Millä laivoilla olet matkustanut?

Päivityksiä:

Eckerö Line
  • Finlandia
Saimaan Matkaverkko
  • Carelia
Silja Line
  • Finnjet
  • Silja Serenade
  • Silja Symphony
  • SuperSeaCat Four
Tallink
  • Baltic Queen
  • Georg Ots
  • Romantika
  • Star
  • Superstar
  • Vana Tallinn
Viking Line
  • Cinderella
  • Gabriella
  • Isabella
  • Mariella
  • Rosella
  • Viking Grace
  • Viking XPRS
 
Päivityksiä:

Eckerö Line
  • Finlandia
Saimaan Matkaverkko
  • Carelia
Silja Line
  • Finnjet
  • Silja Serenade
  • Silja Symphony
  • SuperSeaCat Four
Tallink
  • Baltic Queen
  • Georg Ots
  • Romantika
  • Star
  • Superstar
  • Vana Tallinn
  • Victoria I
Viking Line
  • Amorella
  • Cinderella
  • Gabriella
  • Isabella
  • Mariella
  • Rosella
  • Viking Grace
  • Viking XPRS
 
Päivityksiä:

Eckerö Line
  • Finlandia
Saimaan Matkaverkko
  • Carelia
Silja Line
  • Finnjet
  • Galaxy
  • Silja Serenade
  • Silja Symphony
  • SuperSeaCat Four
Tallink
  • Baltic Queen
  • Georg Ots
  • Isabelle
  • Romantika
  • Star
  • Superstar
  • Vana Tallinn
  • Victoria I
Viking Line
  • Amorella
  • Cinderella
  • Gabriella
  • Isabella
  • Mariella
  • Rosella
  • Viking Grace
  • Viking XPRS
 
Päivityksiä jälleen:

Eckerö Line/Linjen
  • Eckerö
  • Finlandia
Saimaan Matkaverkko
  • Carelia
Silja Line
  • Baltic Princess
  • Finnjet
  • Galaxy
  • Silja Serenade
  • Silja Symphony
  • SuperSeaCat Four
Tallink
  • Baltic Queen
  • Georg Ots
  • Isabelle
  • Romantika
  • Star
  • Superstar
  • Vana Tallinn
  • Victoria I
Viking Line
  • Amorella
  • Cinderella
  • Gabriella
  • Isabella
  • Mariella
  • Rosella
  • Viking Grace
  • Viking XPRS
 
Päivitetäänpäs listaa...

Silja Line: Serenade, Symphony, Europa, Galaxy, Festival, Finlandia, Silvia Regina, Wellamo, Svea, Finnjet
Viking Line: Isabella, Amorella, Cinderella, Mariella, Olympia, Gabriella, XPRS, Sally, Rosella sekä jommalla kummalla parivaljakosta Saga/Song (en enää muista kumpi), Grace
Tallink: Fantaasia, Meloodia, Victoria, Baltic Princess, Star, Baltic Queen
Eckerö Line: Nordlandia
Sally Albatross
Scandlines: Deutschland, Schleswig-Holstein, Prins Richard
Transfennica: Gleichberg
TT-Line: Nils Holgersson
Lisäksi parilla Finnlinesin laivalla, joiden nimiä en muista tähän hätään.
 
Jaa-a, pitäisiköhän yrittää.

Finnjet Enso-Gutzeitin aikaan
Silja Line: Silvia Regina, Silja Symphony, Silja Serenade, Finnjet
Georg Ots
Sally Albatross ennen ja jälkeen uudelleenrakennuksen
Delfin Clipper
Ålandstrafiken: Ejdern
Tallink: Fantaasia*, Baltic Queen, Star, Superstar
Viking Line: XPRS, Gabriella
Linda Linen aluksia, en muista mitä
Joku marokkolainen autolautta La Lineasta Tangeriin
Joku espanjalainen kantosiipialus Ceutasta La Lineaan
Jotain kantosiipialuksia Hongkongista Macaoon ja takaisin
Jotain kantosiipialuksia Las Palmasista Santa Cruz de Tenerifeen ja takaisin, taisi olla Fred Olsenin
Joku paatti Buenos Aires – Colonia ja takaisin, en muista enää oliko vars. lautta vai pienempi kantosiipi

* En ole ihan varma Fantaasiasta. Joku tuollainen, missä oli suomalaisittain hassu tuplavokaali. Maaliskuussa 2000 sellainen n. 24 tunnin risteily Helsingistä Tallinnaan ja takaisin. Osaako joku vahvistaa näillä tiedoilla, mikä laiva se oli?
 
Korjausta listaan, kun muistin yhden matkan laivat väärin:

Eckerö Line/Linjen
  • Eckerö
  • Finlandia
Saimaan Matkaverkko
  • Carelia
Silja Line
  • Baltic Princess
  • Finnjet
  • Galaxy
  • Silja Festival
  • Silja Serenade
  • Silja Symphony
  • SuperSeaCat Four
Tallink
  • Baltic Queen
  • Isabelle
  • Romantika
  • Star
  • Superstar
  • Victoria I
Viking Line
  • Amorella
  • Cinderella
  • Gabriella
  • Isabella
  • Mariella
  • Rosella
  • Viking Grace
  • Viking XPRS
 
Päivitystä:

DFDS Seaways
  • Pearl Seaways
Eckerö Line/Linjen
  • Eckerö
  • Finlandia
Saimaan Matkaverkko
  • Carelia
Scandlines
  • Aurora af Helsingborg
Silja Line
  • Baltic Princess
  • Finnjet
  • Galaxy
  • Silja Festival
  • Silja Serenade
  • Silja Symphony
  • SuperSeaCat Four
Stena Line
  • Stena Danica
  • Stena Saga
Tallink
  • Baltic Queen
  • Isabelle
  • Romantika
  • Star
  • Superstar
  • Victoria I
Viking Line
  • Amorella
  • Cinderella
  • Gabriella
  • Isabella
  • Mariella
  • Rosella
  • Viking Grace
  • Viking XPRS
 
Tänä vuonna suurin osa tullut.
Tallink Silja:
Silja Symphony
Galaxy
Baltic Princess
Superstar
Isabelle
Baltic Queen
Silja Europa
Star
Silja Opera
(Silja Serenadelle matka varattuna)

Viking Line:
Amorella
Viking Cinderella
Viking Grace

Finnlines:
Finnstar
Finnlady

St. Peter Line
Princess Maria
 
Kaikenlaisia laivoja ja reittejä, ehkä seuraavat kannattaa mainita nimeltä:

Finnfellow, Hargshamn-Uusikaupunki
Railship II, Travemünde-Hanko
Folkliner, Gävle-Kaskinen
Kalla IV, Kalajoki-Maakalla-Kalajoki
Tuula II, Vuonislahti-Koli
Linta, Kuhmoinen-Sysmä
Elias Lönnrot, Mänttä-Keuruu

+ perusreittejä sekä laivoja:
Helsinki-Tukholma (alkaen S/S Aallotar), Helsinki-Tallinna, Helsinki-Gdańsk, Turku-Maarianhamina-Tukholma, Eckerö-Grisslehamn, Vaasa-Uumaja, Göötepori-Fredrikshamn, Malmö-Kööpenhamina, Rødby-Puttgarden, jne.

Uusimpana perussetistä poikkeavana laivana voidaan lisätään listaan "St. Georg". 1½ tunnin ajelu Hampurissa: Binnenalster-Außenalster-Rondeelteich ja v.v.
Laiva on vanhin liikenteessä oleva saksalainen höyryalus vuodelta 1876.
 
Norjassa on menty usealla maantielautalla ja kerran Hurtigrutellakin Tromssasta Hammerfestiin.

Tuttua puuhaa. Näiden lisäksi meikä on tuolla vuonojen maassa matkannut (pika)matkustaja-aluksilla. Hurtigrutenin MS Nordnorgella kesäkuussa 2011 kuvatusta maratonsuorastalähetyksestä (134 tuntia) on koostettu neljän tunnin kooste parhaimmista paloista. YLEn Teema-kanava näytti koosteen kahdessa osassa eilen ja viikko sitten perjantaina. Ykkösjakso (Bergen – Napapiiri) on katsottavissa vielä kolmisen viikon ajan ja eilen lähetetty kakkosjakso (Napapiiriltä pohjoseen) on katsottavissa kuukauden ajan. Norjan YLEn, eli NRK:n netti-tv:ssä tuo 134:n tunnin lähetys on katsottavissa hamaan tulevaisuuteen. Löytyy "Sesong 2011" -linkin takaa. Jostain syystä pätkät eivät ole aivan aikajärjestyksessä.

Oma mieleenpainuvin Hurtigruten -kokemus lienee se, kun alus lipui laituriin ja olin silloin ainoa laivaa odottava matkustaja autiolla laiturilla. Oli jokin vanhemman pään laivoista ja maihinnoususilta oli "manuaalikäyttöinen". Miehistö ei viitsinyt asettaa sitä paikoilleen yhden ainoan matkustajan takia. Käskivät siksi antaa laukun ja nostin sen heille. Käskivät antaa kädet - kaksi miehistön jäsentä veti meikämandoliinin ylös laivaan. :biggrin:

Uusin laivakokemus oli kesäinen reissu Tanskasta Islantiin. Hirtshalsin laiturissa Smyril Linen MS Norröna. Runsaan vuorokauden jälkeen pikakäynti Fäärsaarten pääkaupungissa Tórshavnissa. Yllättävää oli, että kaupunki muistutti enemmän norjalaista kuin tanskalaista pikkukaupunkia. Kahden vuorokauden kuluttua perillä Islannin Seyðisfjörðurissa. Laivalla ei pari-kolmimetrisestä aallokosta johtunut keinuminen aiheuttanut pahoinvointia. Vasta tukevalla maalla Islannissa meikä huomasi kuitenkin "kärsivän" merisairaudesta, kun maa jalkojen alla tuntui keinuvan. En voi siis suositella tuota laivayhteyttä merisairauteen herkästi taipuvaisille.

