Sivu 4 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/62

Viestiketju: Lisämaksut ylipainoisille matkustajille

  1. #46
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1265

    oletus Vs: Lisämaksut ylipainoisille matkustajille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Kansanterveydellinen etu menetetään sillä, että ne, jotka eivät koe kilometrin kävelyä nykyaikaiseksi joukkoliikennepalveluksi, ajavat sitten kaikki matkansa autolla.
    ...ja lähtevät illalla erikseen urheilemaan - autolla.

    Taitaa olla vain puhdas asennekysymys, miten suhtautuu kilometrin kävelymatkaan. Joillekin kilometrin kävely on hyvää hyötyliikuntaa, joillekin muille taasen tekosyy vaihtaa "mukavampaan" liikennevälineeseen (niin kuin kirjoititkin).
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  2. #47

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Lisämaksut ylipainoisille matkustajille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Eikös opiskelijalippu voisi toimia vastaavalla tavalla kuin koululaislippu? Alennus tulee vain sillä ajalla kun sitä mahdollista matkaa opiskelupaikkaan tehdään. Esim. 7-18.
    Opiskelijahintainen lippu ei ole tarkoitettu kodin ja opiskelupaikan välisiin matkoihin, vaan opiskelijoiden yhdeksi tukimuodoksi.

  3. #48
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Lisämaksut ylipainoisille matkustajille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Eikös opiskelijalippu voisi toimia vastaavalla tavalla kuin koululaislippu? Alennus tulee vain sillä ajalla kun sitä mahdollista matkaa opiskelupaikkaan tehdään. Esim. 7-18.
    Ja kello 20.00 loppuvalta luennolta kotiin matkaavat kiittävät...

  4. #49

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Lisämaksut ylipainoisille matkustajille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    Ja kello 20.00 loppuvalta luennolta kotiin matkaavat kiittävät...
    Ja klo 22:een koulun tietokoneluokassa koulutöitä tekevät vielä lisää. Ja 24:ään. Ja 02:een. Ainakin sekä Helsingin yliopistossa että Aalto-yliopistossa on mahdollisuus käyttää tietokoneita ympäri vuorokauden, ja jotkut niin myös tekevät.

    Voisi sanoa, että keskimäärin opiskelijalippu on ihan yhtä hyvä kuin koululaislippukin, koska opiskelijalipusta pitää puolet maksaa itse, mutta vastapainoksi siitä saa kaksinkertaisen hyödyn.

  5. #50
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: Lisämaksut ylipainoisille matkustajille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    ...ja lähtevät illalla erikseen urheilemaan - autolla.
    Kävin aikanaan Pitäjänmäen SATSissa silloin kun se avattiin, aluksi pihalla oli muutama parkkiruutu kun halli ei ollut valmis. Olisitte kuulleet sen porun näiden aktiiviliikkujien suusta kun spinningtunnille päästäkseen piti pysäköidä tiesmihin 500m päähän... Ei voinut kuin nauraa.

  6. #51
    Nrg
    Nrg ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    04.01.2008
    Viestejä
    185

    oletus Vs: Lisämaksut ylipainoisille matkustajille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Koala Näytä viesti
    Kävin aikanaan Pitäjänmäen SATSissa silloin kun se avattiin, aluksi pihalla oli muutama parkkiruutu kun halli ei ollut valmis. Olisitte kuulleet sen porun näiden aktiiviliikkujien suusta kun spinningtunnille päästäkseen piti pysäköidä tiesmihin 500m päähän... Ei voinut kuin nauraa.
    Hieman ohi aiheen, mutta tämä on kaikessa ristiriitaisuudessaankin varmaan osa nykyistä palvelukäsitystä. Kun tuote on spinning, eikä kävely, on asiakkaalle helppo saavutettavuus (lue: parkkipaikka) osa spinningtuntikokonaisuutta, mutta kävely sinne esimerikiksi huonossa säässä ei. Ehkä tietoisuus omista tarpeista on nykyään niin voimakasta, että ajankäyttö erilaisiin liikuntamuotoihin osataan jaksottaa niinkin tarkasti tai tehokkaasti, että autolla tosiaan pitää päästä aivan viereen eikä kävely tule kyseeseen. Sama pätee mihin tahansa liikkumismuotoonkin palveluna - tarkoitus on päästä helposti ja nopeasti paikasta a paikkaan b ja kaikki muu jopa hyödyllinen sillä välillä vain huonontaa palvelua kun palvelulta haluttu tulos ja tavoite on noinkin selkeä. Siksi en esimerkiksi pidä metroasemien vaihtoterminaalien ruokaostosmahdollisuuksia minään vahvuuksina, vaan korkeintaan mahdollisuutena paikata huonosti toteutetun palvelun huonoja puolia.

    Tällä foorumilla taitaa olla parikin markkinointiekonomia, jotka osannevat ainakin antaa näkemyksensä asiaan.

  7. #52

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    970

    oletus Vs: Lisämaksut ylipainoisille matkustajille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nrg Näytä viesti
    Hieman ohi aiheen, mutta tämä on kaikessa ristiriitaisuudessaankin varmaan osa nykyistä palvelukäsitystä. Kun tuote on spinning, eikä kävely, on asiakkaalle helppo saavutettavuus (lue: parkkipaikka) osa spinningtuntikokonaisuutta, mutta kävely sinne esimerikiksi huonossa säässä ei. Ehkä tietoisuus omista tarpeista on nykyään niin voimakasta, että ajankäyttö erilaisiin liikuntamuotoihin osataan jaksottaa niinkin tarkasti tai tehokkaasti, että autolla tosiaan pitää päästä aivan viereen eikä kävely tule kyseeseen.
    Näin on, ja liiketoiminnassa on yleensäkin kysymys siitä, että asiakas haluaa jotain, ja sitä hänelle sitten tarjotaan. Jos ei tarjota, ei ole kauan mitään liiketoimintaakaan. Ei mikään kuntosaliyritys voi alkaa irvailemaan, kuinka asiakkaat ovat liian ylipainoisia ja laiskoja, jos eivät tyydy 500 metrin päässä olevaan parkkipaikkaan, saati väittää,että tämä meidän kuntosali on Euroopan paras, vaikkei olekaan.

    Joukkoliikennepiireissä tällainen asennevika rehottaa. Asiakas on väärässä, jollei ymmärrä viisaampien tekemiä ratkaisuja ja laiska lihapulla, jos ei pidä kilometrin kävelymatkaa miellyttävänä osana joukkoliikenteen "palvelua". Ylimielistä.

  8. #53
    Nrg
    Nrg ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    04.01.2008
    Viestejä
    185

    oletus Vs: Lisämaksut ylipainoisille matkustajille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Näin on, ja liiketoiminnassa on yleensäkin kysymys siitä, että asiakas haluaa jotain, ja sitä hänelle sitten tarjotaan.
    Tämä on luonnollisesti aivan totta. HSL-liikenteen suunnittelu ja menestys ei kuitenkaan ole liiketoimintaa, vaan pikemminkin päin vastoin. Tuntuu että se nähdään pakollisena pahana, yhdistelmänä sosiaalitoimea ja autoilun mahdollistamista. Mitäpä jos HSL:n henkilöstön palkkausta sidottaisiin esimerkiksi joukkoliikenteen kulkumuoto-osuuden kehitykseen HSL-alueella? Alkaisiko mainittuun kuntayhtymään silloin syntyä markkinointiosaamista ja todellista halua kokonaisten ja kunnollisten palveluiden tuottamiseen? Nähtäisiinkö mahdolliset asiakkaat ja kohderyhmät silloin hieman uudella tavalla?

    Ja ajatuksesta lipunhinnasta painon mukaan... Jos nyt ei muuta keksi, niin tekninen toteutus olisi ainakin jokseenkin haastavaa. Pitäisi päättää, kuinka usein asiakkaat punnitaan hintakertoimen määrittämiseksi vai asennettaisiinko vaa'at asemille ja joukkoliikennevälineisiin suoraan. Asiakkaiden hyppyyttäminen Asematunnelin palvelutoimistossa vaikkapa kerran kuussa punnituksen takia saattaisi karkoittaa asiakkaita. Toisaalta liian pitkä hintakertoimen määrittelyaikaväli ei palkitse laihduttavia kun hintakaan ei muutu, mutta suosii aikavälin alussa laihana punnittuja, mutta sen aikana lihonneita edellisten kustannuksella.

    Väittäisin, että hankalaksi menee, mikäli järjestelmästä haluaa oikeudenmukaisen tehdä, jos se nyt hieman maailmankatsomuksestakin riippuen edes on mahdollista.

    Lisäys: Totean nyt siis vielä, että vaikka asiasta on keskusteltu tässä ketjussa, eivät esimerkiksi kansanterveydelliset syyt kuulu joukkoliikenteen suunnitteluun. Joukkoliikenne on suunniteltu oikeastaan parhaimmillaan silloin, kun se mahdollistaa ihmisten liikkumisen ilman liikuntaa, halusipa sen nähdä huonona tai hyvänä puolena. Mikäli kansanterveyttä aletaan ylhäältä tuputtamaan joukkoliikenneasiakkaille, kohdistuu se vain joukkoliikenteen pakkokäyttäjiin vapaaehtoisten siirtyessä paremmin tarkoituksensa täyttäviin lliikennemuotoihin eli autoiluun. Ylipainohinntoitteluun en ota muuten kantaa kuin tuon toteutuksen vaikeuden. Kuitenkin tällainen hintadifferointi mielestäni häätää ylipainoisia ennemin autoiluun kuin kannustaa terveellisempiin elämäntapoihin, joten ainakin se olisi hyvä ottaa huomioon sellaista suunnitellessa.
    Viimeisin muokkaaja Nrg; 31.12.2012 kello 14:41. Syy: Jatkettu hieman

  9. #54

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Lisämaksut ylipainoisille matkustajille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nrg Näytä viesti
    Hieman ohi aiheen, mutta tämä on kaikessa ristiriitaisuudessaankin varmaan osa nykyistä palvelukäsitystä. Kun tuote on spinning, eikä kävely, on asiakkaalle helppo saavutettavuus (lue: parkkipaikka) osa spinningtuntikokonaisuutta, mutta kävely sinne esimerikiksi huonossa säässä ei. -- Tällä foorumilla taitaa olla parikin markkinointiekonomia, jotka osannevat ainakin antaa näkemyksensä asiaan.
    Vasta kandi, ja maisterinakin oikeastaan viestinnän maisteri, mutta minunkin näkemykseni mukaan olet täsmälleen oikeassa. Tosin tämän toteamiseen ei tarvitse markkinoinnin opintoja, kun ajattelee sitä, miksi sinne spinningtunnille ylipäätään mennään: koska siellä se liikunta on mukavampaa. Siksi on selvää, ettei kaupunkikävely sitä korvaa. Tosin kaupunkikävelyn profiilia liikuntamuotona pitäisi ylipäätään nostaa. Se on toki vaikeaa niin kauan kuin pitää joka paikkaan tehdä ihmisille parkkipaikkoja, että pääsevät käymään spinningtunneilla autolla...

  10. #55

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kalle. Näytä viesti
    Miksi minun pitää maksaa joukkoliikenteen tukea verojen muodossa ylipäätään. Miksei joukkoliikennettä suunnitella niin että se on itsekannattavaa.
    Koska tälläinen joukkoliikenne edellyttäisi, että autoilu on hidasta ja vaivalloista. Vaikka autoille jätettäisiin reilusti tilaa kadulla, ei liikkuminen voisi olla nopeaa. Opintomatkalle voi mennä Helsingin kantakaupunkiin, jossa on itsekannattava joukkoliikenne: raitiovaunut. Kannattava joukkoliikenne kun perustuu tiheään kaupunkiin, ripeä autoilu väljään lähiöön.

    Väljässä lähiössä, jossa autoilu sujuu, joukkoliikenne on välttämättä tehotonta: matkustajia on yhteen suuntaan kerrallaan ja yhtä matkustajaa kohti on ajettava pitkä matka. Täällä itsekannattava joukkoliikenne olisi hinnoiteltava niin, että autottomien olisi ostettava auto tai muutettava keskustaan. Keskustaa kun Suomessa ei rakenneta, järjettömien keskusta-asuntojen hintojen vuoksi kaikki ostaisivat auton.

  11. #56
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Lisämaksut ylipainoisille matkustajille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Kyllä, suunnitelmiahan on aina. Pointtini oli kuitenkin se, että täydennysrakentamiseen on ollut aikaa jo useampi vuosikymmen, mutta silti monessa potentiaalisessa paikassa ei ole rakennettu mitään.
    Näinhän se henkilöautokaupungissa menee, valitettavasti.

  12. #57
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Lisämaksut ylipainoisille matkustajille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    miksi sinne spinningtunnille ylipäätään mennään: koska siellä se liikunta on mukavampaa.
    Se on aika jännä, että monet näkevät sen noin päin, kun itse näen sen tismalleen päin vastoin: kerran spinningissä ja vain muutaman kerran ylipäätään kuntosalilla käyneenä harva paikka on yhtä vastenmielinen kuin spinningtunti pimeässä luolassa ja kuntosali täynnä hikisiä hedonisteja (kärjekkäästi ilmaistuna).

    Rullaus vaihtuvassa maisemassa raikkaassa ulkoilmassa on vuodenajasta ja säästä riippumatta ainakin mulle itsestäänselvä vaihtoehto, sillä myös säästää aikaa kun ei tarvitse erikseen siirtyä ja erikseen kuntoilla.

    Mut mä ajattelenkin hyötyliikunnan nimenomaan niin, että se liikunta tulee kivana sivutuotteena, kun se varsinainen insentiivi on joku ihan muu. Jos painoja nostamalla tai vatsalihasliikkeitä tekemällä voisi liikkua kaupungissa, olisin varmaan aikamoinen kehäraakki, toisin kuin nyt. Eli ensi kesänä soutelemaan…
    Sakari Kestinen

  13. #58

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Lisämaksut ylipainoisille matkustajille

    Länsimaalaisessa yhteiskunnassa kaikkia ihmisiä pitää kohdella tasaveroisesti. Lisämaksu ylipainon vuoksi on yksinkertaisesti syrjintää. Jos sille linjalle lähdettäisiin niin mihin vedettäisiin raja, pitäisikö pyörätuolin tai lastenrattaiden kanssa joukkoliikenteessä matkustaville määrätä tuplahinnat koska hehän vievät liikennevälineessä enemmän tilaa.

    Pääkaupunkiseudulla ulkopaikkakuntalaiset maksavat kuukausilipuistaan enemmän kuin paikkakuntalaiset ja Lappeenrannassa ulkomaalaiset vaihto-opiskelijat eivät saa opiskelija-alennusta paikallisliikenteessä. Seutulippua ei myöskään myydä lainkaan ulkopaikkakuntalaisille pääkaupunkiseutua lukuunottamatta. Nämäkin epäkohdat olisi syytä korjata.

  14. #59

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Lisämaksut ylipainoisille matkustajille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hartsa Näytä viesti
    Länsimaalaisessa yhteiskunnassa kaikkia ihmisiä pitää kohdella tasaveroisesti. Lisämaksu ylipainon vuoksi on yksinkertaisesti syrjintää. Jos sille linjalle lähdettäisiin niin mihin vedettäisiin raja, pitäisikö pyörätuolin tai lastenrattaiden kanssa joukkoliikenteessä matkustaville määrätä tuplahinnat koska hehän vievät liikennevälineessä enemmän tilaa.
    Kysymys onkin siitä, missä määrin ylipaino on itseaiheutettu valinta. Pyörätuolin käyttö ei ole, ja lastenvaunujen kanssa liikkuminen on koko yhteiskunnan tasoa ajatellen välttämätöntä, vaikka lapsen hankkiminen yksilötasolla onkin oma valinta.

    Tämä ei siis ollut kannanotto siitä, onko ylipaino oma valinta vai ei. Vaan vain huomautus, että siitä tämä koko kysymys seuraa.

  15. #60
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Lisämaksut ylipainoisille matkustajille

    Pyörätuolin käyttökin saattaa olla itse aiheutettua (sukellus tuntemattomaan veteen, humalaisen ulosajo jne). Eikö tuollaisissa tapauksissa pitäisikin ottaa lisämaksua?

Vastaavia viestiketjuja

  1. HKL: Kulosaaren metroasema avataan matkustajille
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 05.09.2012, 20:54
  2. VR: Vikaantuneen Allegron matkustajille hyvitystä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 20.12.2011, 17:22
  3. HSL: Joukkoliikenteen pitää olla turvallista sekä henkilöstölle että matkustajille
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 22.09.2011, 08:30
  4. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.10.2010, 12:50
  5. Lusiin terminaali matkustajille ja rahdille
    kirjoittanut Epa foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 28.09.2008, 01:01

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •