Halvin tapa kulkea

sm3

Suljettu tunnus
Liittynyt
16 Kesäkuu 2010
Viestit
1,343
Teen aina oman "tarjouskilpailun" kun matkustan jonnekkin, vertaan eri tahojen hintoja ja valitsen halvimman. Lähtöpaikka Helsinki ja määränpää Uudenkaupungin suunnassa jonne kuljetus henkilöautolla Turusta. Raisioon oli tavoite päästä josta sitten eteenpäin ettei tarttee väärään suuntaan ensin mennä.

Tarjouskilpailuni lippujen hinnoissa voitti tällä kertaa Pohjolan Liikenne. 5€ Helsinki - Salo - Turku. En pääse ihan Raisioon saakka mutta... Normi hinta 31,50€

Onnibus olisi ollut 8,30€ ja matka-aika puolituntia pidempi. Olisi kuljettanut Raisioon saakka. Normi hinta 20€

Matkahuollon sivujen kautta 10€ tuo sama Pohjolan Liikenteen vuoro jolle ostin lipun PL:n verkkokaupasta suoraan. Normi hinta 31,50€

Junaa ei ollut mukana vaihoehtona, olisi toki pitänyt olla mutta junat ovat tylsiä matkustaa :lol:

Jos en ostaisi tarjouslippuja niin voittaja olisi ollut Onnibus.


Tähän ketjuun voi kukin laittaa omia vastaavia halpojen hintojen metsästyksiä. Niistä voi olla hyötyä monelle koska niistä voi saada ideoita että mistä halvimmat liput. Ketjun idea toki on aikas löyhä jne, mutta jos tästä jotain tulisi. Onnibus markkinointi jääköön sille kuuluvaan ketjuun.
 
Viimeksi muokattu:
Tarjouskilpailuni lippujen hinnoissa voitti tällä kertaa Pohjolan Liikenne. 5€ Helsinki - Salo - Turku. En pääse ihan perille saakka mutta... Normi hinta 31,50€

Onnibus olisi ollut 8,30€ ja matka-aika puolituntia pidempi. Olisi kuljettanut Raisioon saakka.

Olitko siis menossa Raisioon? Turku-Raisio-matkahan menee kai edelleen kilometritariffin mukaan vielä vuoden, eli jatkoyhteys maksaa 3,60. Yhteensä siis 8,60 €. Eli voittiko sittenkään hintakilpailua?
 
Olitko siis menossa Raisioon? Turku-Raisio-matkahan menee kai edelleen kilometritariffin mukaan vielä vuoden, eli jatkoyhteys maksaa 3,60. Yhteensä siis 8,60 €. Eli voittiko sittenkään hintakilpailua?

Jatkan Turusta Uudenkaupungin suuntaan tosin en sinne saakka, ja kyyti henkilöautolla. Raisio olisi ollut lähempänä lopullista päämäärää.

Olen nähnyt Helsinki - Uusikaupunki reitillä olevan bussin, se pitänee kaivaa jostain esiin tulevaa silmälläpitäen. Pääsee perille saakka.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:04 ----------

Näköjään jäi kertomatta minne olen matkalla :lol: Ensikerralla pitää sekin mainita niin on selvempi. Lisään sen alotusviestiin.
 
Olen nähnyt Helsinki - Uusikaupunki reitillä olevan bussin, se pitänee kaivaa jostain esiin tulevaa silmälläpitäen. Pääsee perille saakka.

Kulkee nykyisin vain kerran viikossa, perjantaisin lähtö 15:58 Kampista. Ajaa expressinä Raisioon.
 
Itse matkustin viime Tiistaina Jämsästä Vantaalle, vaihtoehtoja oli kaksi:

1) Juna Jämsästä Tikkurilaan, hinta 50,60€
2) EB-Bussi Jämsästä Vantaalle (Hämeenlinnanväylä) bussinvaihto Tampereella, hinta 43,90€.

Onnibus ei ollut vaihtoehtona, koska sillä ei ollut lähtöjä Tiistaina Jyväskylästä Helsinkiin.

Valitsin bussin mutta maksoin matkasta vain 24€ koska ostin bussiliput netistä kahdessa osassa, ensin EB Jämsä-Tampere 17€ (normihinta) ja sitten EB Tre-Hki 7€ (tarjoushinta).
Jos olisin ostanut nettikaupasta saman matkan tasan samoilla EB-vuoroilla suoraan Jämsä-Helsinki välille (vaihto edelleen Tampereella), olisin joutunut maksamaan matkasta tuon 43,90€.

Juna olisi ollut matka-ajassa nopein, mutta koska lomalla ei ole kiirettä, niin hieman pidemmällä matka-ajalla ei ole merkitystä kun lipun hinnassa säästää puolet.

*
 
Meno-paluu kotoa Helsinkiin kahdelle hengelle:
1) Onnibus 79,60 €
2) SatLi 102,00 €
3) oma auto (laskettu polttoaine-, huolto-, rengas ja vakuutuskustannukset) 37,23€

Kokonaistaloudellisuutta kun lasketaan, niin oma auto saa pisteitä vielä siitä että sillä pääsee ovelta ovelle ja on ylivoimaisesti nopein ja mukavin eikä ole sidottu aikatauluihin. Lisäksi omalla autolla liikkuessa ei tarvitse maksaa paikallisliikenteen lippujen hintoja tai taksimatkaa määränpäässä.
Oman auton arvonalenemaa ei voi tai kannata tähän laskea, sillä arvo alenee joka tapauksessa ajoi sillä tai ei ja auto poistuu aikanaan nolla-arvoisena käytöstä. Sama ajoneuvon veron kanssa. Se tulee joka tapauksessa, ajoi tai ei. Lisäksi omaa autoa olisi joka tapauksessa tarvinnut käyttää lähtöpaikassa siirtyessä linja-auton lähtöpysäkille.
 
Oman auton arvonalenemaa ei voi tai kannata tähän laskea, sillä arvo alenee joka tapauksessa ajoi sillä tai ei ja auto poistuu aikanaan nolla-arvoisena käytöstä. Sama ajoneuvon veron kanssa. Se tulee joka tapauksessa, ajoi tai ei. Lisäksi omaa autoa olisi joka tapauksessa tarvinnut käyttää lähtöpaikassa siirtyessä linja-auton lähtöpysäkille.

Mihin unohtui arvonaleneminen ja verot?

Ehkä haluat vielä täydentää kysymystäsi? :) (Viestien aikaleimojen mukaan tuota kallen tekstiä ei ole muokattu jälkikäteen.) Kalle on toki osapuilleen oikeassa, joskin osittain arvonaleneminen riippuu myös ajetuista kilometreistä. En osaa sanoa, kuinka paljon.
 
Meno-paluu kotoa Helsinkiin kahdelle hengelle:
1) Onnibus 79,60 €
2) SatLi 102,00 €
3) oma auto (laskettu polttoaine-, huolto-, rengas ja vakuutuskustannukset) 37,23€

