Yleinen laivakeskustelu

''Yllätyskorjaus tuli ajankohtaiseksi, kun Naantalin telakalla tuli aikataulullisesti sopiva, mutta suunnittelematon rako. Viking Line halusi käyttää Helsinki-Tukholma-välillä risteilevän Gabriellan telakalla ennen kesäsesongin alkua.

Minä luulinkin että Viking Line olisi aikanaan käyttänyt tilaisuutta hyväkseen ja Amorellan jälkeen telakoinut kaikki muutkin laivat vuorollaan ja pistänyt Isabellan tuuraamaan. Nyt siihen ei enää ole mahdollisuutta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Gabriellan telakointi jatkuu 4.6. saakka, mikä johtaa poikkeusjärjestelyihin:

-M/S Amorella liikennöi Helsinki–Maarianhamina–Tukholma-reitillä M/S Gabriellan tilalla 30.5.–4.6.
-M/S Cinderella liikennöi Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reitillä M/S Amorellan tilalla 30.5.–4.6.

Viking Linen tiedote
 
Suoraan sanoen Viikkarilla (ent. SF-Line) tuntuu olevan pallo hukassa uuden tj:n aikana.
Veikkaan että SPL ja Tallink syövät pikkuhiljaa punaset laivat pois.
 
Suoraan sanoen Viikkarilla (ent. SF-Line) tuntuu olevan pallo hukassa uuden tj:n aikana.
Veikkaan että SPL ja Tallink syövät pikkuhiljaa punaset laivat pois.

Ei Viking Line mitään isoja virheliikkeitä ole tehnyt, poislukien Isabellan myyminen, joten enpä usko Viking Linen kovin nopeasti kaatuvan. SPL ei sitä paitsi kilpaile Viking Linen kanssa samoista asiakkaista, ei edes kaksi kertaa viikossa lähtevillä Itämeren helmet -risteilyillä, joten se ei kauheasti syöne Viking Linen markkinaosuutta.

Cinderellan siirtelyllä uskon testattavan Helsinki-Tallinna -reitin kysyntää, jos sinne sijoitetaan kilpailija Europalle. Tukholma-Maarianhamina -reitti ei vetäne enää samaan tahtiin kuin aikaisemmin, ja näin halutaan tutkia muita vaihtoehtoja Cinderellalle. Tällä on myös suuri vaikutus päätökseen Gracen sisaraluksen tilaamisesta.
 
Olisikohan Isabellan myymisen taustalla joku muu syy. Esimerkiksi liian kalliiksi tuleva
remontti. Heitänkin ilmaan kysymyksen. Mihin Viikkarin olisi pitänyt käyttää Isabellaa
jos sitä ei olisi saanut myydä ? Nimittäin sekin maksaa jos laiva makaa satamassa.
 
Kaikkiallahan voivotellaan Isabellan myyntiä mutta veikkaisin että lähinnä tunnepohjalta. Jos sille ei ole käyttöä niin täysin pöljää seisottaa sitä jossain ruostumassa. Ostaja ilmaantui ja sille myytiin-mitä outoa tässä on?
 
Pitkään myynnissä olleen laivan myymisestä ei ensimmäisenä tule virheliikettä mieleen ;)

Myyntihetkellä se ei missään nimessä ollut virhe. Isabellahan oli tarkoitus myydä, mutta sen piti ajaa kesän ajan tienata Tallinnan liikenteessä, koska myymisen oletettiin vievän aikaa. Mutta muuttuiko myynti virheeksi kun se menikin kaupaksi kilpailijalle juuri sesongin kynnyksellä? Näin osa Helsinki - Tallinna välin kaupasta siirtyi Vikingiltä Tallinkille. Toinen ehkä merkittävämpi asia oli Gabriellan telakoinnin pitkittyminen, jolloin Viking joutui taas perumaan matkoja + siirtelemään aluksia reitiltä toiselle. Kuinka paljon Isabellan 23 miljoonan myyntivoitosta on sulanut näissä tapauksissa? Varalaivan avulla Viking olisi saanut homman hoidettua melko tyylikkäästi.
 
