunatai netissä kartta, jossa on kaikki joukkoliikenne linjat ?

Varmaan hyvä kysymys. Ei liene muuten mikään ihme että vain laivalla tapahtuvat turistimatkat Pietariin ovat viisumivapaita.

t. Rainer
 
Sekä Google Maps että OpenStreetMap näyttävät periaatteessa joukkoliikennelinjat kun valitsee yläoikealta "Transit", "Transport map", "Julkinen liikenne" tai vastaavan karttatyylin. Ne tosin kertovat koko linjastosta jokseenkin yhtä paljon kuin HSL:n bussikartat – jossakin on viiva, mutta bussi voi yhtä hyvin mennä viiden minuutin välein kuin kerran päivässä. Linjanumeroita pääsee tutkimaan Googlessa klikkailemalla pysäkkejä ja OSM:ssä zoomaamalla riittävän lähelle. Tietojen ajantasaisuudesta ei tosin ole mitään takeita, varsinkaan kun kyseessä on Venäjä. Veikkaisin, että paikan päällä jostakin voi ostaa painettuja kaupungin karttoja, joissa on suunnilleen yhtä hyvät tiedot joukkoliikenteestä.

Tällä varauksella vastaan alkuperäiseen reittikysymykseen: Bussi 128 Vasilejostrovskajan metroasemalle, josta metrolinja 3 vie keskustaan.
 
http://spb.rusavtobus.ru/ sisältää ajantasaiset tiedot. Siellä ei varsinaisesti kerrota aikatauluja, vaan ylipäätään reittien olemassaolo, koska Pietarissa ei ole tapana kulkea aikataulujen vaan vuorovälien mukaan. Ratikka- ja bussipysäkeillä lukee linjojen vuorovälit eri kellonaikoina ja siitä pitää sitten katsoa, paljonko kapinetta voi maksimissaan joutua odottelemaan.
Tuo reittiopas osaa kaikenlaista kivaa. Sillä voi valita itse, millä kulkuvälineillä suostuu kulkemaan, minkätyyppistä reittiä tahtoo (halvin, vähiten vaihtoja, lyhin arvioitu matka-aika, vähiten kävelyä, tasapainotettu) ja minä viikonpäivänä/kellonaikana on liikkumassa. Sua ehkä kiinnostaa eniten tuo "vähiten vaihtoja", eli "с минимальным числом пересадок".

Jostain syystä tuo reittiopas ei tunne kaikkien reittien vuorovälejä (näyttäisi, että useammalta on tuntematta kuin tuntee), mutta silloin kun tuntee, ne saa näkyviin osoittamalla linjanumeroa hiirellä.

Ratikalla pääset ihan sataman edustalta keskusta-alueen reunalle asti, lähelle Nevskij Prospektin länsipäätä, kun jäät pois Pietari-Paavalin linnoituksen länsilaidalla. Nevskij Prospekt on tällöin joen toisella puolella. Jos jatkat ratikalla linnoituksen ympäri sen itälaidalle, olet kohtalaisen lähellä kesäpuutarhaa. Vielä vähän edemmäs jatkamalla päädyt lähelle Suomen asemaa, jonka edustalla Leniniltä räjäytettiin takamus.

Reitin saat näkymään kartalle klikkaamalla reittiehdotuksen yläreunan "на карте" -linkkiä. Reittiehdotuksen keskivaiheen vastaavista linkeistä saat näkyviisi käytännössä täysin hyödyttömän pikkukartan, jossa näkyy linjan viimeiset tai ensimmäiset 200 metriä (jee).

Kyrilliset kirjaimet saat käyttöön hakkaamalla latinalaisia kirjaimia tämän sivun tekstilaatikkoon: http://translit.ru/ . Osaa translitteroida oikean yläkulman linkkejen avulla myös esim. kreikkalaisille aakkosille.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:22 ----------

Yllä linkkaamani sivu näyttäisi osaavan opastaa myös Moskovassa, Lontoossa, Sydneyssä ja Irkutskissa. Hassua. Harmi, ettei Helsinki ole mukana. Olisi hauska katsoa, millaisia ehdotuksia tuo antaa.
 
Viimeksi muokattu:
Sehän pelittää kuin enkeli. Большой проспект Васильевского Острова 104 kun laittaa lähtöosoitteeksi ja esim Nevskille talo 44, niin ehdottaa johdinautoa 11. Vaihdoton suora yhteys.

Maksoin Igorille 800 ruplaa mustan Volgan kyydistä kyseisten pisteiden välistä, mutta kyseinen reittiopas kertoo johdinauton lipun hinnaksi 23 ruplaa. No erotuksella voi ostaa vaikka karkkia venäjältä tuliaisiksi.

