Sujuva joukkoliikenne ei ole muutenkaan kannusta liikuntaan, pikemminkin päinvastoin kun kuljetaan ratikallakin yhtä pysäkkiväliä.
Viimeisin muokkaaja vristo; 29.12.2012 kello 20:45.
Joo näin on, ja metron puutteista ja tehottomasta kaavoituksesta johtuen monet joutuvat kävelemään kilometrinkin matkoja. Metro siis laihduttaa asiakkaitaan. Kansanterveydellinen etu menetetään sillä, että ne, jotka eivät koe kilometrin kävelyä nykyaikaiseksi joukkoliikennepalveluksi, ajavat sitten kaikki matkansa autolla.
Kuka niitä metroja puntaroi matkustajineen? Ei kukaan. Eli kukaan ei valvo millainen on kuorman muutos esim. viimeisen 20 vuoden aikana. Tässähän on juuri se ongelmakin, vesitankit metroissa tarkoittaisivat että matkustajia täytyy olla muutama vähemmän - painon takia. Ja kun kukaan ei puntaroi metroja matkustajineen, ei sitä tiedä kuinka riskirajoilla jo nyt mennään. Itä-Helsingin täydennysrakentaminen on metron jälkeen ottanut sellaisen harppauksen, että ruuhka-aikaan metrot ovat välillä Rautatientori-Herttoniemi aivan tupaten täynnä, ja ihmiset valittavat ahtaudesta.
Tämä on täysin irrelevanttia.
Ensinnäkään nykyisiä vaunujen koreja ei ole suunniteltu siihen, että niihin voisi jälkikäteen laittaa tuosta noin vaan mitään säiliöitä. Jos tällaiseen ratkaisuun ylipäätään päädytään, tarkoittaa se huomattavia muutoskustannuksia, kun korin kantavuus ja rakenteet on mietittävä uudestaan. Toisekseen jos vaunuissa täytyy mielestäsi olla nykyistä vähemmän matkustajia miten sen meinaat toteuttaa? Pienentämällä matkustamoa neljänneksellä? Vai jotain muuta Hölmölän tuohuun verrattavaa?
Tämä heitto on ilmeisesti huumoria? Nykyiset vaunut on suunniteltu siten, että niillä voidaan kuljettaa suunniteltu maksimikuorma.
Hah. Tämän voi mainiosti huomata Sörnäisten ja Mellunmäen välillä. Metron vaikutusalueella ei ole käytännössä rakennettu mitään mainittavaa Metron tulon jälkeen. Lisäksi asemien ympäristöistä valtaosa on autoväyliä, joutomaata ja tyhjiä tontteja. Ainoa poikkeus on Rastila-Vuosaari alue, jossa lähiötä rakennettiin metron tulon aikana ja sen jälkeen. Tosin pääsääntöisesti yli kohtuullisen kävelymatkan päähän liityntäliikenteen varaan. Että kovin vaatimattomaksi on jäänyt.
Tähän metrokioski on tarjonnut ratkaisuksi kaksi vaunua lyhempiä junia.
Näin se nyt vaan menee
Myllypuron metroaseman ympäristön lisärakentaminen, Puotilan metroaseman ympäristön lisärakentaminen, molemmille on myös jatkoa suunniteltu. Herttoniemen aseman uudelleen rakentaminen ja ympäristön rakentaminen on ainakin suunnitteilla. Itäkeskuksen aseman viereen on suuria suunnitelmia Itäväylän kattamisen kautta. Ehkä nämä eivät ole mainittavia kohteita.
Joutomaata tosiaan on toistaiseksi Herttoniemen aseman lähistöllä. Ja tietenkin on aikaa kulunut ennen kuin on alkanut tapahtua ja kuluu ennen kuin rakentaminen alkaa uusissa kohteissa.
Jos nyt oikein kaivellaan, niin koko Itäkeskuksen kauppakeskus on rakennettu metron tulon jälkeen. Se lienee aika mainittava?
Tämä on muuten erittäin hyvä kysymys.
Tämä taas ei, sillä joukkoliikenteen kannattavuus kärsii heti, jos se joutuu jakamaan kaistan muun liikenteen kanssa (joukkoliikenne hidastuu ja suoritetta joudutaan hidastamaan samalla, kun matkustajat siirtyvät muihin kulkumuotoihin).
Sakari Kestinen
Sanoisin että joukkoliikenteen kannattavuus ei parane perimällä lipun hinta painon mukaan, mutta joitakin tarkennuksia voisi tehdä tariffipolitiikkaan kuten esim lopettaa ilmaismatkat lastenvaunujen kanssa kulkevilta ja joitakin alennuksia tarkistaa, esim poistaa opiskelija-alennus lukukausien väliseltä ajalta kesällä.
t. Rainer
No, on toki nämäkin. Kokonaisuutta katsellen tämä on kuitenkin vaatimatonta.
Kyllä, suunnitelmiahan on aina. Pointtini oli kuitenkin se, että täydennysrakentamiseen on ollut aikaa jo useampi vuosikymmen, mutta silti monessa potentiaalisessa paikassa ei ole rakennettu mitään.
Kauppakeskusta on rakenneltu ajan mittaan, mutta tietysti autokaupunkilähtöisesti. Metro täydentää vain autokaupunkikokonaisuuden joukkoliikennepuolta.
Näin se nyt vaan menee
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Ja tämä ilmeisesti kannustaisi joukkoliikenteen käyttöön ja lisäisi joukkoliikenteen houkuttelevuutta yksityisautoiluun nähden?
---------- Viestit yhdistetty klo 0:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 0:13 ----------
Tunnetusti opiskelijat kulkevat myös muina kellonaikoina. Mielestäni opiskelijalippujen aikarajottaminen olisi suoranaista kettuilua. Joukkoliikenteen houkuttelevuus on nykyisinkin riittävän huono, sitä ei tarvitse heikentää entisestään.
Näin se nyt vaan menee
Kantis hei, kyllä kaluston paino matkustajineen on tiedossa. Tietysti sen täytyy olla, se on yksi keskeisimpiä ominaisuuksia kiskokalustossa. Ja yksi, josta valmistajat mieluusti lipsuvat ylöspäin.
Se, että joku nostaisi metrovaunun täynnä matkustajia puntarille ja katsoisi lukemaa, ei nyt ihan ole sama asia. Metrovaunun tyhjäpaino tiedetään ja metrovaunun matkustajamäärä, muutoksineen 1982—2012, tiedetään, samoin suomalaisten keskipaino. Ei siis tarvita jättiläisen kättä siirtämään vaunu vaa'alle.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa