Yleinen laivakeskustelu

Aavistelempa että DFDS on tekemässä nurkanvaltausta vanhan kuusikon (Bore, Effoa, Sally, SF-Line, Slite ja Svea/Johnson) reviirille. Siitä enteilee muutaman kuorma-autoja kuljettavat lautat Ruotsin ja Balttian välillä SEKÄ yhteistyö SPL:n kanssa.
Viikkarin tai Sillinkin ostamisella tanskalaiset yhdessä venäläisten kanssa saisivat laituripaikat moneen kaupunkiin ja valmiin asiakaskunnan. Aika näyttää.

Viikkarilla ei ole sen jälkeen kun SL-Line jäi yksin pankkien kaataessa RAB Sliten aivan turhaan, ollut minkäänlaista kykyä suurempiin eikä halua suurempiin laajentumisiin. Laivat ovat yli-ikäisiä, joskin hyväkuntoisia pääosin. Mutta kun katsoo Tallinkkia, sielläpä on 7kpl 2000-luvulla uutena hankittua alusta. Sanotaan, että Turun laivoissa on sitä ja tätä vikaa, ainakin ne ovat teknisesti paljon parempia kuin Siljan jäljiltä olleet loppuun ajetut romut. Ravintolat toimivat hyvin sekä juottolat, sehän on porauslauttojen päätarkoitus tällä hetkellä. Varsinkin kun Viikkari tällä hetkellä laiminlyö entiset asiakkaansa pitämällä kreisiä nirppanokkien ylikalliina hienostolaivana. 3:n laivan taktiikalla Turusta se olisikin toiminut. Autokansien rahtikapasiteettikin on alusvaihdosten myötä suurentunut.

Viikkarin olisi aivan ehdottomasti mentävä Pietarin liikenteeseen, siellä asuu 5M ihmistä. Kyllä sieltä satamapaikka varmasti löytyy kun hiukan näkee vaivaa. ISABELLA olisi ollut täydellinen eritin ensilaivaksi. Tallinnan liikenteeseen vaikka kreisin piirrustusten pohjalta väsätty uusi laiva, kahta laivaa ei tarvita mielestäni vaan joku parempi jolla kuin V-Xpersu. Vanhat PC-2 koneiset laivat voi MANNIN osilla muuttaa koneitten osia vaihtamalla käyttämään LNG-tä. Saa nähdä yrittävätkö maksattaa sitäkin hommaa Suomen veronmaksajilla. Tietysti aloittaen koneiltaan huonokuntoisimmasta laivasta. Tietääkseni männät ja kannet ainakin menee vaihtoon.
 
Samaa olen pohtinut, että olisiko DFDS tai muulla esim tuossa Norja-Ruotsi/Tanska-Saksa liikennöivällä varustamolla saumaa tulla tänne kilpailemaan. Toisaalta ihmettelyni että kuulemma esim Göteborgista ei ole vuorokauden risteilyjä, vaan niin suuri osa risteilymahdollisuuksista on juuri Tukholmassa, 3xMaarianhamina 4xTurku 1xTallinna 1xRiika 2xHelsinki. Johan on kilpailua. Tosin täytyy muistaa että Cinderellan poistuessa Tukholmaan, vuorokauden risteilijänä oli Tallinkin porauslautan lisäksi Finnjet ja Silja Opera.
Joskus toki mielessä ollut olisiko järkeä jos Birka/Eckerö ja Viking yhdistyisi. Tukholman risteilyalukseksi yksi iso ja samoin kummallakin vanhat alukset tuolla Kapellskär/Grisslehamn reiteillä, Rosellakin makaa alkuvuoden aina. XPRS ja Finlandia sukkuloisivat kuten Star ja Superstar.

Eiköhän se Gracen hienostolaiva-henki katoa kun ikää tulee pikkuhiljaa lisää. Itse toki laittaisin sen Tukholman-iltaan Cinderellan ollessa poissa, ottamaan rahat ruotsalaisiltakin, alkaa Gracen uutuus pikkuhiljaa katoamaan.

Minä en innostu Pietarista, SPL:kin toimii maltan lipun alla. Ja se että sinne on maaliikenneyhteys ja Allegro painaa välin aikaisempaa nopeammin. Ja pitäisi olla Venäjän matkatoimistokontaktit kunnossa, ei sitä linjaa suomalaisten varaan voi laskea. Tietysti minkälaisella aikataululla edes lähdettäisiin, HEL-STO tyylinen kilpaili ko. linjaa vastaan.

Tottakai kaksi laivaa Tallinnaan, Isabellalle suunniteltu aikataulu vain Cinderellalle ja risteilyjen ohessa saa reittimatkustajia ja rahtia(joo tiedän että autokannella on omat ongelmansa), mitä hyötyä ei STO-MAA sahaamisessa ole, varmasti parantaisi kannattavuutta viikolla, tuskin viikkari antaa 20h risteilijöiden Tallinkin tavoin päästää maissa käymään hakemassa viinansa laivan sijaan tai voisi mutta paluu XPRS:llä. Samalla Viking saisi TLL-STO linjankin syntymään vaihdollisena.
 
Cinttu tekee venäläisille oman uudenvuoden reissun Pietarista, ettikää lisää tietoa laivafoorumilta. Sit Kreisi kuskaa Jouluna ruottalaisia Maarianhaminaan ja takasin, eivät nössöt viikkarilla uskalla kilpailla Tallinkin Riian risteilyä vastaan. Olen pettynyt.
Festarillakin tehdään taas kuulemma sesonkireissuja vuoden vaihteessa..

Lisänä ent: Finlandiasta, nyk Princess Maria kertova video: http://www.youtube.com/watch?v=RuhfJIayMd0
 
Viimeksi muokattu:
Silja Serenade ja Symphony kohtasivat toisensa tänään Eteläsatamassa. Symphony on tosiaan vuosihuollossa Katajanokan puolella ja siksi tämä yhteensattuma.

Kuva >> (sumu teki kuvauksesta hankalaa, mutta tulipahan jotakin!)
 
Viimeksi muokattu:
Suosittelen tällähetkellä ruokailemaan AMORELLAN "puntaribaarissa", 7-kannen keulassa. Paras hinta-laatusuhde. Saa valita linjastolta itte sapuskansa ja kaikki hoituu nopeasti. Puolet halvemmalla sain aivan riittävän annoksen kuin muissa ravintoloissa.
 
Silja Serenade on telakalla tammi-helmikuussa 2014, minkä aikana laivalla tullaan toteuttamaan isoja uudistuksia. Silja Line on julkaissut videon uudistuksista.
 
Silja Serenade on telakalla tammi-helmikuussa 2014, minkä aikana laivalla tullaan toteuttamaan isoja uudistuksia. Silja Line on julkaissut videon uudistuksista.

Sietääkin olla. Se oli aivan jumalattoman nuhjuinen, kun keväällä kävin risteilyllä. Kyllä kaikesta huomasi, että se on vanha rouva jo.
 
Sietääkin olla. Se oli aivan jumalattoman nuhjuinen, kun keväällä kävin risteilyllä. Kyllä kaikesta huomasi, että se on vanha rouva jo.

Vaikka olisikin vähän nuhjuinen, niin Symphony ja Serenade ovat kuitenkin mielestäni Suomen ja Ruotsin välillä viihtyisimmät purkit, ainoat, joilla olen viime vuosina suostunut kulkemaan. Gracea en ole vielä ehtinyt testata, mutta noista uudemmista lotjista on sellainen fiilis, että vähän pimeitä ovat.
 
Nyt uutisoidaan että Vikingin seuraava tuleekin Helsingin linjalle

Eipä kauheasti yllätä, jos Cinderella halutaan pitää Ruotsin puolen risteilijänä niin turhaa sotkea hankkimalla uutta Amorellan tilalle, vaikkakin toki LNG:stä ja isommasta rahdista voisi olla hyötyä enemmän kuin Helsingin reitillä. (Tokihan Backman ei todennut että mikä Helsingin linjan toinen pää.. )

Mariellahan kävi mystisellä koekäynnillä Tallinnassa, spekulaatiota liikkuu netissä mitä Viikkari suunnittelee..
 
Takaisin
Ylös