Kaikki jotka tämän tietävät, ei kannata nyt jäädä odottamaan St Peter Linen shuttle- bussia terminaalissa. Ellei ole sitten menosa Sokos-hotelliin. Kiitän todella hyvästä vinkistä !

---------- Viestit yhdistetty klo 22:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:04 ----------

Vielä helpompi tapa : klikataan satama ja klikataan Nevski, sitten haku. Tuolloin tulee lähempi pysäkki satamasta: Наличная, 7.

Jos tietää siis kohteen sijainnin kartalla, niin tosi kätevä.
 
Venäjän kielestä vähemmän innostuneet voivat myös klikata yläkulmassa olevaa lippua tai käyttää suoraa linkkiä http://spb.rusavtobus.ru/en/ englanninkieliseen versioon. Osoitteet pitää toki edelleen syöttää kyrillisinä, jos jostain syystä ei voi käyttää Salomaan mainitsemaa alku- ja loppupisteen klikkaamista kartalle.

Kannattaa huomata, että alku ja loppupisteiden välissä luetellaan kaikki välillä kulkevat linjat, jos linjoja on useampi.
 
Sehän pelittää kuin enkeli. Большой проспект Васильевского Острова 104 kun laittaa lähtöosoitteeksi ja esim Nevskille talo 44, niin ehdottaa johdinautoa 11. Vaihdoton suora yhteys.

Mahtaako kulkea kovin usein? Oma kokemukseni maanpäällisestä joukkoliikenteestä on vuorovälien suhteen aika huono, mutta voihan tuo toimiakin...
 
Mahtaako kulkea kovin usein? Oma kokemukseni maanpäällisestä joukkoliikenteestä on vuorovälien suhteen aika huono, mutta voihan tuo toimiakin...


En saanut Dakkuksen ehdottamalla tavalla linjan vuoroväliä näkyviin, mutta kokeilin eri lähtöaikoja satamasta , jolloin linja 11 tuli aina esiin suorana vaihtoehtona ensimmäisenä. Sitten hakutuloksessa on myös useampi vaihtoehto.

Mutta kun reittiopas sisältää runsaasti teknisiä detaljeja, niin meinaan tuon vuorovälikysymyksenkin selvittää.
 
Mutta kun reittiopas sisältää runsaasti teknisiä detaljeja, niin meinaan tuon vuorovälikysymyksenkin selvittää.

Ratikoita ja johdinautoja liikennöi Gorelektrotrans. Sivuilla on periaatteessa tietoja venäjäksi, mutta ratikoiden linjakartta ei ainakaan taida olla aivan ajan tasalla tai sitten Googlen ja täällä mainitun reittioppaan tiedot eivät ole ajan tasalla. Dakkus osannee kertoa kumpi on todennäköisempää vai ovatko kaikki todennäköisesti enemmän tai vähemmän vanhentuneita.

Gorelektrotransin sivuilla on myös vuorovälitiedot. Google translate kääntää sivun ainakin englanniksi ihan siististi. Ylhäältä alas ratikat arkisin, ratikat viikonloppuisin, johdinautot arkisin ja johdinautot viikonloppuisin. Päivityspäivämääriksi kerrotaan ratikoille maaliskuun kahdeksas ja johdinautoille huhtikuun alku. Jos Pietarissa on kesäliikennekausi erikseen, niin sitä ei ainakaan ole päivitetty. Uhkarohkeasti voisi silti kuvitella että tämän syksyn vuorovälit eivät olennaisesti eroaisi kevään vuoroväleistä useimmilla linjoilla. Vuorovälien haarukat ovat ainakin leveitä. Esimerkiksi mainitulla johdinautolinjalla 11 arkiaamujen vuoroväliksi ilmoitetaan 8-19 minuuttia.

Vasilinsaarella näkyi lauantaina runsaastikin johdinautoja ja jokunen ratikkakin. Matkustimme kuitenkin suosiolla laivayhtiön kuljetuksella ensimmäiselle hotellille ja kävelimme siitä metroasemalle.
 
Löytyi vuorovälitkin sitten, joten satamasta siis pääsee suoraan Nevskille johdinautoilla 10 tai 11. Menen kyllä suoraan johdinautopysäkille, koska meidän shuttle-bussin kuljettaja odotti minibussin täyttymistä ja lähti vasta sitten. Eli odotimme 30 minuuttia shutte-bussissa sen täyttymistä.
 
Dakkus osannee kertoa kumpi on todennäköisempää vai ovatko kaikki todennäköisesti enemmän tai vähemmän vanhentuneita.

Ei tuohon kai muuta voi sanoa, että pietarilainen joukkoliikenneinfo on kuin savolaisen selostus. Vastuu on lukijalla. Sanoisin, että yleisesti ottaen annetut tiedot tuppaavat olemaan aika hyvällä todennäköisyydellä totuudenmukaisia, mutta varma ei kannata olla, eli on hyvä olla mielessä vaihtoehtoiset reitit siltä varalta, että asiat ovatkin muuttuneet. Venäläisessä mentaliteetissa toki se, että aikataulut ovat muuttuneet vain vähän, on hyvä syy olla päivittämättä aikatauluinformaatiota. Eli yksi mahdollinen syy aikataulujen vanhentuneisuuteen on se, että uudet ovat jokseenkin samat. Eri ratikka-, trollikka- ja bussivarikoiden välillä tuntuu olevan käytäntöeroja, eli varikot toimivat autonomisemmin kuin Suomessa on tapana. Ratikoiden ja trollikoiden sisältä löytyi silloin tällöin lähinnä tussilla ja viivoittimella piirretyn näköisiä karttoja kyseisen varikon hoitamasta linjastosta.
Pysäkkikilpien vuoroväli-informaatioon luottaisin kohtuullisen varmasti, mutten siihenkään kuin kiveen.
 
http://electrotrans.spb.ru/116/page8.html -sivulla raitiovaunuverkko näyttää varsin laajalta. Mutta täällä on puhuttu paljon siitä että raitiolinjoja vähennettäsiin koko ajan. Tuosta näkyy että Nevan yli ei menisi kuin neljä linjaa.

Mutta kuinka se sitten mahtaa olla tänään, kehitetäänkö Pietarin raitioliikennettä vai ajetaanko hissukseen alas ?

Sitten en osaa päätellä, mitä nuo punaiset numeroidut ympyrät kartassa ovat. Voisivatko ne olla varikoita ?
 
http://electrotrans.spb.ru/116/page8.html -sivulla raitiovaunuverkko näyttää varsin laajalta. Mutta täällä on puhuttu paljon siitä että raitiolinjoja vähennettäsiin koko ajan. Tuosta näkyy että Nevan yli ei menisi kuin neljä linjaa.

Mutta kuinka se sitten mahtaa olla tänään, kehitetäänkö Pietarin raitioliikennettä vai ajetaanko hissukseen alas ?

Sitten en osaa päätellä, mitä nuo punaiset numeroidut ympyrät kartassa ovat. Voisivatko ne olla varikoita ?

Varikoita nimenomaan.
 
Tuosta näkyy että Nevan yli ei menisi kuin neljä linjaa.

Kartassa menee Nevan yli neljä raideyhteyttä, joista kahdella on linjaliikennettä. Ydinkeskustan raiteilla ei enää ole linjaliikennettä. Muuten linjat 6 ja 40 menevät molemmat Vasilinsaaren eteläiselle päätepysäkille eikä pohjoiselle päätepysäkille mene yhtään linjaa, vaikka rata meneekin. Googlella toinen linjoista menee pohjoiselle päätepysäkille ja siten myös Helsingin laivan terminaalin vierestä.

Mutta kuinka se sitten mahtaa olla tänään, kehitetäänkö Pietarin raitioliikennettä vai ajetaanko hissukseen alas ?

Tilanteesta on ristiriitaisia tietoja. Parannuksiakin on tapahtunut viime vuosina. Taisi olla vaihe, jolloin Vasilinsaarelta ei päässyt lainkaan ulos raitiovaunulla. Nyt taas pääsee. Ratoja kerrotaan uusitun ainakin Moskovski prospektilla ja tilauksessa on ilmeisesti ainakin Belkommunmashilta nopeaan liikennöintiin soveltuvia matalalattiavaunuja.
 
Kartassa menee Nevan yli neljä raideyhteyttä, joista kahdella on linjaliikennettä. Ydinkeskustan raiteilla ei enää ole linjaliikennettä. Muuten linjat 6 ja 40 menevät molemmat Vasilinsaaren eteläiselle päätepysäkille eikä pohjoiselle päätepysäkille mene yhtään linjaa, vaikka rata meneekin. Googlella toinen linjoista menee pohjoiselle päätepysäkille ja siten myös Helsingin laivan terminaalin vierestä.
Ihan piti mennä tuota karttaa tutkimaan, kun oman muistini mukaan Vasilinsaarella oli viisi päätesilmukkaa ja niinhän niistä ilmeisesti on vain Detskaja ulitsa ja Ulitsa Korablestroitelei jäljellä :icon_frown: Nevan ylityksiäkin muistan tuon kartan esittämien lisäksi ainakin kolme: Luutnantti Schmidtin silta, Palatsisilta (josta tosin kiskot purettiin jo viime vuosituhannen lopulla) sekä Ohtan silta, joka vuosituhannen vaihteen tienoilla remontoitiin ja remontin jälkeen vielä ainakin raitiotie sen kautta kulki.
 
Takaisin
Ylös