Näytetään tulokset 1-15/15

Viestiketju: Helsinki jakoi lautakuntapaikat

  1. #1
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Helsinki jakoi lautakuntapaikat

    Poliitikot ovat jakaneet tulevan valtuustokauden lautakuntapaikat puolueittain. Sitä, kuka puolueen sisältä missäkin lautakunnassa istuu, ei vielä tiedetä.

    Joukkoliikenteen kannalta merkittävissä lautakunnissa ei käytännössä tapahdu muutoksia. HKL:n johtokunnassa on jatkossakin 9 paikkaa, vaikka alunperin piti olla vähemmän. 3 vihreää, 2 demaria, 2 kokoomuslaista, 1 vasuri ja 1 persu. Kristillisten Ebelingin paikka siis siirtyy persuille.

    Kaupunkisuunnittelulautakunnassa on jatkossakin 3 kokoomuslaista, 2 demaria ja 2 vihreää. Kokdemin 5-4-ylivoimatilanne jatkuu. Kaksi muuta paikkaa menevät vasureille ja persuille.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #2

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Helsinki jakoi lautakuntapaikat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Kaupunkisuunnittelulautakunnassa on jatkossakin 3 kokoomuslaista, 2 demaria ja 2 vihreää. Kokdemin 5-4-ylivoimatilanne jatkuu. Kaksi muuta paikkaa menevät vasureille ja persuille.
    Tosin viime aikoina linja on musta myös ollut Vihr-SDP-Vas (5) vastaan Kok-PS (4). Että saapa nähdä. Voisin jopa maalailla, että useimmiten persut ovat kokoomuksen linjalla ja vihreät ja vasurit toisella, jolloin SDP pääsee vaa'ankieliasemaan.

  3. #3
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    754

    oletus Vs: Helsinki jakoi lautakuntapaikat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Tosin viime aikoina linja on musta myös ollut Vihr-SDP-Vas (5) vastaan Kok-PS (4). Että saapa nähdä. Voisin jopa maalailla, että useimmiten persut ovat kokoomuksen linjalla ja vihreät ja vasurit toisella, jolloin SDP pääsee vaa'ankieliasemaan.
    Katson, että Vihr-SDP-VAS useimmissa joukkoliikennekysymyksissä voisi vetää rohkeasti linjaa, jossa myös yksityisautoilua keskustassa vähennetään. Demarit saisivat tässä terävöittää linjaustaan. Suurten kaupunkien keskustojen pitää olla yksityisautoista vapaita. Se on kaikkien etu.

  4. #4

    Liittynyt
    09.05.2012
    Viestejä
    128

    oletus Vs: Helsinki jakoi lautakuntapaikat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Suurten kaupunkien keskustojen pitää olla yksityisautoista vapaita. Se on kaikkien etu.
    Huh huh, onpa aika vahva näkemys, etenkin tuo väite "kaikkien edusta". Tuskinpa yksityisautoilijat ovat asiasta mitenkään välttämättä samaa mieltä.

    Minusta suurten kaupunkien keskustoissa voi hyvin olla autottomia alueita, mutta niiden tulee olla helposti saavutettavissa myös autolla, vaikka niin että "autokadulta" ajetaan P-taloon, jonka toiselta puolelta tullaan kävelyalueelle. Kävelyalueen pitää myös tarjota jotain lisäarvoa siitä, että se on tehty kävelyalueeksi. Monenkaan suomalaisen kaupungin keskusta ei ole mitään järin viehättävää kävelyaluetta, ei edes kesällä marraskuun räntäkelistä puhumattakaan.

  5. #5

    Liittynyt
    17.05.2010
    Sijainti
    Otaniemi
    Viestejä
    164

    oletus Vs: Helsinki jakoi lautakuntapaikat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kompura Näytä viesti
    Huh huh, onpa aika vahva näkemys, etenkin tuo väite "kaikkien edusta". Tuskinpa yksityisautoilijat ovat asiasta mitenkään välttämättä samaa mieltä.
    Olisivat, jos jaksaisivat miettiä omaa nenäänsä pidemmälle. Autoilijakin muuttuu jalankulkijaksi matkansa päissä. Mitä enemmän autoja on tientukkeena, sitä vaivalloisempaa jalankulku kuitenkin on. Joten siellä, missä on paljon jalankulkua, autoista on enemmän haittaa kuin hyötyä. On täysin perusteltua sysätä ne pois tieltä kauemmas tai sitten maan alle, jos rahaa riittää.

    Muutenkin ihmisten luokittelu "yksityisautoilijoiksi" on vähän kyseenalaista. Itse ainakin osaan liikkua jalan, pyörällä, autolla, bussilla, ratikalla ja junalla ihan sen mukaan, mikä kulloinkin on kätevintä. Ja kaupunkien keskustoissa auto ei yleensä ole se kätevin vaihtoehto.

