Yleinen laivakeskustelu

Se Tallink panostaisi jonkun uuden laivan Tukholman iltaan missä olisi myös viihteeseen panostettu nykyistä enemmän ja ynnä muuta jotain mielenkiintoista joka olisi kohdistettu Vikingin Cinderellaa vastaan niin saisi Vikingin siirtämään Cinderellaa jollekkin toiselle reitille. Se missä Viking on mielestäni taas mokannut on Gloryn yökerho. 2800 hengen laivassa vain yhden kerroksen yökerho, tilannetta nyt mielestäni vain pelastaa se, että Cinderellalla on myös Tukholman illassa ja siellä ne suosituimmat esiintyjät Ruotsin näkökulmasta ja kunnon yökerho.
 
Mielestäni tuossa pääongelma on se, että lastaus pitää tehdä viime minuuteilla jotta hytit (ja yleiset tilat) keritään siivota lyhyen maissaoloajan sisällä ja koko terminaalin odotusalue pääsee ruuhkautumaan pahasti. Autolla tultaessa pääsee toki usein aiemmin, mutta joutuu sitten hissiaulassa odottamaan joskus puolikin tuntia hyttiin pääsyä (siivouksen ollessa vielä kesken). Ilmeisesti varustamo ei koe tuota ongelmaksi, onhan meno ollut sama vuosikymmeniä. ...
Tässäkin on outona piirteenä se, että tuota hissiaulassa odottelua olen kokenut vain pari kertaa - ja nekin aina Tukholman päässä. Turussa on yleensä päässyt suoraan hyttiin.
 
Se on jonkinlainen odottelu lähes poikkeuksetta, kun hyttejä siivotaan vielä senkin jälkeen kun matkustajat on saatu laivaan. Näin ainakin lauantai-lähdöllä Graceen . Vaikka laivaan mennään ihan viime tipassa ennen lähtöä.
 
Tässäkin on outona piirteenä se, että tuota hissiaulassa odottelua olen kokenut vain pari kertaa - ja nekin aina Tukholman päässä. Turussa on yleensä päässyt suoraan hyttiin.

Kyllä tuota odottelua on ollut ainakin omalla kohdallani joka kerta, niin aamu- kuin iltalähdöilläkin kun Turusta olen matkustanut. Samoin Amorellan Tallinnanristeilyllä kesällä Helsingistä. Noin tunnin satama-aika ei vaan yksinkertaisesti riitä hyttien siivoamiseen sillä siivoojamäärällä mitä laivayhtiöt ovat valmiita käyttämään.
 
Olisi mukava lukea markkinaosuuksista tarkemmin. Oletan että rahtipuolella (joka on merkittävä(/-vin) tulonlähde ei varmaan suurta eroa ole, samoin tarvematkustajien parissa. Viikonlopun viihderisteilyillä ilmeisesti Viking dominoi, mikä ei varmaankaan johdu vain uudemmata laivasta, vaan siitä, että Viking on panostanut artisteihin enemmän, tämäkin on pitkäaikainen trendi.

Muistelen nähneeni lukuina Vikingin markkinaosuudeksi 65-70 prosenttia. Onhan Vikingin laivoilla jonkin verran isompi auto-/rahtikapasiteetti.
 
Kyllä tuota odottelua on ollut ainakin omalla kohdallani joka kerta, niin aamu- kuin iltalähdöilläkin kun Turusta olen matkustanut. Samoin Amorellan Tallinnanristeilyllä kesällä Helsingistä. Noin tunnin satama-aika ei vaan yksinkertaisesti riitä hyttien siivoamiseen sillä siivoojamäärällä mitä laivayhtiöt ovat valmiita käyttämään.

Ainakin korona-aikaan tuossa oli ihan typerää suunnittelua myös mukana, eli annettiin asiakkaille niitä hyttejä jotka olivat edellisellä matkalla käytössä, vaikka vapaita hyttejä olisi ollut vaikka kuinka, matkustajiahan oli vain kourallinen. Harvoinhan nuo Tukholman arki-iltalähdöt ovat täysiä, tuppaavat vain työntämään asiakkaat niihin samoihin hytteihin joka kerta. Olisi (ollut) jo virusturvallisuudenkin takia hyvä vähän hajauttaa..
 
Ainakin korona-aikaan tuossa oli ihan typerää suunnittelua myös mukana, eli annettiin asiakkaille niitä hyttejä jotka olivat edellisellä matkalla käytössä, vaikka vapaita hyttejä olisi ollut vaikka kuinka, matkustajiahan oli vain kourallinen. Harvoinhan nuo Tukholman arki-iltalähdöt ovat täysiä, tuppaavat vain työntämään asiakkaat niihin samoihin hytteihin joka kerta. Olisi (ollut) jo virusturvallisuudenkin takia hyvä vähän hajauttaa..

Onpa tosiaan ollut todella typerää jos noin on menetelty. Itse en korona-aikana matkustellut joten omakohtaista kokemusta tuolta ajalta ei ole. Voihan toki olla niinkin että varausjärjestelmä on sen verran "tyhmä" ettei se osaa jakaa hyttejä hajautetusti.
 
MyStarin käyttöönotto myöhästyy hieman, ERR kertoo:

https://www.err.ee/1608782827/tallinki-uusima-laeva-mystari-esimene-valjumine-lukkus-1-detsembrile

Eli uusi ajatus on 1. joulukuuta. Vastaavasti tuo Starin siirtyminen halpisvuorolle tapahtuisi 8. joulukuuta.

Konseptina tuo "edullisempi kevytversio" on toki mielenkiintoinen, mutta ehkä tarkoitus on lähinnä kuljettaa rahtia. Katsoin muutamia lähtöjä henkilöautolle, ja liput olivat jopa kalliimmat kuin näille MyStarin ja MegaStarin lähdöille. Onhan toki mahdollista että hintaero keikahtaa lähempänä lähtöä Starin eduksi. Kilpailijat ovat usein kuitenkin selvästi edullisempia, eli Tallinkin edullisemmalle tuotteelle olisi varmasti kysyntää, vaikka hitaampi onkin.

Täältä löytyy Starin tuleva aikataulu (vaikka päivämäärä onkin nyt väärin):

https://fi.tallink.com/medialle/-/cision/expanded-release/c870f3ec9e34ddad
 
Cinderella tulee korvaamaan Gracen telakkakäyntiä alkuvuodesta.. (Tai Cinderella siirtyy Gloryn aikataululle ja Glory Gracen).
Cinderella ajaa reilun kuukauden myös kesäkuun lopusta elokuun ekalle viikolle Tukholma-Helsinki-Tallinna -reittiä Gabriellan kanssa..
 
Takaisin
Ylös