Myyntihetkellä se ei missään nimessä ollut virhe. Isabellahan oli tarkoitus myydä, mutta sen piti ajaa kesän ajan tienata Tallinnan liikenteessä, koska myymisen oletettiin vievän aikaa. Mutta muuttuiko myynti virheeksi kun se menikin kaupaksi kilpailijalle juuri sesongin kynnyksellä? Näin osa Helsinki - Tallinna välin kaupasta siirtyi Vikingiltä Tallinkille. Toinen ehkä merkittävämpi asia oli Gabriellan telakoinnin pitkittyminen, jolloin Viking joutui taas perumaan matkoja + siirtelemään aluksia reitiltä toiselle. Kuinka paljon Isabellan 23 miljoonan myyntivoitosta on sulanut näissä tapauksissa? Varalaivan avulla Viking olisi saanut homman hoidettua melko tyylikkäästi.

Tässä onkin tiivistettynä myös oma mielipiteeni siitä, miksi Isabellan laittaminen myyntiin oli virheliike. Mielestäni Vikingin olisi kannattanut tehdä päätös Isabellan kokeilemisesta Tallinnan reitillä heti sen jälkeen, kun Gracen tilaus vahvistettiin. Tänä kesänä saatujen kokemusten jälkeen olisi sitten ollut hyvä tilanne päättää myynnistä. Nyt ei nimittäin tiedetä, vaikka Tallinnan reitillä liikennöinti olisi kannattanut ympärivuotisesti, ja myyntivoitto olisi saatu ansaittua moninkertaisena. Ainakin tärkeitä kaistametrejä se olisi tuonut Vikingille lisää, kuin myös aamulähdön Helsingistä.

Tallink kun kiinnostui Isabellan ostosta vasta tänä keväänä, voidaan päätellä heidän ostaneen sen vain siksi, ettei se olisi tullut kilpailemaan heidän asiakkaistaan Tallinnan reitille. Mutta eikö Viking olisi voinut sopia laivan myynnistä vasta muiden laivojen tarvittavien telakointien jälkeen? Olisin uskonut Tallinkin suostuvan, kun ei heillä mitään pikaista tarvetta Isabellan liikenteeseen asettamiseksi ollut.
 
Olisihan se ollut kiva saada Isabella seilaamaan Helsingin ja Tallinnan välillä, olin itsekin odottanut pääseväni kyytiin tänä kesänä. Näin ei nyt tapahtunut, ja saammekin lohduttautua sillä että saamme ensi talvena kokeilla pitkän tauon jälkeen "Cintun" kyytiä reitillä.

Itämerellä on pitkään ollut ylitarjontaa. Vaikein tilanne on Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä. Tilaa ei ole enää yhdellekään lisälaivalle, eikä Vikingillä edes liene resursseja lähteä kokeilemaan saako lisälaivan kannattamaan. Myynti oli siis järkevin ja kaiketi ainoa vaihtoehto. Kun ostaja ilmaantui, vaikkakin oli pahin kilpailija, laiva myytiin. Tämäkin oli järkevää sillä Isabellan kaltaiselle laivalle ei yksinkertaisesti tällä hetkellä ole markkinoita. Tallinkillahan tuo ei edes päätynyt suoraan kilpailevalle reitille.
 
Tilaa ei ole enää yhdellekään lisälaivalle, eikä Vikingillä edes liene resursseja lähteä kokeilemaan saako lisälaivan kannattamaan. Myynti oli siis järkevin ja kaiketi ainoa vaihtoehto.

Olihan resursseja kuitenkin sen verran, että Viking Line olisi laittanut Isabellan liikennöimään Tallinnan reitille, mikäli sitä ei olisi saatu myytyä. Ja itse koen tämän juuri lisälaivan kannattavuuden kokeiluksi. Mikäli resursseja ei olisi ollut, niin eiköhän Isabellaa olisi seisotettu myyntiin saakka. Ja jos tämä kuvio nyt pitää paikkaansa, ei ostajaa olisi tullut, tai ainakaan se ei olisi ollut Tallink, mikäli laivaa ei olisi aiottu laittaa liikenteeseen. ;)
 
Mielestäni ongelma on se että Viking on suopeasti antanut vain omistajilleen osinkoja ja paatit vanhenee käsiin.
Olisi mieluummin pitänyt jemmata rahaa, Isabellan myynti oli pakkorako.

Toisaalta tuntuu että Cinderellaa aina välillä kaipailtu tuonne välille takaisin, että uskon että laiva voi olla täynnä, vaikka Isabellakin myi hyvin mutta Cinderella on kuitenkin eri asia.

Sehän on kysymysmerkki mikä on Vikingin seuraava uudisrakenne, pelkkä Amorellan korvaaja isolla rahdilla, vai Gracen sisar vai mitä.
 
Takaisin
Ylös