  6. #6

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Helsinki jakoi lautakuntapaikat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kompura Näytä viesti
    vaikka niin että "autokadulta" ajetaan P-taloon, jonka toiselta puolelta tullaan kävelyalueelle.
    P-talo kaupungin ydinkeskustassa onkin sitten varmasti sitä kaikkein parasta maankäyttöä...

  7. #7

    Liittynyt
    09.05.2012
    Viestejä
    128

    oletus Vs: Helsinki jakoi lautakuntapaikat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hezec Näytä viesti
    Olisivat, jos jaksaisivat miettiä omaa nenäänsä pidemmälle. Autoilijakin muuttuu jalankulkijaksi matkansa päissä. Mitä enemmän autoja on tientukkeena, sitä vaivalloisempaa jalankulku kuitenkin on. Joten siellä, missä on paljon jalankulkua, autoista on enemmän haittaa kuin hyötyä. On täysin perusteltua sysätä ne pois tieltä kauemmas tai sitten maan alle, jos rahaa riittää.
    Olisiko jopa niin, että merkittävä osa kaupunkikeskustojen jalankulkijoista on ... saapunut paikalle yksityisautolla? Epäilenpä että ainakaan tämä osa jalankulkijapopulaatiosta ei kannata keskustan sulkemista yksityisautoilta, kuten edellä vaadittiin, eikä varsinkaan pidä sitä omana etunaan.

    Osalle ihmisiä yksityisauton näkeminen keskustassa ilmeisesti aiheuttaa jonkinlaisen allergisen reaktion, mutta epäilenpä, että valtaosa ihmisistä pitää niitä kuitenkin normaalina osana keskustan vilinää. Yleisesti ottaen edes Helsingin keskustassa autoista ei minusta ole jalankululle kovin olennaista haittaa. Jalankulkijoilla on kuitenkin varsin laajat ja kattavat etuudet autoihin nähden.

    Tässä muuten pari linkkiä Helsingin liikennemääriin: jalankulkijalaskennat ja ajoneuvoliikenne.

  8. #8

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Helsinki jakoi lautakuntapaikat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kompura Näytä viesti
    Olisiko jopa niin, että merkittävä osa kaupunkikeskustojen jalankulkijoista on ... saapunut paikalle yksityisautolla?
    Ei. (Mikä nyt sitten on merkittävä.) Suuri enemmistö tulee joukkoliikenteellä, pyörällä tai kävellen. Ainakin Helsingin keskustassa, mistä nyt kai ensisijaisesti puhutaan. Sama pätee toki käytännössä kaikkiin Helsingin kokoisiin kaupunkeihin, mutta muistaakseni myös ainakin Turkuun. Helsingissä ei olisi lähellekään pysäköintipaikkoja keskustaan tulevalle ihmismäärälle, tai jos olisi, ei olisi enää keskustaa.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 21:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:36 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kompura Näytä viesti
    Epäilenpä että ainakaan tämä osa jalankulkijapopulaatiosta ei kannata keskustan sulkemista yksityisautoilta, kuten edellä vaadittiin, eikä varsinkaan pidä sitä omana etunaan.
    Kukapa autoilija ei nyt sitten omasta pysäköintipaikastaan ja sisääntuloväylästään pitäisi huolta. Ei kuitenkaan välttämättä aina osaa kuvitella tämä autoilija, minkäoloinen keskusta olisi, jollei hän ja kanssaautoilijansa olisivat tulleetkaan keskustaan. Voi olla, että mieli muuttuisi. Varsinkin, kun autottomaan keskustaan todennäköisesti olisi joukkoliikenteellä vielä paljon helpompi tulla.

    Autoton keskusta ei myöskään välttämättä tarkoita keskustaa, jonne ei voi saapua autolla, vaan vain sellaista, jonka läpi ei voi autolla ajaa. Läpiajavan liikenteen mielipidettä keskustan autottomuudesta ei kannata kuunnella kovin monta sekuntia.

  9. #9

    Liittynyt
    17.05.2010
    Sijainti
    Otaniemi
    Viestejä
    164

    oletus Vs: Helsinki jakoi lautakuntapaikat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kompura Näytä viesti
    Olisiko jopa niin, että merkittävä osa kaupunkikeskustojen jalankulkijoista on ... saapunut paikalle yksityisautolla? Epäilenpä että ainakaan tämä osa jalankulkijapopulaatiosta ei kannata keskustan sulkemista yksityisautoilta, kuten edellä vaadittiin, eikä varsinkaan pidä sitä omana etunaan.
    Riippuu siitä, mikä on "paikalla". Jos jalankulkijoita oikeasti on merkittävä määrä, on geometrinen mahdottomuus, että kaikkien autot mahtuisivat samalle kadulle – ajamaan tai pysäköimään. Toisaalta (koska autot vievät niin paljon tilaa) auto jätetään usein suosiolla ensimmäiseen vastaantulevaan pysäköintiruutuun keskustan alueella ja kävellään loppumatka. Ihmiset siis hyväksyvät joka tapauksessa sen, ettei aivan oman kohteen viereen voi tai tarvitse päästä auton kanssa. Varsinkaan, jos kohteita on monta.