Hauska yksityiskohta oli MS Norrönalla myytävä hedelmäsokerilla makeutettu, lisäaineeton Sisu, joka nautitaan jääkylmänä
 
Viime vuoden murhalaivatuttavuuden (Loukussa-sarjasta tuttu MS Norröna) jälkeen tämän vuoden uutuskohteena oli "MS Korvahylje" eli MS Lobo Marinho, Madeiran Funchalista naapurisaarelle Porto Santoon (kuvassa sukkulabussi ja laivan perä Porto Santon satamassa). Matka kestää suuntaansa noin 2,5 tuntia. Porto Santoon pääsee myös lentäen, eikä silloinkaan olla perillä yhtään sen nopeammin. Lentokenttäbussilla Funchalista noin kolme varttia + hikinen jonotus turvatarkastukseen noin tunti + lento 20 min +++

Laiva on jonkn verran pienempi kuin Vaasan ja Uumajan väliä seilaava MS Wasa Express, joka vetää 1500 (rekisteröity: 800) matkustajaa ja 450 ajoneuvoa. Lobo Marinhon vastaavat lukemat ovat 1150 matkustajaa ja 150 kaaraa. Koska laivalla ei ole matkustajahyttejä, niin se on Wasa Expressiin verrattuna melkoisen kompakti. Funchalin satamaan kiinnittyneet risteilyalukset näyttivät Lobo Marinhosta käsin jätttiäislaivoilta. Pienuudesta johtuen aallokko keinuttaa laivaa jonkin verran, vakauttajista huolimatta. Menomatkan parimetrinen (kevyt) aallokko sai herkimmät vatsat tuottamaan yökkäysjabyökkäysääniä.
 
Tuli Lanzarotella tässä vuoden alussa lomaillessa mentyä Naviera Armas -varustamon Volcan de Tindayalla Playa Blancasta (Lanzarote) Corralejoon (Fuerteventura) ja takaisin. Matka kesti n. 40 min (varustamo mainostaa 25 min, mutta ei siihen ehditä) ja oli melkoista kyytiä tuulisella Atlantilla, kun kyseessä on melko pieni laiva. Mutta elämys se oli tuokin matka. :)
 
melkoista kyytiä tuulisella Atlantilla, kun kyseessä on melko pieni laiva. Mutta elämys se oli tuokin matka. :)

Kuten myös, paitsi ei kauheasti keinu tämä MF Værøy pienistä satunnaisista vaahtopäistä huolimatta. Eli sitä istutaan paraikaa Værøyn saarelta (alun perin Moskenesistä) Bodøhön kiertoristeilyvuorolla Røstin saaren kautta. Paatti on rakennettu Puolassa 2012 ja kulkee gassilla eli kaasulla. Pakoputkesta prutkuttaa miellyttävää pakikaasua. Norjan kuningaspari vieraili eilen Lofoottien kahdessa ulkosaarikunnassa ja bonuksena olisi ollut kiva seilata KS Norgella, mutta meitä tavallisia pulliaisia ei siihen paattiin päästetä. Lohdutuksena päästiin ihkuttamaan kunkkuparia lähietäsyydeltä.
 
ei kauheasti keinu tämä MF Værøy pienistä satunnaisista vaahtopäistä huolimatta.

Seuraavana päivänä, eli viime viikon perjantaina vaahtopäitä riittikin sitten muille jaettavaksi. Harvinainen syysmyrsky pyrhälsi perjantaina-lauantaina Norjan rannikkoa pitkin. Tuuli puhalsi 20-25 m/s ja Vestfjordenin laivaliikenne jouduttiin keskeyttämään. Oltaisiin jääty nalkkiin saarelle puoleksitoista vuorokaudeksi. Torghattenilla (varustamolla) oli muutenkin laivahuolia, kun muutama lautta rikkoontui, kuten esim MF Ørnes viikko sitten perjantaina. Lauantaiksi saatiin korvaava sisaralus MF Fykan, jolla ei tultu matkustettua, kun suunta oli väärä. Uusi lautta oli sen sijaan MF Røsund Bogenesistä Skarnesiin suuntana Narvik. Lautta oli jo hieman rähjäinen, vuodelta 1977 ja sitä käytetään ainoastaan kesäkaudella lisävuoroilla.
 
Takaisin
Ylös