Helsinki jakoi lautakuntapaikat

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,163
Poliitikot ovat jakaneet tulevan valtuustokauden lautakuntapaikat puolueittain. Sitä, kuka puolueen sisältä missäkin lautakunnassa istuu, ei vielä tiedetä.

Joukkoliikenteen kannalta merkittävissä lautakunnissa ei käytännössä tapahdu muutoksia. HKL:n johtokunnassa on jatkossakin 9 paikkaa, vaikka alunperin piti olla vähemmän. 3 vihreää, 2 demaria, 2 kokoomuslaista, 1 vasuri ja 1 persu. Kristillisten Ebelingin paikka siis siirtyy persuille.

Kaupunkisuunnittelulautakunnassa on jatkossakin 3 kokoomuslaista, 2 demaria ja 2 vihreää. Kokdemin 5-4-ylivoimatilanne jatkuu. Kaksi muuta paikkaa menevät vasureille ja persuille.
 
Kaupunkisuunnittelulautakunnassa on jatkossakin 3 kokoomuslaista, 2 demaria ja 2 vihreää. Kokdemin 5-4-ylivoimatilanne jatkuu. Kaksi muuta paikkaa menevät vasureille ja persuille.

Tosin viime aikoina linja on musta myös ollut Vihr-SDP-Vas (5) vastaan Kok-PS (4). Että saapa nähdä. Voisin jopa maalailla, että useimmiten persut ovat kokoomuksen linjalla ja vihreät ja vasurit toisella, jolloin SDP pääsee vaa'ankieliasemaan.
 
Tosin viime aikoina linja on musta myös ollut Vihr-SDP-Vas (5) vastaan Kok-PS (4). Että saapa nähdä. Voisin jopa maalailla, että useimmiten persut ovat kokoomuksen linjalla ja vihreät ja vasurit toisella, jolloin SDP pääsee vaa'ankieliasemaan.

Katson, että Vihr-SDP-VAS useimmissa joukkoliikennekysymyksissä voisi vetää rohkeasti linjaa, jossa myös yksityisautoilua keskustassa vähennetään. Demarit saisivat tässä terävöittää linjaustaan. Suurten kaupunkien keskustojen pitää olla yksityisautoista vapaita. Se on kaikkien etu.
 
Suurten kaupunkien keskustojen pitää olla yksityisautoista vapaita. Se on kaikkien etu.

Huh huh, onpa aika vahva näkemys, etenkin tuo väite "kaikkien edusta". Tuskinpa yksityisautoilijat ovat asiasta mitenkään välttämättä samaa mieltä.

Minusta suurten kaupunkien keskustoissa voi hyvin olla autottomia alueita, mutta niiden tulee olla helposti saavutettavissa myös autolla, vaikka niin että "autokadulta" ajetaan P-taloon, jonka toiselta puolelta tullaan kävelyalueelle. Kävelyalueen pitää myös tarjota jotain lisäarvoa siitä, että se on tehty kävelyalueeksi. Monenkaan suomalaisen kaupungin keskusta ei ole mitään järin viehättävää kävelyaluetta, ei edes kesällä marraskuun räntäkelistä puhumattakaan.
 
Huh huh, onpa aika vahva näkemys, etenkin tuo väite "kaikkien edusta". Tuskinpa yksityisautoilijat ovat asiasta mitenkään välttämättä samaa mieltä.
Olisivat, jos jaksaisivat miettiä omaa nenäänsä pidemmälle. Autoilijakin muuttuu jalankulkijaksi matkansa päissä. Mitä enemmän autoja on tientukkeena, sitä vaivalloisempaa jalankulku kuitenkin on. Joten siellä, missä on paljon jalankulkua, autoista on enemmän haittaa kuin hyötyä. On täysin perusteltua sysätä ne pois tieltä kauemmas tai sitten maan alle, jos rahaa riittää.