    Jos keskustan vilkkaimmat jalankulkualueet (ei tietenkään koko keskusta) suljetaan kokonaan autoilta, niistä tulee miellyttävämpi ympäristö liikkua. Osa (suhteellisen pieni osa, koska kadunvarsipaikat ovat melkoisen isoja suhteessa niitä käyttäviin ihmismääriin) ihmisistä joutuu sitten jättämään autonsa hieman kauemmas, mutta pidempi kävelymatkakaan ei haittaa niin paljoa mukavassa ympäristössä. Maan tapana tuntuu joka tapauksessa olevan korvata menetetyt pysäköintipaikat uudella, maanalaisella Toriparkilla, josta matka on sekä yhtä lyhyt että miellyttävämpi kuin ennen. Mikäs siinä, jos rahaa riittää. Helsingissä ja Tampereella koko keskustojen kalliopohjat alkavat olla melkoista reikäjuustoa.

    Osalle ihmisiä yksityisauton näkeminen keskustassa ilmeisesti aiheuttaa jonkinlaisen allergisen reaktion, mutta epäilenpä, että valtaosa ihmisistä pitää niitä kuitenkin normaalina osana keskustan vilinää. Yleisesti ottaen edes Helsingin keskustassa autoista ei minusta ole jalankululle kovin olennaista haittaa. Jalankulkijoilla on kuitenkin varsin laajat ja kattavat etuudet autoihin nähden.
    Monelle asialle livästi yliherkkänä ihmisenä saan tosiaan joskus päänsärkyä ja hengenahdistusta pakokaasuista. (Onneksi nykyautoissa on kohtuullisen hyvät suodattimet.)

    Se ei silti ollut pääpointti, ja haluaisinkin kuulla lisää näistä "kattavista etuuksista". Oman kokemukseni mukaan Helsingin keskustassa kävellessä saa jatkuvasti seistä liikennevaloissa odottamassa ylitysvuoroa. (Tampere on toinen kaupunki, josta minulla on hieman oikeaakin kokemusta, ja siellä tilanne on hyvin samankaltainen.) Usein vieressä on parikymmentä muutakin ihmistä. Tiellä tuntuu ajavan loppumaton autovirta ennen valojen vaihtumista, mutta toisaalta keskimääräisillä matkustajamäärillä laskiessa koko joukko mahtuisi hyvin kävelemään viereen jalkakäytävälle tai istumaan yhteen bussiin, joka ei tarvitsisi valoja. Ruuhka katoaisi, mutta ihmiset jäisivät ja pääsisivät vieläpä liikkumaan keskimäärin helpommin. Se olisi kunnollinen etuus. Siinä mielessä nykytilanne on "normaali", että kyllähän niitä autoja vilisee jatkuvasti. Loogisesti ajatellen se vain on täysin järjetöntä.

    Hiljaisempien katujen risteyksissä jalankulkijoita on valoissa jo reilusti enemmän kun autossa istuvia, mutta silti noin puolet ajasta punainen ukkeli loistaa tientukkona. No, etuushan se on kai sekin, että sitä päin voi kävellä ilman seuraamuksia... Samaisten katujen laidat ovat myös täynnä pysäköityjä autoja, koska onhan se fiksua pitää Suomen kalleinta rakennusmaata yksitasoisena autovarastona. 80% jalkakäytävän pituudesta vieressä on peltinen muuri, joka estää vapaan liikkumisen suuntaansa melko tehokkaasti. (Pyöräillessä taas saa jatkuvasti pelätä avautuvia ovia, vaikkei sellaisia oikeasti kovin usein kohdalle satukaan.) Ja sitten ovat vielä oikeat "kävelykadut", jotka tuntuvat olevan ennemminkin pakettiautojen pysäköintialueita siitä huolimatta, että jakeluliikenne on virallisesti sallittua vain aamuisin.

    Tässä muuten pari linkkiä Helsingin liikennemääriin: jalankulkijalaskennat ja ajoneuvoliikenne.
    Tuttuja julkaisuja. Entäs nämä kaksi? Huomioi erityisesti joukkoliikenteen noin 2/3 kulkumuoto-osuus keskustaan suuntautuvissa matkoissa koko arkivuorokauden ajalla sekä jalankulun osuus kaupungin kaikesta liikenteestä.

  10. #10

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Helsinki jakoi lautakuntapaikat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kompura Näytä viesti
    Jalankulkijoilla on kuitenkin varsin laajat ja kattavat etuudet autoihin nähden.
    Matkailu usein avartaa. Helsingissä asiat eivät todellakaan ole mitenkään turhan hyvin moneen kaupunkiin verrattuna. Jalankululle rauhoitettua alaa on vaikkapa muiden Pohjoismaiden pääkaupunkeihin verrattuna tuntuvasti vähemmän ja se on ollut näihin päiviin asti epäjatkuvina pätkinä. Keskuskatu osaltaan parantaa tilannetta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hezec Näytä viesti
    Mikäs siinä, jos rahaa riittää. Helsingissä ja Tampereella koko keskustojen kalliopohjat alkavat olla melkoista reikäjuustoa.
    On kyllä Turussakin, siis kalliopohja, mutta erona vaan on, että ydinkeskustasta suuri osa on aika paksun savikerroksen päällä, johon rakentaminen on vielä kalliimpaa kuin kallioon.

  11. #11
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: Helsinki jakoi lautakuntapaikat

    Onpas täällä joukkoliikennefoorumilla nykyään paljon yksityisautoilun puolestapuhujia, eikö autoliitolla ole palstaa jossa ko henkilöt voisivat peuhata? Minusta jlf on outo paikka yksityisautoilijan puolustamiseen... Nimimerkkejä erikseen mainitsematta.

  12. #12

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    970

    oletus Vs: Helsinki jakoi lautakuntapaikat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Koala Näytä viesti
    Onpas täällä joukkoliikennefoorumilla nykyään paljon yksityisautoilun puolestapuhujia, eikö autoliitolla ole palstaa jossa ko henkilöt voisivat peuhata? Minusta jlf on outo paikka yksityisautoilijan puolustamiseen... Nimimerkkejä erikseen mainitsematta.
    Kyllähän Autoliittokin kannattaa autoilun kannalta vaarattomia joukkoliikennehankkeita. (Länsimetroa ja Kehärataa.)

  13. #13
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    279

    oletus Vs: Helsinki jakoi lautakuntapaikat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Koala Näytä viesti
    Onpas täällä joukkoliikennefoorumilla nykyään paljon yksityisautoilun puolestapuhujia, eikö autoliitolla ole palstaa jossa ko henkilöt voisivat peuhata? Minusta jlf on outo paikka yksityisautoilijan puolustamiseen... Nimimerkkejä erikseen mainitsematta.
    Keskustelun kannalta erilaiset mielipiteet eivät välttämättä ole mitenkään huono asia.

  14. #14
    jodo avatar
    Liittynyt
    05.03.2008
    Viestejä
    335

    oletus Vs: Helsinki jakoi lautakuntapaikat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Koala Näytä viesti
    Onpas täällä joukkoliikennefoorumilla nykyään paljon yksityisautoilun puolestapuhujia, eikö autoliitolla ole palstaa jossa ko henkilöt voisivat peuhata? Minusta jlf on outo paikka yksityisautoilijan puolustamiseen... Nimimerkkejä erikseen mainitsematta.
    Koala voi aivan vapaasti perustaa uuden foorumin nimeltään "Punavihreä joukkoliikennetotuus™". Tämä on kuitenkin vain harrastajafoorumi, ja se että on joukkoliikenneharrastaja ei nyt vain automaattisesti tarkoita sitä että pitäisi myös vastustaa yksityisautoilua henkeen ja vereen.

  15. #15
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: Helsinki jakoi lautakuntapaikat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jodo Näytä viesti
    pitäisi myös vastustaa yksityisautoilua henkeen ja vereen.
    Niinkö mä sanoin? Eikö saa ihmetellä sitä että tänne on pesiytynyt populaa joka suorastaan edistää yksityisautoilua eikä mikään viittaa siihen että astuisivat joukkoliikennevälineeseen puolellakaan jalalla?

    Anteeksi jos otti noin koville. Laske kierrokset ja ota vaikka kylmä limu.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kauppatori: Helsinki
    kirjoittanut Albert foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 137
    Viimeisin viesti: 09.10.2016, 19:30
  2. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 15.10.2011, 14:28
  3. Helsinki tickets (very old)
    kirjoittanut STIB foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 24.02.2008, 23:50
  4. Helsinki City GP
    kirjoittanut Tuomas Kyheröinen foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 10.08.2006, 22:08
  5. Helsinki 2.8.
    kirjoittanut Eppu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 03.08.2005, 01:13

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •