Lipuntarkastukset joukkoliikenteessä

Liittynyt
4 Lokakuu 2009
Viestit
3,220
Suoritetaanko lippujen tarkastusta HSL-alueen, Turun, Tampereen sekä VR:n lähi- ja kaukojunien lisäksi missään muualla? Onko esim. Matkahuollolla tai liikennöitsijöillä lipuntarkastajia? Monet lipputuotteethan ovat henkilökohtaisia, joten jos kuljettaja on ainoa niitä valvova henkilö, on niiden väärinkäyttö helppoa.
 
Suoritetaanko lippujen tarkastusta HSL-alueen, Turun, Tampereen sekä VR:n lähi- ja kaukojunien lisäksi missään muualla? Onko esim. Matkahuollolla tai liikennöitsijöillä lipuntarkastajia?

Ei, koska lipuntarkastajan tulee olla viranomainen. Eikä tietääkseni lipuntarkastajia ole Turussa ja Tampereellakaan. Ainoa toimivaltainen viranomainen on HSL, jolle lain mukaan voidaan myöntää myös valtakunnallinen junaliikenteen lipuntarkastus. Oikeudet myöntää liikenne- ja viestintäministeriö. Oikeus voidaan HSL:n lisäksi antaa mille tahansa kunnalle, mutta ilmeisesti ei ole haettu. Muutos on ollut myös voimassa vasta 6 vuotta.

Pysäköintivalvontamaksulakia tosin on sovellettu niin, että sen rinnalla voi olla myös yksityisoikeudellinen valvontamaksu. En näe suuria syitä, miksei samaa voisi soveltaa joukkoliikenteessäkin: astumalla yksityisen bussiyrityksen bussiin solmit sopimuksen, jossa sinulle lätkäistään valvontamaksu, jos matkustat ilman oikeaa lippua. Bussifirmat tuskin haluavat näin tehdä, kun siinä menisi maine helposti. Väärinkäyttö lienee niin vähäistä, ettei se kannattaisi taloudellisestikaan.
 
Eikä tietääkseni lipuntarkastajia ole Turussa ja Tampereellakaan.

Molemmissa on. Niissä tosin liputtomille matkustajille ei määrätä tarkastusmaksua, vaan velvoitetaan vain ostamaan lippu. Turussa lisäksi liikennöitsijä saa liikennöintisopimuksen perusteella sanktiomaksun, jos kyydistä löytyy ilman asianmukaista matkalippua oleva matkustaja.
 
Tampereella näki lipuntarkastajan noin kerran-pari vuodessa silloin, kun TKL vastasi myös nykyisin joukkoliikenteen tilaajalle kuuluvista asioista. Tilaaja-tuottaja-malliin siirtymisen jälkeen 2006 en ole nähnyt tarkastajaa kertaakaan, enkä edes tiedä onko niitä enää: periaatteessa kai se tehtävä kuuluu pysäköinninvalvojille, sillä muistan uutisen, jossa kerrottiin TKL:n smurffien muuttuvan punatakeiksi.
 
Turussa lisäksi liikennöitsijä saa liikennöintisopimuksen perusteella sanktiomaksun, jos kyydistä löytyy ilman asianmukaista matkalippua oleva matkustaja.
Pitääkö paikkansa vuosia sitten kuulemani juttu, että tuo sanktio peritään kuljettajalta?
 
Pitääkö paikkansa vuosia sitten kuulemani juttu, että tuo sanktio peritään kuljettajalta?

10v sitten kun kaveri meni Turkuun ajaan niin silloin ainkin sanoi että kuski saa siitä sanktioita. Eikä kuulemma oma 7v poikakaan saanut olla kyydissä ilman maksua :icon_frown:
 
Ei, koska lipuntarkastajan tulee olla viranomainen. Eikä tietääkseni lipuntarkastajia ole Turussa ja Tampereellakaan. Ainoa toimivaltainen viranomainen on HSL, jolle lain mukaan voidaan myöntää myös valtakunnallinen junaliikenteen lipuntarkastus. Oikeudet myöntää liikenne- ja viestintäministeriö. Oikeus voidaan HSL:n lisäksi antaa mille tahansa kunnalle, mutta ilmeisesti ei ole haettu. Muutos on ollut myös voimassa vasta 6 vuotta.

Onko todella näin? Itseltäni on ainakin kerran kaukojunissa tarkasteetu lippu, välillä Turku - Tampere Ruisrockin aikaan. Liiveissä luki muistaakseni silloin Rautatievirasto.
 
Onko todella näin? Itseltäni on ainakin kerran kaukojunissa tarkasteetu lippu, välillä Turku - Tampere Ruisrockin aikaan. Liiveissä luki muistaakseni silloin Rautatievirasto.

HSL ja sen edeltäjä YTV ovat vastanneet koko Suomen junaliikenteen lipuntarkastuksista 1.1.2008 alkaen. Sitä ennen lippujen tarkastuksen hoiti Rautatievirasto.
 
Joka puolestaan perustettiin 1.9.2006. Sitä ennen tarkastuksista huolehti ≠ eli Ratahallintokeskus.

Ja sitä ennen siis VR, aikanaan valtion virastona. Ja sitä kauemmas menneisyyteen emme voi enää mennäkään. :) Kaiken järjen mukaan tarkastusmaksutoiminta on siirtynyt RHK:lle välittömästi sitä perustettaessa eli 1995, koska VR ei yhtiönä enää voinut jakaa viranomaismaksuja.

Kaukojunien lisäksi tarkastusmaksuja ovat kai jakaneet siis YTV ja HKL, olemassaolonsa loppuun asti. Ja siitä minulla ei mitään hajua olekaan, milloin nämä tarkastusmaksut ovat aloittaneet, sen enempää kuin VR:kään. Sen vain muistan, että en muista aikaa, jolloin junissa ei olisi niitä tauluja tarkastusmaksuista ollut. Varhaisimman muistoni aikaan se taisi olla 200 markkaa.
 
HSL ja sen edeltäjä YTV ovat vastanneet koko Suomen junaliikenteen lipuntarkastuksista 1.1.2008 alkaen. Sitä ennen lippujen tarkastuksen hoiti Rautatievirasto.

Kyseinen tapahtuma sattui kuitenkin vuoden 2009 kesällä, toki liivissä lukevan työnantajan nimen voi muistaa väärinkin
 
Kyseinen tapahtuma sattui kuitenkin vuoden 2009 kesällä, toki liivissä lukevan työnantajan nimen voi muistaa väärinkin

Tosin minäkin muistelisin, että rautatievirasto hoiti niitä tarkastuksia pidempään. Jopa niin, että mä en edes muista, että YTV olisi missään vaiheessa hoitanut kaukojunien tarkastusta, vaan että vasta HSL sai sen hoidettavakseen. Mutta minulla ei ole mitään lähdeviitettä kyllä.
 
Tosin minäkin muistelisin, että rautatievirasto hoiti niitä tarkastuksia pidempään. Jopa niin, että mä en edes muista, että YTV olisi missään vaiheessa hoitanut kaukojunien tarkastusta, vaan että vasta HSL sai sen hoidettavakseen. Mutta minulla ei ole mitään lähdeviitettä kyllä.

En jaksa minäkään muistaa, milloin muutos tapahtui, mutta muistelisin, että niissä tarkastusmaksutauluissa ehti kaukojunissakin lukea YTV (tai logon mukaisesti ytv) jonkin aikaa.
 
Tosin minäkin muistelisin, että rautatievirasto hoiti niitä tarkastuksia pidempään. Jopa niin, että mä en edes muista, että YTV olisi missään vaiheessa hoitanut kaukojunien tarkastusta, vaan että vasta HSL sai sen hoidettavakseen. Mutta minulla ei ole mitään lähdeviitettä kyllä.

Lippujen tarkastus siirtyi Rautatievirastolta YTV:lle 1.1.2008 alkaen (ja edelleen HSL:lle 1.1.2010 alkaen), kuten aiemmassa viestissäni jo sanoin.

LVM:n tiedote asiasta lokakuulta 2007.
 
Takaisin
Ylös