Lisämaksut ylipainoisille matkustajille

Kantokoski

Suljettu tunnus
Liittynyt
31 Heinäkuu 2012
Viestit
267
Onko oikein että ihmisillä on oikeus olla ylipainoisia? Ja painaa kahden (keskimääräisen) matkustajan verran? Eikö näihin voi veroilla ja lainsäädännöllä puuttua. Liikalihavuus on itse aiheutettua, ja aiheuttaa terveydenhuollolle miljardien menot vuosittain. Tämä itseaiheutettu on myös yleisimpiä kuolinsyitä sydän- ja verisuonitautien sekä syövän muodossa. Verotetaanhan tupakoitsijoita myös rankasti. Miksi ei rasvaista ja epäterveellistä ruokaa, joka on usein vielä teetetty epäeettisesti? Onneksi osa matkustajista painaa vain puolikkaan keskimääräisen painokkaan verrran. On asiallista kysyä, tarvitseeko yhteiskunnan maksaa miljoonien siltaremontit vain siksi koska osa väestöstä lihoo? Tulisiko liian painaville antaa porttikielto metroon? Vai tulisiko heidän maksaa kaksinkertainen maksu, oli kyse sitten kertalipusta tai kuukausikortista?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Länsimetro

On asiallista kysyä, tarvitseeko yhteiskunnan maksaa miljoonien siltaremontit vain siksi koska osa väestöstä lihoo?
Minäkin voisin kysyä, miksi minun pitää maksaa metrofanaatikkojen ja metrovelikerhon ylihintaisia ostoksia, joita tehdään kustannuksista välittämättä. Ja turha vastata, että nämä investoinnit on päätetty demokraattisesti, kun sen sääntöjä ei päätöksenteossa kuitenkaan noudateta, MOT.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Länsimetro

Jos ylipainoiset maksaa ylinmääräistä niin entä esim. minä jolla on normaalia alhaisempi paino (BMI about 18 tai alle joskus). Saanko alennusta?
 
Vs: Länsimetro

Entä jos on ylipainoinen, mutta ei polta ja ryyppää. Kompensoiko se?
 
Vs: Länsimetro

Haitoista maksetaan korkeampaa hintaa. Esimerkiksi juurikin epäterveellinen, rasvainen ja epäeettinen ruoka pitäisi laittaa suuremmalle verolle, sillä terveydenhuollon miljardimenot johtuvat siitä ettei ihmiset välitä terveydestään.
Ei ole alennuksia eikä kompensaatioita pienemmästäpainosta tai terveydentilaan liittyen. Vain haitoista maksetaan korkeampaa hintaa. Läski on kuin yhteuskunnan terrorisointia, sillä yleisimmät kuolinsyyt; sydän- ja verisuonitaudit sekä syövät ovat elintasosairauksia, ja johtuvat vääristä (vapaista) valinnoista, jä nämä maksavat miljardeja terveydenhuoltomenoina. Ja voisi tästä laajentaa myöskin alhaiseen eläkeikään sekä väestön iän pituuteen. Ja moneen muuhun asiaan. Helpointa olisi kuitenkin kaksinkertainen maksu, sekä epäterveellisen, rasvaisen ja epäeettisen ruoan rankka verotus.
 
Se että sinä väität rasvaisen ruoan olevan epäterveellistä ei tee siitä totta. Tutkimuksia on puolesta ja vastaan. Jos ylhäältä aletaan päättää mikä on oikein ja siinä tapahtuukin moka, kuka ottaa vastuun?

Ihan karmii kun jotkut tosissaan ehdottaa että ihmisen päätösvalta ulkoistetaan valtiolle, tulee ihan mieleen se yksi maa...
 
Se että sinä väität rasvaisen ruoan olevan epäterveellistä ei tee siitä totta. Tutkimuksia on puolesta ja vastaan.

Se että sinä väität näin, ei toki tee epätotta siitä seikasta, että rasvaisen ruoan epäterveellisyydestä on olemassa erittäin vankkaa tieteellistä näyttöä ja että vastapuolella näyttö on erittäin hataraa, vaikkakin äänekästä. Varsinkin nykyisessä mediakulttuurissa, jossa lukijaklikit ansaitaan tarkoituksellisesta vastakkainasettelusta sekä epämääräisestä pyrkimyksestä nostaa myös poikkeavia ääniä esiin.
 
Epäterveellisen ruoan (vapaaehtoinen) syönti, eli epäterveellinen elämäntapa, on yhdistetty yleisimpiin kuolinsyihin kuten sydän- ja verisuonitauteihin sekä syöpiin, joiden hoito maksaa miljardeja terveydenhuoltomenoina. Epäterveellinen ruoka on usein myös tuotettu epäeettisesti. Ihminen on tehty liikkumaan, mitä olisi tapahtunut jos apina ei olisi koskaan pudonnut puusta, tai jos ihmiset eivät olisi lähteneet ylittämään jokia ja vuoria, tutkimaan ympäristöä? Epäterveellinen ruokavalio ja liikunnan puute yhdessä ovat paha yhdistelmä, ja se maksaa miljardeja. Mutta ei liikunnasta pelkästään ole apua jos syö epäterveellisesti. Tiedetään että elintasosairaudet johtuvat ihmisten valinnoista, ja että elintasosairaudet olevat yleisin kuolinsyy, ja että niiden hoito maksaa miljardeja. Olettekos viime aikoina katsoneet kuinka paljon terveydenhuollon budjetti on?

