Samaa olen pohtinut, että olisiko DFDS tai muulla esim tuossa Norja-Ruotsi/Tanska-Saksa liikennöivällä varustamolla saumaa tulla tänne kilpailemaan. Toisaalta ihmettelyni että kuulemma esim Göteborgista ei ole vuorokauden risteilyjä, vaan niin suuri osa risteilymahdollisuuksista on juuri Tukholmassa, 3xMaarianhamina 4xTurku 1xTallinna 1xRiika 2xHelsinki. Johan on kilpailua. Tosin täytyy muistaa että Cinderellan poistuessa Tukholmaan, vuorokauden risteilijänä oli Tallinkin porauslautan lisäksi Finnjet ja Silja Opera.
Joskus toki mielessä ollut olisiko järkeä jos Birka/Eckerö ja Viking yhdistyisi. Tukholman risteilyalukseksi yksi iso ja samoin kummallakin vanhat alukset tuolla Kapellskär/Grisslehamn reiteillä, Rosellakin makaa alkuvuoden aina. XPRS ja Finlandia sukkuloisivat kuten Star ja Superstar.
Eiköhän se Gracen hienostolaiva-henki katoa kun ikää tulee pikkuhiljaa lisää. Itse toki laittaisin sen Tukholman-iltaan Cinderellan ollessa poissa, ottamaan rahat ruotsalaisiltakin, alkaa Gracen uutuus pikkuhiljaa katoamaan.
Minä en innostu Pietarista, SPL:kin toimii maltan lipun alla. Ja se että sinne on maaliikenneyhteys ja Allegro painaa välin aikaisempaa nopeammin. Ja pitäisi olla Venäjän matkatoimistokontaktit kunnossa, ei sitä linjaa suomalaisten varaan voi laskea. Tietysti minkälaisella aikataululla edes lähdettäisiin, HEL-STO tyylinen kilpaili ko. linjaa vastaan.
Tottakai kaksi laivaa Tallinnaan, Isabellalle suunniteltu aikataulu vain Cinderellalle ja risteilyjen ohessa saa reittimatkustajia ja rahtia(joo tiedän että autokannella on omat ongelmansa), mitä hyötyä ei STO-MAA sahaamisessa ole, varmasti parantaisi kannattavuutta viikolla, tuskin viikkari antaa 20h risteilijöiden Tallinkin tavoin päästää maissa käymään hakemassa viinansa laivan sijaan tai voisi mutta paluu XPRS:llä. Samalla Viking saisi TLL-STO linjankin syntymään vaihdollisena.