Yleinen laivakeskustelu

Liittynyt
4 Lokakuu 2009
Viestit
3,220
Tällainen ketju lienee paikallaan, koska ketjuissa "M/S Viking Grace" ja "M/S Silja Europa uudella reitillä" keskustelu on ajoittain ollut hyvin kaukana otsikon aiheesta.

Naapurifoorumilla maritimeforum.fi kerrotaan huhu, jonka mukaan Viking Line tekisi muutoksia laivojensa reitteihin, ja tilaisi mahdollisesti myös sisaraluksen Gracelle. Cinderella olisi tulossa tuolla kerrotun tiedon mukaan Helsinki-Tukholma -reitille.

Linkki kyseiseen viestiketjuun:
http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16816.0

Ja Isabellasta sen verran, että se seisoo tällä hetkellä Turussa, samassa paikassa, jossa Amorella seisoi tammi-helmikuussa.
 
No viikkarin reittimuutoksista siellä kokoajan huhutaan :D

---------- Viestit yhdistetty klo 22:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:21 ----------

Oletteko muuten lukeneet viikkarin: "Tie meren yli" kirjaa?
Sitä joskus sai laivoilta ja nytkin oli Turun terminaalissa muutama kpl vielä.
 
Onko kenelläkään tietoa Eckerön Norlandiasta? Satuin huomaamaan äskettäin, että sen piippu pilkottaa yhdessä Tallinnan kuvistani.

IMG_7269.jpg
 
Se lopetti juuri kuun vaihteessa rahtivuoron Vuosaari-Tallinna ajamisen ja on nyt makuutuksessa Tallinnassa.
 
Onko kenelläkään tietoa Eckerön Norlandiasta? Satuin huomaamaan äskettäin, että sen piippu pilkottaa yhdessä Tallinnan kuvistani.

Nordlandia makaa Marinetrafficin mukaan Koplin niemen kärjessä Tallinnassa. Alus ajoi alkuvuoden Vuosaaren reitillä korvaten Translandian, mutta nyttemmin nekin työt ovat ohitse.
 
En nyt itse kovin tosissani ota tuota Cinderellahuhua, on tuolla niitä vastaavia reittimuutosketjuja ollut jo ennemminkin, ainuthan radikaalimuutos mitä meinattiin Amorellan tätä edellisen telakoinnin aikana tehdä ja luki VL:n sivuilla oli Cinderellan ajaminen Turkuun ja Gabriellan ja Isabellan vaihto hetkeksi aikaa päikseen. Sekin meni puihin.. Jos Cinderella kannattaa siellä mitä sitä turhaan pois ottaa.

Sitten tuo Nordlandia, onkohan rahtimäärät oikeasti tippunut vaikka toisaalla lukee että kuinka rahtikapasiteettiä tarvitaan, TallinkSiljan rahti myös -14,3 matkustajat kuitenkin -1,5(EST-FIN rahti tammi-maalis) no toki Finlandiaan mahtuu nyt rahtia..

Koskakohan tuo XPRS:n viroon liputus tapahtuu, toki passeli ajankohta olisi toukokuun alku, XPRS:ltä pääsisi Isabellalle suomalaisperäiset ja XPRS:ään tulisi enemmän uusia virolaisia. Toivon mukaan vaan mahdollistaisi että miehistön makuutiloja ei tarvittaisi niin paljoa ja voitaisiin avata 9 kantta matkustajille ja saataisiin matkustajamäärää nostettua edes aavistus (ehkä a la carte-ravintola, sauna, lisähyttejä, miksei koko 9 kantta levitettäisi muun laivan leveyteen) Kuitenkin sanotaan että Europa tekee rahaa satamassa seisten mutta ottaa huomioon että myös XPRS viettää puolet vuorokaudesta Tallinnan satamassa.

Isabellahan on suuri kysymysmerkki, tottakai varustamo tarvitsisi rahaa kassaan uuteen alukseen, mutta onhan tuossa Tallinnan linjalla risteilijöitä(osalle ei kelpaa XPRS:n lyhytristeily) ja reittimatkustajia. Tottakai valitteluja näkynyt muilla sivuilla että kun ei pääse maihin tai mikä tuommonen Helsinki-Tallinna-Helsinki-Tallinna-Helsinki risteily on.. Muistaakseni Cinderellan poistuessa 20h tunnin risteilyistä oli Romantikan lisäksi samoista vuorokauden risteilijöistä taistelemassa myös Silja Opera ja oliko Finnjet myös, nyt ei ole kuin vanha kilpakumppani Europa. Kovinhan tuolloin uskottiin suurinpiirtein että Viron EU-jäsenyyyden myötä kukaan ei enää halua vuorokauden risteilylle.