Tiedättekö mikä on stadin pulujen yleisin kuolinsyy? Sanovat että sydänkohtaus, koska syövät niin paljon ihmisten pois heittämiä ruokia. No tämän väitteen kanssa olen muistinvarassa, eikä minulla ole lähdettä laittaa, vaikka tieto kyllä saattaisi löytyä jostain sivulta.
 
On asiallista kysyä, tarvitseeko yhteiskunnan maksaa miljoonien siltaremontit vain siksi koska osa väestöstä lihoo?
En varmaankaan ymmärtänyt tätä kysymystä oikein, mutta kommentoidaan silti. Tässä maailmassa on moni muukin, siltojen rasitukseen vaikuttava asia muuttunut vuosien varrella. Ajoneuvojen keskimääräiset painot ovat kasvaneet vuosien varrella: laitapa vierekkäin esim. VW Golf 1970-luvun puolivälistä ja VW Golf 2010 -luvulta. Automalli on "hieman" paisunut vuosikymmenten saatossa...Jotenkin jännä mielikuva meikäläisellä, että aikaisemmin isoista autoista tunnetussa Yhdysvalloissa on nykyään tarjolla pienempiäkin henkilöautomalleja ja Euroopassa taasen henkilöautot tuntuvat paisuvan. Mitäs se siis tarkoittaakaan käytännössä, kun automainoksessa kehutaan "uutta, tilavampaa mallia"? ;)
Tulisiko liian painaville antaa porttikielto metroon? Vai tulisiko heidän maksaa kaksinkertainen maksu, oli kyse sitten kertalipusta tai kuukausikortista?
Jotenkin tulee mieleen eräs keskieurooppalainen valtio 1930- ja 1940-luvulla. Siellä kun pikku hiljaa suljettiin yhteiskunnan ulkopuolelle ihmisiä, jotka eivät vain soveltuneet muottiin. (Noh, ehkä turhan kärjistetty vertaus: kyseisessä keskieurooppalaisessa valtiossa asia kun ei jäänyt pelkästään yhteiskunnan ulkopuolelle sulkemiseen.)

Miten muuten määriteltäisiin "liian painava"? Kävin juuri terveystarkastuksessa ja minun todettiin olevan ylipainoinen, koska painoindeksini on yli 25. Lääkäri katseli meikäläistä ja totesi, ettei painoindeksi taida kertoa totuutta, kun hän piti meikäläistä kuitenkin hoikkana. :D
 
Tässä maailmassa on moni muukin, siltojen rasitukseen vaikuttava asia muuttunut vuosien varrella. Ajoneuvojen keskimääräiset painot ovat kasvaneet vuosien varrella --

Nyt puhuttiin kuitenkin metrosilloista. Ajoneuvosillat on varmasti mitoitettu niin, että kasvun varaa on henkilöautoissa. Niissä on kuitenkin huomioitu raskas liikennekin.

Jotenkin tulee mieleen eräs keskieurooppalainen valtio 1930- ja 1940-luvulla.

Hävisit.
 
Aidanseipäät painavat kokonaisuutena suurin piirtein saman verran kuin lainsäädännön porsaanaukkoja törkeästi hyväksikäyttävät rasvaisella ruualla mässäilijät kun metro lyödään seisomapokaan. En sano että aihe on ihan turhin mahdollinen, mutta trollin tapa avata tämäkin otsikko pakkoliittämällä asia jälleen metroon, johon se ei liity oikeastaan millään tavalla, on vähemmän yllättäen taas täysin naurettavaa. Lentoliikenteen osaltahan asiasta on käyty ihan aitoa keskusteluakin.
 
Tällainen ketju osiossa "Muuta joukkoliikenteessä"?
Suunnittelen tässä aihetta "Makkaran paisto metron virtakiskolla". Voisiko sen laittaa tuonne "Kehittämishankkeisiin"?
 
Nyt puhuttiin kuitenkin metrosilloista. Ajoneuvosillat on varmasti mitoitettu niin, että kasvun varaa on henkilöautoissa. Niissä on kuitenkin huomioitu raskas liikennekin.
No joo, niin taisi olla kai kirjoittajan ideana...;) Raskaassa liikenteessä on tosiaan sitä ajoneuvokohtaista painoa tullut lisää vuosien varrella aika roimasti.

Avaisitko hieman kommenttiasi?
 
Takaisin
Ylös