Kokonaistaloudellisuutta kun lasketaan, niin oma auto saa pisteitä vielä siitä että sillä pääsee ovelta ovelle ja on ylivoimaisesti nopein ja mukavin eikä ole sidottu aikatauluihin. Lisäksi omalla autolla liikkuessa ei tarvitse maksaa paikallisliikenteen lippujen hintoja tai taksimatkaa määränpäässä.
Oman auton arvonalenemaa ei voi tai kannata tähän laskea, sillä arvo alenee joka tapauksessa ajoi sillä tai ei ja auto poistuu aikanaan nolla-arvoisena käytöstä. Sama ajoneuvon veronOnne kanssa. Se tulee joka tapauksessa, ajoi tai ei. Lisäksi omaa autoa olisi joka tapauksessa tarvinnut käyttää lähtöpaikassa siirtyessä linja-auton lähtöpysäkille.
Onneksi olkoon, löysit sitten kalleimmat (nimesi mukaisesti :p) mahdolliset OB-liput. Tarkempaa asuinpaikkaasi en toki tiedä, mutta sinulla lukee tuossa asuinpaikkakuntana Tampere. Tampereelta (Ylöjärveltä, Lielahdesta, Pirkkalasta, Hatanpäältä, Linnainmaalta, Kaukajärveltä, Hervannasta ja Sääksjärveltä) Helsinkiin pääsee kyllä halvemmallakin kahden hengen menopaluuna. Esim. ylihuomenna klo 12:30 maksaa tällä hetkellä kahdelta hengeltä 21,80 €. Paluu maanantai-iltana 20,90 €. Yhteensä siis [FONT=Tahoma, Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif]42,70 €[/FONT].
[FONT=Tahoma, Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]
Auton mukavuus on toki makuasia ja paljolti kalustostakin riippuva, mutta mielestäni pikkuautossa matkustaminen on epämiellyttävää. Kaukobussissa ja varsinkin junissa on paremmin jalkatilaa eikä tarvitse pitää takamuksenpuutumisenehkäisytaukoja tunnin-parin välein.

Riippuu myös hyvin vahvasti kohteesta, pääseekö pikkuautolla ovelta ovelle. Ja jos pääsee, se varsinkin Helsinkiin tai muuhun isompaan kaupunkiin matkustaessa ruukaa maksamaan myös omansa, esim. Erottajan Q-Parkissa 10 € / yö (iltaseiskasta aamuseiskaan), arkisin aamuseiskasta iltaseiskaan 2,50 € / 28 minuuttia, lauantaisin aamukasista iltakuuteen euron / 20 min ja muina aikoina euron / tunti. Eli joku 30 € tulee helposti yhdessä päivässä täyteen.

Parhaimmillaan pikkuautolla matkustaminen on silloin, kun ajelee vapaasti huoletonna maaseudun pikkuteitä ja pistäytyy tiheähkösti erilaisissa pienissä maaseutukaupungeissa ja kauppaloissa, joihin joukkoliikenteellä pääsee vain harvakseltaan.
 
Onneksi olkoon, löysit sitten kalleimmat (nimesi mukaisesti :p) mahdolliset OB-liput. Tarkempaa asuinpaikkaasi en toki tiedä, mutta sinulla lukee tuossa asuinpaikkakuntana Tampere. Tampereelta (Ylöjärveltä, Lielahdesta, Pirkkalasta, Hatanpäältä, Linnainmaalta, Kaukajärveltä, Hervannasta ja Sääksjärveltä) Helsinkiin pääsee kyllä halvemmallakin kahden hengen menopaluuna. Esim. ylihuomenna klo 12:30 maksaa tällä hetkellä kahdelta hengeltä 21,80 €. Paluu maanantai-iltana 20,90 €. Yhteensä siis [FONT=Tahoma, Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif]42,70 €[/FONT].
[FONT=Tahoma, Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]
Auton mukavuus on toki makuasia ja paljolti kalustostakin riippuva, mutta mielestäni pikkuautossa matkustaminen on epämiellyttävää. Kaukobussissa ja varsinkin junissa on paremmin jalkatilaa eikä tarvitse pitää takamuksenpuutumisenehkäisytaukoja tunnin-parin välein.

Riippuu myös hyvin vahvasti kohteesta, pääseekö pikkuautolla ovelta ovelle. Ja jos pääsee, se varsinkin Helsinkiin tai muuhun isompaan kaupunkiin matkustaessa ruukaa maksamaan myös omansa, esim. Erottajan Q-Parkissa 10 € / yö (iltaseiskasta aamuseiskaan), arkisin aamuseiskasta iltaseiskaan 2,50 € / 28 minuuttia, lauantaisin aamukasista iltakuuteen euron / 20 min ja muina aikoina euron / tunti. Eli joku 30 € tulee helposti yhdessä päivässä täyteen.

Parhaimmillaan pikkuautolla matkustaminen on silloin, kun ajelee vapaasti huoletonna maaseudun pikkuteitä ja pistäytyy tiheähkösti erilaisissa pienissä maaseutukaupungeissa ja kauppaloissa, joihin joukkoliikenteellä pääsee vain harvakseltaan.
Lähdetään nyt vaikka siitä että matkustan silloin kun minulla on tarve matkustaa. En silloin kun jotain tietyn hintaisia lippuja on saatavilla. Turha matkustaminen lienee kuitenkin kaikista kalleinta?
Hintavertailustani olisit voinut päätellä, että asuinpaikka ei ole Tampere (asuinpaikka ja sijainti voivat olla eri asia!) Tampereelta ei SatLi näet aja Helsinkiin. Jos menisin Tampereelta olisi hintavertailussa EB jonka lipunhinnat ovat käsittääkseni huomattavasti halvemmat netistä ostettuina?
Kuten tuossa ehkä hieman viittasitkin, niin henkilöauton mukavuus on varmasti kalustosta riippuva. Kaikki henkilöautot eivät suinkaan ole maintsemiasi pikkuautoja. Kun on hyvä ja tilava henkilöauto, noita mainitsemiasi taukoja ei todellakaan tarvitse pitää kertaakaan matkan aikana. Oikeastaan autolla voi ajaa vaikka kymmenen tuntia putkeen, kun ei ole lainsäädäntökään esteenä.
Mainitsin meneväni pihasta pihaan. Yksityisessä pihassa harvemmin pysäköinti maksaa.
Tässä tapauksessa nyt vaan oli halvin ja mukavin tapa (vieläpä ylivoimaisesti) matkustaa omalla autolla eikä se siitä muuksi muutu vaikka asiaa kuinka pyörittelisi. Joku muu matka sitten saattaa olla muunlainen kustannuksiltaan. (Eli en liimaa auton takaikkunaan vielä "halvin tapa matkustaa" -teippauksia)
 
Henkilöauton käytön hintaan olisi myös lasketava auton hankintahinta, mahdolliset lainan korkomenot, huollot, varaosat, renkaat, pysäköintikustannukset...ja kaikki muut menot polttoaineen hinnan lisäksi. Jos ei tarvitse omaa autoa ammatin tai asuinpaikan takia, ei pelkkien lomamatkojen takia kannata pitää autoa. Lisäksi omalla autolla yksikseen liikkuessa ei voi esimerkiksi lukea matkan aikana, vaan pitää keskittyä liikenteeseen.
Liikun kotimaassa vapaa-aikanani. Suunnittelen menemiseni ennekolta, seuraan aktiivisesti erilaisia tapahtumakalentereita. Voin käyttää hyväkseni VR'n ennakkolippua ja erikoistarjouksia, samoin on Matkahuollolla Ja Onnibus'lla erittäin hyviä tarjouksia.
Opiskeluaikanani sain kuulla dosentilta, että laske yhteen kaikki vuoden aikana joukkoliikenteen lippuihin käyttämäsi raha ja vertaa tätä summaa keskikokoisen henklöauton vakuutusmaksuun, tulet yllättymään. Pelkällä ensimmäisen vuoden vakuutusmaksun hinnalla sain Helsingin sisäisen vuosikortin, kaikki matkaliput muualla pääkaupunkiseudulla ja kauenpanakin oleviin käyntikohteisiin ja rahaa olisi jäänyt ylikin.
Omaa autoa ei minulla vieläkään ole, sen pitämien ei kannata. Paljon mieluummin istun junassa ai bussissa ja jätän ajamisen ammattilaiselle ja itse syvennyn hyvään kirjaan.
 
Henkilöauton käytön hintaan olisi myös lasketava auton hankintahinta, mahdolliset lainan korkomenot, huollot, varaosat, renkaat, pysäköintikustannukset...ja kaikki muut menot polttoaineen hinnan lisäksi. Jos ei tarvitse omaa autoa ammatin tai asuinpaikan takia, ei pelkkien lomamatkojen takia kannata pitää autoa.

Ihan sama, mutta auto on mukavuutta ja ajansäästöä, josta jonkun mielestä kannattaa maksaa. Valintoja. Itse asun kantakaupungissa ja työmatkani on osapuilleen 240 metriä, mutta kyllä minulla silti auto on, vaikken sitä arkiliikkumiseen ihan välttämättä tarvitse.

No mihin sitä autoa sitten tarvitsee, jos sitä ei tarvitse? Lämpiminä kesäpäivinä vaikkapa uimiseen. Tuonne likaiseen ja suolaiseen mereen ei viitsi lähteä pullikoimaan, mutta onneksi Espoossa on puhtaita lampia kymmenittäin. Joo, ei tulisi mentyä bussilla, kun matka kestäisi tuplasti kauemmin kuin autolla, eli edestakaisessa olisi osapuilleen ylimääräinen 40-60 minuuttia matkustamista, ja toisekseen bussikyyti on vähintään yhtä hikinen kuin Kallion uimahallin vihtasauna. Mennessä ei haittaa, kun uimaan on menossa, mutta kyllä se uimareissun virkistäytymisfunktio vähän kärsii siitä, että joutuu matkustamaan vähemmän mukavasti tunnin verran takaisinpäin.

Tänään käväisen moikkaamassa broidia läntisellä Uudellamaalla. Menopaluu noin 150 kilsaa, en edes katso miten onnistuisi, paljonko maksaisi ja kestäisi julkisilla, menen autolla.
 
Tässä tapauksessa nyt vaan oli halvin ja mukavin tapa (vieläpä ylivoimaisesti) matkustaa omalla autolla eikä se siitä muuksi muutu vaikka asiaa kuinka pyörittelisi.

Ei nyt liity aiheeseen, mutta pakko kysyä kun nyt jo kahdessa viestissä peräkkäin on mainsotettu henkilöauton (ylivoimaista) mukavuutta. Jos se on niin mukavaa, miksi henkilöautoilijat pääsääntöisesti sitten ovat niin kovin aggressiivisia tuolla liikenteessä?
 
miksi henkilöautoilijat pääsääntöisesti sitten ovat niin kovin aggressiivisia tuolla liikenteessä?

Kolme sanaa: minä, minä, minä. Suomalainen liikennekulttuuri on vain niin lähempänä neuvostoliittolaista kuin pohjoismaista vastaavaa.

Ja osaavat ammattikuljettajatkin törttöillä. Halvin juhannusreissutapa oli Matkahuollon viikon bussipassi. Matkalla Lappiin meinasi sydän pysähtyä neljästi. Kolme riskiohitusta ja yksi äkkipysähdys. Ennen Oulua bussikuskimme lähti ohittamaan tankkiautoa ja vastaantulevalla kaistalla häämötti henkilöauto. Onneksi vastaantulevalla autoilijalla ei ollut itsetuhoisia ajatuksia, olisi nimittäin voinut valita ajaako nokkakolarin bussin tai tankkiauton kanssa. Väisti sen sijaan pientareelle melkein ojaan. Tankkiauton kuljettaja töräytti pitkän agressiivisen töötin siinä vaiheessa. Kuskimme vaihtui Oulussa ja seuraavallekin sattui ja tapahtui. Keltainen "jättiheinäsirkka" söi tienpientareen ruohoa. Kirkuvankeltaisesta huomioväristä huolimatta ei kuski huomannut kyseistä tietyökonetta ennen kuin vasta erittäin lyhyen jarrutusmatkan päästä. Käytävän toisella puolella lattialla matkannut koira liukui neljä-viisi penkkiriviä penkkien alitse eteenpäin.

Vahingosta viistastuneena A) menin paluumatkalla istumaan mahdollisimman taakse, jotta ei olisi suoraa näköyhteyttä eteenpäin tuulilasin läpi ja B) yritän jatkossa välttää "Kultaisen Linjan" matkapalveluja.
 
Takaisin
Ylös