Ja Joonas ei tainnut Amorella helmikuun puolella juuri siinä paikalla seistä, Amorellahan kävi viikon Turussaolon jälkeen Ruotsin Landskronassa telakalla.
 
Viimeksi muokattu:
Aamulehti:

Täällä M/s Isabella seilaa kaupan jälkeen – syrjäyttää toisen suomalaisaluksen
Päivi Saarilahti
M/s Isabellaa ei nähdä jatkossa Suomen satamissa. Uusi omistaja, Hansalink Ltd. siirtää risteilijän Riikan ja Tukholman väliselle reitille.

Samalla Hansalink poistaa reitiltä toisen suomalaisille tutun matkustajalaivan, Silja Festivalin.

Hansalink on Tallink-konsernin tytäryhtiö. Konsernin viestintäjohtaja Luulea Lääne kertoo, että laivan vaihto parantaa edelleen reitin palvelutasoa.

– Avasimme reitin vuonna 2006 ja sillä on ollut mukavasti kysyntää. Olemme vuosi vuodelta parantaneet reitin laivastoa suurempaan ja uudempaan. Tämä on yksi osa samaa strategiaa, hän kuvailee.

Lääne ei vielä tarkenna, milloin M/s Isabella on valmis ensiesiintymään uudella reitillä. Laivan vaihto ajoittuu hänen arvionsa mukaan vilkkaimman matkailusesongin alkuun tänä keväänä.

Myöskään reitiltä pois siirtyvän Silja Festivalin kohtalosta ei toistaiseksi heru tietoja.
 
Sitten tuo Nordlandia, onkohan rahtimäärät oikeasti tippunut vaikka toisaalla lukee että kuinka rahtikapasiteettiä tarvitaan, TallinkSiljan rahti myös -14,3 matkustajat kuitenkin -1,5(EST-FIN rahti tammi-maalis) no toki Finlandiaan mahtuu nyt rahtia..

Tallinkilla oli tammi-helmikuussa vuoronperään sekä Star että Superstar telakalla. Kai sen luulisi näkyvän rahti- ja matkustajamäärissä.
 
Enpä olisi uskonut että juuri Tallink ostaisi yhden käytetyn laivan lisää. Lisäksi luulisi että Isabella on aika vastaava kuin Silja Festival.

Ei muuta kuin Viikkarille tilaus sisään Gracen sisaresta (nimeksi ehdottomasti Faith). Sitten Amorella Xpersin pariksi. :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Meneeköhän Isabella telakalle muun kuin maalaamisen vuoksi? Milloin se on viimeksi telakoitu?

Sitten hieman, mutta vain hieman ohi aiheen: viikko sitten perjantaina uutisoitiin näin: Ruotsinlaivalla humppatansseja surmanloukussa. Eli eikö Cinderella ole kuljettanut viimeisten vuosien aikana lainkaan ajoneuvoja Ruotsin ja Ahvenanmaan välillä? Sitten toinen kysymys: mahtaisiko jollain tai jossain olla kuvia näistä humppatansseista?
 
Viimeksi muokattu:
Olin viime viikon ke-to 10-11.4 Europalla ja aamulla luulin että tuli illalla otettua se yksi liikaa kun laiva alkoi liikkua klo 8:20. Koko pytinki käännettiin ympäri ennen maihinnousun alkamista klo 8:50 (BP:n aikaan 8:30). Kun tulin maista takaisin noin 11:15 pääsin vielä sisään ennenkuin laiva taas käännettiin samoin päin kuin se oli koko yön. Ja sitten klo 13 lähdettiin Helsinkiä kohti perinteisesti peruuttaen.

Miksiköhän moinen manööveri?
 
Taitaa olla ainutlaatuista.. :lol: Ei mun reissulla 5-6.4 & 12-13.4 moista tapahtunut. :tongue:

Aahaa, jotain korjauksia varmaan siis. Tuossa "väärinpäin" olon aikana autokansi oli auki ja siinä pyöri jotain työmiehiä.
 
Takaisin
Ylös