Muutenkin ihmisten luokittelu "yksityisautoilijoiksi" on vähän kyseenalaista. Itse ainakin osaan liikkua jalan, pyörällä, autolla, bussilla, ratikalla ja junalla ihan sen mukaan, mikä kulloinkin on kätevintä. Ja kaupunkien keskustoissa auto ei yleensä ole se kätevin vaihtoehto.
 
Olisivat, jos jaksaisivat miettiä omaa nenäänsä pidemmälle. Autoilijakin muuttuu jalankulkijaksi matkansa päissä. Mitä enemmän autoja on tientukkeena, sitä vaivalloisempaa jalankulku kuitenkin on. Joten siellä, missä on paljon jalankulkua, autoista on enemmän haittaa kuin hyötyä. On täysin perusteltua sysätä ne pois tieltä kauemmas tai sitten maan alle, jos rahaa riittää.

Olisiko jopa niin, että merkittävä osa kaupunkikeskustojen jalankulkijoista on ... saapunut paikalle yksityisautolla? Epäilenpä että ainakaan tämä osa jalankulkijapopulaatiosta ei kannata keskustan sulkemista yksityisautoilta, kuten edellä vaadittiin, eikä varsinkaan pidä sitä omana etunaan.

Osalle ihmisiä yksityisauton näkeminen keskustassa ilmeisesti aiheuttaa jonkinlaisen allergisen reaktion, mutta epäilenpä, että valtaosa ihmisistä pitää niitä kuitenkin normaalina osana keskustan vilinää. Yleisesti ottaen edes Helsingin keskustassa autoista ei minusta ole jalankululle kovin olennaista haittaa. Jalankulkijoilla on kuitenkin varsin laajat ja kattavat etuudet autoihin nähden.

Tässä muuten pari linkkiä Helsingin liikennemääriin: jalankulkijalaskennat ja ajoneuvoliikenne.
 
Olisiko jopa niin, että merkittävä osa kaupunkikeskustojen jalankulkijoista on ... saapunut paikalle yksityisautolla?

Ei. (Mikä nyt sitten on merkittävä.) Suuri enemmistö tulee joukkoliikenteellä, pyörällä tai kävellen. Ainakin Helsingin keskustassa, mistä nyt kai ensisijaisesti puhutaan. Sama pätee toki käytännössä kaikkiin Helsingin kokoisiin kaupunkeihin, mutta muistaakseni myös ainakin Turkuun. Helsingissä ei olisi lähellekään pysäköintipaikkoja keskustaan tulevalle ihmismäärälle, tai jos olisi, ei olisi enää keskustaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:36 ----------

Epäilenpä että ainakaan tämä osa jalankulkijapopulaatiosta ei kannata keskustan sulkemista yksityisautoilta, kuten edellä vaadittiin, eikä varsinkaan pidä sitä omana etunaan.

Kukapa autoilija ei nyt sitten omasta pysäköintipaikastaan ja sisääntuloväylästään pitäisi huolta. Ei kuitenkaan välttämättä aina osaa kuvitella tämä autoilija, minkäoloinen keskusta olisi, jollei hän ja kanssaautoilijansa olisivat tulleetkaan keskustaan. Voi olla, että mieli muuttuisi. Varsinkin, kun autottomaan keskustaan todennäköisesti olisi joukkoliikenteellä vielä paljon helpompi tulla.

Autoton keskusta ei myöskään välttämättä tarkoita keskustaa, jonne ei voi saapua autolla, vaan vain sellaista, jonka läpi ei voi autolla ajaa. Läpiajavan liikenteen mielipidettä keskustan autottomuudesta ei kannata kuunnella kovin monta sekuntia.
 
Olisiko jopa niin, että merkittävä osa kaupunkikeskustojen jalankulkijoista on ... saapunut paikalle yksityisautolla? Epäilenpä että ainakaan tämä osa jalankulkijapopulaatiosta ei kannata keskustan sulkemista yksityisautoilta, kuten edellä vaadittiin, eikä varsinkaan pidä sitä omana etunaan.
Riippuu siitä, mikä on "paikalla". Jos jalankulkijoita oikeasti on merkittävä määrä, on geometrinen mahdottomuus, että kaikkien autot mahtuisivat samalle kadulle – ajamaan tai pysäköimään. Toisaalta (koska autot vievät niin paljon tilaa) auto jätetään usein suosiolla ensimmäiseen vastaantulevaan pysäköintiruutuun keskustan alueella ja kävellään loppumatka. Ihmiset siis hyväksyvät joka tapauksessa sen, ettei aivan oman kohteen viereen voi tai tarvitse päästä auton kanssa. Varsinkaan, jos kohteita on monta.

Jos keskustan vilkkaimmat jalankulkualueet (ei tietenkään koko keskusta) suljetaan kokonaan autoilta, niistä tulee miellyttävämpi ympäristö liikkua. Osa (suhteellisen pieni osa, koska kadunvarsipaikat ovat melkoisen isoja suhteessa niitä käyttäviin ihmismääriin) ihmisistä joutuu sitten jättämään autonsa hieman kauemmas, mutta pidempi kävelymatkakaan ei haittaa niin paljoa mukavassa ympäristössä. Maan tapana tuntuu joka tapauksessa olevan korvata menetetyt pysäköintipaikat uudella, maanalaisella Toriparkilla, josta matka on sekä yhtä lyhyt että miellyttävämpi kuin ennen. Mikäs siinä, jos rahaa riittää. Helsingissä ja Tampereella koko keskustojen kalliopohjat alkavat olla melkoista reikäjuustoa.

Osalle ihmisiä yksityisauton näkeminen keskustassa ilmeisesti aiheuttaa jonkinlaisen allergisen reaktion, mutta epäilenpä, että valtaosa ihmisistä pitää niitä kuitenkin normaalina osana keskustan vilinää. Yleisesti ottaen edes Helsingin keskustassa autoista ei minusta ole jalankululle kovin olennaista haittaa. Jalankulkijoilla on kuitenkin varsin laajat ja kattavat etuudet autoihin nähden.
Monelle asialle livästi yliherkkänä ihmisenä saan tosiaan joskus päänsärkyä ja hengenahdistusta pakokaasuista. (Onneksi nykyautoissa on kohtuullisen hyvät suodattimet.)

Se ei silti ollut pääpointti, ja haluaisinkin kuulla lisää näistä "kattavista etuuksista". Oman kokemukseni mukaan Helsingin keskustassa kävellessä saa jatkuvasti seistä liikennevaloissa odottamassa ylitysvuoroa. (Tampere on toinen kaupunki, josta minulla on hieman oikeaakin kokemusta, ja siellä tilanne on hyvin samankaltainen.) Usein vieressä on parikymmentä muutakin ihmistä. Tiellä tuntuu ajavan loppumaton autovirta ennen valojen vaihtumista, mutta toisaalta keskimääräisillä matkustajamäärillä laskiessa koko joukko mahtuisi hyvin kävelemään viereen jalkakäytävälle tai istumaan yhteen bussiin, joka ei tarvitsisi valoja. Ruuhka katoaisi, mutta ihmiset jäisivät ja pääsisivät vieläpä liikkumaan keskimäärin helpommin. Se olisi kunnollinen etuus. Siinä mielessä nykytilanne on "normaali", että kyllähän niitä autoja vilisee jatkuvasti. Loogisesti ajatellen se vain on täysin järjetöntä.

Hiljaisempien katujen risteyksissä jalankulkijoita on valoissa jo reilusti enemmän kun autossa istuvia, mutta silti noin puolet ajasta punainen ukkeli loistaa tientukkona. No, etuushan se on kai sekin, että sitä päin voi kävellä ilman seuraamuksia... Samaisten katujen laidat ovat myös täynnä pysäköityjä autoja, koska onhan se fiksua pitää Suomen kalleinta rakennusmaata yksitasoisena autovarastona. 80% jalkakäytävän pituudesta vieressä on peltinen muuri, joka estää vapaan liikkumisen suuntaansa melko tehokkaasti. (Pyöräillessä taas saa jatkuvasti pelätä avautuvia ovia, vaikkei sellaisia oikeasti kovin usein kohdalle satukaan.) Ja sitten ovat vielä oikeat "kävelykadut", jotka tuntuvat olevan ennemminkin pakettiautojen pysäköintialueita siitä huolimatta, että jakeluliikenne on virallisesti sallittua vain aamuisin.

Tässä muuten pari linkkiä Helsingin liikennemääriin: jalankulkijalaskennat ja ajoneuvoliikenne.
Tuttuja julkaisuja. Entäs nämä kaksi? Huomioi erityisesti joukkoliikenteen noin 2/3 kulkumuoto-osuus keskustaan suuntautuvissa matkoissa koko arkivuorokauden ajalla sekä jalankulun osuus kaupungin kaikesta liikenteestä.
 
Jalankulkijoilla on kuitenkin varsin laajat ja kattavat etuudet autoihin nähden.

Matkailu usein avartaa. Helsingissä asiat eivät todellakaan ole mitenkään turhan hyvin moneen kaupunkiin verrattuna. Jalankululle rauhoitettua alaa on vaikkapa muiden Pohjoismaiden pääkaupunkeihin verrattuna tuntuvasti vähemmän ja se on ollut näihin päiviin asti epäjatkuvina pätkinä. Keskuskatu osaltaan parantaa tilannetta.

Mikäs siinä, jos rahaa riittää. Helsingissä ja Tampereella koko keskustojen kalliopohjat alkavat olla melkoista reikäjuustoa.

On kyllä Turussakin, siis kalliopohja, mutta erona vaan on, että ydinkeskustasta suuri osa on aika paksun savikerroksen päällä, johon rakentaminen on vielä kalliimpaa kuin kallioon.
 
Onpas täällä joukkoliikennefoorumilla nykyään paljon yksityisautoilun puolestapuhujia, eikö autoliitolla ole palstaa jossa ko henkilöt voisivat peuhata? Minusta jlf on outo paikka yksityisautoilijan puolustamiseen... Nimimerkkejä erikseen mainitsematta.
 
Onpas täällä joukkoliikennefoorumilla nykyään paljon yksityisautoilun puolestapuhujia, eikö autoliitolla ole palstaa jossa ko henkilöt voisivat peuhata? Minusta jlf on outo paikka yksityisautoilijan puolustamiseen... Nimimerkkejä erikseen mainitsematta.
Kyllähän Autoliittokin kannattaa autoilun kannalta vaarattomia joukkoliikennehankkeita. (Länsimetroa ja Kehärataa.)
 
Onpas täällä joukkoliikennefoorumilla nykyään paljon yksityisautoilun puolestapuhujia, eikö autoliitolla ole palstaa jossa ko henkilöt voisivat peuhata? Minusta jlf on outo paikka yksityisautoilijan puolustamiseen... Nimimerkkejä erikseen mainitsematta.

Keskustelun kannalta erilaiset mielipiteet eivät välttämättä ole mitenkään huono asia.
 
Onpas täällä joukkoliikennefoorumilla nykyään paljon yksityisautoilun puolestapuhujia, eikö autoliitolla ole palstaa jossa ko henkilöt voisivat peuhata? Minusta jlf on outo paikka yksityisautoilijan puolustamiseen... Nimimerkkejä erikseen mainitsematta.

Koala voi aivan vapaasti perustaa uuden foorumin nimeltään "Punavihreä joukkoliikennetotuus™". Tämä on kuitenkin vain harrastajafoorumi, ja se että on joukkoliikenneharrastaja ei nyt vain automaattisesti tarkoita sitä että pitäisi myös vastustaa yksityisautoilua henkeen ja vereen.
 
pitäisi myös vastustaa yksityisautoilua henkeen ja vereen.

Niinkö mä sanoin? Eikö saa ihmetellä sitä että tänne on pesiytynyt populaa joka suorastaan edistää yksityisautoilua eikä mikään viittaa siihen että astuisivat joukkoliikennevälineeseen puolellakaan jalalla?

Anteeksi jos otti noin koville. Laske kierrokset ja ota vaikka kylmä limu.
 
Takaisin
Ylös