Amorella on yhdessä suhteessa ainutlaatuinen alus, ja sellaisena pysyy vielä pitkään. Se on eniten Turun ja Tukholman välisiä matkoja kautta aikojen tehnyt alus, ihan kaikki mukaan luettuina. Kaverit ovat vaihdelleet, Amorella on pysynyt. Rinnalla ovat olleet Sally, Kalypso, Rosella, Isabella ja Grace, satunnaisesti muitakin. Kilpailijallakin on nähty Svea/Karneval, Wellamo/Festival, Sea Wind, Serenade, Europa, Galaxy ja Baltic Princess. Ja myönnetään, osa nimistä on kirjoitettu ilman operaattoritunnusta, joka niissä on.
HEL-STO-linjalle Amorella ei olisi kovinkaan hyvä alus, koska sen matkustajakonsepti on suunniteltu siten, että kaikilla ei ole hyttipaikkaa, eikä lisäkämppiä ole mitään järkeä enää 33-vuotiaaseen alukseen rakentaa. Tallinnan linjalle Vikingin kipeästi tarvitsemaan kolmanteen vuoroon XPRS:n rinnalle se olisi erinomaisen passeli. Tähän pakettiin sopisi myös yön yli-risteily, johon Amorella sopisi tuntuvasti XPRS:ää paremmin.
Nyt taitaa kuitenkin olla niin, että Vikingin likviditeetti on sen verran huonossa jamassa, että pitää ainakin tarkistaa, millaisen hinnan Amorellasta voisi saada -isosta rahastahan ei ole kyse, koska lauttoja maailman markkinoilla pyörii. Koska Amorellassa on isompi autokansi ja parempi kuljetushyötysuhde kuin puolisiskossaan Gabriellassa, Cinderellasta puhumattakaan, sen voi olettaa olevan näistä helpoimmin myytävissä. Gloryn lunastaminen on varustamon ykkösprioriteetti, ja hiljainen luopuminen HEL-STO-linjasta ainakin siinä muodossa, missä sitä aiemmin ajettiin, on jo käynnissä.
Silja palauttaa myös toisen aluksen Helsinki-Tukholma-linjalle:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a...f-23f05bfa4fad
Nythän on malli, että liikenne aikalailla samoissa kuin ennen.
Paitsi:
Birka Stockholm edelleen makaa Maarianhaminassa.
Vikingillä vain yksi laiva Helsingin ja Tukholman välillä Mariellan myynnin takia.
Tallinkilla vain Baltic Queen Tallinnan ja Tukholman välillä
Riika-Tukholma väliä ei mene mikään.
Isabelle makuutuksessa, Romantika ja Victoria I vuokrattuna Välimerelle.
Ja Silja Europa lähtee kuukaudeksi taas vuokralle lokakuun puolivälistä marraskuun puoliväliin. Victoria I korvaa muutaman risteilyn, mutta muuten ne risteilyt peruttu.
Viking Gloryn laivamatkoja voi varata taas 1.3 lähtien..
Viking Linen risteilyalus törmäsi maihin Allas Sea Poolin edustalla Helsingissä – ”Hirveä rysäys”
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008535905.html
Onse kummaa kun Viking Linelle tuntuu sattuvan näitä vahinkoja näin "korona" aikana..
Viking Glory on ohittanut kotimatkallaan jo Ladskronassa telakalla olevan Viking XPRS:n.
Regal Star korvaa tästä päivästä alkaen Sea Windin Vuosaari-Muuga -reitillä. Mahtaako olla Sea Windin ajot tässä? Ja mahtaako Paldiski-Kapellskär jäädä Sailorin varaan vai onkohan sinne myöhemmin tarkoitus lisätä toinen laiva (Star jommallekummalle reitille?)?
Viimeisin muokkaaja EVhki; 19.04.2022 kello 22:05.
Tallink oli julkassut myyntiilmoituksen Sea Windistä https://view.news.eu.nasdaq.com/view...92cf8d&lang=en olisko tuo sitten mennyt jo kaupaksi, että siinä alkaisi esim muutostyöt.
edit on myyty. lähti uusille omistajilleen.
Viimeisin muokkaaja LimoSWN; 29.04.2022 kello 08:54.
- Aito Espoolainen jo vuodesta 1989 -
Espoon Erikoistalousalue